Klaagtopic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Klaagtopic

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Oef, dat is wel een heleboel om te verstouwen, Dinky. Veel sterkte met alles, en beterschap voor de kleine. :-*
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

frodo quin schreef: vr 30 jan 2026, 20:44 Margriet heeft weer veel vocht in haar buik door de tumoren. Ze eet slecht, maar lijkt wel nog plezier in het leven te hebben al meek je wel dat ze vroeger gaat slapen en later opstaat. Nog even geprobeerd met de vochtafdrijvers op te hogen, maar dat werkte niet zoals verwacht. Haar buik is tenslotte zo toegenomen terwijl ze er op stond en die leken gewoon niets meer te doen. Ze verliest daardoor haar eetlust, dus vrijdag besloten om alles muv de loxicom stop te zetten. De da stelde opnieuw een ingreep om het cocht te draineren voor, maar dat wil ik niet meer voor haar. Ze was er de vorige keer zo slecht van dat ik dacht dat ik haar kwijt was. Haar lichaam is duidelijk niet meer bestand tegen die zaken.

Ze ging door de medicatie te stoppen wel terug iets eten, maar dat lijkt weer te minderen. Ik had verwacht dat ik maandag de da ging moeten vragen om haar in te slapen, maar voorlopig gaat het nog redelijk. Te goed om al in te slapen, maar aangezien het nu enkel nog bergaf gaat wil ik ook niet wachten tot ze echt slecht is. We kijken dus dag per dag en wanneer ik ook maar de indruk heb dat ze niet meer blij is met in leven zijn is het inslapen. Het gaat een leegte zijn. Mevrouw is vanaf het najaar elke avond binnen tot de volgende ochten. Dan is ze vaak op van zodra ze mij hoort of komt ze mij wakker maken als ik mij over slaap. Tot voor kort gaf ze ook met regelmaat haar bestelling voor het ontbijt door (als ik water voor thee kook komt ze vragen om er een ei voor haar in te leggen of vragen om groenten als ik die voor de honden maak), nu slaapt ze vaker uit, maar ze komt wel nog steeds vragen om naar buiten te gaan bij de kipjes. Onderweg pikt ze dan wat dingen uit de moestuin. Al maanden moet ik zorgen dat ik voor het donker thuis ben om haar mee naar binnen te nemen en niet kan vertrekken voor het licht is en ze naar buiten kan. Toen ik een tijdje terug mijn trein had gemist had ik gedacht haar uit het hok te moeten vissen, maar ze was gewoon blijven wachten op mij. Zo zielig net een kind dat op de ouders zit te wachten die te laat zijn.
Ik moet, wanneer ik jouw medische verhalen lees, me altijd even afvragen of dit echt over kippen gaat. Ik ben zo jaloers op alles wat je voor ze doet en kunt doen! Naar de dierenarts, medicatie, vocht draineren... De dierenartsen hier zien me aankomen. :( En zelfs als ze wel zouden willen behandelen, dan nog zouden de kosten dat verhinderen voor mij. Afgelopen weekend werd ons oudste kipje Hilda (6-7 jaar) ineens ziek. Als ik dan naar een da was gegaan, had me dat alleen al 200 euro aan weekendtarief gekost. :-X En ik geef toe: voor een hond of kat zou ik die kosten wel ophoesten, maar voor een kip vind ik dat al moeilijker. Affijn, ik heb Hilda in huis geïnstalleerd in een warme kartonnen doos en voer en water, maar ze is helaas toch heengegaan midden in de nacht.

Begrijp me niet verkeerd, jij hebt duidelijk een hechtere band met je kippen dan ik met de mijne (al was Hilda de sociaalste van het stel, toch was het ook weer geen knuffelkip), en dan begrijp ik dat je alle moeite doet om haar weer gezond te maken. Maar ik vraag me serieus af of ik de da afgelopen zondag zover had weten te krijgen dat hij voor een kip naar de praktijk zou komen. Margriet heeft geluk dat ze zo'n goed baasje heeft!

Hopelijk gaat het met jou inmiddels weer goed, en ik hoop dat Margriet het ook nog een tijdje volhoudt. :-*
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Anne in Zweden schreef: di 03 feb 2026, 14:57 Ik moet, wanneer ik jouw medische verhalen lees, me altijd even afvragen of dit echt over kippen gaat. Ik ben zo jaloers op alles wat je voor ze doet en kunt doen! Naar de dierenarts, medicatie, vocht draineren... De dierenartsen hier zien me aankomen. :( En zelfs als ze wel zouden willen behandelen, dan nog zouden de kosten dat verhinderen voor mij. Afgelopen weekend werd ons oudste kipje Hilda (6-7 jaar) ineens ziek. Als ik dan naar een da was gegaan, had me dat alleen al 200 euro aan weekendtarief gekost. :-X En ik geef toe: voor een hond of kat zou ik die kosten wel ophoesten, maar voor een kip vind ik dat al moeilijker. Affijn, ik heb Hilda in huis geïnstalleerd in een warme kartonnen doos en voer en water, maar ze is helaas toch heengegaan midden in de nacht.

Begrijp me niet verkeerd, jij hebt duidelijk een hechtere band met je kippen dan ik met de mijne (al was Hilda de sociaalste van het stel, toch was het ook weer geen knuffelkip), en dan begrijp ik dat je alle moeite doet om haar weer gezond te maken. Maar ik vraag me serieus af of ik de da afgelopen zondag zover had weten te krijgen dat hij voor een kip naar de praktijk zou komen. Margriet heeft geluk dat ze zo'n goed baasje heeft!

Hopelijk gaat het met jou inmiddels weer goed, en ik hoop dat Margriet het ook nog een tijdje volhoudt. :-*
Ik verbaas mij hier ook wel over. En het zou hier in mijn omgeving ook niet mogelijk zijn. Ik heb onlangs bij mijn eigen dierenarts geïnformeerd of je er ook met kippen terecht kan. Niet dus. Ja, ik doe wel eens een enkel kippetje zei ze. Maar ze heeft er niets voor in huis. Het is een kleine zelfstandige praktijk en inkoop van spullen voor kippen kost veel geld en ze blijft er mee zitten. Dat kan ze zich niet permitteren. En er is in de wijde omgeving ook geen andere dierenarts die kippen doet. Ik denk dat de mensen hier een zieke kip "gewoon" de nek omdraaien of de kop afhakken. Maar door mijn gevraag had ze de indruk gekregen dat ik kippen had dus tot slot was het Nou vooruit dan maar, wat mankeert er aan je kip? :biggrin2:
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Sterkte met het verlies van Hilda. 6-7 jaar is een zeer mooie leeftijd voor een ex legkip. Ze was toch 1 van de ex leggers en niet een cream legbar he?

De kosten kunnen idd wel oplopen. Dat speelt mee in waarom ik ook wat gezondere kippen wou. Ik zou alle plekjes liefst aan ex industrie dieren willen geven, maar emotioneel, financieel en praktisch kan ik dat niet aan. Qua karakter zijn ze wel niet te overtreffen ook al heb ik zeker geen klagen van de anderen.

Ik kies ook niet elke keer voor wat eigenlijk mogelijk is. Het is altijd een afweging en de eerste en belangrijkste vraag blijft dan of de patiënt er wel of niet baat bij heeft. Ik wil in de eerste plaats dat de tijd die ze hebben een mooie tijd is waar ze echt van genieten. Zeker voor hen.

En ja ik heb geluk meg een vogelarts redelijk in de buurt en met de kippenopvang die ook helpt als ik de da niet te pakken krijg en de da van 1 van de grotere Britse red een legkip organisaties is ook zo lief om advies te geven indien nodig. Met de lokale da kom je hier ook niet ver. Ontworming, exzolt, ab bij een luchtweginfectie, inslapen, maar daar stopt het ook.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pike schreef: di 03 feb 2026, 18:41 Ik verbaas mij hier ook wel over. En het zou hier in mijn omgeving ook niet mogelijk zijn. Ik heb onlangs bij mijn eigen dierenarts geïnformeerd of je er ook met kippen terecht kan. Niet dus. Ja, ik doe wel eens een enkel kippetje zei ze. Maar ze heeft er niets voor in huis. Het is een kleine zelfstandige praktijk en inkoop van spullen voor kippen kost veel geld en ze blijft er mee zitten. Dat kan ze zich niet permitteren. En er is in de wijde omgeving ook geen andere dierenarts die kippen doet. Ik denk dat de mensen hier een zieke kip "gewoon" de nek omdraaien of de kop afhakken. Maar door mijn gevraag had ze de indruk gekregen dat ik kippen had dus tot slot was het Nou vooruit dan maar, wat mankeert er aan je kip? :biggrin2:
Je kijkt best even of er geen da bijzondere diersoorten in de buurt zit. Die hebben normaal ook kennis over vogels. Even vragen in een kippen facebook groep kom je ook een eind mee.
Inslapen zou in principe elke da wel moeten kunnen, dus daar kan je denk ik wel overal voor terecht. Juiste diagnose en behandeling is een ander paar mouwen. Ik was hier met de lokale da zelfs nog duurder uit en dode kip aan het einde van de rit doordat ze achteraf bekeken maar wat op goed geluk ab gaf ipv van de eerste keer een juiste diagnose en correcte behandeling indien dat nog had gekund.

Vrees wel dat die man het niet minder druk krijgt. De persoon waarvan de Orpingtons komen woont hier niet zo ver van en was ook heel blij met zijn gegevens, want had al verschillende da's geprobeerd met geen denderend resultaat.
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Antibiotica gekregen vorige week vanwege longontsteking. Kuur was tot donderdagavond... zondag opeens een uitbraak van vlekken en bulten over het hele lichaam die jeuken. Allergische reactie met netelroosachtige uitslag.....die jeuk gun he je ergste vijand nog niet. Heb ondertussen tabletten gekregen voor de jeuk. Hopelijk kan ik nu slapen, want deed geen oog dicht van de jeuk.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Jee zeg dat zijn geen grappen :(
Beterschap!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Jeuk is vreselijk. Ik hoop dat je er snel weer van af bent!
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Heel veel sterkte met de jeuk! Hopelijk is het snel weer onder controle!
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Mandarijn schreef: di 24 feb 2026, 22:56 Antibiotica gekregen vorige week vanwege longontsteking. Kuur was tot donderdagavond... zondag opeens een uitbraak van vlekken en bulten over het hele lichaam die jeuken. Allergische reactie met netelroosachtige uitslag.....die jeuk gun he je ergste vijand nog niet. Heb ondertussen tabletten gekregen voor de jeuk. Hopelijk kan ik nu slapen, want deed geen oog dicht van de jeuk.
heel veel beterschap. Ja bepaalde ab kunnen dergelijke reacties geven, omdat ab het hele immuunsysteem afbreekt. Dus ook bij mensen is het advies altijd probiotica na de kuur te nemen. ..
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Oh gotver. Sterkte met de jeuk en longontsteking!
En hoe nu verder met de longontsteking? Was een andere ab mogelijk, want ik vermoed dat je de kuur niet kon afmaken?
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

frodo quin schreef: wo 25 feb 2026, 20:30 Oh gotver. Sterkte met de jeuk en longontsteking!
En hoe nu verder met de longontsteking? Was een andere ab mogelijk, want ik vermoed dat je de kuur niet kon afmaken?
De kuur was 2 dagen afgelopen. Had kuur van 5 dagen. 2 dagen later opeens over het hele lijf vlekken en jeuk. Huisarts heeft aantekening gemaakt. Dus als ik bij de HA kom, komt er een pop-up in het scherm.

Conditie is richting 0 punt gedaald. Dat wordt rustig opbouwen, maar wandelen met de heren is dan geen optie. Dat is 3 passen zetten en wachten en zo het hele rondje. Denk dat ik morgen de heren in de fietskar zet en er het wandelwiel er onder zet. Kan ik een blokje om met ze en wat werken aan de conditie
Laatst gewijzigd door Mandarijn op do 26 feb 2026, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Aquillo schreef: wo 25 feb 2026, 20:20 heel veel beterschap. Ja bepaalde ab kunnen dergelijke reacties geven, omdat ab het hele immuunsysteem afbreekt. Dus ook bij mensen is het advies altijd probiotica na de kuur te nemen. ..
Ja probiotica was al in huis gehaald en wat gefermenteerd eten deze week op het menu. De tabletten helpen gelukkig. Kan weer slapen ipv wakker liggen van de jeuk
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Mandarijn schreef: do 26 feb 2026, 00:07 De kuur was 2 dagen afgelopen. Had kuur van 5 dagen. 2 dagen later opeens over het hele lijf vlekken en jeuk. Huisarts heeft aantekening gemaakt. Dus als ik bij de HA kom, komt er een pop-up in het scherm.

Conditie is richting 0 punt gedaald. Dat wordt rustig opbouwen, maar wandelen met de heren is dan geen optie. Dat is 3 passen zetten en wachten en zo het hele rondje. Denk dat ik morgen de heren in de fietskar zet en er het wandelwiel er onder zet. Kan ik een blokje om met ze en wat werken aan de conditie
Ah de kuur was tot vorige week donderdag. Dat had ik anders begrepen. Hopelijk ben je er snel weer helemaal bovenop.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Margriet is deze ochtend in mijn handen overleden. Gisteren nog oké, deze ochtend vond ik haar met een donkere kam en kon ze niet meer lopen. Ik heb haar naar binnen gebracht, pijnstillers gegeven en geholpen om comfortabel te kunnen liggen. Nog geen twee uur later is ze gestorven.

Het was duidelijk dat het deze keer echt haar laatste momenten waren en ze niet zoals vorige keren er weer bovenop zou komen. Een maand geleden is ze 4 geworden, een hele prestatie voor een ex industriekip, maar nog steeds maar een fractie van wat ze verdiende. Ik ga haar erg missen en ben blij dat ik die jaren voor haar mocht zorgen.

Plaats reactie