Groentenmix met weidekruiden?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Nelson98
1-ster
1-ster

Bericht door Nelson98 »

Hoi allemaal,

Voor mijn barbet-pup Kovu maak ik groentenmix.
Hij eet kvv gecombineerd met barf.

In de groetenmix doe ik zoveel mogelijk verschillende groenten, dus de basis is denk ik helemaal prima, maar ik vroeg me ineens wat af.
Ik heb nog nooit een broccoli in het bos zien groeien, en ook nog nooit courgette.
Voor mijn paarden en konijnen heb ik een biologische, kruidenrijke wei. Daar staat zoveel gezonds voor hen in, dat ik me afvroeg of er daarvan niet ook dingen in een groentenmix kunnen.
Ik kan er maar weinig over vinden. Giftig of niet giftig, daar kom ik nog wel uit. Maar het lijkt geen meerwaarde te hebben voor een hond, maar dat lijkt internet uberhaupt te vinden van groentenmix. Het gaat daar natuurlijk vooral over: geef je hond pedigree en alles is in orde :-X

Ik heb veel in de wei staan. Zijn er daar dingen van die een leuke aanvulling zijn op een groentenmix? Of is daar ergens een boek/website/bron die ik daarvoor kan raadplegen?
Ik heb onder andere:

Smalle weegbree
Brandnetel
Wilde Peen
Wilde Cichorei
Duizendblad
Zevenblad
Kleefkruid
Glad Walstro
Margriet
Wilde Marjolein
Kruipende Thijm
Salie
Grote Teunisbloem
Paardenbloem
Rozenbottel
Duindoorn
Hazelaar (hazelnoot)
Zwarte bes
Knoopkruid
Bijvoet
Citroenmelisse
Winterpostelein
Beemdkroon
Wilde Pastinaak
Kardoen
Absint Alsem
Fluitenkruid
Dovenetel

En ik vergeet er vast nog een aantal ;D

Heeft er iemand een idee? Het zou me echt 0,0 moeite kosten om de hond daar wat van te voeren in een groentenmix. Het komt uit een biologisch beheerde wei waar dagelijks wordt uitgemest om de wormdruk bij de paarden laag te houden, stukken wei krijgen tussen de ene begrazing en de andere 6 weken rust. Er komen geen andere honden op en het ligt niet langs een weg.
pike
5-sterren
5-sterren

Re: Groentenmix met weidekruiden?

Bericht door pike »

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nelson98 schreef: vr 14 aug 2026, 13:04 Hoi allemaal,

Voor mijn barbet-pup Kovu maak ik groentenmix.
Hij eet kvv gecombineerd met barf.

In de groetenmix doe ik zoveel mogelijk verschillende groenten, dus de basis is denk ik helemaal prima, maar ik vroeg me ineens wat af.
Ik heb nog nooit een broccoli in het bos zien groeien, en ook nog nooit courgette.
Voor mijn paarden en konijnen heb ik een biologische, kruidenrijke wei. Daar staat zoveel gezonds voor hen in, dat ik me afvroeg of er daarvan niet ook dingen in een groentenmix kunnen.
Ik kan er maar weinig over vinden. Giftig of niet giftig, daar kom ik nog wel uit. Maar het lijkt geen meerwaarde te hebben voor een hond, maar dat lijkt internet uberhaupt te vinden van groentenmix. Het gaat daar natuurlijk vooral over: geef je hond pedigree en alles is in orde :-X

Ik heb veel in de wei staan. Zijn er daar dingen van die een leuke aanvulling zijn op een groentenmix? Of is daar ergens een boek/website/bron die ik daarvoor kan raadplegen?
Ik heb onder andere:

Smalle weegbree
Brandnetel
Wilde Peen
Wilde Cichorei
Duizendblad
Zevenblad
Kleefkruid
Glad Walstro
Margriet
Wilde Marjolein
Kruipende Thijm
Salie
Grote Teunisbloem
Paardenbloem
Rozenbottel
Duindoorn
Hazelaar (hazelnoot)
Zwarte bes
Knoopkruid
Bijvoet
Citroenmelisse
Winterpostelein
Beemdkroon
Wilde Pastinaak
Kardoen
Absint Alsem
Fluitenkruid
Dovenetel

En ik vergeet er vast nog een aantal ;D

Heeft er iemand een idee? Het zou me echt 0,0 moeite kosten om de hond daar wat van te voeren in een groentenmix. Het komt uit een biologisch beheerde wei waar dagelijks wordt uitgemest om de wormdruk bij de paarden laag te houden, stukken wei krijgen tussen de ene begrazing en de andere 6 weken rust. Er komen geen andere honden op en het ligt niet langs een weg.
Wat een bof voor de paarden en konijnen!!
Ik denk dat je hond hier evengoed van mee kan profiteren! Alleen zou ik wel echt kleine hoeveelheden geven van de kruiden want ze hebben allemaal hun werking (vocht afdrijvend, tegen wormen, nou je snapt wat ik bedoel). En ik zou ze ook niet allemaal door 1 mix gooien maar er in afwisselen. Er zitten er een paar tussen die je niet moet geven:

Fluitenkruid is licht giftig voor honden.
Margriet is giftig voor honden.
Duizendblad is matig giftig voor honden.

Zevenblad vinden ze trouwens te goor voor woorden :biggrin2:

Ik zou alle kruiden eerst checken op of ze giftig zijn voor honden, dus ook de planten die nog niet in deze lijst staan.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik dacht ook: sommigen smaken wel stevig door. Wil hij het dan nog eten?

Weegbree en paardenbloem zijn wel gezond, weet ik zo uit m'n hoofd.
Wilde pastinaak en peen, wilde chicorei en winterpostelein zou ik ook zeker durven geven.
Nelson98
1-ster
1-ster

Bericht door Nelson98 »

Hij hoeft natuurlijk geen konijn te worden hé. Of paard.
Maar ik dacht misschien is het waardevol als aanvulling in de groentenmix.

Ik ga eens kijken naar wat veilig is, en dan eens experimenten met wat hij lust. 6 kilo mix maken die hij niet lust is nogal zonde ;D

Maar misschien eens wat brandnetel zaad als topping, of een handje paardenbloem door de mix, of een handje weegbree.

Vooralsnog is het een echte carnivoor en vindt hij dat hele groentenmix idee nog maar zo zo. :biggrin2:
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Misschien eens meenemen in de wei en kijken of hij daar ergens in hapt?
Ties vreet alles inclusief zijn groentes maar buiten eet hij alleen maar van gras en maisblad en liefst kluift hij de hele maiskolven af. Rijp of niet. Hij trekt de planten compleet uit de grond als hij de kans krijgt. Alle fruit dat hij tegenkomt gaat erin: Bramen, bosbessen, sleedoornbessen, krentenboombesjes etc. Liefst plukt hij ook appels en pruimen van de boom :biggrin2: Hij is ook gek op napjes van beukennootjes, die mag hij niet van mij maar ongezien stofzuigert hij daar altijd wel een paar van op tijdens de wandeling. ik heb hier wel eens gelezen dat er honden zijn die Kleefkruid eten. Maar dit alles zaai je niet in je wei ::)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: zo 16 aug 2026, 15:44 Misschien eens meenemen in de wei en kijken of hij daar ergens in hapt?
Ties vreet alles inclusief zijn groentes maar buiten eet hij alleen maar van gras en maisblad en liefst kluift hij de hele maiskolven af. Rijp of niet. Hij trekt de planten compleet uit de grond als hij de kans krijgt. Alle fruit dat hij tegenkomt gaat erin: Bramen, bosbessen, sleedoornbessen, krentenboombesjes etc. Liefst plukt hij ook appels en pruimen van de boom :biggrin2: Hij is ook gek op napjes van beukennootjes, die mag hij niet van mij maar ongezien stofzuigert hij daar altijd wel een paar van op tijdens de wandeling. ik heb hier wel eens gelezen dat er honden zijn die Kleefkruid eten. Maar dit alles zaai je niet in je wei ::)
Ja, mijn Fritzi deed dat vaak, eigenlijk dagelijks. Zij at ook smeerwortel (wat dan weer licht giftig is maar ze nam er iedere dag een hap van in voorjaar en zomer en najaar). Biscuit en Frou Frou aten ook wel kleefkruid, in beperkte mate. Erg gezond en reinigend.

Plaats reactie