Apart hogere nierwaardes bij barf. Ik heb het in de 22 jaar dat ik NRV wolvenmenu geef, nog nooit meegemaakt bij gezonde honden. En ik laat regelmatig alles testen
Nb ik voer zelf nooit groenten of groentenprutjes.
Angst en stress bij geadopteerde honden kan heel veel oorzaken hebben. Heb bij mijn helaas te vroeg overleden Shed (Podenco/galgo) veel angst geluidstress gezien wat niet echt op te lossen viel. geen enkel anti stress poeder werkte goed. Hoogstens tijdelijk. Het haalde soms de scherpe randjes van angst weg Enige was hem een een veilig huis geven en hem geleerd dat als hij in de stress raakte of ergens van schrok, dat ie naar mij toe moest komen. Dat werkte het beste. Heb er nooit een vinger op kunnen leggen. Ik weet van verhalen dat hij als 7 maanden oude pup gevonden was op een bouwwerkplaats, en dat hij in de shelter door andere honden is aangevallen en ernstig verwond aan hals. hij was 3/4 toen ik m adopteerde . Hij mocht van mij wegkruipen als er ergens geklust werd. een fijn donker plekje waar hij zich dan terug trok. Ik gaf m ook elke dag ontspanningsmassage, daar werd hij rustiger van.
heb wel gemerkt dat sommige honden sterk op geur reageren waar ze spanning van krijgen. Dat zal bij een dove hond zeker meespelen.
Gedrag beïnvloeden met aanpassingen menu?
Moderator: Lizzy
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Re: Gedrag beïnvloeden met aanpassingen menu?
Geur, trillingen, alles wat beweegt (is natuurlijk wel een border collie) werken bij Skye absoluut heel erg mee. Daar is ze heel gevoelig voor.
Skye krijgt inmiddels nu zo'n 2 weken de supplementen die een kalmerend effect op haar zouden moeten hebben, samen met bokashi en veendrenkstof. Ik zie zeker effect al is het natuurlijk geen wondermiddel.
Skye is en blijft Skye, maar de scherpe randjes lijken er soms wat af, ik kan haar nu toch net iets beter bereiken of haar wat sneller uit een paniekaanval halen.
Gisteravond wou mijn zoontje graag meewandelen en dat is met Skye altijd een ding. Als iemand mee wandelt (maakt niet uit wie) dan is het plaatje anders, en dat vindt Skye moeilijk. Ze schoot op de oprit wel even in de stress toen ze zag dat hij mee ging. Maar dat kon ik vrij eenvoudig afkappen en gebaren dat ze gewoon door moest lopen. Paar meter later vond ze het toch wel moeilijk, maar even laten volgen, een handtouch en daarna wat lekkers in het gras laten zoeken en toen was het goed.
Normaal ben ik echt wel een minuut of 10, of langer, bezig om Skye enigszins te laten kalmeren als iemand meeloopt.
Grootste probleem bij Skye is dat ze haar emoties, paniek, stress etc op mij afreageert.
Zij bijt en is re-direct angst agressief, als ze de hond die haar vorig jaar heeft aangevallen weer ziet, dan valt ze niet uit naar die hond zoals de meeste honden dan reactief vol in de lijn zouden gaan hangen, nee, Skye keert zich naar mij. Zij blaft mij aan en bijt ook als ik niet handig reageer.
Dat maakt haar heel intensief.
Zij mag dan ook in haar riem bijten, als ik haar zie komen bied ik die riem ook aan. Want anders bijt ze in mijn arm en dan is die riem toch beter.
We hebben echt nog een weg te gaan en helemaal normaal en makkelijk zal ze wel nooit worden. Maar ik heb wel goede hoop dat ik met hulp van haar huidige supplementen nog een paar stappen kan zetten, dat ik nu af en toe die miliseconde heb om haar te belonen voor een goede reactie. En dat biedt dan weer ruimte om op verder te trainen.
Over een paar weken ga ik de urine en bloed nog eens na laten kijken voor haar nieren en dan gaan we zien hoe dat verder gaat. Vooralsnog ga ik gewoon uit van vals alarm, dat geeft me rust en ga ik later me wel zorgen maken als uit de herhaling blijkt dat er reden voor zorg is.
Karen.
Skye krijgt inmiddels nu zo'n 2 weken de supplementen die een kalmerend effect op haar zouden moeten hebben, samen met bokashi en veendrenkstof. Ik zie zeker effect al is het natuurlijk geen wondermiddel.
Skye is en blijft Skye, maar de scherpe randjes lijken er soms wat af, ik kan haar nu toch net iets beter bereiken of haar wat sneller uit een paniekaanval halen.
Gisteravond wou mijn zoontje graag meewandelen en dat is met Skye altijd een ding. Als iemand mee wandelt (maakt niet uit wie) dan is het plaatje anders, en dat vindt Skye moeilijk. Ze schoot op de oprit wel even in de stress toen ze zag dat hij mee ging. Maar dat kon ik vrij eenvoudig afkappen en gebaren dat ze gewoon door moest lopen. Paar meter later vond ze het toch wel moeilijk, maar even laten volgen, een handtouch en daarna wat lekkers in het gras laten zoeken en toen was het goed.
Normaal ben ik echt wel een minuut of 10, of langer, bezig om Skye enigszins te laten kalmeren als iemand meeloopt.
Grootste probleem bij Skye is dat ze haar emoties, paniek, stress etc op mij afreageert.
Zij bijt en is re-direct angst agressief, als ze de hond die haar vorig jaar heeft aangevallen weer ziet, dan valt ze niet uit naar die hond zoals de meeste honden dan reactief vol in de lijn zouden gaan hangen, nee, Skye keert zich naar mij. Zij blaft mij aan en bijt ook als ik niet handig reageer.
Dat maakt haar heel intensief.
Zij mag dan ook in haar riem bijten, als ik haar zie komen bied ik die riem ook aan. Want anders bijt ze in mijn arm en dan is die riem toch beter.
We hebben echt nog een weg te gaan en helemaal normaal en makkelijk zal ze wel nooit worden. Maar ik heb wel goede hoop dat ik met hulp van haar huidige supplementen nog een paar stappen kan zetten, dat ik nu af en toe die miliseconde heb om haar te belonen voor een goede reactie. En dat biedt dan weer ruimte om op verder te trainen.
Over een paar weken ga ik de urine en bloed nog eens na laten kijken voor haar nieren en dan gaan we zien hoe dat verder gaat. Vooralsnog ga ik gewoon uit van vals alarm, dat geeft me rust en ga ik later me wel zorgen maken als uit de herhaling blijkt dat er reden voor zorg is.
Karen.
Hoe gaat ie daar?
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Ik ben heel tevreden eigenlijk.
Er zijn helaas geen wonderen gebeurd maar de menu aanpassingen hebben wel een positief effect waardoor ik weer openingen heb om mee verder te trainen. Het enorme prikkelbare is eraf.
Heel blij mee.
Karen
Er zijn helaas geen wonderen gebeurd maar de menu aanpassingen hebben wel een positief effect waardoor ik weer openingen heb om mee verder te trainen. Het enorme prikkelbare is eraf.
Heel blij mee.
Karen
Oh nou dat is fijn! Heb je alleen menu aanpassingen gedaan of ook suppletie gegeven?Kromfohrlanders schreef: di 31 mar 2026, 11:33 Ik ben heel tevreden eigenlijk.
Heel blij mee.
Karen
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Menu heb ik hetzelfde gelaten als wat ze kreeg.
Ze kreeg geen supplementen maar krijgt sinds half maart:
- Organimal - Gedrag in Balans (2 tabletten per dag, 's avonds)
- Van Eeuwen Nervozan (2x per dag)
- Zylkene Plus (1x pd 's ochtends)
En dan 's avonds door de BARF nog wat
- Paws & Patch gedroogde groente en fruit mix (menu 1 en menu 2 wissel ik af)
- Natuly Bokashi (voor honden)
- Veendrenkstof
- zalmolie
Karen
Ze kreeg geen supplementen maar krijgt sinds half maart:
- Organimal - Gedrag in Balans (2 tabletten per dag, 's avonds)
- Van Eeuwen Nervozan (2x per dag)
- Zylkene Plus (1x pd 's ochtends)
En dan 's avonds door de BARF nog wat
- Paws & Patch gedroogde groente en fruit mix (menu 1 en menu 2 wissel ik af)
- Natuly Bokashi (voor honden)
- Veendrenkstof
- zalmolie
Karen