Nieuwe studie wijst uit dat honden met een tekort aan vitamine D meer kans hebben op kanker

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Nieuwe studie wijst uit dat honden met een tekort aan vitamine D meer kans hebben op kanker

yazzie
5-sterren
5-sterren

Re: Nieuwe studie wijst uit dat honden met een tekort aan vitamine D meer kans hebben op kanker

Bericht door yazzie »

Is IJslands zeewier nog een goede aanvulling, juist met het oog op de vitamine D die daarin zit?

Wilde zalm uit de diepvries wordt hier gelukkig vooralsnog goed gegeten.

Ik las verder dat in Daily Meat completissimo msc zalm zou worden verwerkt. Bron voerwijzer. Heb geprobeerd in contact te komen met Daily Meat maar nog niet gelukt. Weet iemand hier of dit echt klopt? Er zou 15% msc zalm in deze mix zitten.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

yazzie schreef: vr 06 okt 2023, 12:53 Is IJslands zeewier nog een goede aanvulling, juist met het oog op de vitamine D die daarin zit?

Wilde zalm uit de diepvries wordt hier gelukkig vooralsnog goed gegeten.

Ik las verder dat in Daily Meat completissimo msc zalm zou worden verwerkt. Bron voerwijzer. Heb geprobeerd in contact te komen met Daily Meat maar nog niet gelukt. Weet iemand hier of dit echt klopt? Er zou 15% msc zalm in deze mix zitten.
Volgens mij zit er geen vit D in IJslands zeewier. Wel jodium.

Als het niet op de verpakking staat dat het msc zalm is dan zal het dat oook wel niet zijn :-\
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Poeh nou ga ik mij toch echt zorgen maken kwa vitamine D
Ik heb het hele artikel gelezen ( eerste vertaalde pagina)
Maar snap er echt niks van :(
Enigste wat ik weet is dat wij mensen vit D opnemen door zon licht.
Maar is dat niet bij honden dan?

Wat zou ik kunnen doen kwa hoeveelheid wilde zalm te geven per week?
Heb het liggen van de AH .
Is het dan vervangbaar voor die dag kwa hoeveelheid spiervlees?
Is het verstandig om extra D3 te geven ?
Wat ik lees kan overdosering ook gevaarlijk zijn.

Ik zelf nam in de winter 75 ug D3 per dag
Maar dat is teveel voor mijn herder neem ik aan, en wat ik zo lees.
Kortom wat kan ik doen?
Vindt moeilijk te begrijpen :(
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Het is een inderdaad een complexe materie. Maar wat je zeker niet moet doen is een supplement geven!
De hond krijgt vit. D via o.a. de wilde zalm (ik geef die als spiervlees), zijn haring, lever, eitjes, in al zijn vlees zit ook een beetje. En dan is er nog iets. Ergens in dit topic wordt de vraag gesteld of beenmerg vit D bevat. Er komt daar geen duidelijk antwoord op. Maar als ik daar nu op google lees ik dat het beenmerg in de botten van dieren inderdaad vit D3 bevat. Ook vogelbotten blijken vit.D te bevatten (het merg bevindt zich aan de niet-holle botten zoals borstbeen, wervels, bekken en ribben). En dan zijn de vleesbotten die we voeren dus ook een perfecte bron. Ik zou me niet ongerust maken.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Dankjewel Pike
Ik las zoveel ellende dat ik dacht Ojee en nu.
Maar ook ik vindt het wel verontrustend dat er zovaak ( soms erfelijke vorm ) van kanker voorkomt bij honden en katten trouwens ook.
Ik heb al vanaf mijn 16 de honden maar toen was dat niet zo erg als nu . Of ik had mazzel .
Ze krijgt wilde zalm ( ipv spiervlees ) een deze dagen, kijken of ze dat lust . De haring was niet zo geslaagd, had van de week de andere helft gegeven en maar door de maler gehaald ::)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

kiara schreef: vr 22 mei 2026, 09:07 Dankjewel Pike
Ik las zoveel ellende dat ik dacht Ojee en nu.
Maar ook ik vindt het wel verontrustend dat er zovaak ( soms erfelijke vorm ) van kanker voorkomt bij honden en katten trouwens ook.
Ik heb al vanaf mijn 16 de honden maar toen was dat niet zo erg als nu . Of ik had mazzel .
Ze krijgt wilde zalm ( ipv spiervlees ) een deze dagen, kijken of ze dat lust . De haring was niet zo geslaagd, had van de week de andere helft gegeven en maar door de maler gehaald ::)
Je moet echt niet in de stress raken hoor! En Pike geeft het perfecte antwoord. Mocht je hond de rauwe wilde zalm goor vinden: zacht gegaard vinden ze het hier 'the bomb'. Dus dat kun je ook altijd nog proberen.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Oké Lizzy
Gerustgesteld
En kwa zalm probeer eers rauw
Maar mocht dat niet lukken waar bak je het dan een beetje in gaar? Olijfolie?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik denk dat ik het als volgt zou doen: zonder vet in een schaaltje met een ietsie pietsie water afgedekt met folie in de oven zetten. Dan stoomt hij. Gevoelsmatig beter dan bakken. Maar dat is dus echt mijn eigen gevoel. En dan elke keer dat hij zalm krijgt ietsje korter stomen. Mogelijk dat hij het dan uiteindelijk rauw eet. Net zoals dat met lever vaak gedaan wordt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: vr 22 mei 2026, 14:57 Ik denk dat ik het als volgt zou doen: zonder vet in een schaaltje met een ietsie pietsie water afgedekt met folie in de oven zetten. Dan stoomt hij. Gevoelsmatig beter dan bakken. Maar dat is dus echt mijn eigen gevoel. En dan elke keer dat hij zalm krijgt ietsje korter stomen. Mogelijk dat hij het dan uiteindelijk rauw eet. Net zoals dat met lever vaak gedaan wordt.
Ik zou ook niet bakken. Ik doe het zachtjes garen in een pannetje op het gas, met een pietsje water. Maar rauw eten/aten ze het hier ook. Fritzi kan alleen geen rauw meer verdragen en zij krijgt het gekookt en dan staat Sjoerd ernaar te kijken met een kop van "waarom ik wel rauw??? Vind gekookt ook lekkerder".
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ach arme Sjoerd ;D
Ik ga eerst rauw proberen ( zondag)
Lukt het niet dan wat jullie zeggen
Laat het wel weten :biggrin2:
Bedankt weer hoor
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lizzy wat moet ik hier nou van denken. Is dit nou echt of is dit nep. Er staan wel literatuurverwijzigingen bij.
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... botbreuken
IMG_7864.jpeg
IMG_7864.jpeg (106.23 KiB) 851 keer bekeken
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik weet enkel van mijn moeder van 91 dat ze na bloedonderzoek vitamine D tekort had
En moest van de huisarts vitamine D nemen
Maar nou komt ze niet veel meer buiten.
Zou dat er dan toch niet mee te maken kunnen hebben?
En dus ook bij honden die misschien minder buiten komen als vroeger
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Oudjes en niet buiten komen staat wel garant voor een vit D tekort. Voor hondrn kan dat niet opgaan want die maken het zelf niet aan.
Onlangs is bloed van mijn man gecheckt op vit D en ik was er van overtuigd dat die mega tekort had zoveel serieuze zaken als die mankeert, maar er was niets mis mee met zijn vit. D.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

pike schreef: za 23 mei 2026, 09:26 Oudjes en niet buiten komen staat wel garant voor een vit D tekort. Voor hondrn kan dat niet opgaan want die maken het zelf niet aan.
Onlangs is bloed van mijn man gecheckt op vit D en ik was er van overtuigd dat die mega tekort had zoveel serieuze zaken als die mankeert, maar er was niets mis mee met zijn vit. D.
Oké ja bij mensen weet ik het
Maar dacht misschien geld dat ook voor honden of andere dieren
Niet dus
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: za 23 mei 2026, 07:24 Lizzy wat moet ik hier nou van denken. Is dit nou echt of is dit nep. Er staan wel literatuurverwijzigingen bij.
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... botbreuken
IMG_7864.jpeg
Geen idee. Maar ik vind 1 studie sowieso niet veel om een mening op te vormen.

Plaats reactie