Duitse grenscontroles

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Duitse grenscontroles

Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Duitse grenscontroles

Bericht door Cindy de Wolf »

Weet iemand hoe groot de kans is dat je aan de kant gezet wordt bij de duitse grenscontroles? Nu wij van de camping af moeten zijn we aan het kijken voor een huisje n Duitsland omdat het daar voor ons nog net te betalen is. Nu is per 22 april de wet en regelgeving verandert en mag je per voertuig nog maar 5 dieren meenemen ipv per persoon. Ontheffing is onmogelijk te krijgen. Het is zwart/wit. Wel traces voor een godsbedrag en maar 10 dagen geldig onwerkbaar dus. Met deze nieuwe regelgeving mogen wij dus binnen de EU helemaal niet meer vrij rezien met de honden >:( >:( >:( >:( Dussss is de pakkans groot of valt het mee?
dinky89
5-sterren
5-sterren

Re: Duitse grenscontroles

Bericht door dinky89 »

Wanneer ik op de radio hoor hoe vaak er tegenwoordig vertraging is op de A7 richting Duitse grens denk ik dat de kans op controle daar vrij groot is. Die vertragingen (file) komen volgens mij door de grenscontroles daar.

Ik weet niet hoe het bij andere grensovergangen is maar deze hoor ik regelmatig bij de filemeldingen op de radio sinds een jaar ofzo
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik ga elke maand de grens over bij Emlichheim en nooit last van controle.
Ook bij Coevorden nog nooit wat gezien
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Is het misschien een optie dat er iemand voor de grens met een hond uitstapt en te voet de grens oversteekt?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Cindy de Wolf schreef: zo 19 jul 2026, 09:15 Weet iemand hoe groot de kans is dat je aan de kant gezet wordt bij de duitse grenscontroles? Nu wij van de camping af moeten zijn we aan het kijken voor een huisje n Duitsland omdat het daar voor ons nog net te betalen is. Nu is per 22 april de wet en regelgeving verandert en mag je per voertuig nog maar 5 dieren meenemen ipv per persoon. Ontheffing is onmogelijk te krijgen. Het is zwart/wit. Wel traces voor een godsbedrag en maar 10 dagen geldig onwerkbaar dus. Met deze nieuwe regelgeving mogen wij dus binnen de EU helemaal niet meer vrij rezien met de honden >:( >:( >:( >:( Dussss is de pakkans groot of valt het mee?
Het kost natuurlijk meer en het is natuurlijk een tikje belachelijk, maar is met twee auto's reizen een optie? Of ken je iemand in het grensgebied die (desnoods tegen betaling) even op en neer wil rijden met een van jullie en een paar honden? Na de grensovergang kun je dan weer alles in één auto stoppen.

Wat een gezeik. Ik begrijp best (of nou ja, ik hoop) dat het om het dierenwelzijn gaat, maar je zit er maar mooi mee. Een huisje in Drenthe of Friesland is ook niet haalbaar voor jullie?
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Om nou met 2 auto's te gaan rijden over 650km is waanzin. Het zou in theorie kunnen. We hebben 2 wagens, 1 oude en 1 vrij nieuwe, die nieuwe is de honden/reiswagen. Maar even buiten de grensovergang na, als je pech hebt en je tankt en er staat politie naast je en ze controleren ben je gewoon de sjaak. En was het nou slechts een hoge boete maar inbeslagname is meer dan reeel. Ik heb gisteren de europese commissie, Ja21, vvd, bbb, de ombudsman, raad van beheer en de dierenbeschermin hierover aangeschreven. Niet dat ik enig idee hebt dat het op korte termijn zoden aan de dijk zet maar als niemand signalen afgeeft gaat dit niet veranderen. Ik ben beetje murw geslagen nu. Want met deze nieuwe wetgeving ingegaan op 22 april wet 2026/131 staan we met onze rug tegen de muur. Kijk zelf heb ik 2 honden die echt op hun laatste benen lopen. Dan zou ik er zelf nog 4 hebben. Maar mijn vader wordt gewoon slecht dus 2 van hun honden zijn eigelijk bijna 100% nu bij mij...dan heb ik er dus 1 teveel...ga ik dus kiezen om er toch structureel 1 thuis te laten en dus rouleren of blazen we alles af. Ik denk reeel gezien nog 2-4 jaar dan hebben we er 5.

Wat ook verandert is; het is de eigenaar dus degene waar de chip op staat die met ze mag reizen. Dus iemand anders met het boekje mag ook niet meer tenzij schriftelijke machtiging.

Een vrijstaand huisje te koop nclusief kosten koper met 800m2 grond voor 54000 ga je niet in NL meer vinden ;) We moeten nog gaan kijken maar zijn wel in contact met de makelaar. Ik denk dat we over een week of 2,3 gaan kijken.

Ik heb deze mail aan de europese commissie via het klachtformulier ingediend en later ook aan de politieke partijen gezonden;
Geachte heer/mevrouw,
Bij dezen maak ik formeel bezwaar tegen de starre en disproportionele uitwerking van Verordening (EU) 2026/131 omtrent het niet-commerciële vervoer van gezelschapsdieren, specifiek de harde limiet van maximaal vijf honden per privévoertuig.
Als wetgetrouwe EU-burger bezit ik een roedel van meer dan vijf honden. Al mijn dieren staan aantoonbaar op mijn naam geregistreerd via een microchip, beschikken over een Europees dierenpaspoort en zijn correct ingeënt tegen rabiës. Er is geen sprake van handel of winstoogmerk. Ik bezit een woning in Belgie waar ik regelmatig met mijn eigen dieren naartoe reis.
Door de huidige wetgeving word ik geconfronteerd met een onwerkbare situatie:
Disproportionele kosten: Om met mijn honden in één voertuig naar mijn eigendom te reizen, moet ik de commerciële TRACES-route volgen. Dit brengt per reis honderden euro's aan NVWA-keuringskosten met zich mee. Omdat een certificaat slechts 10 dagen geldig is, moet ik voor de terugreis in het buitenland nógmaals een dure keuring betalen.
Milieu- en financiële waanzin: Het alternatief — de honden splitsen over twee auto's — dwingt mij tot dubbele brandstofkosten, tol en onnodige CO2-uitstoot. Dit staat haaks op het Europese klimaatbeleid.
Ik steun de aanpak van illegale puppyhandel. Het kan echter niet zo zijn dat bonafide particulieren, die het langdurige eigendom van hun dieren zwart-op-wit bewijzen, worden gecriminaliseerd en op enorme kosten worden gejaagd door het ontbreken van een redelijke uitzonderingspositie. De wetgeving schiet haar doel voorbij en belemmert mijn recht op vrij verkeer.
Ik verzoek u dringend deze situatie te heroverwegen en te pleiten voor een structurele ontheffing of een langdurig certificaat voor particulieren die aantoonbaar met hun eigen geregistreerde honden reizen.
Met vriendelijke groet,
CM de Wolf
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Cindy de Wolf schreef: zo 19 jul 2026, 14:36 Om nou met 2 auto's te gaan rijden over 650km is waanzin. Het zou in theorie kunnen. We hebben 2 wagens, 1 oude en 1 vrij nieuwe, die nieuwe is de honden/reiswagen. Maar even buiten de grensovergang na, als je pech hebt en je tankt en er staat politie naast je en ze controleren ben je gewoon de sjaak. En was het nou slechts een hoge boete maar inbeslagname is meer dan reeel. Ik heb gisteren de europese commissie, Ja21, vvd, bbb, de ombudsman, raad van beheer en de dierenbeschermin hierover aangeschreven. Niet dat ik enig idee hebt dat het op korte termijn zoden aan de dijk zet maar als niemand signalen afgeeft gaat dit niet veranderen. Ik ben beetje murw geslagen nu. Want met deze nieuwe wetgeving ingegaan op 22 april wet 2026/131 staan we met onze rug tegen de muur. Kijk zelf heb ik 2 honden die echt op hun laatste benen lopen. Dan zou ik er zelf nog 4 hebben. Maar mijn vader wordt gewoon slecht dus 2 van hun honden zijn eigelijk bijna 100% nu bij mij...dan heb ik er dus 1 teveel...ga ik dus kiezen om er toch structureel 1 thuis te laten en dus rouleren of blazen we alles af. Ik denk reeel gezien nog 2-4 jaar dan hebben we er 5.

Wat ook verandert is; het is de eigenaar dus degene waar de chip op staat die met ze mag reizen. Dus iemand anders met het boekje mag ook niet meer tenzij schriftelijke machtiging.

Een vrijstaand huisje te koop nclusief kosten koper met 800m2 grond voor 54000 ga je niet in NL meer vinden ;) We moeten nog gaan kijken maar zijn wel in contact met de makelaar. Ik denk dat we over een week of 2,3 gaan kijken.

Ik heb deze mail aan de europese commissie via het klachtformulier ingediend en later ook aan de politieke partijen gezonden;
Geachte heer/mevrouw,
Bij dezen maak ik formeel bezwaar tegen de starre en disproportionele uitwerking van Verordening (EU) 2026/131 omtrent het niet-commerciële vervoer van gezelschapsdieren, specifiek de harde limiet van maximaal vijf honden per privévoertuig.
Als wetgetrouwe EU-burger bezit ik een roedel van meer dan vijf honden. Al mijn dieren staan aantoonbaar op mijn naam geregistreerd via een microchip, beschikken over een Europees dierenpaspoort en zijn correct ingeënt tegen rabiës. Er is geen sprake van handel of winstoogmerk. Ik bezit een woning in Belgie waar ik regelmatig met mijn eigen dieren naartoe reis.
Door de huidige wetgeving word ik geconfronteerd met een onwerkbare situatie:
Disproportionele kosten: Om met mijn honden in één voertuig naar mijn eigendom te reizen, moet ik de commerciële TRACES-route volgen. Dit brengt per reis honderden euro's aan NVWA-keuringskosten met zich mee. Omdat een certificaat slechts 10 dagen geldig is, moet ik voor de terugreis in het buitenland nógmaals een dure keuring betalen.
Milieu- en financiële waanzin: Het alternatief — de honden splitsen over twee auto's — dwingt mij tot dubbele brandstofkosten, tol en onnodige CO2-uitstoot. Dit staat haaks op het Europese klimaatbeleid.
Ik steun de aanpak van illegale puppyhandel. Het kan echter niet zo zijn dat bonafide particulieren, die het langdurige eigendom van hun dieren zwart-op-wit bewijzen, worden gecriminaliseerd en op enorme kosten worden gejaagd door het ontbreken van een redelijke uitzonderingspositie. De wetgeving schiet haar doel voorbij en belemmert mijn recht op vrij verkeer.
Ik verzoek u dringend deze situatie te heroverwegen en te pleiten voor een structurele ontheffing of een langdurig certificaat voor particulieren die aantoonbaar met hun eigen geregistreerde honden reizen.
Met vriendelijke groet,
CM de Wolf
De brief is prima, duidelijk en correct.

Maar verder... pff, hopeloze toestand. De goeden moeten weer eens onder de slechten lijden. >:(
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Ja precies; hopeloze toestand en voor ons nu best wel een duivels dilemma; ga ik nagenoeg al ons spaargeld inzetten voor een huisje in Duitsland waar we dus nooit (tenzij rijden met 2 wagens wat vriendlief echt een no go vind) met zijn allen plezier van gaan hebben.

Maar 365 dagen per jaar gedoemd zijn tot Den Haag :-X :-X :-X :-X
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Cindy de Wolf schreef: zo 19 jul 2026, 14:58 Ja precies; hopeloze toestand en voor ons nu best wel een duivels dilemma; ga ik nagenoeg al ons spaargeld inzetten voor een huisje in Duitsland waar we dus nooit (tenzij rijden met 2 wagens wat vriendlief echt een no go vind) met zijn allen plezier van gaan hebben.

Maar 365 dagen per jaar gedoemd zijn tot Den Haag :-X :-X :-X :-X
Ik heb iets leuks gevonden voor 75.000 € :biggrin2: In Drenthe weliswaar, maar Drenthe is prachtig. :D

https://www.funda.nl/detail/recreatie/a ... /44430944/
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

:-* :-* :-* Wat lief voor meedenken maar 75000 ex kosten koper ligt echt buiten budget En toch weer een caravan achtig is nabij/op park. Dat is iets wat we niet meer willen. Om het verschil aan te geven we gaan voor deze 2 kijken. Maar goed dat neemt weg dat het vervoersprobleem weleens roet in het eten kan gaan gooien.

https://hollandstadt.nl/property/mooie- ... in-natuur/

https://hollandstadt.nl/property/natuur ... woonadres/
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Cindy de Wolf schreef: zo 19 jul 2026, 15:41 :-* :-* :-* Wat lief voor meedenken maar 75000 ex kosten koper ligt echt buiten budget En toch weer een caravan achtig is nabij/op park. Dat is iets wat we niet meer willen. Om het verschil aan te geven we gaan voor deze 2 kijken. Maar goed dat neemt weg dat het vervoersprobleem weleens roet in het eten kan gaan gooien.

Wauw wat een prachtige locaties
Maar wat een geklooi met de honden.
Snap niet zo goed waarom eigenlijk.
Ik kan niet zien waar het is
Maar de route wat ik zei is dat geen optie?
Nog nooit politie gezien
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Cindy de Wolf schreef: zo 19 jul 2026, 15:41 :-* :-* :-* Wat lief voor meedenken maar 75000 ex kosten koper ligt echt buiten budget En toch weer een caravan achtig is nabij/op park. Dat is iets wat we niet meer willen. Om het verschil aan te geven we gaan voor deze 2 kijken. Maar goed dat neemt weg dat het vervoersprobleem weleens roet in het eten kan gaan gooien.

Christene, toen ik Kyffhäuser zag, dacht ik: da's bij Leipzig, wat een roteind rijden vanuit Den Haag! :o Wij gingen daar vaak op de motor naartoe toen we nog in Leipzig woonden. Maar wel een leuk huisje, en een mooie omgeving. Dat tweede huisje is nogal een opknapper, zo te zien. Maar als je daar geen probleem mee hebt, is er iets leuks van te maken!
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

kiara schreef: zo 19 jul 2026, 16:43 Wauw wat een prachtige locaties
Maar wat een geklooi met de honden.
Snap niet zo goed waarom eigenlijk.
Ik kan niet zien waar het is
Maar de route wat ik zei is dat geen optie?
Nog nooit politie gezien
Het probleem zit hem ih feit dat je overal aan de kant gezet kan worden en ben je dan met meer dan 5 is in beslagname serieus een optie..er is, buiten met 2 wagens rijden, geen officiele weg. Deze wet is dus 22 april 2026 ingegaan. Het waarom is simpel ze willen malafide honden/puppyhandel tegen gaan en hebben op de koop toegenomen dat procentueel gezien maar weinig mensen europa breed serieus last hebben van deze regel. En wij zijn daar dus 1 van.
Anne in Zweden schreef:
Christene, toen ik Kyffhäuser zag, dacht ik: da's bij Leipzig, wat een roteind rijden vanuit Den Haag! :o Wij gingen daar vaak op de motor naartoe toen we nog in Leipzig woonden. Maar wel een leuk huisje, en een mooie omgeving. Dat tweede huisje is nogal een opknapper, zo te zien. Maar als je daar geen probleem mee hebt, is er iets leuks van te maken!
Dan begrijp je direct waarom met 2 wagens niet reeel is daar is de afstand te groot voor.
Alles wat dichterbij ligt ligt gewoon echt buiten budget. Eerst al door dikke vette pech een vrij nieuwe wagen gekocht en dan deze er nog overheen. Dit vind ik al bloedlink. In 1 jaar praktisch al ons spaargeld op. Gaan we wel weer opbouwen maar dat is natuurlijk niet in 6 maanden klaar. En ja de 2e is klussen maar we willen het zien om in te schatten. De 1e heeft meer kans.

Al met al een duivels dilemma.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Cindy de Wolf schreef: zo 19 jul 2026, 17:23 Het probleem zit hem ih feit dat je overal aan de kant gezet kan worden en ben je dan met meer dan 5 is in beslagname serieus een optie..er is, buiten met 2 wagens rijden, geen officiele weg. Deze wet is dus 22 april 2026 ingegaan. Het waarom is simpel ze willen malafide honden/puppyhandel tegen gaan en hebben op de koop toegenomen dat procentueel gezien maar weinig mensen europa breed serieus last hebben van deze regel. En wij zijn daar dus 1 van.

Dan begrijp je direct waarom met 2 wagens niet reeel is daar is de afstand te groot voor.
Alles wat dichterbij ligt ligt gewoon echt buiten budget. Eerst al door dikke vette pech een vrij nieuwe wagen gekocht en dan deze er nog overheen. Dit vind ik al bloedlink. In 1 jaar praktisch al ons spaargeld op. Gaan we wel weer opbouwen maar dat is natuurlijk niet in 6 maanden klaar. En ja de 2e is klussen maar we willen het zien om in te schatten. De 1e heeft meer kans.

Al met al een duivels dilemma.
Oh, dat had ik dan niet goed begrepen. Ik dacht dat je alleen de grens niet mocht passeren met meer dan 5 honden. :-\
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Geld dat voor alle honden of bepaalde rassen ?
Vindt het maar raar
En ook erg
Als je kan aantonen dat ze van jouw zijn kunnen ze dus ook in beslag genomen worden?
En wat is dan het Max aantal wat je mag vervoeren?

Plaats reactie