Hoge leverwaarden & ureum

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Alies
1-ster
1-ster

Bericht door Alies »

Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met hoge lever en ureum waarden. Ik heb een kleine hond van 16 jaar, die al zijn hele leven een moeilijke eter is geweest. Hij had een zeer slecht gebit, deze is in januari aangepakt. Helaas hebben ze 1 hoektand laten zitten. 3 weken geleden, zag ik dat hij moeilijk at. Ik heb een antibioticakuur gekregen voor zijn tand en toen is het in 3 weken bergafwaarts gegaan qua eetlust. Ik heb bloed laten prikken en daar kwam net als december weer hoge lever en ureum waarden uit. Ik heb een echo laten maken en daar zagen ze geen tumoren. Hij heeft sinds een week supplementen voor zijn lever en cerenia en prednison om zijn eetlust weer op gang te krijgen. Echter gaat dit moeizaam. Hij loopt de hele dag als een stofzuiger rond en als hij eet is het pas tegen de avond een heel klein beetje. Zijn urine onderzoek was goed. Dus een nierprobleem is uitgesloten. Zijn buik borrelt en zijn ontlasting is niet dun maar ook niet vast. Braken deed hij niet en nu ook niet. Heeft iemand een idee? Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie. De laatste jaren krijgt hij carnibest.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Hoge leverwaarden & ureum

Bericht door Lizzy »

Alies schreef: do 02 jul 2026, 16:40 Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met hoge lever en ureum waarden. Ik heb een kleine hond van 16 jaar, die al zijn hele leven een moeilijke eter is geweest. Hij had een zeer slecht gebit, deze is in januari aangepakt. Helaas hebben ze 1 hoektand laten zitten. 3 weken geleden, zag ik dat hij moeilijk at. Ik heb een antibioticakuur gekregen voor zijn tand en toen is het in 3 weken bergafwaarts gegaan qua eetlust. Ik heb bloed laten prikken en daar kwam net als december weer hoge lever en ureum waarden uit. Ik heb een echo laten maken en daar zagen ze geen tumoren. Hij heeft sinds een week supplementen voor zijn lever en cerenia en prednison om zijn eetlust weer op gang te krijgen. Echter gaat dit moeizaam. Hij loopt de hele dag als een stofzuiger rond en als hij eet is het pas tegen de avond een heel klein beetje. Zijn urine onderzoek was goed. Dus een nierprobleem is uitgesloten. Zijn buik borrelt en zijn ontlasting is niet dun maar ook niet vast. Braken deed hij niet en nu ook niet. Heeft iemand een idee? Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie. De laatste jaren krijgt hij carnibest.
Te simpel maar ik zou toch eerst een ander merk KVV proberen. Er is natuurlijk wel een reden waarom deze waardes verhoogd zijn. Hoe hoog waren de leverwaardes? Want volgens mij, als die echt heel hoog zijn, kan dat verhoogde nierwaardes veroorzaken. Ik weet niet, ik ben er niet gerust op....

Hoe is het nu met die tand waar je hond AB voor kreeg? Zit die niet nog steeds te etteren? Hoe waren de galwegen, tijdens het echo onderzoek?

Ik zou eerst een andere voeding proberen. En ik zou probiotica gaan geven want de AB kuur is natuurlijk niet lekker voor de darmen. Ik zou een probiotica nemen waar ook Saccharomyces boulardii in zit. Mocht je een Erica winkel in de buurt hebben, kan ik echt hun probiotica aanbevelen. Ze hebben er twee en ik raad de Acidophilus Plus aan, niet die andere.

Verder kan ik eigenlijk niet zo goed iets bedenken. He bah, wat vervelend voor je hond en voor jou :-\
Alies
1-ster
1-ster

Bericht door Alies »

Ik geef structureel probiotica van dog suppy. Deze zijn bijna op, ik zal naar die van jou eens kijken.

Zijn tand is nog steeds niet goed. Er komt nog steeds snot uit zijn neus. Ik zou het liefste deze eruit willen laten halen. Alleen de lever moet de narcose wel kunnen afbreken. Als ik wil weten wat er met de lever is kan ik een biopt laten nemen. Daar moet hij ook voor onder narcose. Hij is in januari al onder narcose geweest voor zijn gebit. Helaas is zijn hoektand blijven zitten omdat die op het oog er niet slecht uit zag.

Dan de leverwaarden:

ALT 720 10 - 125 normaal
AF 1520 23- 212 normaal
Ggt 21 0 - 11 normaal
Bilirubine 2 is normaal.

Ik vind het heel moeilijk om te beoordelen waarom hij zo moeizaam eet. Is het de tand of de lever waar hij last van heeft. In december waren zijn leverwaarden niet veel beter. Toen heb ik ook uitgebreid onderzoek gedaan voor de narcose in januari.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Alies schreef: vr 03 jul 2026, 21:02 Ik geef structureel probiotica van dog suppy. Deze zijn bijna op, ik zal naar die van jou eens kijken.

Zijn tand is nog steeds niet goed. Er komt nog steeds snot uit zijn neus. Ik zou het liefste deze eruit willen laten halen. Alleen de lever moet de narcose wel kunnen afbreken. Als ik wil weten wat er met de lever is kan ik een biopt laten nemen. Daar moet hij ook voor onder narcose. Hij is in januari al onder narcose geweest voor zijn gebit. Helaas is zijn hoektand blijven zitten omdat die op het oog er niet slecht uit zag.

Dan de leverwaarden:

ALT 720 10 - 125 normaal
AF 1520 23- 212 normaal
Ggt 21 0 - 11 normaal
Bilirubine 2 is normaal.

Ik vind het heel moeilijk om te beoordelen waarom hij zo moeizaam eet. Is het de tand of de lever waar hij last van heeft. In december waren zijn leverwaarden niet veel beter. Toen heb ik ook uitgebreid onderzoek gedaan voor de narcose in januari.
Dit is inderdaad echt heel erg lastig... Ik zou ook echt niet weten waar je nou verstandig aan doet. Die tand zit me niet lekker maar ik snap ook dat je narcose niet ziet zitten. Ik vind de waardes wel echt erg afwijkend. Jeetje. Ik zou het gewoon niet weten wat je hier mee moet...?! Sorry! Misschien dat iemand anders nog ideeën heeft!
Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kromfohrlanders »

Lastig!
Ik zou overleggen of een biopt zinvol is, en zo ja dan die laten doen en tegelijk de tand eruit laten halen.
Is niet ideaal, liefst doe je dat soort dingen niet tegelijk maar steeds weer onder narcose is ook niet wat.

Ik snap dat je narcose nu niet zo ziet zitten, is ook een duivels dilemma...

Moeilijk hoor.
Als die tand echt slecht is en ontstekingen veroorzaakt moet ie er toch uit denk ik... maar ja, die narcose is een ding. Dat snap ik ook heel goed.

Wat zegt de DA over een nieuwe narcose?

Karen
Alies
1-ster
1-ster

Bericht door Alies »

Bedankt voor jullie reacties.

Een leverbiopt en een dentale röntgen moet onder narcose gebeuren. Dit kan helaas niet bij de dierenarts waar ik zit. Ik heb wat nare ervaringen met klinieken in de regio. Dus mijn voorkeur gaat uit naar mijn eigen dierenarts.

Ik heb daarom besloten om geen biopt te laten nemen omdat het de behandeling niet anders maakt. Volgende week staat een afspraak om de hoektand eruit te laten halen.

De narcose was in januari al een groot risico. Hij is al op leeftijd en heeft slechte leverwaarden en een hartruis. Dit is in januari heel goed gegaan maar het is geen garantie dat het nu ook goed gaat. Hem zo te laten lopen is ook geen optie. De uitvloei uit zijn neus is erger aan het worden.

Ik heb de laatste weken ook nagedacht over wanneer het genoeg is voor hem. Ik heb besloten dat dit nog het proberen waard is. Lastig dat ze niet kunnen praten. :(

Plaats reactie