Tips voor goede pre- en probiotica voor mijn Tamaskan van 1 jaar
Moderator: Lizzy
Tips voor goede pre- en probiotica voor mijn Tamaskan van 1 jaar
Mijn Tamaskan is ondertussen alweer 1 jaar en heeft net der loopsheid achter de rug. Hierdoor is ze nog steeds erg moe en braakt ze af en toe door de hormonen.
Ik wil haar wat meer (of betere) prebiotica en probiotica geven.
Op het moment krijgt ze gewoon der KVV met afwisselend het volgende:
KB Raw groente nuggets
KB Extra Raw Meat Supplement (Zonder calcium)
Omega3 van wilde zalm
Bokashi van Bioron (Veendrenk van Bioron heb ik ook nog, alleen geef ik dit al een tijd niet meer)
YowUp! Natural Prebiotics
YowUp! L. Casei Immune System Turkey
Cooka's Cookies (Bijenpollen, Haver Sprinklers, Kokos en Kurkuma, Groenlipmossel en Zoete Aardappel en Kokos)
Puur Probiotics heb ik ook nog, alleen geef ik dit ook niet veel meer
Pens is onderweg, dus dit ga ik ook binnenkort weer geven!
Welke andere prebiotica en probiotica zouden jullie aanraden?
KB Raw groente nuggets
Omega3 van wilde zalm
Bokashi van Bioron (Veendrenk van Bioron heb ik ook nog, alleen geef ik dit al een tijd niet meer)
Cooka's Cookies (Bijenpollen, Haver Sprinklers, Kokos en Kurkuma, Groenlipmossel en Zoete Aardappel en Kokos)
Re: Tips voor goede pre- en probiotica voor mijn Tamaskan van 1 jaar
Hoi Mike,Mike_v_E schreef: do 08 jan 2026, 10:07 Mijn Tamaskan is ondertussen alweer 1 jaar en heeft net der loopsheid achter de rug. Hierdoor is ze nog steeds erg moe en braakt ze af en toe door de hormonen.
KB Raw groente nuggets
Omega3 van wilde zalm
Hoe weet je dat het van de hormonen komt, dat ze braakt...? Ik heb best wel wat loopse teven gehad de afgelopen 30 jaar maar nog niet meegemaakt dat ze daarvan gaan braken, dus dat is nieuw voor mij.
Persoonlijk zou ik dat KB Extra Raw Meat Supplement niet geven. Ik houd niet van synthetische multivitaminen, waarin ook nog eens slecht opneembare vormen zitten (zoals zink sulfaat). Wanneer je twijfelt of je hond voldoende binnen krijgt aan vitamines en mineralen, kun je zelf mooie extra's geven. Veel gezonder. Zie meer hierover in dit topic: viewtopic.php?f=5&t=141095&p=3483832&hi ... s#p3483832, iets over de helft.
Ik zou zelf eens stoppen met die YowUp! spulletjes. Je geeft al best veel toevoegingen. Soms geven die meer problemen dan dat ze problemen oplossen. Ik vind zelf de probiotica van Puur waardeloos dus dat zou ik lekker ook niet geven. Ik zou even niks geven, qua dit alles. Je geeft al groenten (prebiotica), je geeft al bokashi (pro en prebiotica) en dat lijkt me eigenlijk wel genoeg.
Zeker weten doe ik nooit, maar Koda ondervind best wel wat stress, dus vermoed dat dat er wat mee te maken heeft.Hoe weet je dat het van de hormonen komt, dat ze braakt...?
Sinds ik deze geef, gaat het eigenlijk juist goed. Weet natuurlijk niet of dat daardoor komt, maar verslechteren doet het zeker niet. Ik heb nog 4 van die dingen liggen, die maak ik op en daarna stop ik er even mee. Kan ik die Cooka's Cookies wel gewoon blijven geven? Dat doe ik een beetje over der kvv heen.Ik zou zelf eens stoppen met die YowUp! spulletjes. Je geeft al best veel toevoegingen. Soms geven die meer problemen dan dat ze problemen oplossen.
Zou veendrenk ook een goede optie zijn om daarbij te geven?Je geeft al groenten (prebiotica), je geeft al bokashi (pro en prebiotica) en dat lijkt me eigenlijk wel genoeg.
Hormoonstress bedoel je? OK. Alles kan natuurlijk! Hoe vaak braakt ze?Mike_v_E schreef: vr 09 jan 2026, 11:21 Zeker weten doe ik nooit, maar Koda ondervind best wel wat stress, dus vermoed dat dat er wat mee te maken heeft.
Ik heb er niks mee, met dat Cooka's maar kwaad kan het niet lijkt me.Sinds ik deze geef, gaat het eigenlijk juist goed. Weet natuurlijk niet of dat daardoor komt, maar verslechteren doet het zeker niet. Ik heb nog 4 van die dingen liggen, die maak ik op en daarna stop ik er even mee. Kan ik die Cooka's Cookies wel gewoon blijven geven? Dat doe ik een beetje over der kvv heen.
Ja, eerlijk? Geen idee. Ik heb het ook een tijd gebruikt. Merk nul verschil zonder..... Maar kwaad kan het niet.Zou veendrenk ook een goede optie zijn om daarbij te geven?
Qua probiotica vind ik zelf deze heel fijn:
https://erica.nl/collections/probiotica ... s-100-caps
Er zit al wat prebiotica in de Cooka's. Je kunt altijd zelf iets toevoegen door bijv. groene (echt groene) banaan geven. Een beetje rauwe knoflook, ook perfect als prebiotica. En niet giftig voor honden. Altijd wel rustig aan beginnen!
https://erica.nl/collections/probiotica ... s-100-caps
Er zit al wat prebiotica in de Cooka's. Je kunt altijd zelf iets toevoegen door bijv. groene (echt groene) banaan geven. Een beetje rauwe knoflook, ook perfect als prebiotica. En niet giftig voor honden. Altijd wel rustig aan beginnen!
Ja, dat bedoel ik. Ze heeft afgelopen week 2 keer gal gespuugd. Nooit echt met eten in haar maag. DA dacht dat het door een lege maag kwam, maar ik vermoed dat het komt door hormonen of kluif snacks (zoals konijnenoor met haar). Wat natuurlijk niet normaal is! Vermoed dat haar spijsvertering niet optimaal is.Hormoonstress bedoel je? OK. Alles kan natuurlijk! Hoe vaak braakt ze?
Hoe vaak kan ik een groene banaan geven per week en hoeveel rauwe knoflook per week/dag?
Die Erica Acidophilus Plus 1 capsule per dag? Of is dat te veel? En hoeveel Omega3 capsules kan ik geven?
Kan ik taugé rauw geven of moet dit gepureerd worden?
Ik heb naar die andere forum post gekeken en wat notities gemaakt:
OK, gal. Het klinkt heel gek maar dat kan komen doordat ze te weinig maagzuur heeft. Nee, niet teveel (dat wordt altijd gezegd maar dat is in vrijwel geen enkel geval het geval), te weinig maagzuur. En dat kan komen door stress. Het is een goed idee om haar wat gekookte bietjes in stukjes bij de maaltijd te geven of een scheutje bietensap. Dat stimuleert de aanmaak van maagzuur. Op een natuurlijke manier.Mike_v_E schreef: vr 09 jan 2026, 15:06 Ja, dat bedoel ik. Ze heeft afgelopen week 2 keer gal gespuugd. Nooit echt met eten in haar maag. DA dacht dat het door een lege maag kwam, maar ik vermoed dat het komt door hormonen of kluif snacks (zoals konijnenoor met haar). Wat natuurlijk niet normaal is! Vermoed dat haar spijsvertering niet optimaal is.
Je mag best een paar keer per week 1/4 groene banaan geven. En dan de rest zelf op eten. Ik lust geen groene banaan. Dus ik snijd ze in 4 stukken (of 2) en vries de rest in. In de vriezer rijpen ze ook niet verder en je hebt dus ook echt groene banaan nodig voor de prebiotica. Elke dag een stukje (1/4 ofzo) mag ook.Hoe vaak kan ik een groene banaan geven per week en hoeveel rauwe knoflook per week/dag?
Begin eerst even met 1/2 capsule. En bouw dat op naar 1.Die Erica Acidophilus Plus 1 capsule per dag? Of is dat te veel? En hoeveel Omega3 capsules kan ik geven?
Welke wilde zalmolie capsules heb je?
Ik geef nooit rauwe taugé maar het is een kiemgroenten dus naar mijn beleving kun je dit rauw geven. Wel afspoelen.Kan ik taugé rauw geven of moet dit gepureerd worden?
Ik ga het bietensap proberen. Welke bietensap moet ik hebben en hoe vaak/hoelang moet ik dit geven? Is deze goed: https://www.jumbo.com/producten/zonnatu ... -678566FLSOK, gal. Het klinkt heel gek maar dat kan komen doordat ze te weinig maagzuur heeft. Nee, niet teveel (dat wordt altijd gezegd maar dat is in vrijwel geen enkel geval het geval), te weinig maagzuur. En dat kan komen door stress. Het is een goed idee om haar wat gekookte bietjes in stukjes bij de maaltijd te geven of een scheutje bietensap. Dat stimuleert de aanmaak van maagzuur. Op een natuurlijke manier.
Die omega-3 visolie van Royal Green, deze had je al eens aanbevolen.Welke wilde zalmolie capsules heb je?
Ik zou het flesje opmaken, kijken hoe dat gaat. En elke dag door iedere maaltijd een scheutje (wat zal het zijn, 3 eetlepels ofzo).Mike_v_E schreef: vr 09 jan 2026, 16:38 Ik ga het bietensap proberen. Welke bietensap moet ik hebben en hoe vaak/hoelang moet ik dit geven? Is deze goed: https://www.jumbo.com/producten/zonnatu ... -678566FLS
Die omega-3 visolie van Royal Green, deze had je al eens aanbevolen.
Ah, Royal Green, perfect. Eén per dag.
Hoi Mike,Mike_v_E schreef: do 08 jan 2026, 10:07 Mijn Tamaskan is ondertussen alweer 1 jaar en heeft net der loopsheid achter de rug. Hierdoor is ze nog steeds erg moe en braakt ze af en toe door de hormonen.
KB Raw groente nuggets
Omega3 van wilde zalm
Cooka's Cookies (Bijenpollen, Haver Sprinklers, Kokos en Kurkuma, Groenlipmossel en Zoete Aardappel en Kokos). Gebruik Bonuskaart digitaal via de AH-app of je telefoonwallet voor korting op hondenvoer.
Goed om te zien dat je zo bewust bezig bent met Koda’s voeding! Wat betreft het bietensap: het flesje dat je linkt is prima. Begin met een klein scheutje per maaltijd (bijvoorbeeld 1 eetlepel) en kijk hoe ze reageert. Als dat goed gaat, kun je dit elke dag door de maaltijd blijven geven. Het stimuleert op een natuurlijke manier de maagzuurproductie en kan helpen tegen het galspugen. Voor de pre- en probiotica: zoals Lizzy al aangaf, je geeft al best wat toevoegingen. De groene banaan kun je een paar keer per week geven, een kwart per keer is genoeg. Rauwe knoflook een paar keer per week een klein stukje is veilig. Taugé kan rauw, goed afspoelen. Wat betreft de Omega-3: Royal Green één capsule per dag is prima, gewoon bij de maaltijd.
Kan ik deze capsule openmaken en over de kvv strooien?
Zeker! Sterker nog, ze werken nog beter als je ze eerst in een beetje lauw (eerder koud dan warm) water doet en dan over het voer gooit.
Oh top, had vandaag een halve capsule door de kefir gedaan. Over der voer zit eigenlijk al veel poeders en zaden, dus misschien dat kefir met Erica probiotica beter is.Zeker! Sterker nog, ze werken nog beter als je ze eerst in een beetje lauw (eerder koud dan warm) water doet en dan over het voer gooit.
Ze zit op het moment ook aan de antibiotica (ontstoken nagelriem), dus komt beter uit om dan die probiotica in de middag te geven, zodat er tijd tussen zit.