Bob heeft weer giardia, wat nu?

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Hij heeft al een week of 2 af en aan diaree. Ontlasting getest bij het woud en er is giardia aangetroffen. Bob kan niet tegen panacur en is inmiddels 2 jaar oud. Wat zal ik doen? Morgen reguliere medicatie ( dat wordt dan metronidazole) halen? Of het anders proberen op te lossen met anti parasiet en dergelijke?

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Bob heeft weer giardia, wat nu?

Bericht door Lizzy »

Ik had de link ook in het andere topic gezet:

https://www.sunore.be/

Ik zou geen AB meer geven en ik nam contact op met haar. Ze heeft laatst ook een webinar gegeven over Giardia en ze heeft daar behoorlijk verstand van.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik ga kijken.

hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik kom ook een Dimphy van Halteren tegen. Die vraagt wel 125 voor een consult. Ik wacht denk ik even reactie af van jouw link.

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, nou ja aan het eind van de dag denk ik dat je goedkoper uit bent wanneer je er geen metronidazole in stopt nu, want je kunt echt wachten op levenslange darmproblemen.

Net als Sjoerd heeft Bob mij nu ook echt te vaak Giardia gehad en denk ik dat het goed is om aan de algehele darmgezondheid te gaan werken. Want een gezonde hond kan wel besmet raken met Giardia en ook een dag of wat diarree hebben, maar mijn ervaring is dat dat met een weekje weer in orde is en zij zelf een einde hebben gemaakt aan de infectie (volwassen gezonde honden dan he, pups is een ander verhaal). En dan is de vraag : was de darmgezondheid van Bob (en Sjoerd) al slecht en zijn ze daarom steeds besmet met Giardia of is de darmgezondheid slecht door de Giardia..... Ik weet het niet maar ik weet wel dat je het tij misschien nu nog kan keren. En ja, dat zou ik onder begeleiding doen van die Sunore maar ik vermoed dat haar tarief nog wel hoger ligt.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ja maar zij is ook echt dierenarts. Dat is Dimphy niet. Dat vind ik wel een verschil. Het gaat mij er niet om dat het geld kost en dat een holistische dierenarts 125 euro voor een consult vraagt vind ik ok. Maar voor een voedingsdeskundige vind ik dat aan de hoge kant.
Ik denk zelf dat er gewoon iets mis is met de weerstand van Bob en dat dat op zijn minst voor een deel uit de darmen komt. Hij heeft ook al sinds zijn puberteit een puspiemel en 0 energie. Qua spieren en botten enzo is hij volledig doorgelicht en daar ligt het probleem niet. Dus een dierenarts met een holistische blik lijkt me voor Bob het beste. Ik ga hem niet aan de ab en/of panacur doen. Dat maakt het alleen erger denk ik.

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

hannabelgje schreef: di 14 apr 2026, 07:49 Ja maar zij is ook echt dierenarts. Dat is Dimphy niet. Dat vind ik wel een verschil. Het gaat mij er niet om dat het geld kost en dat een holistische dierenarts 125 euro voor een consult vraagt vind ik ok. Maar voor een voedingsdeskundige vind ik dat aan de hoge kant.
Ik denk zelf dat er gewoon iets mis is met de weerstand van Bob en dat dat op zijn minst voor een deel uit de darmen komt. Hij heeft ook al sinds zijn puberteit een puspiemel en 0 energie. Qua spieren en botten enzo is hij volledig doorgelicht en daar ligt het probleem niet. Dus een dierenarts met een holistische blik lijkt me voor Bob het beste. Ik ga hem niet aan de ab en/of panacur doen. Dat maakt het alleen erger denk ik.

Oh zo! Ik kan het niet anders dan met je eens zijn!

Pfft. Best pittig, zo met Bob. Ik hoop dat zij jou kan helpen!
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Op het moment krijgt Bob visolie, groenten, puur parasitus en veendrenkstof. Het gaat eigenlijk al een heel stuk beter. Als mijn salaris er weer is dan ga ik kijken voor het programma om de darmen te reorganiseren.

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

hannabelgje schreef: za 18 apr 2026, 11:21 Op het moment krijgt Bob visolie, groenten, puur parasitus en veendrenkstof. Het gaat eigenlijk al een heel stuk beter. Als mijn salaris er weer is dan ga ik kijken voor het programma om de darmen te reorganiseren.

En misschien is hij sterk genoeg nu om de besmetting zelf te bevechten. Toch ja, ik denk dat het goed is om iets te doen aan de schade die Giardia achterlaat. In de toekomst.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: En misschien is hij sterk genoeg nu om de besmetting zelf te bevechten. Toch ja, ik denk dat het goed is om iets te doen aan de schade die Giardia achterlaat. In de toekomst.
Ja en zijn algehele weerstand. Dus ik denk dat dat programma van Sunoré wel goed voor hem zou zijn. Helaas van hun geen reactie meer gekregen. Hij heeft ook totaal geen energie.

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

hannabelgje schreef: zo 19 apr 2026, 12:40 Ja en zijn algehele weerstand. Dus ik denk dat dat programma van Sunoré wel goed voor hem zou zijn. Helaas van hun geen reactie meer gekregen. Hij heeft ook totaal geen energie.

Dit zie je inderdaad wel vaker. Hij heeft waarschijnlijk toch ook weer een tekort aan vitamine B12. Geef je nog smelttabletten?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: Dit zie je inderdaad wel vaker. Hij heeft waarschijnlijk toch ook weer een tekort aan vitamine B12. Geef je nog smelttabletten?
Ja die krijgt hij nog, maar hij eet ze zo op. Ze smelten dus niet echt. Ik weet niet of dat kwaad kan.

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

hannabelgje schreef: zo 19 apr 2026, 16:49 Ja die krijgt hij nog, maar hij eet ze zo op. Ze smelten dus niet echt. Ik weet niet of dat kwaad kan.

Beter is het al het de tijd krijgt om door de slijmvliezen van de bek opgenomen te worden. Verder in het spijsverteringssysteem wordt het nu niet goed opgenomen.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik heb het tabletje deze avond opgelost in 1 ml water. Dat duurt serieus uren. Hij likt de vloeistof dan wel netjes op. Denk dat dat ook ok is dan?

hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Nou heeft het ventje ook nog snotogen.

Plaats reactie