Goede middag,
Ik heb fieldtrial labrador van 3 jaar oud (sporthond)
I.v.m angstig gedrag in huis (geluiden van de andere honden) bloedonderzoek gedaan. 4 weken geleden is bij hem pancreatitis vastgesteld. Zijn Spec cPL was toen flink verhoogd (670), en zijn B12-waarde bleek laag (160). De TLI was normaal. Voorafgaand aan de diagnose had hij wisselende ontlasting (de eerste goed, daarna soms zachter of waterig), was hij wat minder gretig met eten en vertoonde hij angstig gedrag in huis, vooral bij geluiden van de andere honden. Mogelijk speelde het feit dat hij de laatste maanden wat vettere KVV kreeg mee als trigger.
De behandeling bestond uit een vetarm dieet (VetConcept Intestinal Low Fat brokken), verdeeld over meerdere kleine maaltijden, ondersteuning met Cerenia tegen misselijkheid en wekelijkse B12-injecties. Hij kreeg daarnaast veel rust.
Onder deze behandeling verbeterde zijn toestand: de ontlasting werd stabieler, komt weer aan in gewicht. hij is kieskeurig over zijn voeding. Eet dit met moeite op. Is dit de smaak of is hij nog misselijk? Een echo liet alle organen, inclusief de alvleesklier, normaal zien. De controle-Spec cPL is inmiddels 30, wat helemaal normaal is.
Kortom: hij is volledig hersteld van de pancreatitis. Het huidige aandachtspunt is vooral zijn voedingsmanagement, omdat hij nog kieskeurig is en we willen voorkomen dat hij opnieuw last krijgt. Het doel is een stabiel dieet, met niet te veel vet, eventueel veilig terug naar (gedeeltelijke) KVV, en het behouden van een gezonde eetlust.
Hebben jullie suggesties, ,wellicht een goede voedingsdeskundige.
Dank alvast
hond pancreatitus
Moderator: Lizzy
Re: hond pancreatitus
Ik zou hiermee zelf een telefonisch consult bij Tannetje Koning aanvragen. Zij weet hier veel van, van pancreasontsteking en problemen. Haar praktijk heet de Oase. Ik vind geschikter voor een dierenarts zoals zij.
Re: hond pancreatitus
Dank je wel Lizzy.
Ik ga het proberen. Er staat op website dat er een stop is voor nieuwe patiënten
Ik ga het proberen. Er staat op website dat er een stop is voor nieuwe patiënten