Karel heeft wel degelijk ergens last van, hij is duidelijk ziekjes en drinkt en plast meer. Ook heeft hij wel eetlust maar het lijkt alsof het voer hem niet smaakt: na een paar hapjes houdt hij op met eten en kijkt mij zo van 'maar dit is VIES! Heb je niks lekkers?'
Mijn zus, die ook nierproblemen heeft, herkende dit meteen, ze zei dat bij haar de smaak ook verandert als het met haar nier (ze heeft er maar 1) niet goed gaat.
Uit het verdere bloedonderzoek bleek niks van mogelijke infectie, dus ik denk toch dat Karel's niet lekker voelen door niet goed functionerende nieren komt. De da zei ook dat 1 nier goed van formaat was maar de andere sterk verkleind, vermoedelijk verschrompeld. Dat wijst ook op slecht functioneren. Urineonderzoek is bij Karel een probleem, als ik hem opsluit in een kleine ruimte met een kattenbak met plastic korrels wordt hij conpleet hysterisch, gilt, krijst, hangt aan de deur, krabt aan de vloer, rolt in het rond, en piest overal behalve in de bak. Hij heeft dat ook heel erg met kattenmanden en een bench. Claustrofobie dus.
De fabrikant van Fortekor zegt er dit over:
"In cats with experimental renal insufficiency, FORTEKOR normalized the elevated glomerular capillarly pressure (GCP) and reduced the systemic blood pressure. Reduction in glomerular hypertension retards the progression of kidney disease by inhibition of further damage to the kidneys. In a large clinical trial in cats with chronic kidney insufficiency, FORTEKOR significantly reduced protein loss in the urine; this effect is probably mediated via reduced GCP and beneficial effects on the glomerular basement membrane. FORTEKOR also increased the appetite, quality of life and the survival time of the cats, particularly in more advanced cases."
Het is dus een plaspil die te hoge bloeddruk verlaagt, wat zowel bij hartfalen (honden) als nierfalen (katten) vertragend werkt op het verslechteren van de nieren. Ik heb een doosje meegekregen van de da, die het zonder meer een goed idee vond om hiermee te beginnen en te kijken of Karel zich er beter mee voelt. Over een weekdagen gaan we weer om bloed te prikken en bloeddruk te meten en in de komende dagen moet het duidelijk beter gaan.
Ik geef hem ook Solidago ter ondersteuning (met dank aan Peet).
Hij vindt de pilletjes trouwens errug lekker

'jammie, snoepje! voor mij alleen!' en da's een groot voordeel want als meneer iets niet wil dan is hij erg sterk en voorzien van veel haken, klauwen en messen!