terugkomende oorontsteking
Moderator: Lizzy
-
Mopsbaasje
- 1-ster

terugkomende oorontsteking
Goedemiddag
Wellicht heeft iemand hier ervaring met steeds terugkerende oorontstekingen? Mijn cocker, niet mops zoals mijn gebruikersnaam doet vermoeden heeft meermaals per jaar last van bacteriele ontstekingen in de oren. Hiervan neemt de dierenarts steeds een swap en krijgt ze oorzalf. Hiermee is het euvel even verholpen maar het blijft terugkomen.
We zijn nu bij een dermatoloog geweest en deze stelt dat dit vermoedelijk te wijten is aan een allergie en stelt voor om haar enkel nog hypoallergene brokken te voeren.
Ik sta hier niet voor te springen omdat haar kvv met veel smaak eet en het hier goed op doet.
Heeft iemand ervaringen of suggesties?
Wellicht heeft iemand hier ervaring met steeds terugkerende oorontstekingen? Mijn cocker, niet mops zoals mijn gebruikersnaam doet vermoeden heeft meermaals per jaar last van bacteriele ontstekingen in de oren. Hiervan neemt de dierenarts steeds een swap en krijgt ze oorzalf. Hiermee is het euvel even verholpen maar het blijft terugkomen.
We zijn nu bij een dermatoloog geweest en deze stelt dat dit vermoedelijk te wijten is aan een allergie en stelt voor om haar enkel nog hypoallergene brokken te voeren.
Ik sta hier niet voor te springen omdat haar kvv met veel smaak eet en het hier goed op doet.
Re: terugkomende oorontsteking
Dat kan heel goed, een allergie. Mag ik vragen welke bacterie er uit de swap komt? Is dat iedere keer dezelfde? Is wel belangrijk om te weten.Mopsbaasje schreef: ma 26 jan 2026, 13:47 Goedemiddag
Welke zalf krijg je, als ze oorontsteking heeft?
Het is helaas ook wel echt een Cockerprobleem.
Ik snap heel goed dat je geen zin hebt in hypoallergene brokken.
Hoe vaak heeft je hond oorontsteking? Ik vraag dit omdat een eliminatie dieet 6 tot 9 weken duurt. Maar als jouw hond twee keer per jaar oorontsteking heeft (stel), dan gaat je dat natuurlijk niet helpen....
Ik hoor het wel!
-
Mopsbaasje
- 1-ster

Dag Lizzy
Bedankt voor je antwoord.
Ze heeft afgelopen jaar 3 a 4 keer een oorontsteking gehad, uit mijn hoofd is het meestal een combinatie van gist en stafylokokken.
Ze heeft een aantal keren een andere zalf gehad maar nu krijgt ze Easotic een behandeling van 5 dagen 5 dagen pauze en dan terug 5 dagen behandelen.
Ik ga de hypoallergene brokken nog even on hold zetten want ik denk eerder dat natte oren na wandelingen de ontstekingen triggeren. Ze eet met veel smaak kvv en ik ben hier heel tevreden over.
Ze heeft afgelopen jaar 3 a 4 keer een oorontsteking gehad, uit mijn hoofd is het meestal een combinatie van gist en stafylokokken.
Ze heeft een aantal keren een andere zalf gehad maar nu krijgt ze Easotic een behandeling van 5 dagen 5 dagen pauze en dan terug 5 dagen behandelen.
Ik ga de hypoallergene brokken nog even on hold zetten want ik denk eerder dat natte oren na wandelingen de ontstekingen triggeren. Ze eet met veel smaak kvv en ik ben hier heel tevreden over.
Ik neem aan dat ze 3 a 4 keer in 1 jaar oorontsteking heeft gehad (dit jaar is nog maar 1 maand oud zeg maarMopsbaasje schreef: di 27 jan 2026, 08:16 Dag Lizzy
Zeg, ik heb zelf mega goede ervaring met TraumaPet oordruppels: https://www.traumapet.nl/products/oordruppels. Ik ben normaal niet van de facebook reclames (zag het daar voorbij komen) maar ben het toch gaan proberen na veel positieve reacties gelezen te hebben.
Hoe uiten de oorontstekingen zich bij jouw hond? Ik bedoel, zijn ze erg vuil? Of juist niet? Zijn ze rood en warm?
Toen ik met de druppels begon schrok ik best. Er kwam een lading vuil uit Sjoerd z'n oor, dat was niet mooi meer. Maar omdat hij veel minder last had van zijn oor, heb ik toch doorgezet. En warempel, zijn oor knapte op en het is echt 1,5 jaar goed gebleven. Nu is het soms wat vuil. En dan behandel ik het preventief. En ik klop het af op ongelakt hout (3 keer) maar hij heeft al een aantal jaar geen oorontploffing (ontsteking) meer gehad.
-
Mopsbaasje
- 1-ster

Bedankt Lizzy.
Die oordruppels heb ik inderdaad ook al via reclame op Facebook en Google zien verschijnen. Ik ga die dan ook is bestellen, hoe dien je die toe? Het flesje heeft precies zo geen lange doseertuit om ze tot in het oorkanaal in te brengen of is dat niet de bedoeling?
Ik denk dat we de meeste diersoorten ooit al geprobeerd hebben maar ze lust helaas niet alles, momenteel krijgen ze kvv met rund - kip- lam- kalkoen. Andere diersoorten worden niet vlot gegeten. Ik lees vaak dat kip en rund vaak de bron zijn van allergieen, laat ik deze dan voorlopig weg?
Die oordruppels heb ik inderdaad ook al via reclame op Facebook en Google zien verschijnen. Ik ga die dan ook is bestellen, hoe dien je die toe? Het flesje heeft precies zo geen lange doseertuit om ze tot in het oorkanaal in te brengen of is dat niet de bedoeling?
Ik denk dat we de meeste diersoorten ooit al geprobeerd hebben maar ze lust helaas niet alles, momenteel krijgen ze kvv met rund - kip- lam- kalkoen. Andere diersoorten worden niet vlot gegeten. Ik lees vaak dat kip en rund vaak de bron zijn van allergieen, laat ik deze dan voorlopig weg?
Je kunt er een handig flesje bij bestellen:Mopsbaasje schreef: di 27 jan 2026, 13:55 Bedankt Lizzy.

https://www.traumapet.nl/products/add-o ... ordruppels
Enne: ik heb geen aandelen
Dat is wel de moeite waard om te proberen, kip en rund weg te laten. Of, om het in ieder geval biologisch te gaan geven, kip en rund. Dat wil nog wel eens verschil maken. Het is zelfs zo sterk: sommige honden zijn allergisch voor mais en reageren op kip omdat kippen zoveel mais gevoerd krijgen... Welke diersoorten lust ze wel?Ik denk dat we de meeste diersoorten ooit al geprobeerd hebben maar ze lust helaas niet alles, momenteel krijgen ze kvv met rund - kip- lam- kalkoen. Andere diersoorten worden niet vlot gegeten. Ik lees vaak dat kip en rund vaak de bron zijn van allergieen, laat ik deze dan voorlopig weg?
-
Mopsbaasje
- 1-ster

Wow Lizzy bedankt om zo goed mee te denken. Hier kan ik echt mee verder.
Dat flesje had ik niet gezien, deze en de druppels ga ik vanavond bestellen.
Ze eet het liefste kip en rund helaas dus dit eet ze het meeste. Kalkoen en lam gaat ook goed. Paard gaat redelijk.
Konijn eend wild en vis weigert ze pertinent in Tammenga en darfmixen met meerdere diersoorten gaat het soms wel maar puur wilt ze het niet hebben.
Het liefste eet ze de driehoekjes van Energique en de schijfjes van Duck.
Ze gaat een paar werkdagen in de week naar de oppas en daar snackt ze volgens mij ook wel wat brokken van de hond daar. Ik ga vragen of ze dit kunnen proberen vermijden.
Ze eet het liefste kip en rund helaas dus dit eet ze het meeste. Kalkoen en lam gaat ook goed. Paard gaat redelijk.
Konijn eend wild en vis weigert ze pertinent in Tammenga en darfmixen met meerdere diersoorten gaat het soms wel maar puur wilt ze het niet hebben.
Ze gaat een paar werkdagen in de week naar de oppas en daar snackt ze volgens mij ook wel wat brokken van de hond daar. Ik ga vragen of ze dit kunnen proberen vermijden.
Graag gedaan hoor!Mopsbaasje schreef: di 27 jan 2026, 16:44 Wow Lizzy bedankt om zo goed mee te denken. Hier kan ik echt mee verder.
OK, je zou van DARF nog de mixen kunnen proberen met de diersoorten die ze wel lekker vindt, dan krijgt ze dat in ieder geval biologisch en dat kan soms verschil uitmaken.
De brokken: denk dat je inderdaad je oppas moet vragen dat te vermijden wegens allergie.
En, ik weet niet of je dat geeft maar ik zou zeer zeker groenten bij de KVV gaan geven. Even gekookt/gestoomd of rauw gepureerd. Ik denk dat het altijd goed is om de darmflora te boosten en het is belangrijk dat ze voldoende vezels binnen krijgt (uit de groenten). Daar voeden de gunstige darmbacteriën zich weer mee. En je zou kunnen denken om haar eens een half jaar een probiotica te geven, kijken of dat helpt. Woon je in de buurt van een Erica winkel? Deze is super fijn: https://erica.nl/collections/probiotica ... s-100-caps. Te meer er een mooie combinatie van Lactobacillus en Bifidobacterium in zit maar ook Saccharomyces boulardii. En dat kan ook veel goed doen voor de darmen (en dus de huid en dus de oren).
Ze hebben ook een andere probiotica, die moet je niet hebben (Acidophilus 6 - die dus niet).
-
Mopsbaasje
- 1-ster

Bedankt Lizzy. De probiotica uit jouw link heb ik besteld, 100 capsules.
Mag ik haar een hele per dag geven of hoeveel doseer ik daarvan? Ik heb nog een kleinere hond, ze kunnen eventueel eentje delen per dag?
Groenten krijgen ze zeker maar niet op vaste dagen. Als wij zelf groenten eten die niet gekruid zijn kook of stoof ik wat extra mee maar ik ga er beter opletten dat ik dit minstens 2 keer in de week doe.
Ik zie dat Kivo ook groenterollen uit de diepvries heeft, is dit een aanrader?
Mag ik haar een hele per dag geven of hoeveel doseer ik daarvan? Ik heb nog een kleinere hond, ze kunnen eventueel eentje delen per dag?
Groenten krijgen ze zeker maar niet op vaste dagen. Als wij zelf groenten eten die niet gekruid zijn kook of stoof ik wat extra mee maar ik ga er beter opletten dat ik dit minstens 2 keer in de week doe.
Super!Mopsbaasje schreef: vr 30 jan 2026, 09:44 Bedankt Lizzy. De probiotica uit jouw link heb ik besteld, 100 capsules.
Ik zou beginnen met een halve capsule. De andere helft kan naar je andere hond maar je kunt de capsule ook weer dicht doen en de volgende dag gebruiken. Als de 1/2 capsule goed gaat: dan kun je een hele gaan geven.
Ik vind zelf gemaakte groenten de voorkeur hebben. En twee keer per week is wel erg weinig.... Ze mogen vrijwel alles he, behalve prei en ui! Maar van boerenkool tot spinazie tot witlof tot courgette tot sperzieboontjes tot bleekselderij tot pompoen tot zoete aardappel tot spruitjes, etc.