Thiaminases in vis

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Thiaminases in vis

Mike_v_E
3-sterren
3-sterren

Thiaminases in vis

Bericht door Mike_v_E »

Ik wil mijn hond 2 keer vis gaan geven per week als natuurlijk alternatief voor de Royal Green visolie capsules. Ik zat te denken aan 2 Sardientjes (Dogmeat) op dinsdag en 2 Sprotten (Dogmeat) of 1 wilde zalmfilet (Jumbo) op zaterdag.

Is dit veilig met oog op Thiaminases?

En zit er in Sardientjes nu wel of geen Thiaminases? Op voerwijzer.com (https://voerwijzer.com/vette-vis/) staat het volgende:
Bevat geen thiaminase: zalm, makreel, sardine
Bevat wel thiaminase: haring, tonijn, Spaanse makreel (Spaanse makreel (Scomber japonicus), sardine

Bij zowel "bevat geen" en "bevat wel" komen sardines terug.... Dus wat is het nou?
pike
5-sterren
5-sterren

Re: Thiaminases in vis

Bericht door pike »

Mike_v_E schreef: vr 16 jan 2026, 21:21 Ik wil mijn hond 2 keer vis gaan geven per week als natuurlijk alternatief voor de Royal Green visolie capsules. Ik zat te denken aan 2 Sardientjes (Dogmeat) op dinsdag en 2 Sprotten (Dogmeat) of 1 wilde zalmfilet (Jumbo) op zaterdag.

Is dit veilig met oog op Thiaminases?

En zit er in Sardientjes nu wel of geen Thiaminases? Op voerwijzer.com (https://voerwijzer.com/vette-vis/) staat het volgende:
Bevat geen thiaminase: zalm, makreel, sardine
Bevat wel thiaminase: haring, tonijn, Spaanse makreel (Spaanse makreel (Scomber japonicus), sardine

Bij zowel "bevat geen" en "bevat wel" komen sardines terug.... Dus wat is het nou?
Sardine bevat wel thiaminase.
Om veilig vis te geven aan je hond, is het advies om maximaal 10% van het totale menu aan vis te voeren. Als een deel daarvan ook nog eens vis is die géén thiaminase bevat, zoals bv. zalm, zit je daarmee gewoon goed.
Dus stel je hond eet 3 kg barf of kvv per week, dan kan je tot 10% of wel 300 gram aan vis voeren.
Mike_v_E
3-sterren
3-sterren

Bericht door Mike_v_E »

Sardine bevat wel thiaminase.
Om veilig vis te geven aan je hond, is het advies om maximaal 10% van het totale menu aan vis te voeren. Als een deel daarvan ook nog eens vis is die géén thiaminase bevat, zoals bv. zalm, zit je daarmee gewoon goed.
Dus stel je hond eet 3 kg barf of kvv per week, dan kan je tot 10% of wel 300 gram aan vis voeren.
Oke, nou dan zit ik helemaal goed want ze eet een kilo kvv per dag haha.

Hoeveel sardines en hoeveel sprotten kan ik per keer geven?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Mike_v_E schreef: vr 16 jan 2026, 22:37 Oke, nou dan zit ik helemaal goed want ze eet een kilo kvv per dag haha.

Hoeveel sardines en hoeveel sprotten kan ik per keer geven?
Hangt af van je hond. Sprot vinden mijn honden niet te eten. Ik heb er nog nooit een gehad die dat lust. Dus ben benieuwd of die van jou dat eet. Sprot is wat kleiner dan sardien..., ik denk stuk of 4 per maaltijd? Van veel sardien (en bijv. makreel, ook zo'n tranige vis) worden mijn honden gauw misselijk dus meer dan 2 hoef ik niet in een maaltijd te doen. Je moet even kijken hoe dat bij jouw hond is. Maar ik den dat ik 2 (a 3 ) sardientjes per dag wel mooi zou vinden. En dan is het even kijken hoe de ontlasting is. Want vette vis laxeert.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik heb voor Ties haring. Die eet hij graag. Daarnaast wilde zalm.

Makreel kan inderdaad heel erg vet zijn. Ooit heb ik daar drie honden tegelijk van aan de kots gehad. Alle vis kwam er vrij snel na het eten onder de salontafel simultaan weer uit :-X En ze hebben daarna drie maanden lang geen vis meer willen eten. Dus die komt er nooit meer in. ::)
Mike_v_E
3-sterren
3-sterren

Bericht door Mike_v_E »

Ik heb voor Ties haring. Die eet hij graag. Daarnaast wilde zalm.

Makreel kan inderdaad heel erg vet zijn. Ooit heb ik daar drie honden tegelijk van aan de kots gehad. Alle vis kwam er vrij snel na het eten onder de salontafel simultaan weer uit :-X En ze hebben daarna drie maanden lang geen vis meer willen eten. Dus die komt er nooit meer in. ::)
Ik ga denk ik 1 dag in de week wilde zalmfilet doen van de Jumbo en de andere dag 2 sardines of 3 sprotten (als ze dit lust).

Zie zojuist dat KB Barf ook sardines en sprotten heeft. Heb ze voor deze keer bij Dogmeat besteld.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Ik geef rauwe vis meestal maar 1 x in de 2 weken in combinatie met kippenrug.
Ik koop over het algemeen verse vis op Haagse markt. Die vries ik in in maaltijdporties. Vette vis deert hem niet, en ook bij mijn voorgaande honden heb ik het altijd zo gevoerd.
Heb maar 1 x gehad dat de vis uitgekotst werd. Dat was toen ik in de huid een parasietbesmetting vond van een wormsoort die zich in de huid van zeevis ophoudt. Die hele partij toen weggesmeten.
Als ik verse gekochte hele vis aankoop onderzoek ik eerst de partij op deze huid parasiet. Heb dat nog een keer gehad. de boel teruggebracht naar de vishandel en geld teruggekregen.
(had deze ervaring indertijd op het reeds lang gestopte Voer Natuurlijk Forum uitgebreid uit de doeken gedaan met foto´s erbij hoe je deze parasiet kunt waarnemen als kleine rond verheffingen in de vissenhuid. Als je die dan licht opent met een scalpel komt het nog levende opgerolde wormpje eruit)
Bij bakken worden ze onschadelijk gemaakt, maar ik hoef het niet ga ze dan ook niet gedroogd of wat maar ook aan mijn dieren geven.
Bij vis wat geleverd wordt door de diervoerhandel weet je niet echt hoe oud de vis was die ingevroren is en of er een parasitaire besmetting was. De huidwormpjes en andere parasieten gaan over het algemeen goed dood bij het onder zeer lage temperaturen invriezen. Maar de kans bestaat dat die parasieten een stof afscheiden waar honden met misselijkheid op reageren.
kleine visjes worden hier steevast niet gegeten door Osiris, maar wel heel graag wanneer ik ze zelf gedroogd heb.
Het tranige vet loopt er tijdens het drogen uit.
ik geef ze als snoepje.

voor zo ver ik weet is het voeren van vis geen noodzaak . Mensen doen het graag voor de aanvulling van goede vetzuren.
Zoals ook in het linkje van de voerwijzer staat dat overdaad aan vis voeren schaadt. en dan inderdaad het gevaar op vitamine afbraak kan ontstaan, Dan moet je je dier echt kilo´s per week gaan geven.
Ik zou dus het liefst aan mensen die kvv voeren, er voor te zorgen niet elke dag een kvv te kiezen waar vis in zit.

Het gevaar van veel vis voeren, zit het m in de gifstoffen die door vissen worden opgenomen en de microplastics.

Let ook op als je kweekzalm voert (en dat geldt voor alle niet biologische kweekvis) Dat ze enorme hoeveelheden aan Antibiotica en andere medicatie zitten tegen ziektes en parasieten en schimmels) Kweekvis wordt voornamelijk gekweekt in grote tjokvolle bassins vergeleken met de megastallen uit de veehouderijen. Weinig leefruimte dicht opelkaar en voeding dat uit een samengestelde massa bestaat dus ook nog eens voedingstoffen bevat uit bronnen die vissen nooit uit vrije wil zouden eten.
Laatst gewijzigd door Aquillo op zo 18 jan 2026, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike_v_E
3-sterren
3-sterren

Bericht door Mike_v_E »

voor zo ver ik weet is het voeren van vis geen noodzaak . Mensen doen het graag voor de aanvulling van goede vetzuren.
Zoals ook in het linkje van de voerwijzer staat dat overdaad aan vis voeren schaadt. en dan inderdaad het gevaar op vitamine afbraak kan ontstaan, Dan moet je je dier echt kilo´s per week gaan geven.
Ik wil vis gaan geven voor de omega-3. 1x per week wilde zalm van de Jumbo (die is niet gekweekt) en dan 1x per week 2 sardines of 3 sprotten.

Maar moet eerst nog maar eens zien of m'n hond het wel lust. Op het moment zit ze aan de antibiotica, dus ga ik even geen hele vette dingen geven. Laatste 2 dagen geeft ze weer over in de nacht of ochtend. Misschien dat het vandaag wel kwam door de slippery elm die ik gisterenavond had gegeven...
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Mike_v_E schreef: zo 18 jan 2026, 11:21 Ik wil vis gaan geven voor de omega-3. 1x per week wilde zalm van de Jumbo (die is niet gekweekt) en dan 1x per week 2 sardines of 3 sprotten.

Maar moet eerst nog maar eens zien of m'n hond het wel lust. Op het moment zit ze aan de antibiotica, dus ga ik even geen hele vette dingen geven. Laatste 2 dagen geeft ze weer over in de nacht of ochtend. Misschien dat het vandaag wel kwam door de slippery elm die ik gisterenavond had gegeven...
Dan zou ik wachten totdat het hele ab verhaal afgesloten is en daarna nog 3 weken totdat haar hele maag en darmsysteem dat door de AB ontdaan wordt door goede bacterieën helemaal hersteld is.
Mike_v_E
3-sterren
3-sterren

Bericht door Mike_v_E »

Dan zou ik wachten totdat het hele ab verhaal afgesloten is en daarna nog 3 weken totdat haar hele maag en darmsysteem dat door de AB ontdaan wordt door goede bacterieën helemaal hersteld is.
Ja goed plan.

Eten is überhaupt een drama, want ze is 3 weken geleden voor het laatst loops geweest, dus der hormonen slaan nu op hol. Weinig energie, overgeven, niet willen eten....
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Mike_v_E schreef: zo 18 jan 2026, 11:36 Ja goed plan.

Eten is überhaupt een drama, want ze is 3 weken geleden voor het laatst loops geweest, dus der hormonen slaan nu op hol. Weinig energie, overgeven, niet willen eten....
och arme. Beterschap met haar. Zal vast in orde komen

Plaats reactie