kiara schreef: vr 29 mei 2026, 12:05
Ja klopt kwa zalm
Ze is toch misselijk geweest en beetje dunne ontlasting van 2 x haring in 2 dagen achter elkaar.
Moet maar kleinere portie geven per keer denk ik dan.
Dat kan toch met de overige 200 gr aan vis? Meer verdelen per week.
Haring woog 200 gram
En ze is er ook niet gek op
Moet het heel fijn knippen of malen .
Zijn sardientjes minder vet ?
Naar mate een vis ouder wordt, en dus langer gezwommen en gegeten heeft, wordt hij vetter. Jonge vis is minder vet. Neem de harinkjes die ik nu heb, die zijn nog heel klein. Vanochtend kreeg Ties er drie, die wogen samen 65 gram!!! En die visjes zijn ook niet vet. Ik vermoed dat dit ondermaatse bijvangst is. Tegenwoordig mag die niet meer overboord gegooid. Maar als jij een vis van 200 gram hebt, dan is die vis dus zo'n 10x zwaarder dan mijn visjes. En ook zoveel vetter.
Voor sardien geldt eigenlijk hetzelfde verhaal. Hoe zwaarder, hoe vetter. De sardientjes die ik vroeger bij de visboer kocht (een kilo zak uit de vriezer) wogen doorgaans 90-100 gram per stuk. En qua vetheid vielen die best mee.
Nog een voorbeeld: Lang geleden kocht ik op de markt voor mijn drie honden rauwe makreel. Er gingen zeven vissen in een kilo. De honden vonden ze lekker! Toen ik weer naar de markt ging, gingen er nog maar vijf makrelen in de kilo. Ook die gingen grif naar binnen. En toen ging ik weer naar de markt en er gingen nog maar drie makrelen in een kilo. Ze werden wederom gretig gegeten, maar na een half uur stonden ze alle drie tegelijk onder de salontafel hun makreel uit te kotsen.

Deze makrelen waren helaas te vet voor hun. En vervolgens weigerden ze alle drie nog vis te eten. Maanden heeft het geduurd, voor ze weer in kleine stukjes gesneden sardien wilden eten. Dus met vette vis kijk ik tegenwoordig wel uit. Het is zóó zonde als ze door één verkeerde vis plots helemaal geen vis meer willen eten.
Een keer wat dunner poepen lijkt me geen drama, maar het is natuurlijjk niet de bedoeling dat ze misselijk worden. Ik geef nu 2x per week die visjes, op dinsdag en vrijdag, dus wel verspreid over de week, nooit twee dagen achter elkaar.