Klopt daar kunnen ze niet tegen. Maar sinds ik roofmijten gebruik, gebruik ik dus al die dingen niet meer. Alleen zaagsel voor de leg nesten en op de grond. Was na de 1e keer gebruiken van de roofmijten blij verrastpike schreef: vr 04 sep 2026, 12:45 Maar wat ik mij nu afvraag en eigenlijk niet goed snap: Die roofmijten zijn toch ook niet bestand tegen diatomeeënaarde / lavameel e.d. Die stoffen hebben op de roofmijten toch ook een uitdrogende werking???![]()
Welk kippenras?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Mandarijn
- 5-sterren

Re: Welk kippenras?
Goh dat vind ik wel wat, al dat stof eruit. Heb ik het er net allemaal ingedaanMandarijn schreef: vr 04 sep 2026, 15:31 Klopt daar kunnen ze niet tegen. Maar sinds ik roofmijten gebruik, gebruik ik dus al die dingen niet meer. Alleen zaagsel voor de leg nesten en op de grond. Was na de 1e keer gebruiken van de roofmijten blij verrast
Dan geldt natuurlijk hetzelfde voor het witsel. Dat werkt ook uitdrogend. Kan ik het hok van binnen van het voorjaar beter wit aflakken.
-
Mandarijn
- 5-sterren

De roofmijten zijn voor het voorjaar. Zou alles lekker de hele winter laten zitten.pike schreef: vr 04 sep 2026, 15:42 Goh dat vind ik wel wat, al dat stof eruit. Heb ik het er net allemaal ingedaan![]()
Dan geldt natuurlijk hetzelfde voor het witsel. Dat werkt ook uitdrogend. Kan ik het hok van binnen van het voorjaar beter wit aflakken.
-
Mandarijn
- 5-sterren

Deze info maakt duidelijk wanneer je het beste roofmijten kunt gaan inzetten.
Als april en mei heel warm wordt bestel ik die warme periode al via internet
Als april en mei heel warm wordt bestel ik die warme periode al via internet
Ja dat ga ik denk ik doen. Van het voorjaar switchen naar roofmijten en geen aarde/meek meer. Geen witsel meer (geeft ook stof af). Ik ga het wit lakken. Want dat wit van binnen vind ik wel prettig, dat maakt het hok wat lichter. Oliebakjes en tabakstro kan geen kwaad lijkt mij die houd ik erin. Evenals de bodembedekking. Die bevalt me prima. Ik ga mij nog wel verdiepen in die roofmijten. Er zijn verschillende soorten zag ik.Mandarijn schreef: vr 04 sep 2026, 18:18 De roofmijten zijn voor het voorjaar. Zou alles lekker de hele winter laten zitten.
-
Mandarijn
- 5-sterren

De laatste keer heb ik via deze site besteld
https://www.biobestrijding.nl/product/b ... bloedluis/
Ik moest ook aaltjes hebben voor de emelten in het gazon en lieveheersbeestjes tegen de bladluis. Merk dat ik steeds vaker voor natuurlijke bestrijders kies ipv vergif. Tot nu toe zeer tevreden met deze manier van plagen te bestrijden.
Verder heb ik mineraalpoeder besteld. Ik heb voor de kippen dit in een bak gedaan die buiten in de ren staat zodat het kan dienen als stofbad voor ze. Het staat onder een afdakje zodat het droog staat, anders wordt het een klont mineraalpoeder.
https://www.biobestrijding.nl/product/c ... bloedluis/
Ik moest ook aaltjes hebben voor de emelten in het gazon en lieveheersbeestjes tegen de bladluis. Merk dat ik steeds vaker voor natuurlijke bestrijders kies ipv vergif. Tot nu toe zeer tevreden met deze manier van plagen te bestrijden.
Verder heb ik mineraalpoeder besteld. Ik heb voor de kippen dit in een bak gedaan die buiten in de ren staat zodat het kan dienen als stofbad voor ze. Het staat onder een afdakje zodat het droog staat, anders wordt het een klont mineraalpoeder.
- pearlsofpassion
- Moderator
De diatomeeënaarde moet je niet door het strooisel doen. Dat is idd niet gezond met inademen voor de kippen en werkt ook niet.
Je moet het op de wanden en dan vooral in hoeken en kieren aanbrengen. Daar blijft het gewoon jaren zitten. Maar het zijn die kieren waar bloedluizen overdag in schuilen. Ook de kieren van het dak niet vergeten.
En dan bij de uiteinden van de stok moet je wel regelmatig aanbrengen omdat ze het eraf vegen. Maar dan werken oliebadjes of ingevette bouten als ondersteuning van de stok idd beter.
En legnesten bepoeder ik de wanden als een bakblik. Eerst even natmaken als het niet goed blijft zitten. En ook regelmatig aanbrengen.
Dat natmaken kan ook bij de wanden van het hok. Met een kwastje aanbrengen is het handigst en zuinigst.
Je moet het op de wanden en dan vooral in hoeken en kieren aanbrengen. Daar blijft het gewoon jaren zitten. Maar het zijn die kieren waar bloedluizen overdag in schuilen. Ook de kieren van het dak niet vergeten.
En dan bij de uiteinden van de stok moet je wel regelmatig aanbrengen omdat ze het eraf vegen. Maar dan werken oliebadjes of ingevette bouten als ondersteuning van de stok idd beter.
En legnesten bepoeder ik de wanden als een bakblik. Eerst even natmaken als het niet goed blijft zitten. En ook regelmatig aanbrengen.
Dat natmaken kan ook bij de wanden van het hok. Met een kwastje aanbrengen is het handigst en zuinigst.
Tja emelten heb ik ook wel in de tuin zitten maar daar heb ik eigenlijk verder niet zo'n last van. Maar engerlingen komen in grote aantallen voor (met name van meikevers en rozenkevers) en zorgen regelmatig voor afstervende planten en zelfs heesters. Maar als ik die met aaltjes moet bestrijden ben ik een klein vermogen kwijt (een kleine 2000m2 grond). Hetzelfde geldt voor de korrels. Dus dat gaat hem niet worden. Dan maar af en toe een dode plant.Mandarijn schreef: vr 04 sep 2026, 22:23 De laatste keer heb ik via deze site besteld
-
Mandarijn
- 5-sterren

Engerlingen had ik vorig jaar. De kauwen pikten het hele gazon stuk. Toen heb ik daar ook aaltjes voor gebruikt. Hier maar een gazon van nog geen 100m2 dan is dat met gieters en aaltjes opgelost in water te doen. Dit jaar nog geen engerling gevonden in het gazonpike schreef: za 05 sep 2026, 21:33 Tja emelten heb ik ook wel in de tuin zitten maar daar heb ik eigenlijk verder niet zo'n last van. Maar engerlingen komen in grote aantallen voor (met name van meikevers en rozenkevers) en zorgen regelmatig voor afstervende planten en zelfs heesters. Maar als ik die met aaltjes moet bestrijden ben ik een klein vermogen kwijt (een kleine 2000m2 grond). Hetzelfde geldt voor de korrels. Dus dat gaat hem niet worden. Dan maar af en toe een dode plant.
Hier graaft Ties ze uit de grond! En verder o.a. de egel. Die maakt keurige kleine gaatjes. Merels kunnen een ravage maken. Maar als Ties bezig is geweest lijkt het wel alsof de everzwijnen op bezoek zijn geweest
Hij heeft zijn eigen stukje tuin waarin hij zich uit mag leven.
Ik vraag me af of de kippen in staat zijn om ze uit de grond te halen. Als dat zo is laat ik ze gelijk los
Ik vraag me af of de kippen in staat zijn om ze uit de grond te halen. Als dat zo is laat ik ze gelijk los
-
Mandarijn
- 5-sterren

Mijn kipjes doen het in ieder geval niet. Maar dat zijn ook dames op leeftijd. Die pikken af en toe wat grassprietjes en gaan dan weer scharrelen in de borders als ik ze los laat in de tuinpike schreef: za 05 sep 2026, 23:59 Hier graaft Ties ze uit de grond! En verder o.a. de egel. Die maakt keurige kleine gaatjes. Merels kunnen een ravage maken. Maar als Ties bezig is geweest lijkt het wel alsof de everzwijnen op bezoek zijn geweest![]()
Hij heeft zijn eigen stukje tuin waarin hij zich uit mag leven.
Ik vraag me af of de kippen in staat zijn om ze uit de grond te halen. Als dat zo is laat ik ze gelijk los![]()
Engerlingen van Meikevers zitten ook in de borders. Ze zijn helaas niet aan gras gebonden. Ze vreten alles, planten, heesters, boompjes. Heb de indruk dat de engerlingen van de Rozenkever voornamelijk onder het gras zitten.Mandarijn schreef: zo 06 sep 2026, 07:11 Mijn kipjes doen het in ieder geval niet. Maar dat zijn ook dames op leeftijd. Die pikken af en toe wat grassprietjes en gaan dan weer scharrelen in de borders als ik ze los laat in de tuin
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Super, dank voor de uitleg, PoP!pearlsofpassion schreef: za 05 sep 2026, 20:18 De diatomeeënaarde moet je niet door het strooisel doen. Dat is idd niet gezond met inademen voor de kippen en werkt ook niet.
Maar als je het poeder nat maakt, klontert het toch samen en wordt het hard als het opdroogt. Hoe kan het nog werken dan? En dat opgedroogde poeder valt uiteindelijk toch ook weer als stof uit elkaar?pearlsofpassion schreef: za 05 sep 2026, 20:18 De diatomeeënaarde moet je niet door het strooisel doen. Dat is idd niet gezond met inademen voor de kippen en werkt ook niet.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ja, het droogt uit en wordt terug poeder en zou zo werken. Het heeft een uitdrogende werking ( dat voel je meteen op je handen) waardoor de luizen uitdrogen en het zijn piepkleine scherpe stukjes waardoor hun pantser beschadigt raakt. Dat samen zorgt dat de luizen sterven als ze er doorheen lopen.
Ik gebruik het zelf gewoon droog. Maar er zijn andere die zweren bij er een soort verf van maken.
Als het wanden zijn waar de kippen langs komen lopen kunnen ze het er idd terug af wrijven. Maar dat doen ze naar mijn ervaring niet vaak en dat is dan ook niet waar de luizen zitten. Want die kruipen weg van het licht. En in die hoekjes en kieren blijft dat stof wel gewoon hangen. Tenzij je je hok gaan stofzuigen of dweilen oid ( geen goed plan dus).
Vandaar dat ik bij de stok ook meer fan ben van oliebadjes. Anders moet je de diatom steeds opnieuw aanbrengen.
Maar ook dat heb ik jaren gedaan, naar volle tevredenheid.
Op de legnesten of kippen die op de grond slapen zijn het kwetsbaarst. Dan is het enige dat je kan doen proberen alle mogelijke kieren te behandelen. Zodat de luizen als ze gaan schuilen, sterven.
Oh en vermijd wel stro als strooisel. Dat zijn holle buisjes en dat vinden die luizen natuurlijk heerlijk. Evt verhakselt of gebruik vlas oid als strooisel en hooi in het nest.
Ik gebruik het zelf gewoon droog. Maar er zijn andere die zweren bij er een soort verf van maken.
Als het wanden zijn waar de kippen langs komen lopen kunnen ze het er idd terug af wrijven. Maar dat doen ze naar mijn ervaring niet vaak en dat is dan ook niet waar de luizen zitten. Want die kruipen weg van het licht. En in die hoekjes en kieren blijft dat stof wel gewoon hangen. Tenzij je je hok gaan stofzuigen of dweilen oid ( geen goed plan dus).
Vandaar dat ik bij de stok ook meer fan ben van oliebadjes. Anders moet je de diatom steeds opnieuw aanbrengen.
Maar ook dat heb ik jaren gedaan, naar volle tevredenheid.
Op de legnesten of kippen die op de grond slapen zijn het kwetsbaarst. Dan is het enige dat je kan doen proberen alle mogelijke kieren te behandelen. Zodat de luizen als ze gaan schuilen, sterven.
Oh en vermijd wel stro als strooisel. Dat zijn holle buisjes en dat vinden die luizen natuurlijk heerlijk. Evt verhakselt of gebruik vlas oid als strooisel en hooi in het nest.