Het verwarde cavia topic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het verwarde cavia topic

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Och Eelke wat heftig. Dat verwacht je ook niet. En als ie zo fris en fruitig hooi zit te eten kan je toch niet anders dan hem mee naar huis nemen.

Ik duim heel hard dat ie aan de goede kant van de 50% zit!
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Getver de getver Eelke. De duimen draaien hard hier dat hij nog lang van zijn hooi mag genieten.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Pff ja, het is maar een gepruts. Dat shirt ging echt niet, gillen en hij draaide zich in een rare wokkel ipv normale cavia stand. Dus die is weer uit en ik hoop maar dat hij dan een beetje van de hechtingen af blijft :-\

Vitamine C at ie zo op, vitamine D grote weigering en is nu ook niet gelukt. Spierontspanners en metacam wel al is dat spuitje wel echt een strijd. Morgen maar 3 momenten inlassen om dingen te geven zodat niet alles tegelijk hoeft.

Ollie vindt de metacam wel lekker dus die doet erna vervelend om de restjes van Jack zijn bek te likken. Ollie is sowieso erg vrolijk nu Jack niet de puf heeft om hem op zijn kop te geven ::)

Nou ja, morgen maar weer zien hoe hij de nacht is doorgekomen.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Fijn dat hij weer thuis is, hopelijk lukt het dat hij van z'n hechtingen blijft en ook om alle zorg/medicijnen te geven en ik duim dat het goed blijft gaan :-*
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Wat een zorgen Eelke 😢 ik duim hard dat het allemaal weer goed mag komen :-*
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hoe gaat het nu, blijft ie van zijn hechtingen af en heeft ie zijn medicatie binnen gekregen?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Tot nu toe wel, maar ik durf het haast niet te zeggen want dan zul je net zien ::)

Over de metacam is hij nog heel boos. De spierontspanners (hij hoeft maar 1/8e van een al heel klein pilletje) kan ik verstoppen in een stukje komkommer. Vitamine C eet hij zo op, dat is lekker. Vitamine D is vreeeeeselijk, maar als ik dat tot poeder maal en over groente strooi eet hij het wel op (Ollie ook, maar dat kan geen kwaad natuurlijk).
Poepen en plassen doet nog steeds pijn, maar dat lijkt me sowieso logisch met alle hechtingen. Maar zie ik hem meerdere keren doen dus wel voldoende, hij laat ook kleine witte plekjes gruis achter.

Verder scharrelt hij rond, staat ook weer op zijn achterpootjes, eet en drinkt, en slaapt nog steeds schattig
IMG20260514095025.jpg
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Zou je die metacam niet door wat olvarit kunnen mengen? Dat vonden de mijne altijd erg lekker.

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

hannabelgje schreef: do 14 mei 2026, 20:57 Zou je die metacam niet door wat olvarit kunnen mengen? Dat vonden de mijne altijd erg lekker.

Aten ze dat dan gewoon zelf op? Want ik weet eigenlijk niet of ie de metacam nou onprettig vindt of vooral het spuitje.
Hij moet nu ook veel meer dan de eerste keer.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

eelke schreef: Aten ze dat dan gewoon zelf op? Want ik weet eigenlijk niet of ie de metacam nou onprettig vindt of vooral het spuitje.
Hij moet nu ook veel meer dan de eerste keer.
Ja dat vonden ze super lekker.

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Het internet zegt dat cavia's het niet mogen omdat die alleen rauwe groenten kunnen verwerken...
Nou ja, misschien beter ook niet al te veel gekke dingen qua voeding geven.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

eelke schreef: do 14 mei 2026, 22:59 Het internet zegt dat cavia's het niet mogen omdat die alleen rauwe groenten kunnen verwerken...
Nou ja, misschien beter ook niet al te veel gekke dingen qua voeding geven.
En als je die rauwe groente nou eens fijn maalt, misschien is dat vergelijkbaar :-\
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja, al krijg je dat dan niet door een spuitje heen denk ik, en ik geef de vitamine D natuurlijk ook al met de groenten.

Pijnstillers zijn natuurlijk ook wel even erg belangrijk dus het moet maar even via de houtgreep en op een minder leuke manier. Tis ook wel zo gepiept en hem twee keer per dag oppakken en zijn wond controleren is sowieso nodig. Krijgt ie erna nog wat lekkers. Hij vindt me wel echt even minder leuk (gewoon even een mailtje in de ren is een no go) maar dat gaat hij vast ook weer vergeten als dit achter de rug is.

Hij heeft het in ieder geval weer een nacht gered, wond ziet er nog steeds mooi uit, hij eet en komt alert over. So far so good.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Fijn dat het so far so good gaat :)
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik gebruikte olvarit bij cavia's die niet wilden eten. Dat mocht toen van de cavia dierenarts. Maar als het niet perse hoeft is het natuurlijk beter van niet. Ik had het altijd staan voor noodgevallen. Wel dan eerste hapje wortel waar echt alleen wortel in zit. De opvang gebruikte het ook.
Super dat hij zo braaf ervanaf blijft.

Plaats reactie