Alternatief voor groentes?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Mike_v_E
3-sterren
3-sterren

Bericht door Mike_v_E »

Op het moment geef ik mn hond KB Raw Groentenuggets, maar ik ben opzoek naar een alternatief.

Het liefst zou ik iets willen geven dat is gebaseerd op dieren, zoals konijnenoren voor de vezels. Welke opties zijn er?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Alternatief voor groentes?

Bericht door Lizzy »

Ja, dat is leuk maar die bevatten geen belangrijke micronutriënten.... Als je het mij vraagt is er geen goed alternatief voor groenten. Groenten is veel meer als alleen vezels.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Er is trouwens een microbioom/darmonderzoek gedaan waaruit blijkt dat honden die groenten te eten krijgen een veel robuustere gezondere darmflora hebben als honden die geen groenten krijgen. En dat is niet alleen door het eten van meer vezels. Als ik vandaag tijd heb zoek ik dat onderzoek voor je op.
Mike_v_E
3-sterren
3-sterren

Bericht door Mike_v_E »

Er is trouwens een microbioom/darmonderzoek gedaan waaruit blijkt dat honden die groenten te eten krijgen een veel robuustere gezondere darmflora hebben als honden die geen groenten krijgen.
Is dit onderzoek gedaan bij honden die brokken eten of honden die een gebalanceerd BARF dieet volgen?

In principe zouden alle voedingswaarden toch vanuit vlees + zaden, zeewier, bokashi, etc kunnen komen?
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Mike_v_E schreef: wo 21 jan 2026, 12:29 Is dit onderzoek gedaan bij honden die brokken eten of honden die een gebalanceerd BARF dieet volgen?

In principe zouden alle voedingswaarden toch vanuit vlees + zaden, zeewier, bokashi, etc kunnen komen?
Bij het microbioom gaat het niet over de voedingswaarde voor de hond maar die voor de micro-organismen die deel uitmaken van het microbioom. Je voert de bacterien ermee - niet de hond. Verschillende soorten vezels geven een grotere biodiversiteit in het microbioom

Overigens is het laatste woord over de samenhang dieet / microbioom nog niet gezegd er is echt nog veel meer onderzoek nodig.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Ik voer al sinds 2004 NRV volgens Tom Lonsdale wolvenmenu. Dat was voor mij jarenlang makkelijker te kopen dan nu. Dus is het dieet nu voornamelijk samengesteld Frankenstein prooi model. Ik voer geen groenten ook omdat mijn huidige podenco dat absoluut weigert. Hij zoekt zelf wel kruiden buiten uit als hij vindt dat t nodig is. Een goed alternatief is eigenlijk om een wilde prooi te kunnen voeren met de maag en darm in houd. Vuile pens van grasgevoerde runderen, geiten, schapen, herten en reeën zijn een goed alternatief, als je daar nog aan kunt komen. Tegenwoordig vind ik alleen maar sterk gespoelde pens waar niets meer in zit. Boekmaag los kopen is in gemalen vorm wel te vinden. Het beste blijft voorals nog dieren met weidegang of wild. Mocht je een jager kennen zou je eens kunnen kijken in het jachtseizoen of je aan konijnen, hazen en ander wild kunt komen dat gewoon nog in t jasjes zit.
De vacht en veren, zijn zoals aangegeven ruwe vezel en hebben geen voedingswaarde. Toch is vacht erg belangrijk om eventueel niet verteerd bot in te pakken en ook om de darmen schoon te vegen. een goed evenwichtige gevoerde hond op dit voorbeeld geeft drollen die mooi compact van vorm zijn en sterk op een wolven en vossendrol lijkt.

Plaats reactie