Pre& probiotica

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Pre& probiotica

Djarah
2-sterren
2-sterren

Pre& probiotica

Bericht door Djarah »

Mijn bijna 8 maanden duitse herder heeft een 10 daagse antibioticakuur achter de rug. Gevolg is dat haar ontlasting dus pet is. Afgelopen zaterdag erg dun van water naar vlaachtig en nu steviger maar nog steeds niet stevig. Nu wil ik haar een pre&probiotica geven. Ze krijgt al wel rauwe geitenkefir , maar nu las ik dat ze dus ook prebiotica moet hebben om de goede bacteriën die ze daar hopelijk toch binnen krijgt te voeden en te laten vermeerderen.
Nu las ik dat bokashi beide bevat. Is dit een goede ? Naast de geitenkefir.
Of zijn er betere manieren om haar darmen weer gezond te krijgen.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: Pre& probiotica

Bericht door hannabelgje »

Ik lees even mee, Bob heeft ook weer last van zijn darmen. Toch maar weer aan het proberen om hem veendrenkstof te geven, maar dat vindt hij vies. Modder buiten eet hij uiteraard wel gewoon.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Het simpelste prebioticum om erbij te geven zou bv psyllium kunnen zijn. Krijg je ook meteen wat stevigere ontlasting. Krijgt ze ook groentemix bij haar verse vlees? De vezels daar in hebben ook een prebiotisch effect.

Van bokashi heb ik niet genoeg verstand om er iets over te zeggen (ik maak bokashi mest voor in de tuin maar dat zou ik niet voeren aan een hond ;) )
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: do 09 apr 2026, 18:26 Mijn bijna 8 maanden duitse herder heeft een 10 daagse antibioticakuur achter de rug. Gevolg is dat haar ontlasting dus pet is. Afgelopen zaterdag erg dun van water naar vlaachtig en nu steviger maar nog steeds niet stevig. Nu wil ik haar een pre&probiotica geven. Ze krijgt al wel rauwe geitenkefir , maar nu las ik dat ze dus ook prebiotica moet hebben om de goede bacteriën die ze daar hopelijk toch binnen krijgt te voeden en te laten vermeerderen.
Nu las ik dat bokashi beide bevat. Is dit een goede ? Naast de geitenkefir.
Of zijn er betere manieren om haar darmen weer gezond te krijgen.
Ja, AB hakt er altijd in en dat heeft ook weer tijd nodig. Bokashi is prima, als je hond daar goed op reageert.

De mijne reageerde er niet op goed, hij kreeg (en krijgt af en toe) probiotica van Erica, maar dan wel deze: https://erica.nl/collections/probiotica ... s-100-caps (en niet de andere die ze hebben). En daarnaast inderdaad Psylliumhusk (prebiotica).

Maar misschien werkt de Bokashi voor jouw hond goed. En is dat voldoende om haar weer op de rit te krijgen.

Groentenmix vind ik dus ook belangrijk, naast rauw vers vlees. En daar kun je dan extra in doen: asperges, beetje rauwe knoflook, witlof, andijvie. Dat geeft ook weer extra prebiotica.

Maar verwacht niet dat het met een weekje weer OK is.... Dit kan echt wel weken duren (en soms zelfs maanden, ook wel afhankelijk van de antibiotica die ze gehad heeft).
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Ze kreeg 10 dagen Amoxibactin 250mg tablet 2x per dag 1 en half tablet.
Eten deed ze slecht in die dagen, mijn vriend voerde haar met een lepel zodat ze toch wat gezonds binnen kreeg. Dan wilde ze namelijk alleen eten.....Tenminste één kwart van wat ze normaal at op een dag. kefir nam ze wel en rauw ei.Ze eet kvv en krijgt daar elke dag groente bij,wisselend. En elke dag bosbessen. Ik wist niet dat het ook in groente zat. Kan je ook asperge uit blik of glas of diepvries geven, als daar niets aan toegevoegd is ?

Dan ga ik de Psylliumhusk en Acidophilus Plus kopen , en de genoemde groentes.

Vanacht had ze opeens beetje vaste poep en hoefde ze er maar 1x uit ,en vanmorgen zowaar een goede hoeveelheid en prachtige vorm :biggrin2: Groter cadeau konden we niet krijgen. En ze heeft gewoon weer trek in eten....en eet heel goed.

Ze heeft 7 weken geleden elleboogdysplasie lpa operatie met snede in been en schroef gehad, en hadden net de uitslag gehad van de controle foto's dat het allemaal heel goed was herstelt en we dus langzaam van bench/ kamer rust naar buiten onze eigen huis en tuin konden. Vond het zo sneu voor haar dat ze dan prompt dit er ook nog bij kreeg. Ze is zo waanzinnig blij dat ze weer de wereld in kan, is echt een vrolijke maffe meid nu.
Dus nu de darmen weer goed gezond proberen te krijgen. Vandaag geeft in iedergeval hoop dat het gaat lukken.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Net de uitslag binnen van Het Woud en Bob test weer positief op Giardia. Daar gaan we weer pfff

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

hannabelgje schreef: vr 10 apr 2026, 21:29 Net de uitslag binnen van Het Woud en Bob test weer positief op Giardia. Daar gaan we weer pfff

Potverdorie. Jeetje, hoeveelste keer is dit nu? Denk je dat het een herbesmetting is of nooit helemaal weggeweest? Wat ga je hem nu geven? Misschien een idee om haar eens te contacten?

https://www.sunore.be/
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: vr 10 apr 2026, 21:17 Ze kreeg 10 dagen Amoxibactin 250mg tablet 2x per dag 1 en half tablet.
Eten deed ze slecht in die dagen, mijn vriend voerde haar met een lepel zodat ze toch wat gezonds binnen kreeg. Dan wilde ze namelijk alleen eten.....Tenminste één kwart van wat ze normaal at op een dag. kefir nam ze wel en rauw ei.Ze eet kvv en krijgt daar elke dag groente bij,wisselend. En elke dag bosbessen. Ik wist niet dat het ook in groente zat. Kan je ook asperge uit blik of glas of diepvries geven, als daar niets aan toegevoegd is ?
Groene asperges vers of uit de diepvries.
Dan ga ik de Psylliumhusk en Acidophilus Plus kopen , en de genoemde groentes.

Vanacht had ze opeens beetje vaste poep en hoefde ze er maar 1x uit ,en vanmorgen zowaar een goede hoeveelheid en prachtige vorm :biggrin2: Groter cadeau konden we niet krijgen. En ze heeft gewoon weer trek in eten....en eet heel goed.

Ze heeft 7 weken geleden elleboogdysplasie lpa operatie met snede in been en schroef gehad, en hadden net de uitslag gehad van de controle foto's dat het allemaal heel goed was herstelt en we dus langzaam van bench/ kamer rust naar buiten onze eigen huis en tuin konden. Vond het zo sneu voor haar dat ze dan prompt dit er ook nog bij kreeg. Ze is zo waanzinnig blij dat ze weer de wereld in kan, is echt een vrolijke maffe meid nu.
Dus nu de darmen weer goed gezond proberen te krijgen. Vandaag geeft in iedergeval hoop dat het gaat lukken.
Dit geeft de burger weer moed :-*
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

hannabelgje schreef: vr 10 apr 2026, 21:29 Net de uitslag binnen van Het Woud en Bob test weer positief op Giardia. Daar gaan we weer pfff

Bah ,dat is om moedeloos van te worden. Djanah heeft dat ook gehad, je blijft er toch een 'angst' voor houden. Bij haar hebben chinese kruiden goed geholpen. Sterkte!
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Lizzy schreef: za 11 apr 2026, 09:27 Potverdorie. Jeetje, hoeveelste keer is dit nu? Denk je dat het een herbesmetting is of nooit helemaal weggeweest? Wat ga je hem nu geven? Misschien een idee om haar eens te contacten?

https://www.sunore.be/
Mooie link, super interessant.
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Lizzy schreef: za 11 apr 2026, 09:29 Groene asperges vers of uit de diepvries.

Dit geeft de burger weer moed :-*

Jammer dat het nog niet aspergetijd is, anders kon ik ze uit mijn moestuin halen. Wordt uit diepvries dus.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Er worden overal al vollop asperges gestoken hoor.

Plaats reactie