Geluksmomentje van de dag

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Geluksmomentje van de dag

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Ik krijg altijd weer kort een hartverzakking wanneer ik in het licht van mijn hoofdlamp ogen zie oplichten in de duisternis 's avonds laat, maar gelukkig waren ze ook ditmaal weer van... twee elanden! Gezien het hoogteverschil denk ik dat het om een koe met een kalf ging, maar aangezien ik de honden bij me had, ben ik maar snel verder gelopen. Wel even meneer Anne gebeld of die de twee loslopende honden kon opvangen bij terugkomst, want de elanden stonden bij de bosrand tegenover de oprit en ik wilde niet het risico lopen dat ze het weggetje overstaken op het moment dat we terugkwamen van de wandeling.

Verder hoorde ik tijdens het wandelen voor het eerst sinds een jaar weer een ruigpootuil. Zo leuk om in de vrije natuur te wonen! :D
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Gaaf Anne, wel spannend om in het donker met de honden op pad te gaan. Ik vind het horen van een uil altijd heel bijzonder. Afgelopen week hoorde ik voor het eerst weer een ransuil roepen, die klinkt wel een beetje saai. Maar de bosuil daarentegen, daar krijg je bijna kippenvel van, zo bijzonder. Ik heb in Zweden ooit wolven horen huilen in de nacht. Dat was ook zo geweldig mooi.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

pike schreef: di 10 feb 2026, 07:45 Gaaf Anne, wel spannend om in het donker met de honden op pad te gaan. Ik vind het horen van een uil altijd heel bijzonder. Afgelopen week hoorde ik voor het eerst weer een ransuil roepen, die klinkt wel een beetje saai. Maar de bosuil daarentegen, daar krijg je bijna kippenvel van, zo bijzonder. Ik heb in Zweden ooit wolven horen huilen in de nacht. Dat was ook zo geweldig mooi.
Voor ons is de roep van de ruigpootuil een teken dat er voldoende muizen en andere kleine knaagdieren zijn, want anders zou de uil niet komen. Een andere soort waar we altijd naar uitkijken is de oeraluil. Als we die horen, is het uilenplaatje compleet en kan de lente komen! :D
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Carolien heeft vandaag kuikentjes op als ontbijt :groupwave2:
Ik had ze een beetje opengemaakt en de boel buiten neergezet (na een uitglij-actie van mij ooit omdat ik was vergeten hoe kuukjes over de halve keukenvloer werden gesmeerd :-X ) maar dat vond Carolien niks, er werd wat gelebberd maar niet gegeten.
Dus kuukje nog wat meer in stukken geknipt en binnen neergezet (wel op de placemat) en verdomd, hij vreet zo alles op, met kop en al. Na z'n eerste getreuzel had ik er een hard hoofd in maar het kwam helemaal goed :thumbup:
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Vanuit de auto een roerdomp gezien. Hij stond vol in het zicht. Wel aardig van hem, langs de rijksweg. Hebben heel veel mensen hem mooi kunnen zien. Zo’n bijzondere vogel.
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Kaela schreef: vr 13 feb 2026, 17:58 Vanuit de auto een roerdomp gezien. Hij stond vol in het zicht. Wel aardig van hem, langs de rijksweg. Hebben heel veel mensen hem mooi kunnen zien. Zo’n bijzondere vogel.
Gaaf! Die staat nog wel op mijn lijstje hoor :D
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Kaela schreef: vr 13 feb 2026, 17:58 Vanuit de auto een roerdomp gezien. Hij stond vol in het zicht. Wel aardig van hem, langs de rijksweg. Hebben heel veel mensen hem mooi kunnen zien. Zo’n bijzondere vogel.
Enorm gaaf!
Mijn ervaring is wel dat ook een roerdomp vol in zicht niet altijd wordt gezien. Jaren terug vanuit vogelkijkpunt bij lauwersmeer een keer roerdomp gezien die op zo'n 20 meter voor het riet stond (wij balen. Hebben daar meestal fototoestel mee maar net toen niet natuurlijk ::) ). Komen er andere mensen aan en die roepen bijna in extase 'kijk, een zilverreiger!'. Ja, er zat minstens twee keer zo ver weg een zilverreiger maar de roerdomp vlakbij zagen ze niet ;D
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Wat gaaf!
Ik denk overigens dat het gros van de mensen niet weet waar ze naar kijken :-\
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ja daar hebben jullie beide gelijk in Dinky en Pike. De meeste mensen zullen hem niet gezien hebben of gedacht hebben dat het een paaltje was.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Gaaf hoor, een roerdomp!

Ik heb een simpeler geluksmomentje : nieuw vogelvoer en nieuwe silo’s gekocht bij Vivara. Rib uit mijn lijf ;) maar het is een stuk drukker in de tuin. De oude vetbollen werden gewoon niet gegeten, wrschl slechte kwaliteit / te hard. Deze vallen beter in de smaak. Voor later in het voorjaar ook wat gedroogde meelwormen gekocht. Meneer heeft opdracht gekregen nestkastjes te gaan timmeren. Ik ben benieuwd. Ik vind het zooooo gezellig met de koolmezen, pimpelmezen boomklevers en sijsjes bij de voederplaats. Hopelijk komen de goudvinken ook weer eens terug.

(Buffet bestaat uit vetbollen, pinda’s en zaadmix met vooral zonnebloempitten)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Siberienne schreef: zo 15 feb 2026, 22:49 Gaaf hoor, een roerdomp!

Ik heb een simpeler geluksmomentje : nieuw vogelvoer en nieuwe silo’s gekocht bij Vivara. Rib uit mijn lijf ;) maar het is een stuk drukker in de tuin. De oude vetbollen werden gewoon niet gegeten, wrschl slechte kwaliteit / te hard. Deze vallen beter in de smaak. Voor later in het voorjaar ook wat gedroogde meelwormen gekocht. Meneer heeft opdracht gekregen nestkastjes te gaan timmeren. Ik ben benieuwd. Ik vind het zooooo gezellig met de koolmezen, pimpelmezen boomklevers en sijsjes bij de voederplaats. Hopelijk komen de goudvinken ook weer eens terug.

(Buffet bestaat uit vetbollen, pinda’s en zaadmix met vooral zonnebloempitten)
Goudvinken zijn dol op zwarte zonnebloempitten. Ik geef ook een fortuin uit aan vogelvoer hier, maar wat je zegt, het is zo leuk om de tuin vol vogels te hebben. Aan het begin van de winter kwamen hier veel Vlaamse gaaien, maar die zie ik nu nog nauwelijks. Wel veel eksters. Als ik het voerhuisje net heb bijgevuld, nemen die een beetje de overhand, maar wanneer het voer op is (of er veel op de grond is beland; dat moeten de eksters eerst opeten voordat ik bijvul), komen de goudvinken voor de zwarte zonnebloempitten. Ik zag er net ook weer een aantal.

En in de overdekte ren bij het winterhok van de kippen eten de kool- en pimpelmezen en boomklevers. Die zijn klein genoeg om door het gaas te kunnen kruipen, waardoor de eksters ze niet kunnen lastigvallen.

Eigen geluksmomentje: ik heb de laatste twee avonden weer elandensporen gezien in de sneeuw. Die van gisteren op maar een meter of vijftig van het huis. Zo leuk om te weten dat ze in de buurt rondsjouwen!
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Anne in Zweden schreef: ma 16 feb 2026, 12:55 Goudvinken zijn dol op zwarte zonnebloempitten. Ik geef ook een fortuin uit aan vogelvoer hier, maar wat je zegt, het is zo leuk om de tuin vol vogels te hebben. Aan het begin van de winter kwamen hier veel Vlaamse gaaien, maar die zie ik nu nog nauwelijks. Wel veel eksters. Als ik het voerhuisje net heb bijgevuld, nemen die een beetje de overhand, maar wanneer het voer op is (of er veel op de grond is beland; dat moeten de eksters eerst opeten voordat ik bijvul), komen de goudvinken voor de zwarte zonnebloempitten. Ik zag er net ook weer een aantal.

En in de overdekte ren bij het winterhok van de kippen eten de kool- en pimpelmezen en boomklevers. Die zijn klein genoeg om door het gaas te kunnen kruipen, waardoor de eksters ze niet kunnen lastigvallen.

Eigen geluksmomentje: ik heb de laatste twee avonden weer elandensporen gezien in de sneeuw. Die van gisteren op maar een meter of vijftig van het huis. Zo leuk om te weten dat ze in de buurt rondsjouwen!
Ja eksters hebben wij ook. Ik ga bij de volgende bestelling eens kijken naar zwarte pitten! Aangezien ik een tweede voederplek heb ingericht die ook erg populair is, denk ik dat ik de winter niet ga halen met de voorraad zaad die ik nu heb….
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Tijdens een wandeling door de polder kwam een zeearend over. Ik heb er een geweldige foto van kunnen maken :cool:
IMG_2307.jpeg
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Kaela schreef:Tijdens een wandeling door de polder kwam een zeearend over. Ik heb er een geweldige foto van kunnen maken :cool:
IMG_2307.jpeg
Super gaaf!

Hier een vogelvoederplaats in de voortuin met eksters, kraaien, musjes, roodborstjes en koolmeesjes. De katten vinden het ook geweldig om door het raam naar de vogeltjes te kijken. Vogelpindakaas is hier favoriet.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Kaela schreef: vr 20 feb 2026, 17:16 Tijdens een wandeling door de polder kwam een zeearend over. Ik heb er een geweldige foto van kunnen maken :cool: IMG_2307.jpeg
Wat gaaf!!

Plaats reactie