Hoe staan jullie tegenover....

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Re:Hoe staan jullie tegenover....

Qwertu
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwertu »

In de praktijk zal dat zoals Lizzy ook al zei, lastig waar te maken zijn inderdaad.
Timmy

Bericht door Timmy »

En dan nog moet je oppassen of je wel een goeie hebt, vooral via internet.
Ik "ken" er eentje die zegt afgestudeerd dierenarts te zijn en heeft een praktijk voor "holistische diergeneeskunde".
Ze is echter helemaal geen dierenarts... erg gevaarlijk dus, vooral op emaillijsten...

Gr.
Linda
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Timmy schreef: En dan nog moet je oppassen of je wel een goeie hebt, vooral via internet.
Ik "ken" er eentje die zegt afgestudeerd dierenarts te zijn en heeft een praktijk voor "holistische diergeneeskunde".
Ze is echter helemaal geen dierenarts... erg gevaarlijk dus, vooral op emaillijsten...

Gr.
Linda
Schokkend om te lezen! >:( >:(

Nog meer reden om kritische vragen te stellen en allert te blijven.

Trouwens iemand die zich uitgeeft voor da en het niet is, is strafbaar en kan aangepakt worden.

Groet, Edith
DIB
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door DIB »

Hallo allemaal,

Ik heb een opleiding gedaan op de Silverlinde en daar worden de medische vakken gegeven door dierenartsen, gedragsleer door gedragstherapeuten etc. Je krijgt een ruime medische basis mee zodat je dingen kunt herkennen of zodat er alarmbellen gaan rinkelen ik noem mijzelf geen veterinair maar een natuurgeneeskundig diertherapeut. Ik wil absoluut niet de indruk wekken dat ik een dierenarts ben, want dat ben ik gewoon niet. Ik vind dat een diertherapeut zijn grenzen moet kennen en duidelijk moet neerzetten. En ik ben voor samenwerking met alle andere geneeswijzen. Ik denk dat een combinatie ideaal is en dat het een niet zonder het ander kan. Waar je uiteindelijk heen gaat is helemaal afhankelijk van de klachten. Zo hangt het ook van de klachten af of je een DA bezoekt of een diertherapeut. Het is belangrijk dat een da fysieke problemen uit kan sluiten door onderzoeks methoden die wij niet hebben. Wanneer ik gebeld wordt voor een consult en ik vertrouw de klachten niet zal ik een consult weigeren en iemand adviseren eerst een da te bezoeken. Dit zijn dingen die je duidelijk mee krijgt op de Silverlinde, ken je grenzen, werk samen! ;)

Hoe de andere opleidingen zijn weet ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Verder is het ook maar wat je er zelf mee doet en wat voor een mens je bent. Het dier staat voorop, niet ik in mijn praktijk.

Er is ook een beroepsvereninging, de bcnd, als je daar bent aangesloten houden zij toezicht en er is een klachten commissie enzo.

Als laatste aan dit lange verhaal: iedereen is vrij in zijn keuze, en wanneer je ergens niet achter staat, moet je er ook gewoon niet aan beginnen! Volg je gevoel in je beslissing.
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Timmy schreef: En dan nog moet je oppassen of je wel een goeie hebt, vooral via internet.

Gr.
Linda
Dit is niet te filmen zeg :-\. Ik snap niet dat dit kan en mag.
Timmy

Bericht door Timmy »

Fido schreef:Trouwens iemand die zich uitgeeft voor da en het niet is, is strafbaar en kan aangepakt worden.

Waar denk je dat ik mee bezig ben? Maar dat is een heel traject, hoor... :P

Gr.
Linda
DIB
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door DIB »

Je bent al strafbaar als je maar de indruk wekt dat je een da bent. Jammer dat er altijd zulke mensen tussen zitten die het vertrouwen gewoon verpesten. ??? >:(

Ik snap dat niet! Daar schiet je toch zelf ook niets mee op?
Moniek_B.
1-ster
1-ster

Bericht door Moniek_B. »

Hier ook iemand die de opleiding volgt in Meppel. Ik sluit me helemaal aan bij DIB.. We krijgen heel duidelijk mee wat onze grenzen zijn...
Medische kennis wordt een aantal jaren heel uitgebreid gegeven, er wordt niets overgeslagen en ik durf dus ook wel te zeggen dat de BASIS medische kennis van een afgestuurde hetzelfde is als een dierenarts. Die gebruik je vooral om te weten wat je wel en wat je niet kunt; wat je onmiddellijk moet doorsturen naar de da en wat je zelf wel of niet kunt.

Verder geldt denk ik inderdaad; doe vooral dat waar je je goed bij voelt... En wees kritisch op de competenties van degene waar je naar toe gaat.
Qwertu
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwertu »

Hoi Monique,

Misschien een stomme vraag, maar.......wat versta je onder de basis medische kennis? (tot hoever gaat dat? )
Moniek_B.
1-ster
1-ster

Bericht door Moniek_B. »

Dat gaat van celbouw, werking tot alle anatomie en de daarbij behorende mogelijk pathologische afwijkingen. En dan niet alleen van honden en katten maar ook schapen, koeien, paarden enzovoort..

ZIt zelf dus in het eerste jaar dus hoe het zich exact gaat ontwikkelen kan ik nog niet uit eigen ervaring vertellen. Maar wel dat het diepgaand is.. We zitten nu na 5 maanden les al op anatomie, en nog heel wat jaartjes elke week medisch te gaan.... Dus dat belooft nog wat..
Qwertu
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwertu »

Moniek_B. schreef: Dat gaat van celbouw, werking tot alle anatomie en de daarbij behorende mogelijk pathologische afwijkingen. En dan niet alleen van honden en katten maar ook schapen, koeien, paarden enzovoort..

ZIt zelf dus in het eerste jaar dus hoe het zich exact gaat ontwikkelen kan ik nog niet uit eigen ervaring vertellen. Maar wel dat het diepgaand is.. We zitten nu na 5 maanden les al op anatomie, en nog heel wat jaartjes elke week medisch te gaan.... Dus dat belooft nog wat..
Ok dus toch op zich wel diepgaand....
Wat wil je zelf met die opleiding gaan doen? Bij een dierenarts gaan werken (als daar een mogelijkheid voor is) of zelfstandig? of...?
Moniek_B.
1-ster
1-ster

Bericht door Moniek_B. »

Het liefst niet bij, maar wel in samenwerking met een dierenarts. Dus wel zelfstandig maar wel nauw samenwerkend. Dat zou ik het liefst willen...

Maar ik moet zeggen dat vooral de mogelijkheden op het gebied van behandeling van gedragsproblemen me erg aantrekt. Ik ben gedragstherapeut en heb in de praktijk erg goede resultaten met Bach. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik met de combinatie training/therapie met ook nog andere natuurlijke geneeswijzen een heel eind verder kan komen dan nu. Hoe precies, moeten de komende jaren duidelijk worden. En ook daarin kan samenwerking met een da natuurlijk heel wat opleveren (voor beide "partijen")!
En; ik heb nog even om te bedenken welke kant ik op ga... :P
Qwertu
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwertu »

He, wat leuk! Ik ben bij barneveld op het moment de eerste modulen van kynologisch gedragstherapeut aan het volgen.

Ik weet alleen niet of je als gedragstherapeut echt rond kunt komen, maar vooralsnog is het bij mij vooral interesse.
Samenwerking met dierenarts als natuurgeneeskundige is lastig he...maar volgens mij wel het beste, maar ach wat weet ik ervan ;D

Ik denk dat we een beetje offtopic gaan nu, dus ik zal er maar een eind aan breien

Bedankt voor je reacties en veel succes met je verdere studie!
slems
1-ster
1-ster

Bericht door slems »

Hoi,

Als mijn hond zijn poot zou breken, ga ik eerst naar een dierenarts om het te laten zetten en daarna direct door naar de natuurgeneeskundige om aanvullende ondersteuning te vragen. Ik heb zulke goede ervaringen met een natuurgeneeskundige. En met gedragsdingen of vage klachten heb ik beter resultaat bij de natuurgeneeskundige dan bij de dierenarts. En ik heb echt een hele goede dierenarts, maar die heeft ook zijn grenzen.

Wél ben ik van mening dat er veel kwaliteitsverschil bestaat onder natuurgeneeskundigen. Er zijn ook natuurgeneeskundigen die niets weten van homeopathie, acupunctuurpunten, energiebanen of geneeskrachtige middelen. Daar zie je mij dus nooit.

Groetjes,
Sandra, Laial & Bandhu
mutsie
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mutsie »

Ik vond holistisch en natuurgeneeskundig altijd zo zweverig ook omdat je best veel negatieve zaken hoort over een natuurgeneeskundig arts die maar blijft behandelen terwijl het geen moer helpt.

Eigenlijk dankzij dit forum ben ik me er eens wat meer in gaan verdiepen ook vooronszelf.
Zeker in deze tijd van toevoegingen overal in.

Als ik met mijn hond bij de dierenarts kom wil ik graag ook mijn verhaal kwijt en niet hup diagnose, pillen en gaan met die banaan. Je hoeft echt niet voor alles vreselijk veel tijd uit te trekken, ik snap ook wel dat dat ook niet altijd kan.
Het zou een aanvulling zijn dat reguliere artsen ook openstaan voor een wat meer natuurlijker aanpak, dat zoiets gecombineerd zou moeten worden(bij bepaalde aandoeningen).

Maar ik zou zeker alleen voor een ernstige klacht naar iemand gaan die arts is en niet door blijft behandelen op de natuurlijke manier als dat niet mocht helpen, maar dan gewoon voor de reguliere aanpak kiest.

Karin

Plaats reactie