Ik las laatst een stuk in het NRC, wetenschap en onderwijs, over de oprukkende wolf in Duitsland. Welke soort weet ik niet. Maar iig schijnt hij zich niet te storen aan industrieel lawaai en komt almaar dichter in de buurt van menselijk gebied:
"De cover van het Amerikaanse blad newsweek meldde afgelopen maand dat Europa verwilderd. De duitse wolven zouden hier het belangrijkste symbool van zijn. Maar het blad trapte in een oude valkuil. Namelijk dat wolven alleen in wilde oernatuur kunnen leven. Uit nieuw onderzoek in Amerkia en Europa blijkt eerder het tegendeel."
In het stuk stond ook dat ze paren met loopse huis-tuin-keuken teven. En anders dan eerst gedacht doden wolven niet alleen boerenlandschapen bij gebrek aan wilde prooidieren, maar simpelweg uit gemakzucht. Ook in Amsterdam is een tijd terug een wolf gesignaleerd.
Tja, dit kun je natuurlijk op meerdere manieren interpreteren, te klein territorium, aanpassingsvermogen, maar misschien is de wolf toch niet zo mensenschuw als het erop aankomt?
[quote="Ster"]
Ik las laatst een stuk in het NRC, wetenschap en onderwijs, over de oprukkende wolf in Duitsland. Welke soort weet ik niet. Maar iig schijnt hij zich niet te storen aan industrieel lawaai en komt almaar dichter in de buurt van menselijk gebied:
"De cover van het Amerikaanse blad newsweek meldde afgelopen maand dat Europa verwilderd. De duitse wolven zouden hier het belangrijkste symbool van zijn. Maar het blad trapte in een oude valkuil. Namelijk dat wolven alleen in wilde oernatuur kunnen leven. Uit nieuw onderzoek in Amerkia en Europa blijkt eerder het tegendeel."
In het stuk stond ook dat ze paren met loopse huis-tuin-keuken teven. En anders dan eerst gedacht doden wolven niet alleen boerenlandschapen bij gebrek aan wilde prooidieren, maar simpelweg uit gemakzucht. Ook in Amsterdam is een tijd terug een wolf gesignaleerd.
Tja, dit kun je natuurlijk op meerdere manieren interpreteren, te klein territorium, aanpassingsvermogen, maar misschien is de wolf toch niet zo mensenschuw als het erop aankomt?
[/quote]
Ik denk dat de de meeste wilde dieren schuw zijn, en dat de wolf wel schuw is maar ook opportunistisch, en dat er wolvensoorten zijn die dit in mindere maten hebben en uiteindelijk uitsterven. en over 200 jaar zeggen ze dan dat deze soort niets met de echte wolf te maken kan hebben gehad omdat die te schuw waren.
Ik denk dat ieder ras zo zijn eigenaardigheden heeft en voor mij is het het belangrijkste dat ze lief voor ons zijn en voor mensen in onze omgeving.
Ik weet hoe Laslo op andere honden reageert en weet ook hoe ik daar mee om moet gaan. Het maakt me dan ook niet zoveel uit hoe een ander over hem denkt. Ik weet dat ie voor mij door het vuur gaat. Ook de vraagstelling of ze uberhaupt wel in de stad thuis horen, doet me niet zo veel. Onze honden doen het verder goed. Alleen ja, dat dominantiegedrag...
Maar omdat het een klein ras is, vallen de tekortkomingen meer op denk ik. Als je het procentueel tegenover andere rassen gaat bekijken, valt het denk ik allemaal wel mee.
Laatst gewijzigd door laszlo op ma 05 sep 2005, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
en zo waren en zijn er over heel veel rassen vooroordelen: om er enkele te noemen (niet van mij persoonlijk hoor!)
Duitse herders vallen altijd van achteren aan
Bouviers moet je met de zweep grootbrengen
Dobermann's zijn altijd vals ???
Boxers willen altijd met andere honden vechten
Mechelaars zijn zenuwelijers
Duitse Doggen zijn angsthazen
En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Ik bedoel maar.
[quote="Nelly"]
en zo waren en zijn er over heel veel rassen vooroordelen: om er enkele te noemen (niet van mij persoonlijk hoor!)
Duitse herders vallen altijd van achteren aan
Bouviers moet je met de zweep grootbrengen
Dobermann's zijn altijd vals ???
Boxers willen altijd met andere honden vechten
Mechelaars zijn zenuwelijers
Duitse Doggen zijn angsthazen
En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Ik bedoel maar.
[/quote]
Je vergeet de J.R.
Ik ben het er nog steeds niet mee eens. Ik denk dat wolfhonden eigenschappen hebben die er bij andere hondenrassen er al eeuwen uitgefokt zijn omdat deze eigenschappen gewoon niet gewenst zijn in onze mensenmaatschappij. Ik ken echt aardig wat wolfhonden en ik ken er geen een die ik echt een leuke prettige hond vind, die goed past in deze maatschappij.
je hoeft het er ook niet mee eens te zijn, ieder zijn mening .
Je schijnt alleen wel te vergeten dat deze honden er pas 50 jaar zijn en pas 25 jaar ingeschreven zijn in het stamboek. Dit ras wordt continu verbeterd. Zo zijn ze aan het fokken op de toegankelijkheid.
Ik vraag me toch af waar je dan woont, dat je er zo veel kent en ook nog allemaal "onaangepast". De honden die ik ken door de club bijeenkomsten, zijn allemaal lief en makkelijk te benaderen. Om een ras dan meteen te veroordelen vind ik nogal wat...
Ik heb mijn verhaal gedaan en vind mijn situatie met Laszlo en Misty prima. Mijn honden doen wat ik wil en redden zich goed in de stad. De aanpassing die vereist is, moet van mijn kant komen en ook dat vind ik prima. Het is nou eenmaal een ras wat veel werk vereist en dat weet je voor je er aan begint...
[quote="Helen"]
Ik ben het er nog steeds niet mee eens. Ik denk dat wolfhonden eigenschappen hebben die er bij andere hondenrassen er al eeuwen uitgefokt zijn omdat deze eigenschappen gewoon niet gewenst zijn in onze mensenmaatschappij. Ik ken echt aardig wat wolfhonden en ik ken er geen een die ik echt een leuke prettige hond vind, die goed past in deze maatschappij.
[/quote]
Maar dat is wat jij vindt,jij hebt daar een probleem mee, dus jij neemt nooit een wolfhond. Anderen hebben daar geen probleem mee en nemen er wel één.
En wat Laszlo ook al zegt hoeveel ken je er, zovaak komen ze niet voor, om daar en ras op te veroordelen......