Elmo schreef:
Hi ik ben Elmo een bordeaux dog van 12 weken

Momenteel krijg ik brokken van Fokker en die eet ik braaf op. Dat gaat zonder problemen naar binnen.
Mijn baasje vraagt zich nu af hoe hij het beste kvv kan combineren met brokken van Fokker?
Voor Fokker is gekozen omdat mijn vriendinnetje een Ierse setter van 4,5 jaar al vanaf geboorte Fokker krijgt met een klein beetje blikvoer er elke keer bij. Die ziet er prachtig mooi uit met een mooie glanzende vacht.
Helaas moet ik je mededelen dat een glanzende vacht niet alles en zelfs weinig zegt over de gezondheid van de hond..... In brokken zitten ingredienten die de vacht doen glanzen. Maar het blijven brokken en ze blijven ongezond. Mijn schoonzus ziet er overigens prachtig uit! Ze heeft een hele mooie, strakke, glanzende huid. En ze rookt als een ketter.... Betekent dat dat roken gezond is? Ben bang (helaas - ik zou direct weer beginnen

) van niet....
Wie kan adviseren hoe het volgende aan te pakken omdat ik gelezen heb dat er 8 uur tussen vlees en brokken moet zijn en ik nu nog een paar keer per dag eten krijg.
Die 8 uur moet je niet zo krap nemen. De meeste honden doen het prima wanneer er korter tijd tussen zit. Zeker met pups is het ondoenlijk om er 8 uur tussen te laten zitten, daar zij nog meerdere maaltijden per dag eten. Sommige honden zijn er wel gevoelig voor, voor brokken en vers dat te snel op elkaar wordt gegeven, maar dan is het dus vroeg genoeg om het anders aan te pakken.
1. Hoe moet de overgang plaatsvinden voor een combi van brokken en kvv?
Je pup is nog jong. Helaas is de belangrijkste periode voor de opbouw van de darmflora al voorbij (dat is tot ongeveer 11 weken - de pup legt in deze belangrijke periode de darmflora aan), maar ik denk dat je probleemloos vanaf vandaag vers kunt gaan geven.
2. Is het verstandig om dan bijv. 2 dgn per week woensdag en zaterdag kvv te eten en de rest van de week brokken, of is het dan beter om dagelijks 's avonds of 's ochtends kvv te geven?
Het kan prima allebei. En je kunt het beste gewoon kijken waar jou hondje het het beste op doet. De een doet het beter op iedere dag vers, de ander doet het beter op vers-dagen. Alle honden doen het beter op alleen vers
3. Als het beter is om kvv de gehele dag door te geven moet er dan wat dagen tussen zitten? We willen 2 dagen max op kvv over gaan.
Nee hoor, daar zijn geen regels voor. Waar jou hond het het beste op doet.
4. Hoe is het kvv van AHV uit Breda?
Prima voer. En het is pas echt prima als jouw hondje het er goed op doet. Je kunt ook de versvleesmerken afwisselen. Dan wed je op meerdere paarden.
5. Of is het uberhaupt af te raden bij een pup om een combi voeding te geven?
Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Beter is het om helemaal geen brokken te voeren. Maar het is altijd nog beter om af en toe vers te geven als nooit vers te geven.