Supplementen bij HD

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Supplementen bij HD

frodo quin
5-sterren
5-sterren

Supplementen bij HD

Bericht door frodo quin »

Voor diegenen die het gemist hebben, Emma heeft heupproblemen. Haar kommen zijn te ondiep. Rechts is de slechtste kant (penn hip rond de 0,5 Len 0,78 R). Er is nog geen sprake van artrose en kop en kom sluiten mooi aan.

De fysio raadt aan te starten met supplementen. Flexadin en visolie. Ik geef normaal algenolie(on veel lagere dosis dan zij nodig heeft), maar volgens haar kunnen honden daar niets mee, wat bij mijn weten helemaal niet klopt en ik kan ook geen onderzoeken vinden die dat bevestigen. Iemand hier meer kennis over?

Iemand bekend met alternatieven voor flexadin? Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Budgetvriendelijk zou fijn zijn, maar het moet wel werken natuurlijk.

Zelf heb ik een goed resultaat gezien met de combi algenolie en groenlipmossel bij 1 van mijn ratjes destijds.

Ik heb momenteel flexadin plus en vetalin joint besteld.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Supplementen bij HD

Bericht door Lizzy »

frodo quin schreef: di 23 dec 2025, 08:01 Voor diegenen die het gemist hebben, Emma heeft heupproblemen. Haar kommen zijn te ondiep. Rechts is de slechtste kant (penn hip rond de 0,5 Len 0,78 R). Er is nog geen sprake van artrose en kop en kom sluiten mooi aan.

De fysio raadt aan te starten met supplementen. Flexadin en visolie. Ik geef normaal algenolie(on veel lagere dosis dan zij nodig heeft), maar volgens haar kunnen honden daar niets mee, wat bij mijn weten helemaal niet klopt en ik kan ook geen onderzoeken vinden die dat bevestigen. Iemand hier meer kennis over?

Iemand bekend met alternatieven voor flexadin? Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Budgetvriendelijk zou fijn zijn, maar het moet wel werken natuurlijk.

Zelf heb ik een goed resultaat gezien met de combi algenolie en groenlipmossel bij 1 van mijn ratjes destijds.

Ik heb momenteel flexadin plus en vetalin joint besteld.
Ja, dit is echt gewoon niet zo. Het is DHA en EPA en gewoon net zo goed opneembaar als visolie. Echter, als je hoog gedoseerd moet geven, dan is 1 Testa capsule per dag te weinig ja.

https://www.dsm-firmenich.com/en/busine ... ition.html

Aangezien ik van meerdere ingrediënten van Flexadin niet blij word, zou ik een glucosamine, chondroïtine supplement zoeken en daar dan los ook duivelsklauw bij geven.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: di 23 dec 2025, 15:32 Ja, dit is echt gewoon niet zo. Het is DHA en EPA en gewoon net zo goed opneembaar als visolie. Echter, als je hoog gedoseerd moet geven, dan is 1 Testa capsule per dag te weinig ja.

https://www.dsm-firmenich.com/en/busine ... ition.html

Aangezien ik van meerdere ingrediënten van Flexadin niet blij word, zou ik een glucosamine, chondroïtine supplement zoeken en daar dan los ook duivelsklauw bij geven.
De onderzoeken die ik tegen kom beweren ook dat het perfect opneembaar is. Zelfs iets beter dan visolie door de verhuursamenstelling volgens 1 bron omwille van het type vetzuren.

Ik las wel dat EPA belangrijk is bij gewrichtsproblemen en DHA bij andere dingen. Het is wel zo dat de verhoudingen anders zijn in algenolie en visolie. Algenolie heeft in verhouding meer DHA en minder EPA. Er wordt 100 mg DHA en EPA samen per kg lichaamsgewicht geadviseerd, dus voor haar komt dat op 3300 mg. Zou dat dan meer moeten zijn als ik algenolie gebruik?

Wat denk je van de Vetalin joint? Dat is op basis van groenlipmossel en zit ook duivelsklauw in. Met groenlipmossel en algenolie had ik goede resultaten destijds bij Phara (ratje) met artrose in haar knie. Ik had toen die van Grau.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik heb vandaag niet zoveel tijd maar ik kon mij wel een oud topic herinneren over EPA en DHA:

Uit het topic:
"Ik vind dit super fijne capsules maar voor ED (wat merkbaar is) denk ik dat je er best twee per dag mag geven want zo hoog gedoseerd zijn ze niet. Overigens als het op artrose aankomt en het verschil tussen EPA en DHA: studies wijzen uit dat EPA stoffen uitschakelen die leiden tot kraakbeendegeneratie. DHA doet dat minder goed. Maar, DHA helpt bij artrose weer beter tegen de pijn en dat komt dan weer doordat DHA de "ik voel me goed" endorfines reguleert".

Ik heb hier een heel stuk tekst uitgewerkt over de diverse soorten vis/algenolie:

Ik geef je de link naar dat topic, ik hoop dat je daar wat aan hebt:

viewtopic.php?f=9&t=140291&p=3462387&hi ... n#p3462387
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

frodo quin schreef: di 23 dec 2025, 18:29 De onderzoeken die ik tegen kom beweren ook dat het perfect opneembaar is. Zelfs iets beter dan visolie door de verhuursamenstelling volgens 1 bron omwille van het type vetzuren.

Ik las wel dat EPA belangrijk is bij gewrichtsproblemen en DHA bij andere dingen. Het is wel zo dat de verhoudingen anders zijn in algenolie en visolie. Algenolie heeft in verhouding meer DHA en minder EPA. Er wordt 100 mg DHA en EPA samen per kg lichaamsgewicht geadviseerd, dus voor haar komt dat op 3300 mg. Zou dat dan meer moeten zijn als ik algenolie gebruik?

Wat denk je van de Vetalin joint? Dat is op basis van groenlipmossel en zit ook duivelsklauw in. Met groenlipmossel en algenolie had ik goede resultaten destijds bij Phara (ratje) met artrose in haar knie. Ik had toen die van Grau.
Dit lijkt me beter. En daar kun je dan nog extra visolie en een glucosamine/chondtroitine/msm ding bij geven.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Maar dat is het glucosamine en chondroïtine ding. Msm zit er niet in. Dat zou jij er dan extra bij geven? Indien ja, hoeveel?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

frodo quin schreef: za 27 dec 2025, 13:12 Maar dat is het glucosamine en chondroïtine ding. Msm zit er niet in. Dat zou jij er dan extra bij geven? Indien ja, hoeveel?
Oh, ik zie het inderdaad. Ik dacht dat er groenlipmossel in zat maar dit zit er in:

Glucosaminehydrochloride, chondroïtinesulfaat, groenlipmossel extract, Curcumin C3 complex (95%).

Ik zou eerst alleen dit proberen, dus ook geen extra msm (meestal zit dat in glucosamine preparaten er bij in).
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Oke, dan houden we het voorlopig hier bij.

Dank je wel :)

Plaats reactie