Het grote sneeuw topic
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Het grote sneeuw topic
Ochtendfitness en middag ommetje
dinky89 schreef: do 08 jan 2026, 19:04 Wat enorm stom dat de slee was gejat Kaela![]()
Wel fijn dat Ronald vervolgens even 'langs kwam' en ze daar een nieuwe slee hadden![]()
Hier is vriendlief nu maar vast vertrokken richting zijn moeder zodat hij daar morgenmiddag is als zijn moeder wordt gebeld door de mdl afdeling van het ziekenhuis. Het schijnt morgenmiddag wel minder erg te zijn (code oranje is tot 12 uur) maar dat risico wil hij niet lopen. Ik kan gelukkig gewoon thuis werken. Kijken of ik de bijna peuter morgen in skipak kan krijgen naar de opvang. Toen we die gisteren bij haar aan deden was het volgens haar pure mishandeling en trok ze hem snel weer uit::) handschoenen en muts wil mevrouw sowieso nietiets met peuterpuberteit
![]()
Heel veel sterkte voor manlief. En voor jou natuurlijk.
Hier het eerste jaar dat muts, sjaal en handschoenen geaccepteerd worden. Wat een drama is dat met die ukkies, alles moet steeds weer uit. En dan knalrode ijskoude handjes en koppies. Niet grappig.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Sterkte Dinky! Ook met de nee-peuterdinky89 schreef: do 08 jan 2026, 19:04 Wat enorm stom dat de slee was gejat Kaela![]()
Wel fijn dat Ronald vervolgens even 'langs kwam' en ze daar een nieuwe slee hadden![]()
Hier is vriendlief nu maar vast vertrokken richting zijn moeder zodat hij daar morgenmiddag is als zijn moeder wordt gebeld door de mdl afdeling van het ziekenhuis. Het schijnt morgenmiddag wel minder erg te zijn (code oranje is tot 12 uur) maar dat risico wil hij niet lopen. Ik kan gelukkig gewoon thuis werken. Kijken of ik de bijna peuter morgen in skipak kan krijgen naar de opvang. Toen we die gisteren bij haar aan deden was het volgens haar pure mishandeling en trok ze hem snel weer uit::) handschoenen en muts wil mevrouw sowieso nietiets met peuterpuberteit
![]()
-
frodo quin
- 5-sterren

@ Kaela: wat stom van de slee.
@ Anne: die horizontale sneeuw hadden wij gisteren ochtend. Kleine sneeuwbankjes ook. Nog nooit meegemaakt. Dun laagje van max 5 cm en twee meter verder zit je ineens tot ruim halverwege je kuiten in de sneeuw.
@ Siberienne: mooie foto's. Is dat een sneeuwruimer?
@ Dinky: hopelijk kan alles morgen gewoon doorgaan en krijgen jullie goed nieuws. En wil kindlief een beetje meewerken.
@ Anne: die horizontale sneeuw hadden wij gisteren ochtend. Kleine sneeuwbankjes ook. Nog nooit meegemaakt. Dun laagje van max 5 cm en twee meter verder zit je ineens tot ruim halverwege je kuiten in de sneeuw.
@ Dinky: hopelijk kan alles morgen gewoon doorgaan en krijgen jullie goed nieuws. En wil kindlief een beetje meewerken.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Dat is een sneeuwruimer, en hij heet meneer Sfrodo quin schreef: do 08 jan 2026, 21:24 @ Kaela: wat stom van de slee.
Hier ligt weer een dikke nieuwe laag.
Slechte kwaliteit foto maar ook hier ligt weer beste nieuwe laag. De straat en fietspad waren gisteren nog helemaal schoon. Ook zie ik nog geen spoor van de veegwagen die hier woensdag om deze tijd al wel had geveegd (wat toen ook steeds weer wit werd omdat het hele dag sneeuwde. Heb hem toen wel 7 keer langs zien komen gedurende de dag volgens mij).
Voordeel, ik hoef niet zoals maandag met de slee de berm in voor de sneeuw
Voordeel, ik hoef niet zoals maandag met de slee de berm in voor de sneeuw
Hier is vanochtend veel sneeuw verdwenen. Ik ga straks proberen of ik de straat uit kan komen met de auto.
Hier valt het nog mee , iets sneeuw erbij maar niet veel . Maar de dag is net begonnen.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik ben jaloers. Hier is alles weg. Alles nat maar er komt wel nieuwe vries. Das pas gezellig.
Ik hou van sneeuw. En als we er allemaal een beetje beter op voorzien zouden zijn en niet per se onze oprit zo perfect vrij willen hebben zou dat ook niet zo'n ramp zijn.
Zo'n sneeuwschuiver vind ik een prima plan. Alleszinds beter dan 4 lagen zout strooien die gewoon niets uitdoen ( lees, waarna er nog steeds 5cm blijft liggen, tot 2 dagen later zelfs) waardoor de straten vastzitten omdat er zotten per se de baan op willen met zomerbanden. Als de sneeuw weggeschoven is, kom je met goede winterbanden al een heel eind.
Echt, ik heb geen probleem met de sneeuw, desnoods met sneeuwkettingen, maar wel met andere mensen die erin rijden terwijl ze bang zijn of het niet kunnen. Die beginnen dan te remmen in een bocht oid.
Ze moeten winterbanden niet verplichten van mij, maar dan moet die persoon wel de consequentie aanvaarden dat je bij sneeuw niet de baan op kan in je eigen auto maar vervoer moet zoeken ( kennis met winterbanden of openbaar vervoer).
Al denk ik ook dat het wel eens interessanter zou kunnen zijn om iedereen winterbanden te geven dan om zoveel te strooien als er nu gebeurt is. Echt halucinant. En wat moet dat kosten....
En uiteindelijk deed het weinig tot niets uit, de sneeuw was er toch nog, en er was nog steeds overal file doordat er altijd wel ergens eentje 20 per uur reedt. Nu heb ik taferelen gezien die ik zelfs op wintersport nog nooit gezien heb, sneeuw rommel op de baan, half ontdooit terug aangevroren, echt super dik en rommel gewoon. Zoveel zout in het milieu en niemand die er wat aan heeft gehad. De enige ernstige ongevallen waren ook waar er gestrooid was en het dooivocht terug aangevroren. Veel gevaarlijker nog. Nee, ik ben dan fan van een sneeuwruimer.
Ik hou van sneeuw. En als we er allemaal een beetje beter op voorzien zouden zijn en niet per se onze oprit zo perfect vrij willen hebben zou dat ook niet zo'n ramp zijn.
Zo'n sneeuwschuiver vind ik een prima plan. Alleszinds beter dan 4 lagen zout strooien die gewoon niets uitdoen ( lees, waarna er nog steeds 5cm blijft liggen, tot 2 dagen later zelfs) waardoor de straten vastzitten omdat er zotten per se de baan op willen met zomerbanden. Als de sneeuw weggeschoven is, kom je met goede winterbanden al een heel eind.
Echt, ik heb geen probleem met de sneeuw, desnoods met sneeuwkettingen, maar wel met andere mensen die erin rijden terwijl ze bang zijn of het niet kunnen. Die beginnen dan te remmen in een bocht oid.
Ze moeten winterbanden niet verplichten van mij, maar dan moet die persoon wel de consequentie aanvaarden dat je bij sneeuw niet de baan op kan in je eigen auto maar vervoer moet zoeken ( kennis met winterbanden of openbaar vervoer).
Al denk ik ook dat het wel eens interessanter zou kunnen zijn om iedereen winterbanden te geven dan om zoveel te strooien als er nu gebeurt is. Echt halucinant. En wat moet dat kosten....
En uiteindelijk deed het weinig tot niets uit, de sneeuw was er toch nog, en er was nog steeds overal file doordat er altijd wel ergens eentje 20 per uur reedt. Nu heb ik taferelen gezien die ik zelfs op wintersport nog nooit gezien heb, sneeuw rommel op de baan, half ontdooit terug aangevroren, echt super dik en rommel gewoon. Zoveel zout in het milieu en niemand die er wat aan heeft gehad. De enige ernstige ongevallen waren ook waar er gestrooid was en het dooivocht terug aangevroren. Veel gevaarlijker nog. Nee, ik ben dan fan van een sneeuwruimer.
Wij hebben zomerbanden en ik rij nu dus niet. Bewuste keuze en ook goed mogelijke met alles dichtbij. Wij kunnen ons gewone dagelijks leven lopend doen. Auto rijden doen we voor familie bezoeken, hobby’s, grote boodschappen ed. Allemaal niet noodzakelijk als er sneeuw ligt. Ik kan me in mijn leven ook niet heugen dat we 8 dagen aaneengesloten sneeuw gehad hebben. Maar ik vrees ook meer voor de regen en vorst die ze nu voorspellen. Dan wordt het echt glad.
@pop: openbaar vervoer werkt alleen wanneer dat wel rijdt. Gisteren was hier geen openbaar vervoer, dat was compleet stil gelegd. Net als woensdag overigens. Het is nog afwachten of er vandaag wel wat gaat rijden....
Ook grote N-wegen zoals de N46 en N33 zijn al de hele nacht afgesloten voor verkeer omdat ze deze niet fatsoenlijk berijdbaar krijgen. Normaal zijn dit 100km wegen dus echt grote wegen.
Gisteravond waren dit de beelden van de snelweg hier in het noorden: En daar komt inderdaad nu nog de vorst overheen
Ik hoop dat het in de loop van de dag beter begaanbaar wordt zodat vl thuis kan komen. Die was woensdag voor de sneeuw jacht naar zijn moeder gegaan 30 km verderop omdat hij daar gistermiddag wilde zijn maar hij is daar vannacht ook nog gebleven door de situatie op de weg.
Ook zie je dat zorgpersoneel in de ziekenhuizen overnacht vanwege de situatie op de weg....
Ook grote N-wegen zoals de N46 en N33 zijn al de hele nacht afgesloten voor verkeer omdat ze deze niet fatsoenlijk berijdbaar krijgen. Normaal zijn dit 100km wegen dus echt grote wegen.
Gisteravond waren dit de beelden van de snelweg hier in het noorden: En daar komt inderdaad nu nog de vorst overheen
Ik hoop dat het in de loop van de dag beter begaanbaar wordt zodat vl thuis kan komen. Die was woensdag voor de sneeuw jacht naar zijn moeder gegaan 30 km verderop omdat hij daar gistermiddag wilde zijn maar hij is daar vannacht ook nog gebleven door de situatie op de weg.
Ook zie je dat zorgpersoneel in de ziekenhuizen overnacht vanwege de situatie op de weg....
-
frodo quin
- 5-sterren

De sneeuw is al weer terug hoor. Tegen gisteren avond was het volledig weg geregend. Heeft lang geduurd, maar er lag dan ook heel veel. Sinds deze ochtend miezersneeuwt het weer en dat zal wel tot maandag blijven aangezien het dan maar boven nul gaat. Wel 15 cm inruilen voor 1-2 cm. Hopelijk valt het wat mee qua gladheid, want de guppen moeten wel buiten.pearlsofpassion schreef: za 10 jan 2026, 06:08 Ik ben jaloers. Hier is alles weg. Alles nat maar er komt wel nieuwe vries. Das pas gezellig.
Echt, ik heb geen probleem met de sneeuw, desnoods met sneeuwkettingen, maar wel met andere mensen die erin rijden terwijl ze bang zijn of het niet kunnen. Die beginnen dan te remmen in een bocht oid.![]()
Al denk ik ook dat het wel eens interessanter zou kunnen zijn om iedereen winterbanden te geven dan om zoveel te strooien als er nu gebeurt is. Echt halucinant. En wat moet dat kosten....![]()
Het is hier ijzig koud , de sneeuw is opgevroren, dus behoorlijk glad.
Mijn auto blijft mooi staan vandaag .
Ik heb all season Michelin banden eronder en ik vindt ze heel goed .
Zag laatst een test met 3 soorten banden en dan de remtest met gladheid.
Uitkomst : Zomerbanden gleden behoorlijk door, de all season en winter banden was verschil van 10 meter.
Advies: Blijf thuis als je niet echt de weg op moet .
Ach volgende week voorbij .
Zag ook filmpje op TikTok van de winter van 1963.
Had doorgestuurd aan mijn moeder van 91
En die heeft toen op de zee gelopen, nou denk niet dat veel mensen dat kunnen zeggen
Mijn auto blijft mooi staan vandaag .
Ik heb all season Michelin banden eronder en ik vindt ze heel goed .
Zag laatst een test met 3 soorten banden en dan de remtest met gladheid.
Uitkomst : Zomerbanden gleden behoorlijk door, de all season en winter banden was verschil van 10 meter.
Advies: Blijf thuis als je niet echt de weg op moet .
Ach volgende week voorbij .
Zag ook filmpje op TikTok van de winter van 1963.
Had doorgestuurd aan mijn moeder van 91
En die heeft toen op de zee gelopen, nou denk niet dat veel mensen dat kunnen zeggen
Een slee gestolen Kaela? Dat meeeen je niet! Jeetje, wat een hufters!
Mooie plaatjes Siberienne
Die ijspegels zijn prachtig zeg
Nou, hier is er geen vlok meer gevallen maar het is echt wel koud. Sneeuw is keihard bevroren, vanmorgen wel naar het bos geweest maar de besneeuwde paden waren niet te lopen. Dus een mini rondje gelopen. Sjoerd is het nu ook zat. Fritzi was het al zat. Ik was het al zat voordat het begon te sneeuwen
Mooie plaatjes Siberienne
Die ijspegels zijn prachtig zeg
Nou, hier is er geen vlok meer gevallen maar het is echt wel koud. Sneeuw is keihard bevroren, vanmorgen wel naar het bos geweest maar de besneeuwde paden waren niet te lopen. Dus een mini rondje gelopen. Sjoerd is het nu ook zat. Fritzi was het al zat. Ik was het al zat voordat het begon te sneeuwen