Gedrag beïnvloeden met aanpassingen menu?
Moderator: Lizzy
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Gedrag beïnvloeden met aanpassingen menu?
Mijn herplaatser Skye is altijd al een ingewikkelde hond. Veel meegemaakt, groot rugzakje, en ook nog eens doof. Dat helpt allemaal niet.
De laatste tijd echter vindt ik haar prikkelbaarder, reageert ze veel meer op triggers en ook heftiger.
Dit kan uiteraard veel oorzaken hebben.
Ze is al bij de DA geweest, niets gevonden. Voor alle zekerheid een bloedonderzoek gestart daar krijg ik later een uitslag van, maar we verwachten er eigenlijk geen schokkende resultaten uit.
Morgen gaat ze naar de Fysio om spierblessures uit te sluiten, al kon de DA die zo niet vinden.
Ze heeft soms periodes dat haar stressemmers overvol zijn en dan kost het tijd om die leeg te laten lopen, dus ik probeer haar nu zo veel mogelijk te laten ontspannen en hoop die stressemmers weer wat ruimer en leger te krijgen.
Omdat Skye wel een serieus formaat hond is en ze ook makkelijk hapt (ze reageert haar emoties op mij af) ben ik alles weer grondig aan het nalopen en onderzoeken. Al googlend vond ik dat angstig, prikkelbaar gedrag mogelijk ook een gevolg kan zijn van voedingstekorten.
Ik verwacht dat ze die tekorten niet heeft, maar ben toch nieuwsgierig naar jullie mening.
Zijn er dingen die ik aan zou kunnen passen, waar ik rekening mee zou kunnen houden om gedrag via haar menu te beïnvloeden?
**** volgens google ****
Een vitamine- of mineralentekort kan bij honden leiden tot gedragsproblemen, waaronder verhoogde prikkelbaarheid, rusteloosheid, angst en stressgevoeligheid
. Vooral tekorten aan vitamine B-complex (met name B1, B3, B6, B12) en magnesium worden geassocieerd met veranderingen in het zenuwstelsel en emotionele instabiliteit.
Symptomen van Vitaminegebrek bij Honden:
Vitamine B1 (Thiamine): Prikkelbaarheid, rusteloosheid, neurologische problemen, lusteloosheid.
Vitamine B3 (Niacine): Angstig gedrag.
Vitamine B5 (Pantotheenzuur): Stressgevoeligheid.
Vitamine B6: Psychische klachten, angst (door verstoorde serotonine-aanmaak).
Vitamine B12: Lusteloosheid, vermoeidheid, verminderde eetlust, hersenklachten en zenuwstoornissen.
Magnesium/Mangaan: Beïnvloedt ontspanning en kan leiden tot onrust.
**** einde google ******
Vitamine B zit in vlees volgens mij? Dat krijgt ze met BARF natuurlijk wel.
Ze krijgt 's ochtends / overdag brok omdat ik dat tijdens trainingen e.d. voer. Is ongeveer een kwart van wat ze nodig heeft.
5 dagen per week 's avonds een BARF menu. 2 dagen per week 's avonds KVV.
In overleg met de DA is besloten geen bloedwaardes van de vitamines te testen want dat moet per vitamine en is onwijs duur.
Dat doen we misschien later nog eens als ik gegronde reden heb om aan te nemen dat er iets speelt.
Ben heel nieuwsgierig hoe jullie hierover denken.
Karen
De laatste tijd echter vindt ik haar prikkelbaarder, reageert ze veel meer op triggers en ook heftiger.
Ze is al bij de DA geweest, niets gevonden. Voor alle zekerheid een bloedonderzoek gestart daar krijg ik later een uitslag van, maar we verwachten er eigenlijk geen schokkende resultaten uit.
Morgen gaat ze naar de Fysio om spierblessures uit te sluiten, al kon de DA die zo niet vinden.
Ze heeft soms periodes dat haar stressemmers overvol zijn en dan kost het tijd om die leeg te laten lopen, dus ik probeer haar nu zo veel mogelijk te laten ontspannen en hoop die stressemmers weer wat ruimer en leger te krijgen.
Omdat Skye wel een serieus formaat hond is en ze ook makkelijk hapt (ze reageert haar emoties op mij af) ben ik alles weer grondig aan het nalopen en onderzoeken. Al googlend vond ik dat angstig, prikkelbaar gedrag mogelijk ook een gevolg kan zijn van voedingstekorten.
Ik verwacht dat ze die tekorten niet heeft, maar ben toch nieuwsgierig naar jullie mening.
Zijn er dingen die ik aan zou kunnen passen, waar ik rekening mee zou kunnen houden om gedrag via haar menu te beïnvloeden?
**** volgens google ****
Een vitamine- of mineralentekort kan bij honden leiden tot gedragsproblemen, waaronder verhoogde prikkelbaarheid, rusteloosheid, angst en stressgevoeligheid
. Vooral tekorten aan vitamine B-complex (met name B1, B3, B6, B12) en magnesium worden geassocieerd met veranderingen in het zenuwstelsel en emotionele instabiliteit.
Vitamine B1 (Thiamine): Prikkelbaarheid, rusteloosheid, neurologische problemen, lusteloosheid.
Vitamine B12: Lusteloosheid, vermoeidheid, verminderde eetlust, hersenklachten en zenuwstoornissen.
**** einde google ******
Ze krijgt 's ochtends / overdag brok omdat ik dat tijdens trainingen e.d. voer. Is ongeveer een kwart van wat ze nodig heeft.
In overleg met de DA is besloten geen bloedwaardes van de vitamines te testen want dat moet per vitamine en is onwijs duur.
Dat doen we misschien later nog eens als ik gegronde reden heb om aan te nemen dat er iets speelt.
Karen
Re: Gedrag beïnvloeden met aanpassingen menu?
Ik vind het wel heel goed, dat je ook nadenkt over de voeding! En een bloedonderzoek... Dat is inderdaad heel erg duur. En hoe zinvol...?Kromfohrlanders schreef: vr 13 mar 2026, 08:44 Mijn herplaatser Skye is altijd al een ingewikkelde hond. Veel meegemaakt, groot rugzakje, en ook nog eens doof. Dat helpt allemaal niet.
**** volgens google ****
**** einde google ******
Karen
Persoonlijk denk ik niet dat het kwaad kan om haar een vitamine B complex te geven. Om te kijken of dat helpt. Honden met veel stress verbruiken ook veel vitamines. Ik zou zelf alleen weer geen multivitamine geven maar echt een B complex. Het kan geen kwaad om dit te geven, ze plassen een teveel uit. Alleen moet je geen preparaat nemen waar 1000% de ADH in zit want dat kan problemen geven met de zenuwen.
Om dezelfde reden kun je ook prima wat extra magnesium geven. Nu krijgen sommige honden maag/darmproblemen van magnesium dus geef en de goede vorm en begin met een lage dosering. Magnesiumbisglycinaat en magnesiumtauraat zijn goed opneembaar en de beste keuze bij stress.
Kijk, op zich zou het allemaal niet nodig moeten zijn he. Maarrrr, een hond die zich stressig voelt verbruik ook meer van alles, raakt uit balans en dan kan extra echt heel goed zijn voor haar.
Waarschijnlijk heeft ze ook wel een tekort aan neurotransmitters. Je kunt GABA wat opkrikken door haar gefermenteerde voeding te geven, extra. Kimchi (wel de echte, dus uit de natuurvoedingswinkel, uit de koeling - uit supermarkten is verhit, daar heb je niks aan). Ze hebben er wel kimchi met rode biet en gember, die is voor honden ook nog goed te eten. Ook kan het zeker geen kwaad om haar wat rustgevende kruiden te geven. Waar bijv. St. Janskruid in zit. En Valeriaan.
Oh, ik zag ook deze: https://www.organimal.nl/honden/gedrag/ ... ns-honden/. Daar zit alles in, ook de B's.
Zonder de vitamines en tryptofaan is dit ook mooi spul: https://www.dierapotheker.nl/van-eeuwen ... aIQAvD_BwE
Serotonine aanvullen kan ook geen kwaad. Dat zou je dan met bijv. Tryptofaan kunnen doen. Dat zit ook al in dat Organimal product.
Hoe is het met haar darmen?
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Dankjewel!
Darmen zijn volgens mij wel goed.
Ontlasting is de laatste tijd wel wat voller/minder stevig dan je van een rauw gevoerde hond verwacht, maar dat wijt ik aan de combi met brok wat natuurlijk ook zo zijn invloed heeft en de stress.
Gister DA onderzoeken gehad, dan is haar ontlasting wel echt dunner en met meer volume dan ik van haar gewend ben. Zo'n DA bezoekje met bloedonderzoek is dan ook niet iets waar Skye nou heel vrolijk van wordt.
In het algemeen denk ik dat haar darmen goed zijn, mits er niet teveel stressvolle dingen zijn.
Karen
Darmen zijn volgens mij wel goed.
Ontlasting is de laatste tijd wel wat voller/minder stevig dan je van een rauw gevoerde hond verwacht, maar dat wijt ik aan de combi met brok wat natuurlijk ook zo zijn invloed heeft en de stress.
Gister DA onderzoeken gehad, dan is haar ontlasting wel echt dunner en met meer volume dan ik van haar gewend ben. Zo'n DA bezoekje met bloedonderzoek is dan ook niet iets waar Skye nou heel vrolijk van wordt.
In het algemeen denk ik dat haar darmen goed zijn, mits er niet teveel stressvolle dingen zijn.
Karen
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Ik ga me eens verdiepen in alle supplementen die je noemt.
Zou je dat allemaal gewoon combineren of 1 voor 1 kijken wat het doet?
En hoelang heeft zoiets nodig om het effect ook te kunnen zien?
Karen
Karen
Ik zou het combineren. En hoe lang het duurt is echt niet te zeggen. Bij de ene hond merk je na 1 week al verschil. Bij de andere pas na 1 maand. En als je na 1,5 maand niks merkt, dan denk ik dat je voorzichtig mag veronderstellen dat het probleem 'm daar niet zit.Kromfohrlanders schreef: vr 13 mar 2026, 13:18 Ik ga me eens verdiepen in alle supplementen die je noemt.
Karen
En stel dat je haar op de rit hebt: dan zou ik voorlopig deze suppletie blijven geven. Kan geen kwaad en het doet haar dan goed.
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Dankjewel!
Heb inmiddels e.e.a. besteld.
Zou heel fijn zijn als dit het ontbrekende puzzelstukje is.
Karen
Heb inmiddels e.e.a. besteld.
Zou heel fijn zijn als dit het ontbrekende puzzelstukje is.
Karen
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Ik heb alles nu binnen dus we gaan los qua supplementen. Hopelijk geeft het haar iets rust.
Bij de fysio zijn wel wat blokkades en problemen gevonden.
Ze is nu weer helemaal los en soepel gemaakt. Dus daardoor zal ze zich ook vast weer wat fijner voelen.
Bloedwaardes van de DA zijn terug, geen ontstekingen o.i.d. maar wel verhoogde nierwaardes..
Mogelijk spelen er dus nierproblemen. Wat voor een hond van nog geen 5 toch wel onverwacht is. Over een goede 2 maanden gaan we de nieren nogmaals checken om te zien of het een toevalstreffer was of dat er echt iets mis is met de nieren...
Nu eerst weer rust in de tent, was een pittig weekje wel zo.
Karen
Ze is nu weer helemaal los en soepel gemaakt. Dus daardoor zal ze zich ook vast weer wat fijner voelen.
Bloedwaardes van de DA zijn terug, geen ontstekingen o.i.d. maar wel verhoogde nierwaardes..
Mogelijk spelen er dus nierproblemen. Wat voor een hond van nog geen 5 toch wel onverwacht is. Over een goede 2 maanden gaan we de nieren nogmaals checken om te zien of het een toevalstreffer was of dat er echt iets mis is met de nieren...
Karen
Wat zijn de waardes?Kromfohrlanders schreef: za 14 mar 2026, 13:43 Ik heb alles nu binnen dus we gaan los qua supplementen. Hopelijk geeft het haar iets rust.
Karen
Ik hoop dat de suppletie inderdaad wat rust gaat geven!
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Ik weet niet wat de waardes precies zijn, ik was zo verbaasd dat ik daar niet verder op doorgevraagd heb.
De DA had het over de SDMA en ureum die licht verhoogd waren. Andere waardes waren nog binnen normaal.
Als haar gedrag of drinken e.d. geen reden voor grote zorg geeft moet ze rond 12 mei weer nieuw onderzoek hebben en dan neem ik ook urine mee. Als de waardes dan weer goed zijn was het vals alarm, zijn ze nog hetzelfde of hoger dan is er iets mis.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet weet wat ik moet als het echt mis is...
Skye is geen gemakkelijke hond, ze bijt nogal makkelijk als default gedrag. Als ik haar wil borstelen bijv. dan moet dat met snoetje want zonder lukt het echt niet. Op wedstrijden neem ik altijd een goede EHBO mee want Skye kan nog wel eens happen als haar emmertjes overlopen.
Meestal zonder schade, maar soms ook met.
De onderzoeken van afgelopen week zijn ook vooral na aanleiding van haar gedrag en het feit dat ze gebeten heeft.
Dit is niet een hond die ik makkelijk kan verzorgen, medicijnen kan geven o.i.d.
Aaien en knuffelen kan ik prima, anderen niet, maar ze weet dondersgoed wanneer ik iets anders dan aaien wil.
Dat maakt het wel heel lastig.
Ik gun haar de wereld, en zou haar het allerliefst bij me houden tot ze oud en bejaard is... maar ik heb ook een zoon rondlopen en moet ook om de veiligheid van mijn gezin denken...
Karen
De DA had het over de SDMA en ureum die licht verhoogd waren. Andere waardes waren nog binnen normaal.
Als haar gedrag of drinken e.d. geen reden voor grote zorg geeft moet ze rond 12 mei weer nieuw onderzoek hebben en dan neem ik ook urine mee. Als de waardes dan weer goed zijn was het vals alarm, zijn ze nog hetzelfde of hoger dan is er iets mis.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet weet wat ik moet als het echt mis is...
Skye is geen gemakkelijke hond, ze bijt nogal makkelijk als default gedrag. Als ik haar wil borstelen bijv. dan moet dat met snoetje want zonder lukt het echt niet. Op wedstrijden neem ik altijd een goede EHBO mee want Skye kan nog wel eens happen als haar emmertjes overlopen.
Meestal zonder schade, maar soms ook met.
De onderzoeken van afgelopen week zijn ook vooral na aanleiding van haar gedrag en het feit dat ze gebeten heeft.
Dit is niet een hond die ik makkelijk kan verzorgen, medicijnen kan geven o.i.d.
Aaien en knuffelen kan ik prima, anderen niet, maar ze weet dondersgoed wanneer ik iets anders dan aaien wil.
Ik gun haar de wereld, en zou haar het allerliefst bij me houden tot ze oud en bejaard is... maar ik heb ook een zoon rondlopen en moet ook om de veiligheid van mijn gezin denken...
Karen
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Er staat me iets van bij dat vers gevoerde honden qua nierwaarden vaak iets boven de de normaalwaarden zitten ook met SDMA. Erwin van Geitenbeek heeft daar meen ik een onderzoek naar gedaan. Wellicht een idee omdat eens na te kijken.
Zelf heb ik hele goede ervaringen met Heup en gewrichten van Dogsuppy, ze hebben ook een angst en stress supplement, geen ervaring mee maar de reviews zijn goed. Ik denk ik zeg het maar, misschien heb je er wat aan.
Zelf heb ik hele goede ervaringen met Heup en gewrichten van Dogsuppy, ze hebben ook een angst en stress supplement, geen ervaring mee maar de reviews zijn goed. Ik denk ik zeg het maar, misschien heb je er wat aan.
Ja juist maar ik zou het UREA en CREA wel willen weten. En ik sluit me bij Cindy aan: ik zie toch ook bij rauw gevoerde honden vaak iets verhoogde waardes.Kromfohrlanders schreef: zo 15 mar 2026, 13:37 Ik weet niet wat de waardes precies zijn, ik was zo verbaasd dat ik daar niet verder op doorgevraagd heb.
Wat veroorzaakt geïsoleerd verhoogd ureum? De 6 belangrijkste oorzaken:
Eiwitrijke voeding → rauw vlees = klassiek
Lichte dehydratie (ook subklinisch, weefselniveau)
Verhoogde stofwisseling
NSAID-gebruik
Stress / pijnrespons
Ik denk dat je niet verder vooruit moet kijken maar ik wil graag weten hoe hoog UREA en CREA was en waarschijnlijk (zie bovenstaande) maak je je zorgen om niks. Als CREA ook hoger is dan normaal: dan is er mogelijk wel iets aan de hand.Als haar gedrag of drinken e.d. geen reden voor grote zorg geeft moet ze rond 12 mei weer nieuw onderzoek hebben en dan neem ik ook urine mee. Als de waardes dan weer goed zijn was het vals alarm, zijn ze nog hetzelfde of hoger dan is er iets mis. Moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet weet wat ik moet als het echt mis is...
Oeps Karen.... Als ik dit zo lees, dan heb je ingewikkeldere problemen dan een wat hoger UREASkye is geen gemakkelijke hond, ze bijt nogal makkelijk als default gedrag. Als ik haar wil borstelen bijv. dan moet dat met snoetje want zonder lukt het echt niet. Op wedstrijden neem ik altijd een goede EHBO mee want Skye kan nog wel eens happen als haar emmertjes overlopen. Meestal zonder schade, maar soms ook met.
Karen
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Dankjewel!
Het is een hele opluchting dat rauw gevoerde honden vaker licht verhoogde waardes hebben. Als stress dat ook kan veroorzaken is dat bij Skye best een logische verklaring.
Ik ben al heel ver met Skye, we hebben al veel bereikt samen. Maar ze is beschadigd, vorige eigaren zijn vermoedelijk vrij hardhandig geweest. Ze vindt de wereld spannend en dat ze doof is helpt daar niet bij.
Ze is een uitdaging, maar ook een heel lief, onzeker meisje. Ze zit onwijs diep in mijn hart.
Nu maar hopen dat de supplementen hun werk doen om haar net dat beetje meer rust en ontspanning te geven.
Als de nierwaardes dan gewoon blijven wat ze zijn kan ze hopelijk nog heel lang mijn doof monster blijven.
Onder appel, als ik met haar train, is ze echt geweldig en geeft ze 200%. Dan kan ze alles. Ze wil het zo graag goed doen.
Karen.
Het is een hele opluchting dat rauw gevoerde honden vaker licht verhoogde waardes hebben. Als stress dat ook kan veroorzaken is dat bij Skye best een logische verklaring.
Ik ben al heel ver met Skye, we hebben al veel bereikt samen. Maar ze is beschadigd, vorige eigaren zijn vermoedelijk vrij hardhandig geweest. Ze vindt de wereld spannend en dat ze doof is helpt daar niet bij.
Ze is een uitdaging, maar ook een heel lief, onzeker meisje. Ze zit onwijs diep in mijn hart.
Nu maar hopen dat de supplementen hun werk doen om haar net dat beetje meer rust en ontspanning te geven.
Als de nierwaardes dan gewoon blijven wat ze zijn kan ze hopelijk nog heel lang mijn doof monster blijven.
Onder appel, als ik met haar train, is ze echt geweldig en geeft ze 200%. Dan kan ze alles. Ze wil het zo graag goed doen.
Karen.
tja , weet niet of je er wat aan hebt ... maar hier krijgt kiekeboe cbd ... ze is een beetje angstig in het donker als we het laatste rondje doen ... bij haar helpt t goed ... verder vind ik dat sinds gebruik ervan haar vacht een stuk zachter is geworden ...
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Spot kreeg Puur Tranquil paard. Was een stuk goedkoper dan de hond versie en zelfde samenstelling (had ik gechecked met de producent.) Hij werd er duidelijk rustiger van, minder snel gestressed en beter pjoep.
Shad was toen ‘ie jong was onze stress happer, in mijn been, maar meestal in de (lijn van) Spot. Het werd minder toen ‘ie ouder werd. Maar Shad was wel heel andere hond dan Skye als ik het zo lees.
Shad was toen ‘ie jong was onze stress happer, in mijn been, maar meestal in de (lijn van) Spot. Het werd minder toen ‘ie ouder werd. Maar Shad was wel heel andere hond dan Skye als ik het zo lees.
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Dank jullie wel.
Skye is een projectje. Maar dat wist ik vanaf het begin, dus dat is op zich niet erg. Maar na 4 jaar had ik wel gehoopt dat ik alles onder controle zou hebben, en ik vrees dat dat er bij Skye misschien wel nooit in zit. Dat ze gewoon echt een beschadiging ergens tussen haar oren heeft die te diep zit om eruit te kunnen trainen.
Met roedelleidster Aismee erbij was ze prima te hanteren thuis, ik hoop ergens dat nu Ciske echt volwassen begint te worden dat die weer meer rust en overwicht gaat brengen. Dat is zo'n heerlijk optimistisch hondje. Maar ook niet perse overlopend van zelfvertrouwen dus nou ja, we gaan het zien.
Vooralsnog lijken de 2 dames gelijkwaardige vriendinnen, dat is al heel wat.
Ik heb alle supplementen genoteerd, dat wat ze nu krijgt geef ik een aantal weken de tijd om te zien wat het doet en dan kijken we weer verder.
Karen
Skye is een projectje. Maar dat wist ik vanaf het begin, dus dat is op zich niet erg. Maar na 4 jaar had ik wel gehoopt dat ik alles onder controle zou hebben, en ik vrees dat dat er bij Skye misschien wel nooit in zit. Dat ze gewoon echt een beschadiging ergens tussen haar oren heeft die te diep zit om eruit te kunnen trainen.
Met roedelleidster Aismee erbij was ze prima te hanteren thuis, ik hoop ergens dat nu Ciske echt volwassen begint te worden dat die weer meer rust en overwicht gaat brengen. Dat is zo'n heerlijk optimistisch hondje. Maar ook niet perse overlopend van zelfvertrouwen dus nou ja, we gaan het zien.
Vooralsnog lijken de 2 dames gelijkwaardige vriendinnen, dat is al heel wat.
Ik heb alle supplementen genoteerd, dat wat ze nu krijgt geef ik een aantal weken de tijd om te zien wat het doet en dan kijken we weer verder.
Karen