hygiene

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re:hygiene

peerle
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door peerle »

ja er wordt wel raar gedaan over eten hier... nogal veel wegen met twee maten en gewichten... bv. veel mensen die alles afwassen, dan ook nog in het afwasmachien steken (nogal veel waterverspilling maar kom), aparte snijplanken hebben (waarom eigenlijk, geloof je dat zeep en heet water niet werken ? als je dat gelooft, waarom was je dan nog af ?) maar dan wel hetzelfde mes gebruiken :D ?! Dat mensen alles scheiden, ja dan zijn ze duidelijk vies van vers vlees e.d., maar alles scheiden en dan 2 dingen niet, dat slaat toch nergens op ?! Ik vind het vooral belangrijk te weten waarom je iets doet, niet gewoon veel kuisen omdat je denkt dat het nodig is, je moet WETEN wanneer het nodig is en WAAROM. Daar gaat het toch ook om bij BARF-en ? Als je zomaar enkele regeltjes volgt zonder de logica te snappen, maak je al snel fouten.
Groetjes,
Veerle

ps : ik ben altijd erg verbaasd als er iemand (meestal een nederlander) over 'brussel' begint. Ik hoor zelf nooit zo'n praat, alsof Brussel Europa IS, het is gewoon een stad hoor ! Er zitten dan wel een hoop europarlementariërs, maar dan bedoel je dus de EU en niet 'Brussel'. Ik woon niet zo ver af van brussel en dan lijkt het net of iemand mij beticht van overhygiënisch denken en anderen hiertoe aanzetten ;). Als er Brussel gezegd wordt in zo'n conversatie gaat het er meestal inderdaad over hoe die stad iedereen negatieve bureaucratische regeltjes wil opleggen. Sorry maar er is mij nog geen enkele politieker komen zeggen hoe ik mijn aanrecht moet afvegen, en ik hoop dat dat zo blijft ;D.
Nelly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nelly »

Wij zeggen gewoon "Brussel" uit gemakzucht, omdat europarlementariers (sorry, m'n trema doet het niet) zo'n lang woord is. ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

peerle schreef: ja er wordt wel raar gedaan over eten hier... nogal veel wegen met twee maten en gewichten... bv. veel mensen die alles afwassen, dan ook nog in het afwasmachien steken (nogal veel waterverspilling maar kom), aparte snijplanken hebben (waarom eigenlijk, geloof je dat zeep en heet water niet werken ? als je dat gelooft, waarom was je dan nog af ?) maar dan wel hetzelfde mes gebruiken :D ?! Dat mensen alles scheiden, ja dan zijn ze duidelijk vies van vers vlees e.d., maar alles scheiden en dan 2 dingen niet, dat slaat toch nergens op ?! Ik vind het vooral belangrijk te weten waarom je iets doet, niet gewoon veel kuisen omdat je denkt dat het nodig is, je moet WETEN wanneer het nodig is en WAAROM. Daar gaat het toch ook om bij BARF-en ? Als je zomaar enkele regeltjes volgt zonder de logica te snappen, maak je al snel fouten.
Groetjes,
Veerle
De overeenkomsten tussen hygiene en BARF ontgaat mij echt totaal, als je het niet erg vindt. Hygiene zit gewoon voor een goed deel tussen de twee oren en barfen niet.
peerle
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door peerle »

Lizzy schreef: De overeenkomsten tussen hygiene en BARF ontgaat mij echt totaal, als je het niet erg vindt. Hygiene zit gewoon voor een goed deel tussen de twee oren en barfen niet.
natuurlijk vind ik dat niet erg, het is ook niet zo duidelijk ;). Ik bedoel gewoon dat je bij BARF-en net zoals bij hygiëne (en zoveel andere dingen) 2 soorten wegen kan volgen. Je kan een hoop regeltjes volgen om het goed te doen, of je kan de logica volgen. Als je regeltjes volgt, is de kans echter groter dat je fouten gaat maken omdat je 'hebt horen zeggen van' of 'het zo geleerd hebt'. Ik bedoel dan dat je als je met eten bezig bent bv. weet je van je moeder dat het belangrijk is om vlees en groenten apart te snijden, maar ze heeft je niks verteld van messen, dus je gebruikt daar wel hetzelfde mes voor. Hier zit volgens mij een fout in. Want wat de moeder bedoelde was dat je groenten en vlees apart moet houden (die 'moet' vul je natuurlijk maar zelf in, want er is nog steeds niet vastgesteld waar de grens van hygiëne overgaat in smetvrees of juist in 'vuil leven' ;)), en als je die LOGICA volgt dan snap je dat je dan best ook een ander mes gebruikt, of je hebt je vlees en groenten toch niet helemaal gescheiden.
Om dan nu de link met BARF uit te leggen, hier kan je ook ofwel een hoop regeltjes gebruiken ofwel je gezonde verstand. Ik zeg hiermee niet dat regels fout zijn, maar dat je moet proberen te begrijpen waarom ze er zijn ipv ze zomaar klakkeloos volgen. Als er in een recept voor gf-mix staat : "met x lepels visolie" dan kan je dat ofwel doen (terwijl je je hond wel of geen vis voert) ofwel je afvragen waarom je dat moet geven. Als je eens rondvraagt blijkt dat omdat honden die niet veel vis eten, wel wat visolie kunnen gebruiken. Als je hond wel vis eet, hoef je het helemaal niet te geven. Dus de logica vermijdt meer fouten dan het volgen van andermans recept.
En als je het ook niet erg vind lizzy, ik vind dat barfen wél tussen de oren zit, er zijn (gelukkig) meer barfende baasjes die stilstaan bij wat ze doen dan brokkenvoerende baasjes.
Laatst gewijzigd door peerle op di 23 aug 2005, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
peerle
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door peerle »

Nelly schreef: Wij zeggen gewoon "Brussel" uit gemakzucht, omdat europarlementariers (sorry, m'n trema doet het niet) zo'n lang woord is. ;)
oké, het kwam gewoon zo raar over omdat ik helemaal niet gewend ben aan die uitspraak :). Sorry als ik overgevoelig overkwam. ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

peerle schreef: natuurlijk vind ik dat niet erg, het is ook niet zo duidelijk ;). Ik bedoel gewoon dat je bij BARF-en net zoals bij hygiëne (en zoveel andere dingen) 2 soorten wegen kan volgen. Je kan een hoop regeltjes volgen om het goed te doen, of je kan de logica volgen. Als je regeltjes volgt, is de kans echter groter dat je fouten gaat maken omdat je 'hebt horen zeggen van' of 'het zo geleerd hebt'. Ik bedoel dan dat je als je met eten bezig bent bv. weet je van je moeder dat het belangrijk is om vlees en groenten apart te snijden, maar ze heeft je niks verteld van messen, dus je gebruikt daar wel hetzelfde mes voor. Hier zit volgens mij een fout in. Want wat de moeder bedoelde was dat je groenten en vlees apart moet houden (die 'moet' vul je natuurlijk maar zelf in, want er is nog steeds niet vastgesteld waar de grens van hygiëne overgaat in smetvrees of juist in 'vuil leven' ;)), en als je die LOGICA volgt dan snap je dat je dan best ook een ander mes gebruikt, of je hebt je vlees en groenten toch niet helemaal gescheiden.
Om dan nu de link met BARF uit te leggen, hier kan je ook ofwel een hoop regeltjes gebruiken ofwel je gezonde verstand. Ik zeg hiermee niet dat regels fout zijn, maar dat je moet proberen te begrijpen waarom ze er zijn ipv ze zomaar klakkeloos volgen. Als er in een recept voor gf-mix staat : "met x lepels visolie" dan kan je dat ofwel doen (terwijl je je hond wel of geen vis voert) ofwel je afvragen waarom je dat moet geven. Als je eens rondvraagt blijkt dat omdat honden die niet veel vis eten, wel wat visolie kunnen gebruiken. Als je hond wel vis eet, hoef je het helemaal niet te geven. Dus de logica vermijdt meer fouten dan het volgen van andermans recept.
En als je het ook niet erg vind lizzy, ik vind dat barfen wél tussen de oren zit, er zijn (gelukkig) meer barfende baasjes die stilstaan bij wat ze doen dan brokkenvoerende baasjes.
Ja OK, op die manier. Maar ja, ik ben dus zelf vegetarier. Strikt. Al 31 jaar. Ik vind het idee gewoon goor om met dezelfde messen en planken het vlees voor de honden te snijden en daar ook mijn eigen eten op te bereiden. Slaat nergens op, maar toch voelt het zo. Maar ik heb nergens gezien dat het een regel is om op dezelfde manier schoon te maken als iemand anders hier. We hebben gewoon beschreven "zo doen wij het".
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

peerle schreef: oké, het kwam gewoon zo raar over omdat ik helemaal niet gewend ben aan die uitspraak :). Sorry als ik overgevoelig overkwam. ;)
Het klinkt voor een Brusselaar misschien ook raar. Wij weten echter niet beter als dat wanneer het om EU gaat men over Brussel praat, dat doen ze vanuit de regering, op het nieuws, in de krant enz. tis dus gewoon een "in de volksmond" uitdrukking waarbij we totaal geen asociatie maken met de brusselse bevolking of de stad zelf.
bowie

Bericht door bowie »

Het is voor mij geen regeltje volgen vind het gewoon geen fris idee om de zelfde plank of mes te gebruiken .
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Evelyn schreef: Ik heb ook zo'n electrische vliegenverdelger hangen, maar dan een kleintje. Hij helpt wel iets, maar nog wemelt het hier van de vliegen. Ik overweeg om van die plakkers op te hangen. Ik vind die vliegen zo goor! Ze leggen inderdaad overal eitjes op en als er rauw vlees in de buurt is, zijn ze er als de kippen bij :-X
Als er in mijn huis 1 vlieg zit gaat ie eraan 8) :P
Ik heb volgens Jaco een echte vliegentic ;D ;D
De bloempotten sla ik dwars doormidden maar pakken zal ik hem :P
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

En wat de hygiene betreft:
sommige mensen slaan totaal door!
Ik heb een vriendin die heel dwangmatig is,zelf was ik ook altijd pietermientje poetstrut ;)
Tot mijn ongeluk,hierna ben ik makkelijker geworden.
Normaal stofzuigde en dweilde ik iedere dag,nu dus echt niet meer....na 2 dagen ga je er ook niet dood aan hoor!
Met de honden hetzelfde,nu met ons grote huis mogen ze echt overal komen.
Die vuile poten kunnen ook wel tot morgen wachten...
vanmiddag heb ik hier heel de toko staan dweilen,en die toko is de laatste tijd heel erg groot!
Maar weet je hoeveel plezier mijn hondjes de laatste 2 weken hebben? :P :P
Met de dagelijkse voerbakken ben ik wel gewoon heel meutig en ook met vlees bereiden snijden,etc.
Het vlees staat ook gewoon te ontdooien op het aanrecht en ook in de koelkast staat wel eens wat,wel afgesloten ;)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Je kunt idd lekker doorslaan in die dingen ;D maar je kunt ook te nonchalant zijn denk ik, en vooral met kip. Die is toch bijna altijd met salmonella besmet, en daar hebben de honden weliswaar geen last van maar ikke wel. En ik vind dat het ook wel verschil maakt dat mensen iha vlees nog verhitten voor consumptie.
Nog afgezien van de stank en de vliegen die je krijgt als je niet goed schoonmaakt.
Enne, ik heb maar 1 supermes helaas, nooit meer eenzelfde kunnen krijgen, dus dat gebruik ik idd voor mezelf zowel als voor de beestjes. Maar het heeft een plastic heft, dat muurvast zit, zonder akelige kieren e.d., en ik gooi het echt wel eerst in een kokendheet sopje voordat ik het voor onszelf gebruik.
Nelly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nelly »

Haha Tieneke, dat van die vloeren herken ik :D Gisteren de honden laten stoeien in de bosbeek hier vlakbij; je had de vloer vanmorgen eens moeten zien! :-X Nou en? Stofzuiger erover, desnoods nog ff de mop en klaar is kees, eh Nelly ;) Strakkies gaan we weer uit en dan is het van hetzelfde laken een pak. Fluistertoon( laat het ook wel 's een dagje liggen hoor, vraag maar aan Ine ;)) fluistertoon uit. Als je meerdere huisdieren hebt, kun je nu eenmaal altijd een brandschoon huis hebben. En, nogmaals: teveel hygiene is volgens mij niet echt goed, je kunt dan op een gegeven moment niks meer hebben.
Anneke V
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneke V »

peerle schreef: ja er wordt wel raar gedaan over eten hier... nogal veel wegen met twee maten en gewichten... bv. veel mensen die alles afwassen, dan ook nog in het afwasmachien steken (nogal veel waterverspilling maar kom), aparte snijplanken hebben (waarom eigenlijk, geloof je dat zeep en heet water niet werken ? als je dat gelooft, waarom was je dan nog af ?) maar dan wel hetzelfde mes gebruiken :D ?! Dat mensen alles scheiden, ja dan zijn ze duidelijk vies van vers vlees e.d., maar alles scheiden en dan 2 dingen niet, dat slaat toch nergens op ?! Ik vind het vooral belangrijk te weten waarom je iets doet, niet gewoon veel kuisen omdat je denkt dat het nodig is, je moet WETEN wanneer het nodig is en WAAROM. Daar gaat het toch ook om bij BARF-en ? Als je zomaar enkele regeltjes volgt zonder de logica te snappen, maak je al snel fouten.
Groetjes,
Veerle

ps : ik ben altijd erg verbaasd als er iemand (meestal een nederlander) over 'brussel' begint. Ik hoor zelf nooit zo'n praat, alsof Brussel Europa IS, het is gewoon een stad hoor ! Er zitten dan wel een hoop europarlementariërs, maar dan bedoel je dus de EU en niet 'Brussel'. Ik woon niet zo ver af van brussel en dan lijkt het net of iemand mij beticht van overhygiënisch denken en anderen hiertoe aanzetten ;). Als er Brussel gezegd wordt in zo'n conversatie gaat het er meestal inderdaad over hoe die stad iedereen negatieve bureaucratische regeltjes wil opleggen. Sorry maar er is mij nog geen enkele politieker komen zeggen hoe ik mijn aanrecht moet afvegen, en ik hoop dat dat zo blijft ;D.
Bij ons gaat gewoon alles de afwasmachine in: onze dingen & de potten van de hond & katten....

Maar als ik vb: kippenblokjes snij voor ons & runds voor de dieren, dan doe ik eerst het runds, dan kuis ik mijn snijplank+mes af in heet water met dreft ...ik droog dit af & dan pas zal ik onze kippenblokjes snijden...
's avonds vliegt alles dan in de vaatwasser. ;D
Anneke V
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneke V »

peerle schreef: natuurlijk vind ik dat niet erg, het is ook niet zo duidelijk ;). Ik bedoel gewoon dat je bij BARF-en net zoals bij hygiëne (en zoveel andere dingen) 2 soorten wegen kan volgen. Je kan een hoop regeltjes volgen om het goed te doen, of je kan de logica volgen. Als je regeltjes volgt, is de kans echter groter dat je fouten gaat maken omdat je 'hebt horen zeggen van' of 'het zo geleerd hebt'. Ik bedoel dan dat je als je met eten bezig bent bv. weet je van je moeder dat het belangrijk is om vlees en groenten apart te snijden, maar ze heeft je niks verteld van messen, dus je gebruikt daar wel hetzelfde mes voor. Hier zit volgens mij een fout in. Want wat de moeder bedoelde was dat je groenten en vlees apart moet houden (die 'moet' vul je natuurlijk maar zelf in, want er is nog steeds niet vastgesteld waar de grens van hygiëne overgaat in smetvrees of juist in 'vuil leven' ;)), en als je die LOGICA volgt dan snap je dat je dan best ook een ander mes gebruikt, of je hebt je vlees en groenten toch niet helemaal gescheiden.
Maar kuisen doe je toch niet volgens regeltjes ??? ???

Dat doe je toch omdat je je gezonde verstand gebruikt ???
Of je vind het nodig van elke dag te stofzuigen of je vind 1x in de week genoeg.... ???
Anneke V
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneke V »

tieneke schreef: Als er in mijn huis 1 vlieg zit gaat ie eraan 8) :P
Ik heb volgens Jaco een echte vliegentic ;D ;D
De bloempotten sla ik dwars doormidden maar pakken zal ik hem :P
;D ;D ;D

Plaats reactie