Lizzy schreef:
Ik hoopte ook dat nog meer mensen zouden vertellen hoe zij voeren... misschien komt dat nog!!
Ik geloof niet in één gouden regel. Ik verdiep me in de verschillende methodes en probeer te begrijpen waarom iemand redeneert zoals hij redeneert en haal daar dan uit wat mij het meeste aanspreekt.
Wat mij aanspreekt in alle verhalen is dat een wolf een carnivoor is die daarnaast ook wat groenvoer binnenkrijgt. Hij voldoet aan zijn behoeften door het vangen en eten van prooidieren (varierend van kleine muizen tot grote grazers) en scharrelt er nog wat gras en fruit bij.
Dat probeer ik een beetje na te bootsen. Op de dagen dat ik barf (5 dagen per week) geef ik zoveel mogelijk hele (gevilde) prooidieren (hele kippen, eenden, fazanten, parelhoenders, konijnen, hazen, vissen) of probeer ik een prooidier na te "bouwen" (geef hele lappen pens, lappen spiervlees, harten, en bevleesde botten zoals nekken, strotten, ribben). Groenten vind ik wel belangrijk, maar die zijn hier niet echt gewild. Die krijgen ze 2 keer per week. Verder krijgen ze (of moet ik misschien zeggen is het hier vooral in de zomermaanden zelfbediening) het fruit uit mijn eigen bomen (appels,peren, pruimen) en struiken (bramen, bessen, aardbeien), 2 keer per week een ei van mijn eigen kippen en een paar keer per week wat biogarde.
Twee dagen per week moet ik 's avonds werken en heb ik oppas. Die oppas vindt al dat gedoe maar niets dus op die dagen worden er Carnibest gevoerd.
Nu heb ik het denk ik betrekkelijk makkelijk, want mijn honden zijn van een dusdanig formaat dat je ook makkelijk hele prooidieren kunt geven. Er gaat hier gemiddeld zo'n 3,5 kg voer per dag doorheen en naarmate mijn pup groeit neemt deze hoeveel ook nog wel even toe.
Welke methode is dit? Wie het weet mag het zeggen!
Groetjes,
Tonny