Metrobactin vergiftiging

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Metrobactin vergiftiging

Winter
1-ster
1-ster

Metrobactin vergiftiging

Bericht door Winter »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag, hebben jullie honden of katten ook problemen gehad met het middel Metrobactin 500 mg? Onze gezonde, lieve hond ging voor een maag/darm stoornis (niet ernstig) naar de dierenarts en kreeg Metrobactin voorgeschreven. Hiervan heeft ze zulke ernstige neurologische bijwerken gekregen, zoals apatisch, stijfheid, zwalken, omvallen, scheven kop en niet meer eten. Na 2,5 maand 24/7 zorg voor haar hebben wij haar 2 weken terug moeten laten inslapen want de neurologische bijwerken bleven terugkomen. Haar hersens/zenuwenstelsel was te erg beschadigd door de Metrobactin. Wij zijn intens verdrietig maar ook zeer boos dat Metrobactin dit kan veroorzaken bij een hond of kat. Ik wil iedereen bij deze dan ook waarschuwen voor dit middel! Mocht dit bij jouw hond ook zijn gebeurd maak alsjeblieft een melding bij het CBG-MEB en bij de fabrikant Dechra. Alleen door melding kan dit middel van de markt gehaald worden en herzien worden om verder dierenleed te voorkomen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Metrobactin vergiftiging

Bericht door Lizzy »

Oh wat verschrikkelijk :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Ook een soort van vervelend (weet even niet welke andere woorden ik moet gebruiken) dat de dierenarts dit zo makkelijk heeft voorgeschreven, bij deze milde problemen....

Drama zeg....

Ik wens je echt heel veel sterkte :bigarmhug:

En bedankt voor je bericht.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Wat erg :'( :'( :'( Heel veel sterkte met deze dramatische gebeurtenis.

Het is wel bekend dat Metrobactin deze bijverschijnselen kan veroorzaken. Het staat vermeld in de bijsluiter. Jouw hond was dan heel toevallig zo'n zeer zeldzaam geval bij wie deze bijverschijnselen kunnen optreden. Dat maakt het natuurlijk niet minder erg. Had je een rashond? Zo ja welke? Soms zijn bepaalde rassen namelijk gevoeliger dan andere.
Winter
1-ster
1-ster

Bericht door Winter »

Ja het is verschrikkelijk! Wij hadden nog nooit van Metrobactin gehoord en namen aan dat de dierenarts iets geeft waar je hond beter van wordt. Ze was een kruising uit Griekenland, 11 jaar, nooit ziek geweest of iets gehad. Nog nooit 1 pil in haar leven gekregen. Ik heb het hele internet doorgespit en ben daar toch aardig wat meldingen tegengekomen van mensen met hele zieke honden door Metrobactin. Vandaar dat ik het op dit forum ook zet om mensen te waarschuwen. Blijkbaar honden die wat ouder zijn of gevoelig voor medicijnen kunnen van Metrobactin hele ernstige bijwerkingen krijgen. Maar ik heb ook gelezen van puppies die doodziek werden door Metrobactin. Ik ga mijn andere honden in ieder geval nooit meer deze verschrikkelijke pillen geven. Er staat idd in de bijsluiter dat het in zeer zeldzame gevallen neurlogische bijwerkingen kan geven. Ik heb dit niet vooraf gehoord van mijn dierenarts anders had ik het nooit gegeven. Ik vind deze bijwerkingen niet kunnen, niet 1 hond zou zulke ernstige bijwerken moeten krijgen van pillen die hun beter zouden moeten maken. Dit middel moet van de markt en verbeterd worden zodat de neurologische problemen eruit worden gehaald. Ik ben mijn best hiervoor al aan het doen bij het CBG-MEB en de fabrikant Dechra. Wie er aan mijn hond komt komt echt aan mij. Bedankt voor jullie medeleven, wij zijn nog steeds verslagen door wat er is gebeurd met onze lieve schat....
Winter
1-ster
1-ster

Bericht door Winter »

Ja verschrikkelijk! Bedankt voor je medeleven. Ik begrijp dat Metrobactin eigenlijk wordt gegeven als een hond giardia heeft of iets heel ernstigs? Dus niet als een hond 1 keer heeft gespuugd en een klein beetje bloed bij de ontlasting heeft? Ik snap dan ook echt niet waarom mijn dierenarts zoiets heftigs heeft voorgeschreven aan onze hond van bijna 12??
Lizzy schreef: za 24 jan 2026, 13:33 Oh wat verschrikkelijk :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Ook een soort van vervelend (weet even niet welke andere woorden ik moet gebruiken) dat de dierenarts dit zo makkelijk heeft voorgeschreven, bij deze milde problemen....

Drama zeg....

Ik wens je echt heel veel sterkte :bigarmhug:

En bedankt voor je bericht.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Winter schreef: zo 25 jan 2026, 11:38 Ja verschrikkelijk! Bedankt voor je medeleven. Ik begrijp dat Metrobactin eigenlijk wordt gegeven als een hond giardia heeft of iets heel ernstigs? Dus niet als een hond 1 keer heeft gespuugd en een klein beetje bloed bij de ontlasting heeft? Ik snap dan ook echt niet waarom mijn dierenarts zoiets heftigs heeft voorgeschreven aan onze hond van bijna 12??
Nou, mijn dierenarts zou dan zeker geen Metrobactin geven en ik hoop inmiddels de meeste dierenartsen niet..... Metrobactin staat toch overal wel bekend als de darmmicrobioom killer. Met veel andere bijwerkingen.
Winter
1-ster
1-ster

Bericht door Winter »

Lizzy schreef: ma 26 jan 2026, 17:25 Nou, mijn dierenarts zou dan zeker geen Metrobactin geven en ik hoop inmiddels de meeste dierenartsen niet..... Metrobactin staat toch overal wel bekend als de darmmicrobioom killer. Met veel andere bijwerkingen.
Ik ga een gesprek aan met mijn dierenarts en zal wat jij aangeeft ook meenemen in het gesprek. Dank voor je advies en uitleg.

Plaats reactie