afvallen oude hond
Moderator: Lizzy
-
Mandarijn
- 5-sterren

afvallen oude hond
Bobbie (16,5jr) eet nog als een bootwerker, maar valt toch af. Hoe kan ik zorgen dat hij niet verder afvalt. Ik overweeg om er extra blikvoer van een goed merk bij te geven en dat als een maaltijdje tussendoor te doen. Of hebben jullie andere tips? Want op het forum vindt ik veel over afvallen, maar niet iets specifiek voor een oude hond. Alvast bedankt
Re: afvallen oude hond
Ik vind het best wel raar, dat hij afvalt zonder dat hij minder eet... Heb je recent nog een bloedje laten doen?Mandarijn schreef: do 03 sep 2026, 17:45 Bobbie (16,5jr) eet nog als een bootwerker, maar valt toch af. Hoe kan ik zorgen dat hij niet verder afvalt. Ik overweeg om er extra blikvoer van een goed merk bij te geven en dat als een maaltijdje tussendoor te doen. Of hebben jullie andere tips? Want op het forum vindt ik veel over afvallen, maar niet iets specifiek voor een oude hond. Alvast bedankt
Het lastige is dat vet het beste resultaat geeft maar bij een oudere hond vind ik veel vet echt link. Maar waarom zou je niet gewoon nog meer voer geven dan je al doet? Waarom denk je aan blikvoer? Ik zou dat namelijk niet doen, bewerkte rommel erbij gaan geven. Ik zou meer voer gaan geven en liever zelf een schepje gekookte zoete aardappel (liefst bio want er gaat heel veel gif op zoete aardappel) of gewone aardappel of zilvervliesrijst erbij dan je toevlucht nemen in blik.
-
Mandarijn
- 5-sterren

Bobbie heeft dementie, ziet heel slecht door verkalking hoornvlies en begint binnen te plassen. Heb het idee dat we over weken, maanden spreken, heeft ook opeens wondjes met korstjes op zijn lichaam en kan nog maar 2x 10 minuten wandelen de rest doet hij in de tuin als we hem op tijd buiten krijgen. Hij is op. Vandaar mijn idee over blikvoer.Lizzy schreef: vr 04 sep 2026, 07:21 Ik vind het best wel raar, dat hij afvalt zonder dat hij minder eet... Heb je recent nog een bloedje laten doen?
Het lastige is dat vet het beste resultaat geeft maar bij een oudere hond vind ik veel vet echt link. Maar waarom zou je niet gewoon nog meer voer geven dan je al doet? Waarom denk je aan blikvoer? Ik zou dat namelijk niet doen, bewerkte rommel erbij gaan geven. Ik zou meer voer gaan geven en liever zelf een schepje gekookte zoete aardappel (liefst bio want er gaat heel veel gif op zoete aardappel) of gewone aardappel of zilvervliesrijst erbij dan je toevlucht nemen in blik.
Gezien de leeftijd zou ik toch liever een bloedonderzoek laten doen. Aan goed eten en toch afvallen lijkt me een intern probleem ten grondslag liggen. Voedingsstoffen worden niet meer goed opgenomen. Daar helpt nog meer voeren niet bij. Mogelijk belast je daarmee de organen zelfs extra.
-
Mandarijn
- 5-sterren

De afspraak voor bloed staat volgende week gepland.pike schreef: vr 04 sep 2026, 10:50 Gezien de leeftijd zou ik toch liever een bloedonderzoek laten doen. Aan goed eten en toch afvallen lijkt me een intern probleem ten grondslag liggen. Voedingsstoffen worden niet meer goed opgenomen. Daar helpt nog meer voeren niet bij. Mogelijk belast je daarmee de organen zelfs extra.
Ik denk net als Pike dat de voedingsstoffen waarschijnlijk niet meer goed opgenomen worden. Ik denk dat daar weinig aan te doen valt. Op een gegeven moment gebeurt dat gewoon.