Omdat het eigenlijk knudde ging met Tola (gedrag: bedrukt/niet lekker in z'n vel) en er precies 0 verbetering was (na weken strikt op paard en Cytopoint ipv Numelvi ivm z'n jeuk) is er gisteren al een scopie met bioptname gedaan, en een FMT (poeptransplantatie)
Hij moet 4 x daags eten en een half uur voor het eten sucralfaat (gisteren bij de uitleg had ik even gemist dat dat dus met een spuitje in z'n bek moet maar gelukkig is hij heel braaf en laat dat toe) dus dat wordt de komende 6 dagen 'schema aanhouden'.
Het schijnt beter te zijn dat hij verspreid over de dag eet sowieso, met dit soort klachten.
Hij heeft het fantastisch gedaan met alles gisteren en ik mocht bij hem zijn toen hij ging slapen en ook naast hem zitten toen hij weer wakker ging worden.
Hij lag heerlijk onder een dekentje met een stapeltje handdoeken onder z'n voorkant in borst-buikligging om te zorgen dat de transplantatie goed 'in z'n onderkant' bleef en ineens werd hij wakker, ging weer dutten, en na een half uurtje weer wakker en toen kon hij wiebelig meelopen.
In de auto (2 uur) kon hij nog meer bijkomen en eenmaal thuis wilde hij veel drinken en kreeg hij nog wat eten en deed een lange plas in de tuin.
Nu is het even bekijken hoe en wat met z'n poep/spijsvertering de komende dagen, en even een dag/2 dagen rustig aan doen ivm de narcose en transplantatie zodat die zo lang mogelijk blijft zitten. Voor het onderzoek moest hij 24 u niks meer eten dus het zal best even kunnen duren voor dat weer op gang komt denk ik.
Na een week word ik gebeld hoe het met hem gaat en na 2 weken wordt er weer contact opgenomen en is er misschien ook al iets van een uitslag van de biopten en kijken we 'hoe nu verder' in samenspraak met de voedingstherapeut.
Een aantal weken geleden heb ik van Sunoré nog een webinar gekeken over IBD. Anderhalf uur, en héél interessant.
Die kwam voorbij in de FBgroep voor honden met IBD in Nederland en België.
IBD en allergie
Moderator: Lizzy
Re: IBD en allergie
Inmiddels hebben we de scopie achter de rug, Tola moest ongeveer een week 4x daags eten en dan een half uur voor het eten een spuitje met opgeloste sucralfaat in z'n bek zodat z'n slokdarm beschermd was met eten.
De uitslag was er na een week en die luidt 'milde IBD en allergie'
In de maag werd iets gevonden wat zou kunnen passen bij maagkanker maar ook bij een reactie na een maagzweer (1 van de biopten, de rest was normaal).
In de dunne darm vonden ze : een gemengde (ook allergische) milde ontstekingsreactie.
Ook heeft heeft hij FMT (poeptransplantatie) gekregen.
Ik mocht er bij zijn toen hij in slaap werd gebracht en ook toen hij in het uitslaaphokje lag, op een verhoging van handdoeken om te zorgen dat de FMT zo goed mogelijk op z'n plek bleef en er niet van voren uit zou komen
Hij werd redelijk snel wakker en toen hij kon lopen en alles ok was mocht hij weer mee naar huis.
Inmiddels ben ik gisteren gestart met Hedylon (prednison) en dat krijgt hij 28 dagen (van 2 tabletten per dag naar 1/2 tablet per dag) om de ontstekingen een halt toe te roepen.
We gaan van voer wisselen naar een eiwitbron die hij nog nooit heeft gehad (varken, in gekookte vorm uiteraard).
En daarna worden er supplementen toegevoegd, maar dat is pas over een paar weken, de voerwissel gaat wat tijd in beslag nemen.
Na de FMT zie ik wel enige verbetering in z'n poep, die was altijd heel nat (wel stevig) maar nu zit er soms een droger stukje tussen én er zit amper nog slijm omheen, dus daar zijn we heel blij mee!
In de maag werd iets gevonden wat zou kunnen passen bij maagkanker maar ook bij een reactie na een maagzweer (1 van de biopten, de rest was normaal).
In de dunne darm vonden ze : een gemengde (ook allergische) milde ontstekingsreactie.
Ik mocht er bij zijn toen hij in slaap werd gebracht en ook toen hij in het uitslaaphokje lag, op een verhoging van handdoeken om te zorgen dat de FMT zo goed mogelijk op z'n plek bleef en er niet van voren uit zou komen
Hij werd redelijk snel wakker en toen hij kon lopen en alles ok was mocht hij weer mee naar huis.
Inmiddels ben ik gisteren gestart met Hedylon (prednison) en dat krijgt hij 28 dagen (van 2 tabletten per dag naar 1/2 tablet per dag) om de ontstekingen een halt toe te roepen.
We gaan van voer wisselen naar een eiwitbron die hij nog nooit heeft gehad (varken, in gekookte vorm uiteraard).
En daarna worden er supplementen toegevoegd, maar dat is pas over een paar weken, de voerwissel gaat wat tijd in beslag nemen.
Na de FMT zie ik wel enige verbetering in z'n poep, die was altijd heel nat (wel stevig) maar nu zit er soms een droger stukje tussen én er zit amper nog slijm omheen, dus daar zijn we heel blij mee!
Jeetje, nou best een heftige uitslag. Hoe moet je nou weten wat het is, maagkanker of een ontsteking...?- pien - schreef: wo 12 aug 2026, 15:06 Inmiddels hebben we de scopie achter de rug, Tola moest ongeveer een week 4x daags eten en dan een half uur voor het eten een spuitje met opgeloste sucralfaat in z'n bek zodat z'n slokdarm beschermd was met eten.
Ik mocht er bij zijn toen hij in slaap werd gebracht en ook toen hij in het uitslaaphokje lag, op een verhoging van handdoeken om te zorgen dat de FMT zo goed mogelijk op z'n plek bleef en er niet van voren uit zou komen![]()
Fijn dat de FMT wat verbetering lijkt te geven!
Krijgt hij nu al het gekookte varkensvlees? Doet dat nog wat? Of is de verbetering echt de FMT?
Nou, daar willen ze tzt misschien weer een scopie voor doen maar daar moeten we het dan nog even over hebbenLizzy schreef: do 13 aug 2026, 08:01 Jeetje, nou best een heftige uitslag. Hoe moet je nou weten wat het is, maagkanker of een ontsteking...?
Fijn dat de FMT wat verbetering lijkt te geven!
Krijgt hij nu al het gekookte varkensvlees? Doet dat nog wat? Of is de verbetering echt de FMT?
Nee, hij staat nog op paard maar het lijkt er idd op dat de FMT al deze verbetering geeft alleen lees ik wel dat bij honden met IBD er soms wel 2 of 3 keer FMT nodig is maar dat zien we dan later wel.
Sowieso doen we het overzetten in stappen van 25% per keer en per stap neem ik een dag of 5 en moet kijken hoe hij reageert, je kan altijd weer terug naar de vorige stap of langer bij de stap blijven.