Haarprobleem

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:Haarprobleem

Helen
5-sterren
5-sterren

Bericht door Helen »

Ik heb een gladharige boerenfox en zij verhaart 2 keer per jaar flink en gedurende de rest van het jaar een beetje. Zij heeft vrijwel geen ondervacht. Echt heel ietsjes. Maar er is wel duidelijk te zien dat ze ook echt ruit.
Daisy75
5-sterren
5-sterren

Bericht door Daisy75 »

[quote="Lupa"]
dan heb je een mozaik verharing gekrijeert, dat houd in dat er teveel geborsteld word
[/quote]

Juist en teveel borstelen gaan ze juist van verharen...vooral met die rubberen borstels...die kan je wel gebruiken hoor voor de korthaartjes, net als mijn honden maar daar stimuleer je uitval mee als je daar te vaak mee borsteld!
Ineke
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Bas wordt alleen 2-3 keer per jaar geplukt. Verder komt er geen borstel op. Ik weet dat de haren die je beschadigt of er uittrekt worden vervangen door nieuwe en zo het hele jaar door verharing veroorzaakt.
Hij wordt wel heel vaak geaaid en stevig geknuffeld. Misschien dat dat ook de verharing veroorzaakt?

Mufasa wordt 1 keer per maand met een lange pinnenborstel geborsteld. Doe ik dat niet, dan vervilt zijn dikke vacht. Als hij gaat ruien (als de ondervacht er met plukjes uitsteekt) wordt hij stevig aangepakt: plukje voor plukje met de kam. Verder laat ik de vacht met rust.

Dat voeding goed en kwaad kan doen aan de vacht is wel zeker, maar geldt dat ook voor de verharing?

Het rare weer doet er denk ik ook geen goed aan.
Doedels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Doedels »

[quote="Ineke"]
Bas wordt alleen 2-3 keer per jaar geplukt. Verder komt er geen borstel op. Ik weet dat de haren die je beschadigt of er uittrekt worden vervangen door nieuwe en zo het hele jaar door verharing veroorzaakt.
Hij wordt wel heel vaak geaaid en stevig geknuffeld. Misschien dat dat ook de verharing veroorzaakt?

Mufasa wordt 1 keer per maand met een lange pinnenborstel geborsteld. Doe ik dat niet, dan vervilt zijn dikke vacht. Als hij gaat ruien (als de ondervacht er met plukjes uitsteekt) wordt hij stevig aangepakt: plukje voor plukje met de kam. Verder laat ik de vacht met rust.

Dat voeding goed en kwaad kan doen aan de vacht is wel zeker, maar geldt dat ook voor de verharing?

Het rare weer doet er denk ik ook geen goed aan.
[/quote]Zoals je het beschrijft, doe je het wel goed met de vachtverzorging. Je moet zo min mogelijk borstelen en zo vaak dat ze er geen klitten ontstaan. Het weer veroorzaakt ook haaruitval, maar het hele jaar door klopt niet helemaal. Voeding kan een oorzaak zijn. Ik weet eigenlijk niet hoe lang je al vers voert. Maar er zijn ook heel veel andere oorzaken mogelijk. Soms ook moeilijk te achterhalen.
avalon
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door avalon »

Niet alleen de voeding is verantwoordelijk voor rui, maar ook leefomstandigheden. Dan bedoel ik de centrale verwarming en kunstlicht. deze verstoren ook de natuurlijke rui.

Zelf heb ik een basset fauve (ruwhaar) en een duck tolling retriever. Ik kam ze echt zelden. De fauve alleen maar als ik haar ook pluk, das 2x per jaar. En de retriever die kam ik ook zelden. Misschien ook maar twee keer per jaar. Een korthaar zou ik dus zeker niet vaker kammen, waarschijnlijk alleen in de rui periode een lekker badje en dan alles eruit kammen, na een week of 6 weer een keer herhalen en dan weer als hij weer begint te ruien.

Maar honden kammen is mijn dagelijks werk, dus waarschijnlijk komen mijn honden wel wat te kort, hoewel ze nooit klitten hebben ::)
Ineke
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Ineke »

[quote="Doedels"]
Zoals je het beschrijft, doe je het wel goed met de vachtverzorging. Je moet zo min mogelijk borstelen en zo vaak dat ze er geen klitten ontstaan. Het weer veroorzaakt ook haaruitval, maar het hele jaar door klopt niet helemaal. Voeding kan een oorzaak zijn. Ik weet eigenlijk niet hoe lang je al vers voert. Maar er zijn ook heel veel andere oorzaken mogelijk. Soms ook moeilijk te achterhalen.
[/quote]
Bas heeft altijd al zo verhaard en krijg al 2 jaar vers.
Mufasa krijg ook al sinds pup vers, maar is eind april gecastreerd.
Zijn vacht is echt dikker geworden en vervilt heel snel. Waar zijn ondervacht elke keer weer vandaan komt weet ik niet, maar er komen vrachten vanaf dat wil je niet weten. Ik probeer het bij 1x per maand te houden, maar hij ziet er na 3 weken echt niet meer uit.
Ik wacht zijn najaars rui af. Dan pak ik hem een keer goed aan en laat ik zijn vacht weer met rust in de hoop dat het dan weer wat beter gaat.
Doedels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Doedels »

[quote="Ineke"]
Bas heeft altijd al zo verhaard en krijg al 2 jaar vers.
Mufasa krijg ook al sinds pup vers, maar is eind april gecastreerd.
Zijn vacht is echt dikker geworden en vervilt heel snel. Waar zijn ondervacht elke keer weer vandaan komt weet ik niet, maar er komen vrachten vanaf dat wil je niet weten. Ik probeer het bij 1x per maand te houden, maar hij ziet er na 3 weken echt niet meer uit.
Ik wacht zijn najaars rui af. Dan pak ik hem een keer goed aan en laat ik zijn vacht weer met rust in de hoop dat het dan weer wat beter gaat.
[/quote]Castratie zorgt bij sommige rassen voor een dramatische ondervacht. En zoals Avalon zegt: Cv en kunstlicht. Honden die veel buiten liggen, hebben vaak een mooiere vacht.

Plaats reactie