dank zij barfplaats

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:dank zij barfplaats

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Nephilim"]
Inderdaad, Lizzy, 'k heb er uw tekst nog eens op nagelezen en er staat nergens de vermelding gif of vergif ???

raar, ik dacht echt dit ergens gelezen te hebben.

'k trek dus m'n beschuldigingen in dat je zou beweerd hebben dat brokken gif bevatten, en dat je bijgevolg een leugenaar zou zijn

allez, ongelooflijk dat ik uw tekst zo mislezen heb...

Waarschijnlijk een rechtstreeks gevolg van al die bewaarmiddelen en anti-oxidanten die ik dagelijks binnenkrijg
(grapje) ;D
[/quote]OK dan Stig! Hebben we dat ook weer uitgepraat ;D. Maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat je het woord vergif wel ergens hebt gezien in relatie tot brokken, in de discussie op het Boerboelforum of hier. Want eerlijk gezegd.... er zijn brokken waarvan ik vind dat ze gif bevatten! Ik praat dan niet over geroest ijzer maar wel over BHA en BHT en Extoxyquine en Propylgallaat.

Ik heb laatst Propylgallaat en BHA opgezocht (omdat Royal Canin wederom beweerde dat deze middelen helemaaaaal niet ongezond zijn >:( ???):

E 310 of Propylgallaat is niet geschikt voor zuigelingenvoeding en voor voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? Propylgallaat wordt in het maagdarmkanaal gesplitst in galluszuur en propanol. Propylgallaat zelf blokkeert de dehydrogenase-activiteit van het biotransformatiesysteem van de lever en kan zo schade aan de lever veroorzaken. Galluszuur kan, evenals benzoëzuurderivaten, overgevoeligheid veroorzaken. Overgevoeligheid voor propylgallaat veroorzaakt klachten als contacteczeem, maagklachten, onvruchtbaarheid en hyperactiviteit. Propylgallaat remt ook het cyclo-oxygenase-enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.

E 320 of BHA oftewel butylhydroxyanisol is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHA kan het lipide en het cholesterolgehalte van het bloed positief beinvloeden. BHA wordt als zodanig grotendeels onveranderd via de urine uitgescheiden. In de lever vindt geen dealkylatie of hydroxylatie plaats, maar BHA induceert de vorming van afbraakenzymen (biotransformatie) waardoor een verhoogd risico bestaat dat belangrijke voedingsbestanddelene zoals vitamine D in het lichaam worden afgebroken. Overgevoeligheid voor BHA veroorzaakt klachten als oedeemvorming, eczeem, slaapdronkenheid en hyperactiviteit. Het verlaagt het serotoninegehalte, het noradrenalinegehalte en de choline-esterase activiteit in het bloed, waardoor gedragsafwijkingen kunnen ontstan. BHA remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.

En BHA is dan nog minder schadelijk als BHT.

E 321 of BHT oftewel butylhydroxytolueen. BHT is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHT is een antioxydant voor oliën en vetten. BHT wordt deels onveranderd uitgescheiden en deels geoxydeerd. Het heeft invloed op het vetmetabolisme van de lever; het kan leververgroting veroorzaken. BHT is meer toxisch dan BHA. Overgevoeligheid voor BHT veroorzaakt klachten als netelroos, oedeemvorming, eczeem, onvruchtbaarheid, gedragsstoornissen, hyperactiviteit en veranderingen in bepaalde bloedcellen. BHT remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostgladine-aanmaak.

Bron: Dr. J. Kamsteeg en Ir. M.I.A. Baas

E 324 of Ethoxyquine dit E nummer bestaat niet meer. E 324 is namelijk verboden voor menselijke consumptie. E 324 werd gebruikt als landbouwbestrijdings middel tegen onkruid en ongedierte. Het is dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren en is als zodanig verboden in mensenvoeding. Etoxyquine is wel toegestaan in veevoeder, honden en kattenvoer.

Kijk, en als dit dan in hondenbrokken of blikken zit, dan noem ik dat gif en giftige brokken....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 09 feb 2004, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul_Barte
5-sterren
5-sterren

Bericht door Paul_Barte »

Heb de discussie ook eens gelezen en om nu te zeggen dat dit een heftige discussie is......heb ze veel erger gezien LOL.

Wat mij wel opvalt is het volgende:
Ook in deze discussie zijn de argumenten van de vleesvoer mensen zonder meer goed en je kunt zien dat er veel over gelezen en nagedacht is.
Ook de reactie van de brokkenpiloten is zoals altijd...
hevig verweer, geen enkele onderbouwing en ik denk dat het gros nog nooit van hun leven ook maar naar de analyse op de verpakking heeft gekeken of uberhaupt weten wat ze voeren.

Uit het hele verhaal wat op het forum van de Boerboel wordt verteld wordt één enkel puntje (het roest-verhaal gehaald) en men gaat hierover in de aanval/verdediging/discussie.......de rest van het verhaal wordt (bewust) vergeten of genegeerd..... en zo gaat het meestal.

Ook een Boerboel heeft het altijd prima gedaan op vlees, botten en tafekresten totdat de brok in Zuid Afrika werd geintroduceerd......en dat zal dik na de jaren 60 geweest zijn denk ik.

Het hele verhaal is toch zo logisch als wat of zit er nu helemaal naast???
Nephilim
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door Nephilim »

wel, eigenlijk ging ik de discussie niet aan om te bewijzen dat brokken goed zijn.

Ik heb nergens en nooit beweerd dat brokken goed zijn hoor (waarom zou ik, ik heb er nooit onderzoek of zo naar gedaan).

Mocht die persoon alleen de positieve kanten van versvoer aangehaald hebben, zou ik echt niet gereageerd hebben hoor. Ik ging in de aanval over dat roest omdat dat bij mij overkwam alsof 't echt uit de lucht gegrepen was, da's al. En toen ik hier over geeuthanaseerde katten hoorde en vlooienbandjes ging ik nogmaals in de tegenaanval. Maar niet met de bedoeling om om versvoer af te breken of brokken goed te praten hoor.

MAAAAAAAR, 'k ben blij dat ik nu versvoer probeer, en hoop dat m'n hond nu nog langer gezond zal blijven...
Laatst gewijzigd door Nephilim op ma 09 feb 2004, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul_Barte
5-sterren
5-sterren

Stig,

was ook geen persoonlijke aanval hoor maar min of meer een algehele opmerking!!

Neem voor jou mijn petje af en dat meen ik!!

Het grote probleem vind ik echter dat mensen klakkeloos aannemen wat de de brokkenindustrie hen wijsmaakt en wat de man in de witte jas op een TV-reklame loopt te vertellen en dat indien iemand het tegenovergestelde beweert deze altijd direct wordt afgeschoten :-\ :-\
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Ik denk dat brokkenvoerders zich vaak vanuitzich zelf al aangevallen voelen als iemand die vers voert alleen al neer schrijft waarom ze voor vers hebben gekozen.
Pas geleden op een ander forum is er bj de katten iemand die een probleem had met gruis,iemand anders had daar een heel waar en onderbouwd verhaal neergezet hoe ze met vers grote kans had om daar vanaf te komen met een verwijzing om eens hier te komen lezen.er ontstond een gesprek met verschillende mensen die erg open stonden voor vers en mensen die al vers voerde en ineens komt daar de da ertussen ,over dat gezeur over vers,alle voer is goed en voor gruis is er dieet voer,zijn katten eten ook brokken ::) ??? ja en......onverwachts kregen wij heel veel bijval (blijken er toch veel mensen altijd mee te lezen,die vonden dat zei het in iedergeval altijd hele interesante stukjes vonden over versvlees of we daar vooal mee door willen blijven gaan.
Bij de honden was er ook een gesprek over vers en dan echt een gesprek tussen wat mensen die overgestapt waren en erg tevreden komt er ook iemand tussen dat dat gezeur over vers maar eens afgelopen moet zijn,ik voer brok en die zijn gewoon goed ,ik bedoel ....diegene nam niet eens deel aan het gesprek en het was geen discussie maar een gesprek tussen tevreden versvoerders.Volgens mij krijgen baasjes van brokken honden hele lange tenen ,misschien door de struif die uit de zak komt ;D
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

misschien is het wat om een enquête uit te zetten onder de versvoeders, was nu HET argument is geweest waardoor ze besloten om op vers over te stappen??

Voor mij was het zowiezo de info hier op BP (na 1 ochtend lezen hebben mijn honden nooit meer 1 brok gehad, maar ik kan nogal zwart-wit zijn) maar of dat nou de 'harde' of de wat meer 'milde' aanpak is geweest??

Misschien moeten we Allan Carr eens vragen hoe hij de mensen toch weet te overtuigen van iets waar ze in beginsel helemaal niet achter staan......
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Nog es ff wat he:

Ik denk dat het beter is om mensen een klein beetje nieuwsgierig te maken en dat ze dan zelf op onderzoek uitgaan.........als je met geweld iets door iemand z'n strot probeert te drukken resulteert dat alleen maar in nóg meer verzet.......

Voorbeeldje: Sinds een maandje of 2 ben ik lid van het atkinsforum. Atkins is qua overtuiging ongeveer net zo omstreden als rauwvlees voeren aan je hond, met misschien nóg wel hardnekkiger vooroordelen.
Mensen verklaren je voor gek als je je hond rauwe kip voert, nou ze verklaren je nóg veel gekker als je je koolhydraten uit je menu gaat schrappen en gaat vervangen door vetten (overigens is het in werkelijkheid lang niet zo eng als ik het hier stel)

Dat ik me beter voel sinds ik atkins doe, dat ik echt stukken meer energie heb en niet meer flauw word als ik te lang niets heb gegeten (meer regelmatig bloedsuikerspiegel) dat doet er allemaal niet toe, de mensen de mensen geloven wat patricia voedingscentrum ze voorschrijft. Dat har mening tijdens de uitzending absoluut ongefundeerd was en duidleijk bleek dat ze haar huiswerk niet goed had gedaan maakt blijkbaar niet uit.

Sjips het is nu al een te lang verhaal geworden....zal proberen kort te houden nu.....

Laatst is er een uitzending geweest van rondom tien over atkins, met daarbij een cardioloog (positief), een BNér (jan de hoop, positief) en een hoop mensen die atkins doen.
Aan de overkant zat (uiteraard) patricia voedingscentrum en tegenstanders van Atkins.

Er is een hele goede discussie gevoerd en op het aktinsforum binnen 2 weken 2000 leden erbij . Allemaal mensen die de uitzending gezien hebben, op internet zijn gaan zoeken en zó serieus geïnteresseerd raakten dat ze zich geregistreerd hebben bij het forum.

Moraal van het verhaal: misschien is het beter mensen een klein beetje nieuwsgierig te maken dan de feiten met grof geweld op te dringen.......?!?!?!?!
Paul_Barte
5-sterren
5-sterren

Het Atkins menu werkt zeker weten...echter was de goede man van de week niet overleden aan hartfalen en woog hij niet 116 kilo ;D ;D ???
chooky
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chooky »

:D
Nee joh!
Hij is wel vorig jaar overleden, maar aan de gevolgen van een ongeluk. Ik zoek wel een van de berichtjes voor je op ;D
chooky
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chooky »

chooky
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chooky »

[quote="Femke"]

Er is een hele goede discussie gevoerd en op het aktinsforum binnen 2 weken 2000 leden erbij . Allemaal mensen die de uitzending gezien hebben, op internet zijn gaan zoeken en zó serieus geïnteresseerd raakten dat ze zich geregistreerd hebben bij het forum.

Moraal van het verhaal: misschien is het beter mensen een klein beetje nieuwsgierig te maken dan de feiten met grof geweld op te dringen.......?!?!?!?!
[/quote]

Of toch een keer een tv-optreden regelen ;D
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

[quote="Femke"]
misschien is het wat om een enquête uit te zetten onder de versvoeders, was nu HET argument is geweest waardoor ze besloten om op vers over te stappen??

Voor mij was het zowiezo de info hier op BP (na 1 ochtend lezen hebben mijn honden nooit meer 1 brok gehad, maar ik kan nogal zwart-wit zijn) maar of dat nou de 'harde' of de wat meer 'milde' aanpak is geweest??

Misschien moeten we Allan Carr eens vragen hoe hij de mensen toch weet te overtuigen van iets waar ze in beginsel helemaal niet achter staan......
[/quote]
nou das niet waar hoor femke,dat allen carr mensen weet te overtuigen van iets waar ze niet achterstaan.
de allen carr methode werkt echt alleen bij mensen die al besloten hadden iets te gaan doen,en dan heeft allen carr de er de bijpassende gedachtengang bij ,die je dingen leert herkennen die daardoor ineens minder dwangmatig worden.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Ik durf te zweren dat als barf voor hond en kat een keer in rond om tien komt dat we iedere dag een honderd leden erbij feestje kunnen gaan geven in de bar.Kijk eens hoeveel meer mensen al aan het vers zitten dankzij radar,terwijl de optie vers daar niet eens geopperd werd.
eberhardje

Bericht door eberhardje »

in het programma niet nee...
maar op het radar forum wel ;) ;)
bowie

Bericht door bowie »

Verveelde me eigen (lig met griep op bed ) leuk om te lezen hoe dan zo een topic tot een discussie kan leiden .

Plaats reactie