Barf voor mijn pup Kees
Moderator: Lizzy
-
Tante Truus
- 1-ster

Barf voor mijn pup Kees
Ik wil overstappen op BARF en mijn Kees 2 à 3 dagen per week rauw voeren. Hoeveel procent bestaat de voeding uit spiervlees, vleesbot, organen en groente voor een pup van 5 a 6 maanden?
Re: Barf voor mijn pup Kees
Je voert ongeveer 40% a 45% vleesbot (dus bot met vlees en geen kaal bot!), 10% groenten, 10% pens, 10% andere organen zoals lever, nier en hart en dan 25% a 30% spiervlees (afhankelijk hoeveel vleesbot je geeft). En je past deze percentages aan aan je pup.
-
Tante Truus
- 1-ster

Per dag
280 gram rauw vleesbot
140 gram orgaanvlees incl. pens
210 gram spiervlees
70 gram gemalen groente
Hoe zit het met orgaanvlees en pens? Wat zijn daarvan de percentages, met name in verhouding tot lever, hart en pens? En hoe zit het met vis? In zijn KVV zit dit nu ook. Ik heb thuis in de vriezer zalm met huid (zonder graten denk ik, weet ik niet zeker, komt uit supermarkt).
280 gram rauw vleesbot
140 gram orgaanvlees incl. pens
210 gram spiervlees
70 gram gemalen groente
Hoe zit het met orgaanvlees en pens? Wat zijn daarvan de percentages, met name in verhouding tot lever, hart en pens? En hoe zit het met vis? In zijn KVV zit dit nu ook. Ik heb thuis in de vriezer zalm met huid (zonder graten denk ik, weet ik niet zeker, komt uit supermarkt).
De helft van het orgaanvlees mag uit pens bestaan. De andere helft verdeel je gelijkmatig over hart, lever en nier.
Vis mag maximaal 10% van het menu bedragen. Liever wat minder. Zalm is prima maar het beste kan je wilde zalm kopen in de supermarkt (ligt in het vriesvak).
De zalmfilet op vel bevat geen graten, maar een hond kan ook vis met graten eten. Rauw dan wel.
Zelf geef ik wilde zalmfilet als spiervlees. Daarnaast krijgt hij rauwe harinkjes, die geef ik extra. Het zijn complete prooien. Barfleveranciers verkopen ook diverse soorten vis voor de hond: o.a. haring, sprot, sardien.
Vis mag maximaal 10% van het menu bedragen. Liever wat minder. Zalm is prima maar het beste kan je wilde zalm kopen in de supermarkt (ligt in het vriesvak).
De zalmfilet op vel bevat geen graten, maar een hond kan ook vis met graten eten. Rauw dan wel.
Zelf geef ik wilde zalmfilet als spiervlees. Daarnaast krijgt hij rauwe harinkjes, die geef ik extra. Het zijn complete prooien. Barfleveranciers verkopen ook diverse soorten vis voor de hond: o.a. haring, sprot, sardien.
-
Tante Truus
- 1-ster

Dank je Pike
Ik heb nog wat tonijn, zalm, sucadelap, rundergehakt en magere runderriblappen in huis. Moet men vis 3 weken invriezen ivm bacteriën.
Ik wilde deze geven KB mix organen - 1 kg geven:
Deze KB Mix is samengesteld uit orgaanvlees. De combinatie van hart, lever, maag en nier zijn een waardevolle toevoeging aan het menu. Het bevat enkel natuurlijk ingrediënten, zonder kunstmatige toevoegingen. Deze mix is slechts een onderdeel van een gebalanceerd menu. Samenstelling 25% Runderhart, 25% kippenmaag, 25% eendenlever, 25% konijnennier
Ik kan er lampens bij geven
Per dag
280 gram rauw vleesbot
70 gram kb mix orgaanvlees
70 gram pens lam
210 gram spiervlees
70 gram gemalen groente
Let op ik geef dus ook kvv compleet diverse diersoorten dus, kees komt aan de diersoorten
Ik heb nog wat tonijn, zalm, sucadelap, rundergehakt en magere runderriblappen in huis. Moet men vis 3 weken invriezen ivm bacteriën.
Deze KB Mix is samengesteld uit orgaanvlees. De combinatie van hart, lever, maag en nier zijn een waardevolle toevoeging aan het menu. Het bevat enkel natuurlijk ingrediënten, zonder kunstmatige toevoegingen. Deze mix is slechts een onderdeel van een gebalanceerd menu. Samenstelling 25% Runderhart, 25% kippenmaag, 25% eendenlever, 25% konijnennier
Per dag
280 gram rauw vleesbot
70 gram pens lam
210 gram spiervlees
70 gram gemalen groente
Let op ik geef dus ook kvv compleet diverse diersoorten dus, kees komt aan de diersoorten
Wilde zalm ligt in de supermarkt al in de vriezer. Als je "verse" kweekzalm koopt of andere "verse" vis hoef je die niet eerst in te vriezen. Die vis is namelijk allemaal al eens bevroren geweest dus kan je gewoon voeren.Tante Truus schreef:Dank je Pike
Je kan deze orgaanmix (wat géén barf is) natuurlijk voeren maar het wordt wel een ingewikkeld rekensommetje. Want dan voer je geen 1/3 deel lever meer maar nog slechts 0,25 vooropgesteld dat je die mix 7 dagen in de week voert.
Maar je voert die mix niet alle dagen begrijp ik. Je geeft ook nog kvv. Dan zou je moeten nagaan hoeveel lever er in die kvv zit. Dat wordt niet altijd exact opgegeven behalve bij de KB mix daar wordt het meestal wel bij vermeld kan ik mij herinneren. Vaak zit daar 5% lever in. En dan moet je dus gaan rekenen.
Overigens is het goed om ook organen af te wisselen qua diersoort.
Ik geloof dat ik niet zo goed begrijp wat je nu voert. Even terugkijkend lees ik in je eerste bericht dat je 2 à 3 dagen rauw wil voeren. Wat voer je dan nu precies? Hoe vaak geef je die barf maaltijd met de gemalen orgaanmix, en hoe vaak kvv? Wat versta je onder "complete" kvv en wat voer je op de overige 4 à 5 dagen? Brok? Want als je allerlei verschillende dingen voert komt er van de juiste verhoudingen niet veel terecht.
Per dag
280 gram rauw vleesbot
70 gram pens lam
210 gram spiervlees
70 gram gemalen groente