Hartruis malshi
Moderator: Lizzy
Re: Hartruis malshi
Dank voor het filmpje hannahbelgje, dat gaan we zeker nog proberen!
@Lberghoef, we krijgen de medicijnen gelukkig wel, al is het met wat moeite, naar binnen. Wat voor supplementen kan jij verder aanraden?
@Inge en Bono, ook heftig dat het bij jouw hond juist verslechterde, wat fijn dat stoppen met Vetmedin hielp en ze zich beter voelde op plas medicatie.
Ik heb ook bij Gizmo het idee dat die Vetmedin gewoon niet goed aanslaat. Mijn grootste zorg is nu dat eten, dat doet ze nog steeds niet. Wel veel drinken. Verder is ze sloom en super dun. Kan toch niet zo door blijven gaan lijkt mij.
In overleg met dierenarts sinds gisteravond de dosering vetmedin gehalveerd (moest zelf dat idee opperen), maar nog geen verbetering. Heb bijna de nijging om te stoppen met die troep en het dan bijvoorbeeld met zo'n krachtig kruidmix te proberen en evt de vochtafdrijvers... Kijken of ze dan gaat eten. Ik voel me ook niet echt gesteund door de dierenarts, die zegt een hond kan wel een paar dagen zonder eten... Ja een gezonde hond wel ja...
@Lberghoef, we krijgen de medicijnen gelukkig wel, al is het met wat moeite, naar binnen. Wat voor supplementen kan jij verder aanraden?
@Inge en Bono, ook heftig dat het bij jouw hond juist verslechterde, wat fijn dat stoppen met Vetmedin hielp en ze zich beter voelde op plas medicatie.
Ik heb ook bij Gizmo het idee dat die Vetmedin gewoon niet goed aanslaat. Mijn grootste zorg is nu dat eten, dat doet ze nog steeds niet. Wel veel drinken. Verder is ze sloom en super dun. Kan toch niet zo door blijven gaan lijkt mij.
In overleg met dierenarts sinds gisteravond de dosering vetmedin gehalveerd (moest zelf dat idee opperen), maar nog geen verbetering. Heb bijna de nijging om te stoppen met die troep en het dan bijvoorbeeld met zo'n krachtig kruidmix te proberen en evt de vochtafdrijvers... Kijken of ze dan gaat eten. Ik voel me ook niet echt gesteund door de dierenarts, die zegt een hond kan wel een paar dagen zonder eten... Ja een gezonde hond wel ja...
Brutus kon ook niet tegen dit middel.... En ik heb hem er uiteindelijk afgehaald en heb hem toen iets alternatiefs gegeven. Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat hij het daar niet lang goed op heeft gedaan en ik hem toen heb laten gaan.... Dit is gewoon zooooo sh*t 
Wat verdrietig Lizzy dat het bij jouw hond ook niet werkte en je ermee moest stoppen, maar dat het toen ook snel achteruit ging. Mag ik vragen hoe lang je hond het zonder die hartmedicijnen dan nog heeft volgehouden?
Het zijn ook keuzes die niet te maken zijn hè...
Wij hebben nu besloten (uiteraard ook doorgegeven aan de dierenarts) dat we even stoppen met de Vetmedin om te zien of ze weer gaat eten. Het klinkt raar, maar ik verlies haar 'liever' aan haar hartprobleem (en dat ze misschien nog ff tjes bij ons is, uiteraard zolang ze niet eronder lijdt) dan dat haar lichaam er misschien binnenkort mee stopt door de medicijnen... Ik probeer daarnaast die Krachtig kruid hart, baat het niet dan schaadt het niet.
Het zijn ook keuzes die niet te maken zijn hè...
Echt niet lang, een paar weken. Ik ga het topic nog wel even zoeken.Gizmo schreef: vr 12 dec 2025, 10:52 Wat verdrietig Lizzy dat het bij jouw hond ook niet werkte en je ermee moest stoppen, maar dat het toen ook snel achteruit ging. Mag ik vragen hoe lang je hond het zonder die hartmedicijnen dan nog heeft volgehouden?
Het zijn ook keuzes die niet te maken zijn hè...Wij hebben nu besloten (uiteraard ook doorgegeven aan de dierenarts) dat we even stoppen met de Vetmedin om te zien of ze weer gaat eten. Het klinkt raar, maar ik verlies haar 'liever' aan haar hartprobleem (en dat ze misschien nog ff tjes bij ons is, uiteraard zolang ze niet eronder lijdt) dan dat haar lichaam er misschien binnenkort mee stopt door de medicijnen... Ik probeer daarnaast die Krachtig kruid hart, baat het niet dan schaadt het niet.
Ik begrijp jou wel....
En Krachtig Kruid: als 1 kruid moet kunnen helpen is het dit merk. Het is echt super goed spul en altijd zo knap ontwikkeld door Caspar.
Ik vind het rot om te vertellen.... Maar Brutus heeft nog 4 weken geleefd nadat we met alle medicatie zijn gestopt
Veel wijsheid gewenst
Veel wijsheid gewenst
- Inge en Bono
- 5-sterren

Ik heb even opgezocht en teruggelezen: onze Pummeke had ook eetlustverlies op de vetmedin. Na het stoppen ermee heeft ze nog 5 maanden geleefd.Gizmo schreef: vr 12 dec 2025, 10:52 Wat verdrietig Lizzy dat het bij jouw hond ook niet werkte en je ermee moest stoppen, maar dat het toen ook snel achteruit ging. Mag ik vragen hoe lang je hond het zonder die hartmedicijnen dan nog heeft volgehouden?
Het zijn ook keuzes die niet te maken zijn hè...Wij hebben nu besloten (uiteraard ook doorgegeven aan de dierenarts) dat we even stoppen met de Vetmedin om te zien of ze weer gaat eten. Het klinkt raar, maar ik verlies haar 'liever' aan haar hartprobleem (en dat ze misschien nog ff tjes bij ons is, uiteraard zolang ze niet eronder lijdt) dan dat haar lichaam er misschien binnenkort mee stopt door de medicijnen... Ik probeer daarnaast die Krachtig kruid hart, baat het niet dan schaadt het niet.
Wat verdrietig dat jouw hond nog maar 4 weken na het stoppen van de medicatie geleefd heeft Lizzy.
En toch zoveel verhalen dan eigenlijk dat honden het niet goed doen op die hartmedicatie. Zouden ze wel wat beter in de bijsluiter mogen vermelden, ipv woorden als 'zelden' bij de bijwerkingen.
Even een update over Gizmo. We zijn vrijdag gestopt met de Vetmedin en zondag begon ze eindelijk weer te eten. Ik ben zo opgelucht! Wat me verder opviel is dat ze ook weer veel actiever is, ze zat vandaag buiten rond te springen als een konijn.
Toen ze die Vetmedin kreeg wilde ze niet meer wandelen en was ze echt heel sloom. Ook zat ik afgelopen week naast haar en je hoorde gewoon op afstand haar hart kloppen, dat hoor ik nu niet meer (hopelijk een goed teken).
Nu maar heel erg hopen dat ze toch nog even onder ons mag blijven. Het is goed voor ons om te weten dat ze hartfalen heeft, zodat we misschien al stukje bij beetje afscheid kunnen nemen (heb twee jonge kinderen die het ook ontzettend moeilijk vinden). We gaan haar de komende tijd nog extra veel liefde geven en extra van haar genieten. <3
En toch zoveel verhalen dan eigenlijk dat honden het niet goed doen op die hartmedicatie. Zouden ze wel wat beter in de bijsluiter mogen vermelden, ipv woorden als 'zelden' bij de bijwerkingen.
Even een update over Gizmo. We zijn vrijdag gestopt met de Vetmedin en zondag begon ze eindelijk weer te eten. Ik ben zo opgelucht! Wat me verder opviel is dat ze ook weer veel actiever is, ze zat vandaag buiten rond te springen als een konijn.
Nu maar heel erg hopen dat ze toch nog even onder ons mag blijven. Het is goed voor ons om te weten dat ze hartfalen heeft, zodat we misschien al stukje bij beetje afscheid kunnen nemen (heb twee jonge kinderen die het ook ontzettend moeilijk vinden). We gaan haar de komende tijd nog extra veel liefde geven en extra van haar genieten. <3
Ja dat was het ook maar Brutus was ruim 14 jaar oud en voor een Dalmatiër is dat ook best oud.Gizmo schreef: ma 15 dec 2025, 22:52 Wat verdrietig dat jouw hond nog maar 4 weken na het stoppen van de medicatie geleefd heeft Lizzy.
Even een update over Gizmo. We zijn vrijdag gestopt met de Vetmedin en zondag begon ze eindelijk weer te eten. Ik ben zo opgelucht! Wat me verder opviel is dat ze ook weer veel actiever is, ze zat vandaag buiten rond te springen als een konijn.Toen ze die Vetmedin kreeg wilde ze niet meer wandelen en was ze echt heel sloom. Ook zat ik afgelopen week naast haar en je hoorde gewoon op afstand haar hart kloppen, dat hoor ik nu niet meer (hopelijk een goed teken).
Zo te lezen heeft ze de kwaliteit van leven weer terug. En daaaaar gaat het om
Zo ging het precies met trix. Ze ging weer eten en werd een stuk actiever toen ik met de cardisure stopte.
Naast krachtig kruid geef ik taurine. Ik zou er graag q10 ubiquinol bij geven maar ook daar word ze misselijk van.
Hoest jouw Gizmo ook? Daar maak ik me bij terug nu een beetje zorgen om, dat kuchje. Alleen bij inspanning maar dat is toch wel een symptoom dat de hart conditie slechter wordt.
Je kan ze bij krachtig kruid ook mailen, heb ik laatst ook gedaan. Ik kreeg snel antwoord met goed advies!
Naast krachtig kruid geef ik taurine. Ik zou er graag q10 ubiquinol bij geven maar ook daar word ze misselijk van.
Hoest jouw Gizmo ook? Daar maak ik me bij terug nu een beetje zorgen om, dat kuchje. Alleen bij inspanning maar dat is toch wel een symptoom dat de hart conditie slechter wordt.
Je kan ze bij krachtig kruid ook mailen, heb ik laatst ook gedaan. Ik kreeg snel antwoord met goed advies!
Wat doet taurine en dat q10 ubiquinol precies?
Zo'n kuchje is naar he. Gizmo had dat eerst ook, maar sinds ze vochtafdrijvende medicatie heeft niet meer. Geef jij je hond ook iets vochtafdrijvends?
Met Gizmo had ik helaas iets te vroeg gejuicht. Eten gaat nog steeds niet lekker. Soms eet ze een paar hapjes, en dan weer een paar dagen niet. Ze is inmiddels nog maar 4,4 kilo. (Toen ze gezond was woog ze rond de 5,8). Lopen gaat steeds langzamer. We gaan nu alleen nog maar de straat op en neer.
Het valt ons ook erg op dat ze enorm uit haar bek stinkt. Dat was eerder al een paar weken zo, maar nu is het wel heel erg, een soort ammoniaklucht. De dierenarts had eerder al in haar bek gekeken maar kon verder geen ontsteking o.i.d. ontdekken, en ze heeft ook niet zoveel tandsteen. Ik zat dat laatst te googlen en las dat ammoniaklucht uit de bek ook op nierproblemen kan duiden(?). Ik weet het even allemaal niet meer hoor.
Zo'n kuchje is naar he. Gizmo had dat eerst ook, maar sinds ze vochtafdrijvende medicatie heeft niet meer. Geef jij je hond ook iets vochtafdrijvends?
Met Gizmo had ik helaas iets te vroeg gejuicht. Eten gaat nog steeds niet lekker. Soms eet ze een paar hapjes, en dan weer een paar dagen niet. Ze is inmiddels nog maar 4,4 kilo. (Toen ze gezond was woog ze rond de 5,8). Lopen gaat steeds langzamer. We gaan nu alleen nog maar de straat op en neer.
Het valt ons ook erg op dat ze enorm uit haar bek stinkt. Dat was eerder al een paar weken zo, maar nu is het wel heel erg, een soort ammoniaklucht. De dierenarts had eerder al in haar bek gekeken maar kon verder geen ontsteking o.i.d. ontdekken, en ze heeft ook niet zoveel tandsteen. Ik zat dat laatst te googlen en las dat ammoniaklucht uit de bek ook op nierproblemen kan duiden(?). Ik weet het even allemaal niet meer hoor.
Wat taurine en q10 precies doen moet ik weer even opzoeken. Het is in ieder geval ondersteuning voor het hart.
Trix krijgt nog geen vochtafdrijvende middelen. Zo erg is het kuchje nog niet, alleen als ze opstaat als ze heeft geslapen. Verder valt het gelukkig nog mee, ik ben aan het kijken naar paardenbloem, dat schijnt vochtafdrijvend te zijn.
Wat sneu dat het niet veel beter gaat met Gizmo. Mijn da hier in Frankrijk heeft ook wel eens gezegd dat ze ook wel medicijnen voor mensen met hartklachten aan boven kunnen geven. Maar onder strenge controle van een cardioloog. Ik ben redelijk snel afgehaakt omdat trix beroerd werd vd cardisure en ik een hartruis nog niet ernstig genoeg vond voor zulke zware medicatie.
Kun je daar niet eens naar informeren?
Trix krijgt nog geen vochtafdrijvende middelen. Zo erg is het kuchje nog niet, alleen als ze opstaat als ze heeft geslapen. Verder valt het gelukkig nog mee, ik ben aan het kijken naar paardenbloem, dat schijnt vochtafdrijvend te zijn.
Wat sneu dat het niet veel beter gaat met Gizmo. Mijn da hier in Frankrijk heeft ook wel eens gezegd dat ze ook wel medicijnen voor mensen met hartklachten aan boven kunnen geven. Maar onder strenge controle van een cardioloog. Ik ben redelijk snel afgehaakt omdat trix beroerd werd vd cardisure en ik een hartruis nog niet ernstig genoeg vond voor zulke zware medicatie.
Kun je daar niet eens naar informeren?
Ik las het, over dat ze uit dr bek stinkt en dacht gelijk aan nieren. Ik zou na de kerst toch weer even bloed laten prikken.Gizmo schreef: di 23 dec 2025, 19:24 Wat doet taurine en dat q10 ubiquinol precies?
Over Ubiquenol. Hoe is je Engels?
Karen is dierenarts.
Helaas hebben we vandaag de onmogelijke beslissing genomen dat we haar moeten laten gaan. Vrijdag wordt ze ingeslapen. We zijn zo ontzettend verdrietig...
Mijn zoontje van 10 had dit vanmiddag op haar kistje geschreven:
"Jij was mij lieve zus.
Jij wist mij blij te maken.
Van de buitenkant was je grauw.
Maar in de binnenkant was je kleurrijk.
Ik ga je missen Gizmo."
Mijn zoontje van 10 had dit vanmiddag op haar kistje geschreven:
"Jij was mij lieve zus.
Jij wist mij blij te maken.
Van de buitenkant was je grauw.
Maar in de binnenkant was je kleurrijk.
Ik ga je missen Gizmo."
Oh wat vreselijk
Ik wens jullie ongelofelijk veel sterkte

En ik wens Gizmo een zachte landing voorbij de regenboogbrug

Ik wens jullie ongelofelijk veel sterkte
En ik wens Gizmo een zachte landing voorbij de regenboogbrug
- Charlie Angel
- Moderator
Wat een vreselijk verdrietig bericht. [emoji24][emoji24]en wat een mooi berichtje heeft je zoontje op haar kistje geschreven zeg, zo lief!
Veel sterkte voor jullie.
Lieve Gizmo, een zachte landing voorbij de regenboogbrug.
Veel sterkte voor jullie.
Lieve Gizmo, een zachte landing voorbij de regenboogbrug.