Overstap van KVV naar BARF – harde ontlasting

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Plaats reactie

Ema
2-sterren
2-sterren

Bericht door Ema »

Hoi allemaal,

Ik overweeg voor Pip (reu, Border Collie, 23,5 kg) overstappen van KVV naar BARF. Hij krijgt nu verschillende KVV-merken (Tammenga, KB, Haaksbarf, Darf, Barfmenu), 2×300 g per dag + groentemix, eitjes, vis uit blik en een viscapsule.

Sinds een jaar heeft hij erg harde ontlasting en problemen met zijn anaalklieren. Soms deed poepen hem zoveel pijn dat hij schreeuwde. Dierenarts heeft aan dat dit door zijn Atopie komt (daar krijgt Pip immuuntherapie voor en soms Cytopoint). Ik ben ik meer spiervlees gaan voeren en dit heeft zeker geholpen. Inmiddels voer ik per maaltijd 150 g KVV + 150 g spiervlees, anders wordt zijn ontlasting weer te hard.

Ik overweeg BARF, maar bot voeren is lastig omdat hij kieskeurig is.
Hij eet wél: kip, rund, lam, haas, eend, gans, paard, hert, sommige vis.
Hij eet niet: konijn, fazant, patrijs, parelhoen.
Qua ongemalen bot heeft hij alleen kippen nekken gehad.

Mijn vragen:
1. Kan ik met de diersoorten die hij wél eet een volwaardig BARF-menu maken?
2. Herkent iemand dat een hond zo harde ontlasting krijgt van KVV? Mijn andere hond heeft dit niet.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Overstap van KVV naar BARF – harde ontlasting

Bericht door Lizzy »

Ema schreef: di 25 nov 2025, 17:34 Hoi allemaal,

Ik overweeg voor Pip (reu, Border Collie, 23,5 kg) overstappen van KVV naar BARF. Hij krijgt nu verschillende KVV-merken (Tammenga, KB, Haaksbarf, Darf, Barfmenu), 2×300 g per dag + groentemix, eitjes, vis uit blik en een viscapsule.

Sinds een jaar heeft hij erg harde ontlasting en problemen met zijn anaalklieren. Soms deed poepen hem zoveel pijn dat hij schreeuwde. Dierenarts heeft aan dat dit door zijn Atopie komt (daar krijgt Pip immuuntherapie voor en soms Cytopoint). Ik ben ik meer spiervlees gaan voeren en dit heeft zeker geholpen. Inmiddels voer ik per maaltijd 150 g KVV + 150 g spiervlees, anders wordt zijn ontlasting weer te hard.

Ik overweeg BARF, maar bot voeren is lastig omdat hij kieskeurig is.
Hij eet wél: kip, rund, lam, haas, eend, gans, paard, hert, sommige vis.
Hij eet niet: konijn, fazant, patrijs, parelhoen.
Qua ongemalen bot heeft hij alleen kippen nekken gehad.

Mijn vragen:
1. Kan ik met de diersoorten die hij wél eet een volwaardig BARF-menu maken?
2. Herkent iemand dat een hond zo harde ontlasting krijgt van KVV? Mijn andere hond heeft dit niet.
In antwoord op je vragen:
1. Oh jee!!!!!!!!! RUIM! Hij is een spekkopertje als hij dit allemaal te eten krijgt. Die andere diersoorten heeft ie helemaal niet nodig.
2. Ja, hier allebei harde ontlasting op KVV en op sommige soorten erger dan op anderen. Hier gaat het op wild heel goed. Maar op kalkoen en rund......... :-X . En ook op lam af en toe keiharde ontlasting. Op BARF hebben ze dit NOOIT. Ook niet met 45% vleesbot.
Ema
2-sterren
2-sterren

Bericht door Ema »

Lizzy, bedankt voor je reactie. Ik had hem wel gelezen, maar blijkbaar niet terug gereageerd. Excuus.
Ik dacht al dat ik een kieskeurige hond had, want mijn andere hond eet echt alles.
Dan ga ik met Pip wel overstappen op BARF, want met de rollen werkt het niet meer zo handig.
Ik was vooral bang dat hij iets tekort zou komen, omdat hij minder variatie in bot gaat krijgen. Spiervlees en orgaan zijn gelukkig ruim te krijgen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij eend, kip en haas als bot krijgt, is dat al goed hoor. Moest je nog ergens jonge lamsribben vinden, kan dat ook.
Maar zachte vleesbotten zoals kip stoppen ook veel minder dan harder zoals haas. Dus van kip kan je een hoger percentage vleesbot geven. Bij haas moet je opletten. Iets minder.
Dat mag ook, want de reden waarom het harder is en meer stopt is omdat het meer calcium bevat. Dus mag je daarvan wat minder voeren.
jasperwilde09
1-ster
1-ster

Bericht door jasperwilde09 »

Interesting to read that BARF seems to work better for some dogs with hard stools. I think the key is probably finding the right balance between meat, bone, and organs, since every dog reacts differently. Hope Pip does well with the transition!basketball stars

Plaats reactie