Woffel Allergisch?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Woffel Allergisch?

hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Als hij nu opknapt op de butternut dan zou ik dat nu gewoon geven en als het rustiger is nog een keer de leverwaardes laten checken. Heb je ooit de leaky gut checklist bekeken? Die vind je op de website van sunoré.
Wij zijn nu met vallen en opstaan een week bezig met hun supplementen. Geen idee nog wat het resultaat gaat zijn, maar via de reguliere weg zou ik het ff niet zoeken denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

hannabelgje schreef: vr 22 mei 2026, 15:59 Als hij nu opknapt op de butternut dan zou ik dat nu gewoon geven en als het rustiger is nog een keer de leverwaardes laten checken. Heb je ooit de leaky gut checklist bekeken? Die vind je op de website van sunoré.
Wij zijn nu met vallen en opstaan een week bezig met hun supplementen. Geen idee nog wat het resultaat gaat zijn, maar via de reguliere weg zou ik het ff niet zoeken denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
In het verleden is idd door onderzoek van de voedingsdeskundige geconstateerd dat zijn slijm laag beschadigd was en dat er sprake was van leaky gut. Maar dat is 3 jaar geleden
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

spreeuwtje schreef: vr 22 mei 2026, 13:57 Nou...
afgelopen dagen was een roller coaster dus.

Na die duik in de brokjesbak van de katten (Shag staat ook op anallergic, dus hetzelfde als wat Woffel kreeg) was het hek van de dam.

Eergisteren vanaf de middag bezig geweest met lopen lopen lopen om te zorgen dat hij afgeleid was en niet alles stuk ging scheuren door de pijn van de gas aanvallen. Uiteindelijk naar de kliniek voor injectie prevomax en cerenia. Hielp misschien, geen idee. Het duurde nog tot ver in de nacht eer hij echt rustiger was. De volgende ochtend was hij timide/ernstig sloom. Nog steeds gerommel in die buik, burpen, steeds aandacht vragen, geen rust in zijn reet en af en toe weer gras willen eten.

Hij heeft 2 dagen die kangoeroe gehad. Maar ons gevoel was daarop eigenlijk ook.. dit klopt niet. Moeilijk te zeggen of dat door de gasaanval kwam of door het eten. Maar hij knapte niet op en we werden er alleen maar onzeker van.

vanmorgen besloten om hem weer "gewoon" op de butternut te zetten want die verhoogde leverwaarden, geen idee of die er al langer zaten. In het verleden heeft hij dat niet gehad. Die verdikte maagwand had hij in 2023 wel maar nu we de patientenkaart hebben zien we dat de biopten die met een scope zijn gedaan, erg oppervlakkig zijn geweest en dat ze daar nauwelijks informatie uit konden halen. Dus eigenlijk weten we niet eens wat daar de oorzaak is geweest en is dat voor de kat zijn kanarie gedaan.

Nu woffel zijn oude Butternut weer gehad heeft, zien we een blijere hond.
Geen buikpijn, geen onrust, niet claimen om aandacht etc.

MCD hoorden we ook niks van, dus zelf maar gebeld. Bleek ons dossier daar niet aangekomen te zijn.
Dus de kliniek weer gebeld, kregen we later terug dat MCD het erg druk heeft en dat zelfs de spoed niet gaat.
Gesproken met Chef de Clinique :-X van onze huidige dierenkliniek.
Zijn advies is bij hun operatief biopten nemen en dan bekijken of ze wat kunnen vinden. Maar een antwoord op de overgevoeligheid voor het voer waaruit die gasaanval voort kwam en de reden van de hoge ALT had hij niet. Ze hebben die verdikte wanden gevonden, en daar wilden ze iets mee doen. Ik vind dat te vaag om een hond open te leggen.

Dus weer weten we het even niet.
Ik neig nu naar (hopelijk) rust, afspraak voor wanneer ze een gaatje hebben bij het MCD en misschien tussendoor voor enkele weken starten met Prednison. Nee zijn we geen fan van, maar wellicht geeft dat iets meer rust voor de komende tijd. Mocht het toch IBD zijn of allergie of kanker, dan zou de behandeling hetzelfde zijn, nl prednison. :???:

Ik denk nog even na dus...
Ja, ik snap dat je na moet denken... Wat een drama. Ik durf eigenlijk vanaf hier niks meer te zeggen, ik durf hier echt mijn vingers niet aan te branden. Denk dat je een professional nodig hebt, eerlijk gezegd. Dit is echt TE heftig. Vind het zoooo kl*te voor jou en Woffel :'(
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hoe gaat het nu met Woffel?
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: zo 31 mei 2026, 16:44 Hoe gaat het nu met Woffel?
Lief dat je het vraagt.
sinds een dag of wat gaat het langzaam beter.
Ik ben eens met chatgpt gaan puzzelen. Je kunt die niet vertrouwen maar het grappige is wel dat hij je helpt langzaam uit te pluizen waar je normaal makkelijk overheen kijkt.

We kwamen tot de ontdekking dat hij iig op zijn oude voer weer iets beter ging, maar wel heel erg veel last van oprispingen. Hij kon geen sprongetje naar de bal maken of zijn paarse uil lekker doodschudden, Of er leek iets omhoog te komen waar hij beroerd van werd.
Met chatgpt en de kennis van moeilijk verteren van vet kwamen we er achter dat we eigenlijk in de loop der jaren heel makkelijk werden met het geven van Griekse yoghurt. Als hij misselijk leek gaven we hem altijd een schepje yoghurt 10% vet. We wisten dat in het verleden maagzuur omhoog kwam. Zijn keel was toen ook altijd geiirriteerd. Dat is in de loop der tijd verdwenen maar evengoed kreeg hij af en toe een lepeltje en ook maakten we er ijsjes van waar hij enorm van genoot.
Maar met een moeizame vet vertering is te veel niet goed.

Dus bedacht nu helemaal niks te geven voorlopig behalve die butternut, en sinds vandaag eigenlijk is hij helemaal happy. Hij rent, hij speelt, hij heeft niet meer de hele tijd de behoefte om van de grond te eten. We geven hem ook meer, nu zo'n 1200 gram. Hartstikke veel en hartstikke duur, maar hij was ook flink afgevallen. Dus even zien of we hem zo weer op poten kunnen houden.

De afspraak voor 15 juni bij MCD blijft wel staan want ik denk dat die verdikte wanden er al heel lang zitten. En waarom die leverwaarden zo hoog waren weten we ook niet. Ik denk dat die alvleesklier waarden ook nogmaals gemeten moeten worden, maar dan niet de standaard meting. Kan best zijn dat hij idd verteringsenzymen nodig heeft, maar dan wel de Zymoral, en niet de humane vorm die we van de voedingsdeskundige moesten geven.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

spreeuwtje schreef: zo 31 mei 2026, 18:54 Lief dat je het vraagt.
sinds een dag of wat gaat het langzaam beter.
Ik ben eens met chatgpt gaan puzzelen. Je kunt die niet vertrouwen maar het grappige is wel dat hij je helpt langzaam uit te pluizen waar je normaal makkelijk overheen kijkt.

We kwamen tot de ontdekking dat hij iig op zijn oude voer weer iets beter ging, maar wel heel erg veel last van oprispingen. Hij kon geen sprongetje naar de bal maken of zijn paarse uil lekker doodschudden, Of er leek iets omhoog te komen waar hij beroerd van werd.
Met chatgpt en de kennis van moeilijk verteren van vet kwamen we er achter dat we eigenlijk in de loop der jaren heel makkelijk werden met het geven van Griekse yoghurt. Als hij misselijk leek gaven we hem altijd een schepje yoghurt 10% vet. We wisten dat in het verleden maagzuur omhoog kwam. Zijn keel was toen ook altijd geiirriteerd. Dat is in de loop der tijd verdwenen maar evengoed kreeg hij af en toe een lepeltje en ook maakten we er ijsjes van waar hij enorm van genoot.
Maar met een moeizame vet vertering is te veel niet goed.

Dus bedacht nu helemaal niks te geven voorlopig behalve die butternut, en sinds vandaag eigenlijk is hij helemaal happy. Hij rent, hij speelt, hij heeft niet meer de hele tijd de behoefte om van de grond te eten. We geven hem ook meer, nu zo'n 1200 gram. Hartstikke veel en hartstikke duur, maar hij was ook flink afgevallen. Dus even zien of we hem zo weer op poten kunnen houden.

De afspraak voor 15 juni bij MCD blijft wel staan want ik denk dat die verdikte wanden er al heel lang zitten. En waarom die leverwaarden zo hoog waren weten we ook niet. Ik denk dat die alvleesklier waarden ook nogmaals gemeten moeten worden, maar dan niet de standaard meting. Kan best zijn dat hij idd verteringsenzymen nodig heeft, maar dan wel de Zymoral, en niet de humane vorm die we van de voedingsdeskundige moesten geven.
Oh maar wat fijn dat hij het nu weer goed doet op Butternut!!!!!!! Dat geeft je toch weer moed! Ben benieuwd of daar wat uit komt, uit dat bezoek aan MCD! Keep us posted :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

"Moet" je echt naar luisteren :

spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: vr 05 jun 2026, 13:38 "Moet" je echt naar luisteren :

Oh super herkenbaar!!
Ik heb de link naar de gratis Health care guide https://s3.amazonaws.com/kajabi-storefr ... E-Book.pdf

Ik zet hem even hier neer.
Dit heeft alles met Woffel te maken. Vandaar ook ws zijn overmatige reactie op de RC brokken.
Thanks Lizzy!

Plaats reactie