Plotselinge weigering van rauwe voeding na overstap naar gevriesdroogde snacks – herkennen meer BARF
Moderator: Lizzy
-
eliradelorca
- 1-ster

- Contacteer:
Plotselinge weigering van rauwe voeding na overstap naar gevriesdroogde snacks – herkennen meer BARF
Hallo allemaal,
Ik loop tegen een situatie aan waar ik zelf nog geen duidelijke verklaring voor heb gevonden en ik ben benieuwd of anderen iets vergelijkbaars hebben meegemaakt.
Mijn hond eet al geruime tijd volledig BARF zonder problemen. De laatste weken ben ik echter begonnen met gevriesdroogde vleessnacks als beloning tijdens wandelingen en training, omdat ze praktisch zijn om mee te nemen.
Sindsdien merk ik dat hij thuis steeds kritischer wordt op zijn normale rauwe maaltijd. Hij eet langzamer, laat bepaalde onderdelen liggen en lijkt vooral te wachten op iets "lekkers". Zijn gezondheid, ontlasting en energieniveau lijken verder normaal te zijn.
Daarom vraag ik me af:
Hebben gevriesdroogde snacks invloed op de acceptatie van een gewone BARF-maaltijd?
Is dit meer een gedragskwestie dan een voedingsprobleem?
Hebben jullie dit opgelost door tijdelijk alle snacks weg te laten of juist door de maaltijd anders samen te stellen?
Zijn er bepaalde diersoorten of structuren waarbij jullie dit vaker hebben gezien?
Ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die al langere tijd volledig BARF voeren. Wetenschappelijke artikelen zijn natuurlijk interessant, maar ervaringen uit de dagelijkse praktijk helpen mij op dit moment misschien nog meer.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik loop tegen een situatie aan waar ik zelf nog geen duidelijke verklaring voor heb gevonden en ik ben benieuwd of anderen iets vergelijkbaars hebben meegemaakt.
Mijn hond eet al geruime tijd volledig BARF zonder problemen. De laatste weken ben ik echter begonnen met gevriesdroogde vleessnacks als beloning tijdens wandelingen en training, omdat ze praktisch zijn om mee te nemen.
Sindsdien merk ik dat hij thuis steeds kritischer wordt op zijn normale rauwe maaltijd. Hij eet langzamer, laat bepaalde onderdelen liggen en lijkt vooral te wachten op iets "lekkers". Zijn gezondheid, ontlasting en energieniveau lijken verder normaal te zijn.
Daarom vraag ik me af:
Hebben gevriesdroogde snacks invloed op de acceptatie van een gewone BARF-maaltijd?
Hebben jullie dit opgelost door tijdelijk alle snacks weg te laten of juist door de maaltijd anders samen te stellen?
Zijn er bepaalde diersoorten of structuren waarbij jullie dit vaker hebben gezien?
Ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die al langere tijd volledig BARF voeren. Wetenschappelijke artikelen zijn natuurlijk interessant, maar ervaringen uit de dagelijkse praktijk helpen mij op dit moment misschien nog meer.
Re: Plotselinge weigering van rauwe voeding na overstap naar gevriesdroogde snacks – herkennen meer BARF
Ik herken het probleem niet, eerlijk gezegd. En ik voer al sinds BARF sinds ergens het jaar 199X (ik weet het niet meer precies maar voor het jaar 2000). En ze eten (of aten) hier ook gedroogde snacks. Tegenwoordig geef ik geen snacks meer, sinds mijn opleiding trainingsvrij opvoeden. Dus dat is wat ik zou doen: geen snacks meer. Dus als je zeker bent dat er geen onderliggende problemen zijn: zou ik kiezen voor de harde hand. Voer dat niet meteen wordt opgegeten: wegnemen en niet eerder dan de volgende maaltijd weer aanbieden.eliradelorca schreef: za 25 jul 2026, 03:35 Hallo allemaal,
Daarom vraag ik me af:
Hoe oud is je hond nu? Kunnen het puberdingetjes zijn?
Het kan los staan van de snacks die je geeft. Sommige honden beginnen ineens out of the blue te zeuren met hun eten. Dus eerst even kijken of het met de snacks te maken heeft, door de snacks niet meer te geven. En als het probleem blijft (en dus niks met de snacks van doen heeft): zelfde oplossing. Harde hand. Niet eten = wegnemen en pas de volgende maaltijd weer aanbieden.
Re: Plotselinge weigering van rauwe voeding na overstap naar gevriesdroogde snacks – herkennen meer BARF
Het eerste dat ik dacht was 'krijgt hij nu niet teveel?'
In die snacks zitten ook heel wat calorieën. Misschien heeft hij daardoor geen honger meer.
Als het vocht er uit is, dan blijft er maar 1/4 of 1/5 over. Dat bedriegt dus.
Kan je hem eens wegen (en vergelijken met zijn vorige gewicht), dan weet je of het dat is.
Kijk eens of je de snacks met een snoeischaar in kleine stukjes kan knippen, als je echt iets nodig hebt om te trainen. Wat je geeft dan weer aftrekken van zijn voeding.
En ja, ook hier: niet eten is terug in de frigo na 5 minuten en de volgende maaltijd krijgt hij het weer.
Nieuwe dingen die ze niet lusten heb ik ook al ooit gedroogd in de voedseldroger.
In die snacks zitten ook heel wat calorieën. Misschien heeft hij daardoor geen honger meer.
Als het vocht er uit is, dan blijft er maar 1/4 of 1/5 over. Dat bedriegt dus.
Kan je hem eens wegen (en vergelijken met zijn vorige gewicht), dan weet je of het dat is.
Kijk eens of je de snacks met een snoeischaar in kleine stukjes kan knippen, als je echt iets nodig hebt om te trainen. Wat je geeft dan weer aftrekken van zijn voeding.
En ja, ook hier: niet eten is terug in de frigo na 5 minuten en de volgende maaltijd krijgt hij het weer.
Nieuwe dingen die ze niet lusten heb ik ook al ooit gedroogd in de voedseldroger.
Dat is ook een hele goeie, misschien heeft hij door de snacks gewoon geen honger meer!
-
hannabelgje
- 5-sterren

Als Bob gaat miepen met z'n eten krijgt hij teveel. Als we dan minderen dan eet hij wel gewoon. Ik zou dus minder gaan geven. Snacks krijgt hij ook gewoon.
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Ties krijgt ook wel eens gevriesdroogde trainingssnoepjes (zalm) maar hij eet er zijn barf niet minder om. Ik herken het probleem dus ook niet.
-
lyraellington12
- 1-ster

Ik zou zelf eerst de hoeveelheid snacks als eerste verdachte bekijken. Gevriesdroogde snacks lijken klein, maar doordat er zoveel vocht uit is gehaald, kan een paar stukjes qua calorieën toch behoorlijk meetellen.
slope game
Het lijkt me daarom lastig om meteen te zeggen dat de hond zijn BARF minder lekker is gaan vinden. Misschien krijgt hij tijdens de wandelingen gewoon genoeg binnen om bij de volgende maaltijd minder trek te hebben. Zeker als zijn gewicht, ontlasting en energieniveau verder normaal zijn.
slope game
Het lijkt me daarom lastig om meteen te zeggen dat de hond zijn BARF minder lekker is gaan vinden. Misschien krijgt hij tijdens de wandelingen gewoon genoeg binnen om bij de volgende maaltijd minder trek te hebben. Zeker als zijn gewicht, ontlasting en energieniveau verder normaal zijn.