misschien een beetje vreemde vraag om hier te stellen, maar ik heb veel respect voor jullie kennis en visie, én ik ben gewoon nieuwsgierig
Mijn vraag is: hoe denken jullie over het concept van Butternut? Waarom koken zij het voer? Wat is daar de meerwaarde van?
Kan Butternut van waarde zijn voor honden met gevoelige spijsvertering, of is dat onzin?
Ik heb de neiging om het voer in dezelfde categorie te plaatsen als natvoer of gestoomd voer, zo'n beetje tussen rauw en brok in. Hoe denken jullie daar over?
En nee, gekookt of verhit maakt de vertering niet altijd makkelijker. Bij sommige dieren misschien wel. Ik ken wel iemand bij wiens hond rauw niet goed viel en dit merk wel. Ik hoef dit bij Sjoerd niet te flikken; die verteert verhit voer uitermate slecht. En gemiddeld genomen is voor een carnivoor rauw juist makkelijker verteerbaar. Ze hebben een hele korte spijsvertering die erop gebouwd is zeer snel rauw vlees te verteren (en korte metten wordt gemaakt met de meeste bacteriën). En er wordt vaak geroepen dat gekookt/gegaard makkelijker verteert, maar daar is nul wetenschappelijk bewijs voor. Voor het voeren van rauw ook niet trouwens, maar ja gut: een zo goed als carnivoor is nou eenmaal gebouwd op de vertering van prooidieren en die zijn rauw. Ik denk dat het beste bewijs je eigen hond is. Nogmaals, ik hoef dit soort voer niet aan Sjoerd te geven. Hij kan gekookt/gegaard vlees niet goed verteren. Terwijl rauw geen probleem is voor hem. Ik vind er ook logica in zitten. Gekookt/gegaard vlees (tenzij je het echt helemaal dood gaart, urenlang) is taai.
Maar goed, kijk naar wat je er aan de voorkant in stopt en wat er aan de achterkant uit komt. Bij Sjoerd: als ik er aan de voorkant gegaard voer in stop, komt er aan de achterkant wat naar buiten dat ik niet herken als goede ontlasting. Het is altijd zompig en veel meer dan zou moeten. Het voelt ook in je hondenpoepzakje aan als een zompige zinkende brei. Terwijl op rauwe voeding is zijn ontlasting gewoon een nette worst die niet stinkt, die je met wijsvinger en duim op zou kunnen pakken en wat makkelijk in een half poepzakje past.
Goed, moest ik kiezen tussen een brok en dit voer: koos ik dit. Omdat ik denk dat het beter is als brok. Wat gewoon echt highly processed is. Maar ja nee, mijn voorkeur zou hier niet naar uit gaan als mijn hond probleemloos rauw eet.
Dank je wel, je bevestigt wat ik zelf ook denk. Je ziet het tegenwoordig steeds voorbij komen en dat prikkelt dan wel mijn nieuwsgierigheid, maar ik ben niet van plan het te gaan voeren. Mijn honden doen het prima op rauw.
Hoi, het is inderdaad mijn hond diecrauw voer niet verdraagd en op dit voer gaat het geweldig! Goede ontlasting, geen borrelend darmen, geen loos kotsen en geen jeuk. Maar, ik ben er wel van overtuigd dat mijn Bobbie een uitzondering is. Bobbie krijgt trouwens geen varken en geen lam.
Hij staat echt te springen als we het eten klaarmaken, hij vind het heerlijk en ook Billie vind het heerlijk en heeft er goede ontlasting op, maar zij krijgt gewoon rauw voer, zij verdraagd dat prima en vind dat nog veel lekkerder!
Dus ga ik het promoten? Nee! Maar bij die enkele hond die echt geen rauw verdraagd vind ik dit vele malen beter dan brok of blik.
Ja dat kan ik me voorstellen.
Ik was echter zeer verbaasd dat ze het voer door PostNL laten leveren. Hier is PostNL niet te beroerd om je pakket rechtstreeks naar een afhaalpunt te brengen, zonder bij je aan te bellen, of het ligt bij de buren, die vervolgens niet thuis zijn.. dat is toch niet reëel met diepvries voeding?
Daarnaast is het voer, ondanks de vriezer, maar zeven dagen houdbaar.. Ik zou dan eerder voor gestoomde voeding kiezen, zoals van Renske.
Als ik een soortgelijke vraag mag stellen in dit topic... Ik zie de laatste tijd geregeld reclames van Bella & Duke (leuke naam trouwens). Wat over gelezen en begrijp dat het bestaat uit "vers rauw vlees 80–85%, bot en orgaan, aangevuld met ca. 17% groente (zoals o.a. wortel, bloemkool en broccoli). Verder kleine hoeveelheden bosbessen, kelp, chicoreipulp, 0,2% olijfolie en 0,1% gedroogde algen." Olijfolie vond ik wat vreemd, maar verder leek het me wel aardig voor zover mijn kennis komt.
Hoe kijken jullie naar dit merk?
Momenteel wissel ik zelf verschillende kvv's af (Kivo, Carnivoer & Dailymeat) en vul het aan met noten/zadenmix, gedroogd zeewier, groentes, 1x per week eitje en blauwe bessen. Is dit nog altijd beter, of is het eigenlijk vergelijkbaar met Bella & Duke?
Gizmo schreef: wo 12 aug 2026, 10:15
Als ik een soortgelijke vraag mag stellen in dit topic... Ik zie de laatste tijd geregeld reclames van Bella & Duke (leuke naam trouwens). Wat over gelezen en begrijp dat het bestaat uit "vers rauw vlees 80–85%, bot en orgaan, aangevuld met ca. 17% groente (zoals o.a. wortel, bloemkool en broccoli). Verder kleine hoeveelheden bosbessen, kelp, chicoreipulp, 0,2% olijfolie en 0,1% gedroogde algen." Olijfolie vond ik wat vreemd, maar verder leek het me wel aardig voor zover mijn kennis komt.
Hoe kijken jullie naar dit merk?
Momenteel wissel ik zelf verschillende kvv's af (Kivo, Carnivoer & Dailymeat) en vul het aan met noten/zadenmix, gedroogd zeewier, groentes, 1x per week eitje en blauwe bessen. Is dit nog altijd beter, of is het eigenlijk vergelijkbaar met Bella & Duke?
Ik heb het aan Fritzi gevoerd en zij vond het de lekkerste KVV ooit. BARF vond ze nog lekkerder maar Bella & Duke vond ze geweldig. Ik vind het echt een prima merk KVV. De groenten wisselen ze ook af hoor, per seizoen. Olijfolie zit er in..., ze hebben het wel aan me uitgelegd, waarom het er in zit. Ik ga ff kijken of ik het nog kan vinden!
Gevonden: "- Waarom zit er olijfolie in de producten? --> We doen er olijfolie in omdat dit een zachte, goed verteerbare energiebron is ent vitamine E en polyfenolen bevat. Polyfenolen zijn natuurlijke antioxidanten uit planten die de gezondheid ondersteunen Pure olijfolie is ook een bron van omega 6. We brengen dit zorgvuldig in balans met omega 3".
Ik weet niet of het beter is dan wat je al geeft maar ter afwisseling is het altijd prima, denk ik.
Bedankt voor de info! Klinkt allemaal wel mooi. Las al meer dat honden er helemaal gek op zijn. Kan het zeker eens proberen. Bella vind alles lekker en reageert overal goed op (zo fijn ).
Snapte alleen op hun website de hoeveelheid kvv die je moet geven niet. Heb altijd onze hondjes van 5,5-6 kilo 100 tot 150 gram per dag gevoerd en zijn altijd mooi op gewicht geweest. Zij raden op de website 225 gram aan voor een Havanezer van 5,5 kg. Dat vind ik nogal een groot verschil. Ze hebben het dan over sneller metabolisme bij kleinere honden. Had dit eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Heb ik dan altijd te weinig gevoerd?
Lijkt wel weinig ja, kleine hondjes eten verhoudingsgewijs inderdaad meer dan grote, maar als jouw hondjes altijd mooi op gewicht waren dan was het voldoende. Elke hons is nou eenmaal anders. De hoeveelheid voer is o.a. ook afhankelijk van mate van activiteit en vetgehalte van de kvv.