Pup te vroeg vaste voeding
Moderator: Lizzy
-
viperenoscar
- 3-sterren

Pup te vroeg vaste voeding
Hallo,
Over een kleine maand krijgen we weer een kleine puppy waar we erg naar uit kijken.
De fokker geeft de pup gelukkig ook kvv en wisselt dit af met brok. Als ze bij ons is zetten we haar weer volledig op barf en kvv.
Ik was me net al in aan het lezen over de hoeveelheden die ik mag geven.
Maar ik las dat pups pas bij vier weken op vaste voeding mogen omdat het anders de kans vergroot op voedsel intoleranties. De fokker vertelde dat ze de pups bij drie weken al overgezet heeft op kvv. Ze kregen nog wel melk maar een stuk minder. Ik wist dat dit eigenlijk te vroeg is maar nu ik dit lees schrik ik natuurlijk.
Is er iets wat ik straks kan doen om de pup te helpen om voedsel intoleranties te voorkomen?
Over een kleine maand krijgen we weer een kleine puppy waar we erg naar uit kijken.
De fokker geeft de pup gelukkig ook kvv en wisselt dit af met brok. Als ze bij ons is zetten we haar weer volledig op barf en kvv.
Maar ik las dat pups pas bij vier weken op vaste voeding mogen omdat het anders de kans vergroot op voedsel intoleranties. De fokker vertelde dat ze de pups bij drie weken al overgezet heeft op kvv. Ze kregen nog wel melk maar een stuk minder. Ik wist dat dit eigenlijk te vroeg is maar nu ik dit lees schrik ik natuurlijk.
Is er iets wat ik straks kan doen om de pup te helpen om voedsel intoleranties te voorkomen?
Re: Pup te vroeg vaste voeding
Naar mijn beleving is dat onomkeerbaar maar spirulina schijnt je pup en hond wel weer te beschermen tegen voedsel intoleranties.viperenoscar schreef: ma 28 sep 2026, 13:08 Hallo,
Aan de andere kant he: mijn Biscuit kwam bij een fokker vandaan die op 2 weken de eerste rauwe vleesballetjes gaf. Nou, als 1 hond nul komma nul minder dan nul last had van voedsel intoleranties: dan was zij het. En mijn volgende pup komt bij dezelfde fokker vandaan en ze voert nog steeds (al 30 jaar) haar pups op 2 weken rauwe vleesballetjes....
Met alles wat ik tegenwoordig weet he..........., maak ik me niet meer zo druk. Je hebt geluk of pech. En dat zit 'm zeker niet alleen in wat rauw vlees 1 week te vroeg. Ik heb liever een pup die 1 week te vroeg vlees krijgt dan een pup die op 4 weken geweekte brokkies krijgt. Of nog erger: granenpapjes.
Honden kunnen van zoveel dingen voedsel intoleranties oplopen. En misschien ligt er zelfs wel een genetische basis. Maar mijn Sjoerd heeft als pup Giardia gehad. Langdurig (en meerdere keren terug gekomen). Nou, dat heeft zijn darmen dusdanig naar de kl*ten geholpen: ik heb nog nooit een hond gehad met zulke gevoelige darmen als Sjoerd. En ik heb er zelfs 2 gehad die op brokken waren afgespeend.
Ik zeg: lekker genieten!! Wat voor pup is het??
-
viperenoscar
- 3-sterren

Het is een kruising tussen sjitzu en een sheltie met jack Russell. Wordt waarschijnlijk wel een pittig karakter.
Het is idd hoe meer je weet hoe moeilijker het is om het juiste te doen.
Ohw wat leuk! Wat een grappige combinatie!viperenoscar schreef: ma 28 sep 2026, 17:13 Het is een kruising tussen sjitzu en een sheltie met jack Russell. Wordt waarschijnlijk wel een pittig karakter.
Ja en ik heb alles 100% goed gedaan met mijn eigen gefokte pup en voor haar 7de verjaardag was ze dood. Lymfeklierkanker. Vanaf dat moment ben ik ook wel anders naar "perfectie" gaan kijken....
-
viperenoscar
- 3-sterren

Ooo 7 jaar, dat lijkt me echt heel moeilijk om afscheid te nemen.
Je hebt daar zeker gelijk in, we willen het beste voor onze hond maar het blijven toch liever levende wezens waarbij je ook een stuk geluk moet hebben. Sommige honden van een broodfokker worden ouder dan perfect geselecteerde rashonden.
Meer dan ons best kunnen we niet doen. Maar ik vind het wel fijn dat je je mening geeft want ik schoot gisteren toch echt wel in de stress en misschien is er niks aan de hand.
Je hebt daar zeker gelijk in, we willen het beste voor onze hond maar het blijven toch liever levende wezens waarbij je ook een stuk geluk moet hebben. Sommige honden van een broodfokker worden ouder dan perfect geselecteerde rashonden.
Meer dan ons best kunnen we niet doen. Maar ik vind het wel fijn dat je je mening geeft want ik schoot gisteren toch echt wel in de stress en misschien is er niks aan de hand.
Ja, mijn hart is toen echt permanent gebroken. Maar goed, ja, dat dus. Het zijn levende wezens. En mijn ervaring is dus dat 1 week eerder rauw vlees/vast voer niet dramatisch is. En tuurlijk zie je het liever volgens het boekje! Maar aangezien je dat ook garantie tot op de hoek geeft, zou ik vooral nu lekker gaan genieten.viperenoscar schreef: di 29 sep 2026, 10:27 Ooo 7 jaar, dat lijkt me echt heel moeilijk om afscheid te nemen.
Oh, wat je wel lekker aan pup kunt geven is (liefst zelfgemaakte) bottenbouillon. Goed voor de darmpjes!
-
viperenoscar
- 3-sterren

Bottenbouillon dat vindt mijn senior hondje ook heel lekker! Dan zal ik dat straks ook maar bij de pup standaard op haar menu zetten. En natuurlijk vuile pens en gedroogde konijnenoren.
-
viperenoscar
- 3-sterren

Nog een vraagje over de bottenbouillon. Mag je hiervoor wel zwijnen - of varkensbotten voor gebruiken ? Tot nu toe alleen kippen botten en vissengraat gebruikt