Woffel Allergisch?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Woffel Allergisch?

spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

net de dierenarts gesproken. Advies is om door te gaan naar de internist.
ik weet niet wat wijsheid is. :-\ Een holistische dierenarts is een idee maar wordt niet vergoed door de verzekering. En dat hebben we echt nodig.

Ik heb van Hermann's de kangoeroe blikken gekocht.
Dat is geen volledig voer. Wat kan ik veilig toevoegen? Of kan ik beter eerst even op alleen het blik blijven?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik denk dat het goed is om naar een internist te gaan. En tijdelijk voer wat niet compleet is, dat is niet erg.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kromfohrlanders »

Wat een ellende al.
Ik heb met mijn vorige hond heel wat allergie ellende gehad, persoonlijk vindt ik het niet heel erg als allergie klinken maar het kan natuurlijk wel. Allergie kan zich opbouwen. Mijn Aismee heeft jaren alleen problemen met kip gehad, maar kon na een aantal jaar opeens ook niet meer tegen rund en later niet meer tegen zalm. Gelukkig is het bij haar daarbij gebleven.
Doutze kreeg elke paar maand een nieuwe allergie erbij, dat was in mijn ogen, achteraf, vooral door problemen met haar immuunsysteem.

Ik kan je helaas niet echt helpen maar wilde wel de tip meegeven eens een andere etensbak te proberen.
Mijn honden krijgen eigenlijk altijd eten en drinken uit een RVS bak. Op een gegeven moment had ik met Doutze dat ze opeens helemaal nergens meer tegen leek te kunnen. Toen kreeg ik de tip de bak eens te verwisselen en bleek dat RVS de boosdoener was. Bak van aardewerk heeft toen echt enorm geholpen.
Was echt een wereld van verschil. Dus dat wou ik je nog als tip meegeven dat de omgeving ook iets doen kan en het dus niet perse in het eten hoeft te zitten.

Heel veel succes en sterkte met deze zoektocht.
Het is zo lastig zoiets.

Karen
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

hannabelgje schreef: di 19 mei 2026, 09:40 Ik denk dat het goed is om naar een internist te gaan. En tijdelijk voer wat niet compleet is, dat is niet erg.

dankjewel.
Ik maak me een beetje zorgen om niet complete voeding omdat zijn ontlasting nu gele bagger is door de rijst met koolvis. Hij heeft ook problemen met zijn anaalklieren. Ik ben bang dat zijn ontlasting met alleen gegaard kangoeroe vlees ook niet stevig zal zijn. Daarnaast heeft hij HD en hebben we de afgelopen tijd ons vooral gericht op de versterking van zijn spieren. Ook daar is heel wat tijd, energie en geld in gegaan. Het zou balen zijn als dat nu weer afgebroken gaat worden.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Kromfohrlanders schreef: di 19 mei 2026, 09:52 Wat een ellende al.
Ik heb met mijn vorige hond heel wat allergie ellende gehad, persoonlijk vindt ik het niet heel erg als allergie klinken maar het kan natuurlijk wel. Allergie kan zich opbouwen. Mijn Aismee heeft jaren alleen problemen met kip gehad, maar kon na een aantal jaar opeens ook niet meer tegen rund en later niet meer tegen zalm. Gelukkig is het bij haar daarbij gebleven.
Doutze kreeg elke paar maand een nieuwe allergie erbij, dat was in mijn ogen, achteraf, vooral door problemen met haar immuunsysteem.

Ik kan je helaas niet echt helpen maar wilde wel de tip meegeven eens een andere etensbak te proberen.
Mijn honden krijgen eigenlijk altijd eten en drinken uit een RVS bak. Op een gegeven moment had ik met Doutze dat ze opeens helemaal nergens meer tegen leek te kunnen. Toen kreeg ik de tip de bak eens te verwisselen en bleek dat RVS de boosdoener was. Bak van aardewerk heeft toen echt enorm geholpen.
Was echt een wereld van verschil. Dus dat wou ik je nog als tip meegeven dat de omgeving ook iets doen kan en het dus niet perse in het eten hoeft te zitten.

Heel veel succes en sterkte met deze zoektocht.
Het is zo lastig zoiets.

Karen
Dankjewel :)

Waarom vind je het niet als allergie klinken?

Hij krijgt idd in een rvs bak eten. Een keramieken bak aanschaffen is nog de minst moeilijke aanpassing. Dus ik ga daar eens naar zoeken.

Hoe kwam je er achter dat Aismee allergisch was?
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

spreeuwtje schreef: di 19 mei 2026, 10:25 Dankjewel :)

Waarom vind je het niet als allergie klinken?

Hij krijgt idd in een rvs bak eten. Een keramieken bak aanschaffen is nog de minst moeilijke aanpassing. Dus ik ga daar eens naar zoeken.

Hoe kwam je er achter dat Aismee allergisch was?
Bij ons eten ze altijd uit glazen schalen. Dat zou misschien ook een optie zijn.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

spreeuwtje schreef: dankjewel.
Ik maak me een beetje zorgen om niet complete voeding omdat zijn ontlasting nu gele bagger is door de rijst met koolvis. Hij heeft ook problemen met zijn anaalklieren. Ik ben bang dat zijn ontlasting met alleen gegaard kangoeroe vlees ook niet stevig zal zijn. Daarnaast heeft hij HD en hebben we de afgelopen tijd ons vooral gericht op de versterking van zijn spieren. Ook daar is heel wat tijd, energie en geld in gegaan. Het zou balen zijn als dat nu weer afgebroken gaat worden.
Is het mogelijk om pompoen toe te voegen? Of kan hij daar ook niet tegen?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

spreeuwtje schreef: di 19 mei 2026, 10:22 dankjewel.
Je kunt per vita-min van Puur aan toe voegen. Ik denk dat de gele bagger vooral komt door de gekookte rijst.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

hannabelgje schreef: di 19 mei 2026, 16:08 Is het mogelijk om pompoen toe te voegen? Of kan hij daar ook niet tegen?

Ik heb geen idee waar hij nou wel of niet allergisch voor is.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: di 19 mei 2026, 20:49 Je kunt per vita-min van Puur aan toe voegen. Ik denk dat de gele bagger vooral komt door de gekookte rijst.
Dat zou heel goed kunnen. Ik hoop dat de kangoeroe morgen binnen komt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

spreeuwtje schreef: di 19 mei 2026, 22:33 Ik heb geen idee waar hij nou wel of niet allergisch voor is.
Snap ik. Daarom is een eliminatie dieet nu wel handig en verstandig. En dan zou ik gewoon alleen vlees + calcium of een multivit geven. Verder niks. Als dat nou een paar dagen goed gaat, dan kun je pompoen toevoegen. Gaat dat goed: gekookte andijvie. Gaat dat goed: gekookte witlof. En zo verder. Als ie nou weer goed in zijn vel zit (laten we hopen dat dat gebeurd): kun je er weer een diersoort aan toe gaan voegen.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: wo 20 mei 2026, 17:24 Snap ik. Daarom is een eliminatie dieet nu wel handig en verstandig. En dan zou ik gewoon alleen vlees + calcium of een multivit geven. Verder niks. Als dat nou een paar dagen goed gaat, dan kun je pompoen toevoegen. Gaat dat goed: gekookte andijvie. Gaat dat goed: gekookte witlof. En zo verder. Als ie nou weer goed in zijn vel zit (laten we hopen dat dat gebeurd): kun je er weer een diersoort aan toe gaan voegen.
Ik kan niet zien of hij het er goed op doet omdat de ontstekingen dus schijnbaar vooral in de maag/darmwand te zien is. Ik ben er nu achter dat die aanvallen die hij heeft, gas aanvallen zijn door bacteriën. Afgelopen dag en nacht hard bezig geweest om te voorkomen dat hij van de pijn zijn dekens en gras etc wilde opeten. Ondanks medicatie per injectie duurde het uuuuuuren. Hij had nl een hap anallergic brokjes van Schoffie te pakken gekregen. Binnen de minuut reageerde hij. Die buikpijn is dus geen allergische reactie maar een reactie op de bacteriën. Ik ben nu dus ook angstig om vitaminen toe te voegen
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Kun je geen multivit spuiten ipv oraal geven?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

spreeuwtje schreef: do 21 mei 2026, 18:07 Ik kan niet zien of hij het er goed op doet omdat de ontstekingen dus schijnbaar vooral in de maag/darmwand te zien is. Ik ben er nu achter dat die aanvallen die hij heeft, gas aanvallen zijn door bacteriën. Afgelopen dag en nacht hard bezig geweest om te voorkomen dat hij van de pijn zijn dekens en gras etc wilde opeten. Ondanks medicatie per injectie duurde het uuuuuuren. Hij had nl een hap anallergic brokjes van Schoffie te pakken gekregen. Binnen de minuut reageerde hij. Die buikpijn is dus geen allergische reactie maar een reactie op de bacteriën. Ik ben nu dus ook angstig om vitaminen toe te voegen
Pffft. Wat een narigheid zeg :'(

Maar dan geef je geen vitamines. Hij valt echt niet om van 10 weken totaal incompleet eten!
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Nou...
afgelopen dagen was een roller coaster dus.

Na die duik in de brokjesbak van de katten (Shag staat ook op anallergic, dus hetzelfde als wat Woffel kreeg) was het hek van de dam.

Eergisteren vanaf de middag bezig geweest met lopen lopen lopen om te zorgen dat hij afgeleid was en niet alles stuk ging scheuren door de pijn van de gas aanvallen. Uiteindelijk naar de kliniek voor injectie prevomax en cerenia. Hielp misschien, geen idee. Het duurde nog tot ver in de nacht eer hij echt rustiger was. De volgende ochtend was hij timide/ernstig sloom. Nog steeds gerommel in die buik, burpen, steeds aandacht vragen, geen rust in zijn reet en af en toe weer gras willen eten.

Hij heeft 2 dagen die kangoeroe gehad. Maar ons gevoel was daarop eigenlijk ook.. dit klopt niet. Moeilijk te zeggen of dat door de gasaanval kwam of door het eten. Maar hij knapte niet op en we werden er alleen maar onzeker van.

vanmorgen besloten om hem weer "gewoon" op de butternut te zetten want die verhoogde leverwaarden, geen idee of die er al langer zaten. In het verleden heeft hij dat niet gehad. Die verdikte maagwand had hij in 2023 wel maar nu we de patientenkaart hebben zien we dat de biopten die met een scope zijn gedaan, erg oppervlakkig zijn geweest en dat ze daar nauwelijks informatie uit konden halen. Dus eigenlijk weten we niet eens wat daar de oorzaak is geweest en is dat voor de kat zijn kanarie gedaan.

Nu woffel zijn oude Butternut weer gehad heeft, zien we een blijere hond.
Geen buikpijn, geen onrust, niet claimen om aandacht etc.

MCD hoorden we ook niks van, dus zelf maar gebeld. Bleek ons dossier daar niet aangekomen te zijn.
Dus de kliniek weer gebeld, kregen we later terug dat MCD het erg druk heeft en dat zelfs de spoed niet gaat.
Gesproken met Chef de Clinique :-X van onze huidige dierenkliniek.
Zijn advies is bij hun operatief biopten nemen en dan bekijken of ze wat kunnen vinden. Maar een antwoord op de overgevoeligheid voor het voer waaruit die gasaanval voort kwam en de reden van de hoge ALT had hij niet. Ze hebben die verdikte wanden gevonden, en daar wilden ze iets mee doen. Ik vind dat te vaag om een hond open te leggen.

Dus weer weten we het even niet.
Ik neig nu naar (hopelijk) rust, afspraak voor wanneer ze een gaatje hebben bij het MCD en misschien tussendoor voor enkele weken starten met Prednison. Nee zijn we geen fan van, maar wellicht geeft dat iets meer rust voor de komende tijd. Mocht het toch IBD zijn of allergie of kanker, dan zou de behandeling hetzelfde zijn, nl prednison. :???:

Ik denk nog even na dus...

Plaats reactie