BPWR: voedseldroger

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: BPWR: voedseldroger

Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Ja dat zou prima moeten gaan. Dit is mijn oogst van gisteren :) de trechtercantharellen zijn zie grote hoop, ze gaat sowieso doormidden ivm schoonmaak (die holle steel is mooie schuilplek voor zoel slakjes als dennennaalden. Dit jaar zijn ze groot! Groter dan vorig jaar. En ja ze krimpen behoorlijk bij het drogen. Ik doe nu maar 2 trays per keer in de droger, staat ‘ie wat langer te draaien maar denk dat er toch een stockli gaat komen ;) Menwer zei over de prijs ‘dat valt toch wel mee’ ;D
IMG_8615.jpeg
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Wat een mooie verzameling paddenstoelen! Om jaloers op te worden.
Overigens zijn er voor de Stockli ook nog afstandsringen te koop. Dus kan je nog hogere dingen ertussen leggen: https://www.marmelot.com/droogetage-sto ... sring.html
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Siberienne schreef: zo 12 okt 2025, 16:43 Ja dat zou prima moeten gaan. Dit is mijn oogst van gisteren :) de trechtercantharellen zijn zie grote hoop, ze gaat sowieso doormidden ivm schoonmaak (die holle steel is mooie schuilplek voor zoel slakjes als dennennaalden. Dit jaar zijn ze groot! Groter dan vorig jaar. En ja ze krimpen behoorlijk bij het drogen. Ik doe nu maar 2 trays per keer in de droger, staat ‘ie wat langer te draaien maar denk dat er toch een stockli gaat komen ;) Menwer zei over de prijs ‘dat valt toch wel mee’ ;D IMG_8615.jpeg
:groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley:

Ik zie groen van jaloezie! Op de goede manier hoor, dat wel. Ik gun je van harte deze mooie verzameling paddenstoelen :smitten:
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Mijn eerste was een Severin. Toen die na 16 jaar de geest gaf heb ik weer zo'n zelfde gekocht. De roosters van de oude heb ik bewaard zodat ik meer kon stapelen. Nu droog ik niet zo heel veel meer tegenwoordig, maar ik heb het altijd een super apparaat gevonden. Door de roosters een slag te draaien kun je de hoogte wat wijzigen.
Ik heb de roosters altijd met de hand afgewassen, en die zijn nu nog steeds helemaal goed. Ook de oude. Niks verkruimelen of uitdrogen.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

pike schreef: zo 12 okt 2025, 17:46 Wat een mooie verzameling paddenstoelen! Om jaloers op te worden.
Overigens zijn er voor de Stockli ook nog afstandsringen te koop. Dus kan je nog hogere dingen ertussen leggen: https://www.marmelot.com/droogetage-sto ... sring.html
Dank!
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Lizzy schreef: ma 13 okt 2025, 17:27 :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley:

Ik zie groen van jaloezie! Op de goede manier hoor, dat wel. Ik gun je van harte deze mooie verzameling paddenstoelen :smitten:
Het is zoooooo leuk om te doen :)
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Lizzy schreef: wo 08 okt 2025, 12:54 Wij hebben ooit deze gekocht in onze rijke dagen:

https://www.slowjuice.nl/nl/counter-int ... v-EALw_wcB

Afbeelding

Ding doet het perfect maar is natuurlijk veel te duur....
Inderdaad een prijs om van achterover te vallen, maar toch ben ik er nieuwsgierig naar.

Ik wil voornamelijk lamslong drogen en ook wel orgaanvlees en misschien kipfilet. Is het echt de moeite waard, Lizzy?
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Ik heb een Hendi rvs staan die helaas al na 2 jaar geen warme lucht meer gaf. Iemand kan m voor me repareren, als ik de juiste fuse vindt die er verantwoordelijk is en nu al een jaar ongebruikt staat.
Heb mijn oude stockli _(2008) maar weer in gebruik genomen omdat die het nog steeds goed doet na jaren al trouwe intensieve dienst geboden te hebben en heb er een 2e hands stockli bijgekocht. daar droog ik nu weer mee. Is wat minder gebruiksvriendelijk omdat motor en ventilator onder en tussendoor trays wisselen. Het moet maar. Die dingen zijn ijzer sterk. leg de eerste uren bakpapier onder het te drogen spul wat ik in een later stadium verwijder. Het scheelt doorlekken naar het motorgedeelte. droog er ongeveer 6 tot zeven trays per sessie in en heb voor hoger dingen ook bodemloze ringen bij aangeschaft.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Tanna schreef: za 22 nov 2025, 10:57 Inderdaad een prijs om van achterover te vallen, maar toch ben ik er nieuwsgierig naar.

Ik wil voornamelijk lamslong drogen en ook wel orgaanvlees en misschien kipfilet. Is het echt de moeite waard, Lizzy?
oef dat is duur dit apparaat
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Tanna schreef: za 22 nov 2025, 10:57 Inderdaad een prijs om van achterover te vallen, maar toch ben ik er nieuwsgierig naar.

Voor enkel lamslong en misschien kip vind ik deze wel een beetje veel overdone ::)

Afgelopen weekend heb ik de torenflat van 10 traytjes op de Stockli gezet, vol met reepjes long. Regelmatig wisselen is dan wel nodig om snel resultaat te hebben. Voorlopig kunnen we weer vooruit.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Wij hebben sinds een tijdje ook een nieuwe droger, nadat de Sedona de geest gaf. Deze is van Arendo en het grote voordeel is dat hij grotendeels van metaal en glas is; volgens mij is alleen de draaiknop rechtsboven van kunststof (maar misschien is ook die van metaal). Maar alles wat met het voedsel in aanraking komt, is van roestvrijstaal.

Ik schrok eerst omdat hij me zo klein leek (is hij ook, vergeleken met de Sedona), maar hij heeft tien rekjes en we krijgen er per keer 4 kilo runderlong in, in plakjes van een centimeter dik. Het voordeel is ook dat de meegeleverde lekplaat gewoon op de bodem wordt gelegd, ipv dat die de onderste richels in beslag neemt - bij de Sedona verloren we daardoor altijd 1 van de 9 droogrekjes.

En hij is superstil. Ik ging in het begin regelmatig kijken of hij het nog wel deed, omdat ik niks hoorde wanneer ik vlakbij stond. ;D O, en hij hep verlichting aan de binnenkant. :D

Het is deze:

https://www.amazon.nl/Arendo-Voedseldro ... 179&sr=8-1

Let niet op de fantastisch vertaalde tekst op Amazon ("Roestvrij stalen deurmat van luxe klasse met 10 etages.") ;D
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Mooi! Ziet er goed uit.
Zo'n deurmat heeft niemand ;D
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

klinkt goed veel succes er mee.
lijkt heel veel op andere rvs drogers. komen wellicht allemaal uit dezelfde fabriek.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik heb deze gemist :-[ . Voor alleen een paar snackies vind ik het overdone. Wij drogen er echt van alles in, ook tomaten enzo.
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Lizzy schreef: do 05 feb 2026, 11:57 Ik heb deze gemist :-[ . Voor alleen een paar snackies vind ik het overdone. Wij drogen er echt van alles in, ook tomaten enzo.
Inmiddels heb ik er al eentje gekocht, best een hoop geld vond ik maar niet zo duur als die van jullie :biggrin2: en ik ben er heel blij mee. Zie topic Droogoventje gekocht.

Plaats reactie