Hond blijft maar overgeven. Waar komt dit door en wat kan ik er tegen doen?
Moderator: Lizzy
Hond blijft maar overgeven. Waar komt dit door en wat kan ik er tegen doen?
Mijn Tamaskan teefje van 13 maanden zit op het moment aan de antibiotica (dag 6 vd 10) voor een ontsteking in der teentje.
1 a 2 weken voor de antibiotica gaf ze meerdere keren per week over, kreeg toen ook de indruk dat ze echt ziek was. Wilde ook niet eten.
Nu leek dat beter te gaan, maar afgelopen 3 dagen geeft ze weer over. Vaak midden in de nacht maar vandaag om 7 uur in de avond. Komt dan vrijwel alleen maar gal uit en ze piepte ook voor het kotsen. Ze is veel moe en wil niet altijd eten of eet der eten niet op. Sommige dagen juist weer wel veel eten.
Ik merk aan der dat ze zich niet lekker voelt.
Belangrijke punten:
- ontlasting is goed.
- ik geef kefir, Erica probiotica en pens (misschien iets te veel van het goede?).
- ze is ongeveer 3-4 weken geleden voor het laatst loops geweest. Was der eerste loopsheid en ze heeft redelijk veel last van hormoonpieken.
- vorige week bloedonderzoek gedaan en dat was allemaal goed.
- sinds de antibiotica heeft ze heeel veel jeuk aan poten, rug, kop.
1 a 2 weken voor de antibiotica gaf ze meerdere keren per week over, kreeg toen ook de indruk dat ze echt ziek was. Wilde ook niet eten.
Nu leek dat beter te gaan, maar afgelopen 3 dagen geeft ze weer over. Vaak midden in de nacht maar vandaag om 7 uur in de avond. Komt dan vrijwel alleen maar gal uit en ze piepte ook voor het kotsen. Ze is veel moe en wil niet altijd eten of eet der eten niet op. Sommige dagen juist weer wel veel eten.
Belangrijke punten:
- ontlasting is goed.
- ik geef kefir, Erica probiotica en pens (misschien iets te veel van het goede?).
- ze is ongeveer 3-4 weken geleden voor het laatst loops geweest. Was der eerste loopsheid en ze heeft redelijk veel last van hormoonpieken.
Re: Hond blijft maar overgeven. Waar komt dit door en wat kan ik er tegen doen?
Ik denk dat het verstandig is om dit met je dierenarts te bespreken, die ook de antibiotica heeft voorgeschreven.
Dit had ik al aangegeven gisteren, maar het enige dat ik kreeg was "oh wat zielig"....Ik denk dat het verstandig is om dit met je dierenarts te bespreken, die ook de antibiotica heeft voorgeschreven.
Heb even de bijsluiter opgezocht van de antibiotica en maagirritatie en huiduitslag zijn de mogelijke bijwerkingen.... laat mijn hond het nou beiden hebben.
Ik maak de antibiotica af tot vrijdag, daarna maar weer rustig opbouwen. Geef der op het moment alleen maar kvv met bouillon. Probiotica etc maar even gestopt.
OK... Mmmm. Ik vind dit allemaal wel een beetje raar. En helemaal vertrouwen doe ik dit niet. Kan ze iets ingeslikt hebben dat in haar maag zit? Aangezien het overgeven ook al voor de AB kuur begon. Ik zou inderdaad even afwachten hoe ze is als je met de antibiotica stopt maar als het dan niet als de wiedewaai beter gaat: ging ik toch terug naar de dierenarts. En moet er misschien even een echo gemaakt worden van de buik.Mike_v_E schreef: ma 19 jan 2026, 19:27 Mijn Tamaskan teefje van 13 maanden zit op het moment aan de antibiotica (dag 6 vd 10) voor een ontsteking in der teentje.
Belangrijke punten:
- ontlasting is goed.
Er zou dan al weken lang iets in der maag moeten zitten, dus dat lijkt mij heel sterk.OK... Mmmm. Ik vind dit allemaal wel een beetje raar. En helemaal vertrouwen doe ik dit niet. Kan ze iets ingeslikt hebben dat in haar maag zit? Aangezien het overgeven ook al voor de AB kuur begon. Ik zou inderdaad even afwachten hoe ze is als je met de antibiotica stopt maar als het dan niet als de wiedewaai beter gaat: ging ik toch terug naar de dierenarts. En moet er misschien even een echo gemaakt worden van de buik.
Ze geeft ook alleen in de nacht over en alleen maar gal. Ook niet elke nacht hoor. Overgeven is iets wat m'n hond (nu 13 maanden) altijd al snel heeft gedaan. Ging maanden lang goed, maar sinds der loopsheid is ze weer iets vaker gaan overgeven.
Op het moment geef ik der alleen kvv met bouillon en het overgeven is sinds dien gestopt. Ik heb gedroogde lamslong snoepjes, die best hard en scherp zijn, zou dat misschien in der maag snijden...?
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Wij hebben een keer gehad dat onze husky weken overgaf, af en toe, door een plastic zak met een perzikpit die blijkbaar vast zat in de maag. Twee dagen voor de geplande scopi braakte hij alsnog de zak uit en was het over.Mike_v_E schreef: wo 21 jan 2026, 18:31 Er zou dan al weken lang iets in der maag moeten zitten, dus dat lijkt mij heel sterk.
Ze geeft ook alleen in de nacht over en alleen maar gal. Ook niet elke nacht hoor. Overgeven is iets wat m'n hond (nu 13 maanden) altijd al snel heeft gedaan. Ging maanden lang goed, maar sinds der loopsheid is ze weer iets vaker gaan overgeven.
Op het moment geef ik der alleen kvv met bouillon en het overgeven is sinds dien gestopt. Ik heb gedroogde lamslong snoepjes, die best hard en scherp zijn, zou dat misschien in der maag snijden...?
Overigens braakten mijn Huskies makkelijk en regelmatig in de rui periode, aangezien ze zichzelf schoonmaken / likken als katten, moesten ze blijkbaar ook de haren kwijt.
Verder zou ik het idd maar even zo simpel mogelijk houden nu, antibiotica afmaken en kijken of het dan stopt. Zo niet, contact opnemen met de dierenarts.
Gaf hij dan ook z'n eten over of alleen gal? Mijn hond geeft vooral gal over en eigenlijk vrijwel alleen in de nacht of in de ochtend. Alsof ze last heeft als der maag leeg is.Wij hebben een keer gehad dat onze husky weken overgaf, af en toe, door een plastic zak met een perzikpit die blijkbaar vast zat in de maag. Twee dagen voor de geplande scopi braakte hij alsnog de zak uit en was het over.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Weet je, dat is meer dan 15 jaar geleden, ik weet het niet meer precies. Hij at ook slecht, en hij was nooit zo’n goede eter. Vage symptomen waar de dierenarts ook moeite mee had om te duiden.Mike_v_E schreef: wo 21 jan 2026, 19:29 Gaf hij dan ook z'n eten over of alleen gal? Mijn hond geeft vooral gal over en eigenlijk vrijwel alleen in de nacht of in de ochtend. Alsof ze last heeft als der maag leeg is.
Nog niet zo lang geleden had de vader van Sjoerd rare kwijlbuien. En voelde zich echt belazerd. Ik weet niet meer of er een echo is gemaakt maar volgens mij wel bloed geprikt. Bloed goed. Ze dachten dat het door een allergie moest komen. Om een lang verhaal kort te maken, weken erna werd hij ineens stik ziek. Naar de dierenarts, volgens mij toen een echo en een gastroscopie en toen viste ze een plastic zakje van Lotgering uit zijn maag. Dat zat daar dus al weken en weken. Eruit gehaald. Nooit meer gekwijld/ziek geweest.
Dus alles kan.
En aangezien dit voor de AB kuur begonnen is, vind ik het gewoon wel een beetje een alarm-dingetje. En nee, ik denk niet dat het van de snoepjes komt want onder invloed van het maagzuur wordt dat snel zacht.
Dus alles kan.
En aangezien dit voor de AB kuur begonnen is, vind ik het gewoon wel een beetje een alarm-dingetje. En nee, ik denk niet dat het van de snoepjes komt want onder invloed van het maagzuur wordt dat snel zacht.
Kwijlen doet mijn hond niet. Ik heb der nu een paar dagen op kvv + bottenbouillon en ze heeft niet meer overgegeven. Alle probiotica dingen heb ik ook even niet meer gegeven.Nog niet zo lang geleden had de vader van Sjoerd rare kwijlbuien. En voelde zich echt belazerd. Ik weet niet meer of er een echo is gemaakt maar volgens mij wel bloed geprikt. Bloed goed. Ze dachten dat het door een allergie moest komen. Om een lang verhaal kort te maken, weken erna werd hij ineens stik ziek. Naar de dierenarts, volgens mij toen een echo en een gastroscopie en toen viste ze een plastic zakje van Lotgering uit zijn maag. Dat zat daar dus al weken en weken. Eruit gehaald. Nooit meer gekwijld/ziek geweest.
Dus alles kan.
Als ze na de antibiotica nog steeds overgeeft ga ik der maag laten checken.