Hmmm... misschien dat ik als beginnend barfer hier iets aan toe kan voegen. Ik moet idd zeggen dat ik het lastig vind om te voldoen aan de grote mate van diversiteit die wordt aangeraden. Als ik dan lees dat 2 of 3 diersoorten barf toch al wel weer beter zijn dan kvv, dan klopt het in mijn ogen wel dat een overstap van kvv naar barf extra lastig kan lijken wanneer het instapniveau daarvan is een diversiteit van min.4, liefst meer diersoorten. Ik heb me echt afgevraagd of het wel verstandig was om te gaan barfen, aangezien kip, rund en lam te weinig divers wordt bevonden. Alleen laat ik me niet afschrikken en ben dus op zoek gegaan naar nog een diersoort en heb daarbij nu geit gevonden. Maar liefst moet daar dus nog een diersoort bij. Daarvoor moet ik toch al gauw her en der shoppen, nadenken, rekenen, enz.
Ik wil wel even toevoegen dat hoe diverser hoe beter naar mijn gevoel zinvol klinkt. Dus een advies om zoveel mogelijk divers te voeren vind ik zeker niet onzinnig. Maar in ogenschouw genomen dat 2 of 3 diersoorten barf toch ook al weer beter is (?) dan kvv, is het misschien wel goed om dat ook heel duidelijk kenbaar te maken. De diversiteit komt dan vanzelf wel bij diegene die daar moeite voor willen doen.
[quote="Boefke"]
Hmmm... misschien dat ik als beginnend barfer hier iets aan toe kan voegen. Ik moet idd zeggen dat ik het lastig vind om te voldoen aan de grote mate van diversiteit die wordt aangeraden. Als ik dan lees dat 2 of 3 diersoorten barf toch al wel weer beter zijn dan kvv, dan klopt het in mijn ogen wel dat een overstap van kvv naar barf extra lastig kan lijken wanneer het instapniveau daarvan is een diversiteit van min.4, liefst meer diersoorten. Ik heb me echt afgevraagd of het wel verstandig was om te gaan barfen, aangezien kip, rund en lam te weinig divers wordt bevonden. Alleen laat ik me niet afschrikken en ben dus op zoek gegaan naar nog een diersoort en heb daarbij nu geit gevonden. Maar liefst moet daar dus nog een diersoort bij. Daarvoor moet ik toch al gauw her en der shoppen, nadenken, rekenen, enz.
Ik wil wel even toevoegen dat hoe diverser hoe beter naar mijn gevoel zinvol klinkt. Dus een advies om zoveel mogelijk divers te voeren vind ik zeker niet onzinnig. Maar in ogenschouw genomen dat 2 of 3 diersoorten barf toch ook al weer beter is (?) dan kvv, is het misschien wel goed om dat ook heel duidelijk kenbaar te maken. De diversiteit komt dan vanzelf wel bij diegene die daar moeite voor willen doen.
[/quote]
Niet bot/rot bedoelt hoor Boefke, maar ik zit hier niet alleen om het barfen zo makkelijk mogelijk te maken. Het moet bereikbaar zijn voor iedereen, maar wel op een verantwoorde manier. Ik wil dat mensen hun hond gezond voeren. En ik wil dat mensen begrijpen waarom. En ik wil dus helemaal niet het risico lopen dat mensen gaan barfen met kip, kip, kip, kip en pens. Het is de bedoeling dat honden GOED te eten krijgen!
Weet je, als wat bovenstaande waar is, dan kun je vanaf morgen wel alleen broccoli gaan eten en de rest van de groentes achterwege laten. Groen = groen. Maar zo simpel liggen de dingen in mijn ogen niet.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 25 mar 2006, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="Boefke"]
[/quote]
Een visje is ook al een diersoort extra, kun je ook nog 2 visjes nemen, ben je er alweer eentje verder, zit je met je geit erbij al op 6. Zo kom ik ook aan mijn 6 soorten. Soms kun je even een ander beest erbij scoren (kersteend b.v.) , hebben ze weer een tijdje 7 soorten.
[quote="Angelique"]
Een visje is ook al een diersoort extra, kun je ook nog 2 visjes nemen, ben je er alweer eentje verder, zit je met je geit erbij al op 6. Zo kom ik ook aan mijn 6 soorten. Soms kun je even een ander beest erbij scoren (kersteend b.v.) , hebben ze weer een tijdje 7 soorten.
[/quote]
Das waar. Helaas willen de vissekoppen nog niet lukken. Maar het wordt ook wel langzaam iets makkelijker. Ik vind zo nu en dan idd een stukje van t een of ander in de aanbieding.
[quote="Lizzy"]
Niet bot/rot bedoelt hoor Boefke, maar ik zit hier niet alleen om het barfen zo makkelijk mogelijk te maken. Het moet bereikbaar zijn voor iedereen, maar wel op een verantwoorde manier. Ik wil dat mensen hun hond gezond voeren. En ik wil dat mensen begrijpen waarom. En ik wil dus helemaal niet het risico lopen dat mensen gaan barfen met kip, kip, kip, kip en pens. Het is de bedoeling dat honden GOED te eten krijgen!
Weet je, als wat bovenstaande waar is, dan kun je vanaf morgen wel alleen broccoli gaan eten en de rest van de groentes achterwege laten. Groen = groen. Maar zo simpel liggen de dingen in mijn ogen niet.....
[/quote]
Ik begrijp wel waar je vandaan komt en dat je mensen van de kip kip en nog eens kip af wilt houden. Ik vind het advies van divers ook goed. Maar laat ik zeggen dat ik als voedseldebiel wel begrijp wat Paul_Barte bedoelt. Van kvv in de bak mieteren zonder nadenken naar 5 diersoorten, groentemix en tafelrestjes, is nogal een jump voor sommigen, waaronder voor mij. Ik kan niet goed uitleggen waarom ik dat lastig vind. Theoretisch begrijp ik het allemaal wel, maar om het ook zo in de vriezer en 'op tafel' te krijgen vind ik gewoon niet eenvoudig. Bij mij wegen het feit dat ik het belangrijk en leuk vind zwaarder, dus ik kom er wel , maar je legt de lat hoog Lizzy. Voor mij net niet te hoog, maar wel verdomde hoog
Een beetje nadenken is "de lat te hoog leggen"
Misschien leg jij de lat wel te laag, door te kiezen voor gemak en het beetje nadenken voor je te laten doen en dan tegen jezelf te zeggen "dit is goed zo".
Esther (Boefke) geeft precies aan waar het mij ook een beetje knelt. De overgang van kant en klaar in de bak naar minimaal 5 diersoorten voor het bot, vlees en organen + de groentenmix van als het even kan 10 groenten is, voor mij, heel groot. Ik ben nu enkele weken bezig met oriënteren, veel lezen over het barfen en proberen adressen te vinden waar ik enigzins betaalbare dingen kan kopen. Langzaam maar zeker komt het einde (een barfmenu dat grotendeels voldoet aan de "eissen") in zicht. Elk begin is moeilijk en over een jaar zal ik waarschijnlijk lachen over deze moeizame en twijfelachtige start. Echter, ik ben blij dat de lat hoog gelegd wordt op dit forum en dat het me zoveel moeite kost om die te bereiken omdat ik dan uiteindelijk weet dat ik goed bezig ben en mijn honden geen menu voorschotel waar ze misschien een tekort van zouden kunnen oplopen (ik heb ze al zo'n ontzettende achterstand gegeven door ze 6 jaar lang alleen maar brokken voor te zetten).
Ik denk wel dat het mensen afschrikt om te gaan barfen wanneer ze lezen over de vele diersoorten en groenten. Echter, deze mensen zullen, net zoals ik, starten met kvv en misschien uiteindelijk toch ook de stap wagen naar zelf samenstellen.
Laatst gewijzigd door *Remy* op za 25 mar 2006, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Voordat ik met de nollebakmonsters op half kvv/barf overstapte was heel wat,echter wij(Jaco stond er ook volledig achter)wilden het gewoon goed doen en niet zoals sommige mensen (die op hun manier barfen) aanklooien zonder zich er in verdiept te hebben.
Echt al het vlees/botten etc moest EERST in mijn vriezer liggen en toen pas durfde ik het aan om te beginnen met half barf.
Nu eten ze vanaf verleden jaar zomer volledig barf en het gaat gewoon helemaal perfect,ik voer zelfs op het oog maar hou de bot/vleespercentages strak in de gaten,echt iedere dag hou ik de verschillende soorten vlees/bot en vis etc bij,ik heb de totale weekmenu in mijn hoofd en iedere dag weet ik wat ik voor de volgende dag uit de vriezer moet halen.
Geef ik heel soms eens iets extra's van kippennekken of karkassen omdat de hele prooidieren niet op tijd zijn ontdooid dan maak ik dit meteen de volgende dag weer goed,ik ben blij dat ik het zo moeilijk vond in het begin!
Met een beetje zoeken en wat geluk kom je heus wel aan je adresjes hoor
[quote="Angelique"]
Een beetje nadenken is "de lat te hoog leggen"
Misschien leg jij de lat wel te laag, door te kiezen voor gemak en het beetje nadenken voor je te laten doen en dan tegen jezelf te zeggen "dit is goed zo".
[/quote]
Ja Angelique, dat zal het zijn
Ik schrijf toch heel duidelijk dat ik het advies van divers onderstreep! Er staat ook heel duidelijk dat ik het niet 'te' hoog vind, dat maak jij ervan.
Ik geef slechts aan dat het wat verwarrend is wanneer je, zoals ik deed, eerst kvv lam, rund, pens en kip voert, je dan prima bezig bent, maar je weet 'het kan beter' en vervolgens deze zelfde diversiteit in een menu stopt met nog vis erbij, er minstens 2 diersoorten bij moeten. En die diersoorten liggen niet overal op de hoek van de straat voor een betaalbare prijs. Dus moet er wel degelijk worden nagedacht, geregeld en gerekend worden ja. Ik ben bereid om daar 50km heen en terug voor te rijden, maar beste Angelique, niet iedereen wil en niet iedereen KAN dat. Dat heeft niets te maken met het jezelf gemakkelijk willen maken. Maar buiten dat speelt gemak wel degelijk een grote rol in onze levens.
Als het zo is dat kip, rund, lam en vis, groente en ei barf alweer beter is dan ditzelfde in kvv vorm, dan is het wel prettig om ook dat te horen en niet alleen dat er nog diersoorten bij moeten omdat het anders niet voldoet. Natuurlijk ontstaat er dan de angst dat de hond tekorten oploopt. We hebben nu eenmaal allemaal in ons achterhoofd zitten dat we een uitgebalanseerd voedselpakket niet zelf kunnen maken.
Ik heb het al een keer gezegd en ik ga mezelf herhalen. Versvlees en BARF zijn niet te vergelijken. Je voert in beide gevallen rauw, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
BARF is een totaal ander concept. Dat drijft op variatie. En we hebben het hier niet over de minimale eisen om je hond in leven te houden. We hebben het over de ultieme manier van voeren.
Dit geldt in feite hetzelfde voor de mens. Daar ligt ook de nadruk bij voeding op variatie. Of zou je iedere dag het volgende willen eten: 1 appel. 2 aardappelen. 2 ons broccoli. 1 ons tartaar. 2 boterhammen met kaas. Dag in. Dag uit. Jaar in. Jaar uit. Of wil je ook wel eens een ander fruit? Of iets anders als aardappel? Of broccoli? Niet alleen is dat lekkerder, maar ook gezonder. Want appel en sinasappel is beide fruit. Maar daar houdt de overeenkomst dan wel op. Ga je beide fruitsoorten analyseren, kom je tot de ontdekking dat beide fruitsoorten anders in elkaar steken.
Wij mensen eten niet compleet. En dieren hoeven dat ook niet. Honden hebben helemaal geen behoefte aan complete voeding. Maar, omdat mensen geen zin, geen tijd, geen energie, geen weet-ik-wat hebben om zelf het eten samen te stellen voor de hond, is er kant-en-klare voeding. Beetje vergelijkbaar met de kant-en-klare stoommaaltijden van de Albert Heijn. En dat is ook best lekker. Maar als je drie dagen pasta met zalm en courgette met roomsaus hebt gegeten, komt het ook je neusgaten uit.... Toch? Gelukkig werkt het zo bij honden niet en vreten die opportunisten wat de pot schaft.
Maar goed, complete voeding is dus absoluut niet noodzakelijk. Alleen, die kant-en-klare voeding moet "compleet" gemaakt worden (en dat gaat vaak met behulp van kunst-en-vliegwerk, oftewel premixen of specifieke vitamine/mineralenpreparaten) want de hond krijgt het iedere dag, dag in dag uit, te eten.
BARF is een totaal ander concept. En ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat mensen gaan barfen omdat het veeeeeel goedkoper is als het kant-en-klare prakkie. En ze gaan dan barfen met gratis kippenkarkassen/nekken, vrijwel gratis runderstrotten, runderkopvlees en kippenhartjes en dat moet het dan maar zijn. Ja, leuk, zo kan iedereen barfen. Lekker goedkoop ook. Maar is het ook goed? Nou, niet als je gaat om ultieme voeding van je hond. Daar komt iets meer bij kijken.... Helemaal vervelend wordt het wanneer deze mensen dan overal gaan roepen dat BARF knudde is en hun hond het er helemaaaaaal niet goed op doet..... En tja, is dat nou de schuld van BARF of de schuld van de barfer? Ondertussen wordt het zelf samenstellen (tot mijn grote verdiet) wel in waardeloos negatief daglicht gesteld...
Als je toch versvlees voert waar rund, kip en lam in zit en je gaat dan na dat er een premix overheen gegooid is om het zooitje "compleet" te maken, dan is moet het niet al te moeilijk zijn om te begrijpen dat je met BARF een andere wereld in stapt! BARF is een concept dat drijft op variatie.
Als je zelf samenstelt met lam, rund, kip en vis = 4. Prima! Je bent dan al een heel end, zo er niet helemaal! Voor het mooie mag er dus nog wel wat bij. Ik snap niet zo goed waarom die lat dan ineens zo hoog is.... Zelf eet je vast ook wel eens andere groente als broccoli. Ander fruit als appel! Ik snap wel dat het niet altijd eenvoudig is om aan nog een vleessoort te komen. En wat niet gaat, gaat niet. Je kunt dan met wat gezonde aanvullingen toch heel gezond zelf samenstellen, maar dan moet je wel wat extra's gaan geven. Te denken valt aan rauwe eitjes, zuivel, groentemixen en toevoegingen als visolie en tarwekiemolie en bijv. chlorella ofzo.
En als ik dan zie dat er mensen zijn die vinden (gehoord hebben) dat groentemixen niet noodzakelijk zijn en gaan barfen met kip, kip, pens, kip, kip, pens en kopvlees: dan houd ik mijn hart echt vast. Juist wanneer je volgens het hele prooidiermodel wilt voeren en beslist geen groentemixen wilt geven (omdat Jantje zegt dat het niet hoeft): die hebben dan zeker variatie in vleesbotten, vlees en orgaanvlees nodig. En weet je: ik wil graag ook dat de meelezers (die 2 menu-topic-jes doorstiefelen) begrijpen dat BARF makkelijk is, maar nou ook weer niet zo makkelijk dat het wel lukt met kip, kip, pens en kip....
Ik heb nooit ergens geschreven dat je 5 soorten vleesbot moet voeren. Als je kippenbotten en bijv. geitenbot voert en daarnaast nog rundvlees en bijv. lamsvlees (+ bijv. organen van kip en lam of kip en rund) en bijv. 1 keer per week vis: dan ben je er al. Dat is 5. En als mensen echt niet verder komen als 3 diersoorten (omdat het niet verkrijgbaar is of omdat de hond het niet lust), dan ben ik ook de beroertste niet om te helpen zelfs hiermee nog wat fatsoenlijks in elkaar te sleutelen! Of om tenminste mee te denken over hoe ze verder kunnen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 26 mar 2006, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="Lizzy"]
Ik heb het al een keer gezegd en ik ga mezelf herhalen.
[/quote]
Tja Lizzy, dat moet je helaas wel vaker met eigenwijze snotneuzen op het forum
Ik begrijp wat je bedoelt.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik zelf gezond, doch erg eenzijdig eet. Ik vind het al gauw wel ok en vaar daar prima bij. Maar diversiteit klinkt heel logisch. En ik heb er waardering voor dat je mensen zo goed en uitgebreid mogelijk wilt adviseren!
Je bent luid en duidelijk aangekomen Lizzy. Dank je voor je uitleg en sterk van je dat je niet enorm geïrriteerd raakt van steeds opnieuw hetzelfde verhaal te moeten vertellen en nog sterker vind ik het dat je niet afwijkt van je overtuigingen en principes tav zelf samenstellen.
Wat ik mis is dat je nl ook met Kvv kan afwisselen. Je komt dan ook aan je aantal verschillende diersoorten.
Het is idd zo dat een aantal mensen gaan BARFen en denken dat ze het weten maar ondertussen te eenzijdig bezig zijn.
Hiermee werk je anti versvlees en pro brok in de hand.
Dan lijkt me een goed compromis, Kvv en afwisseling veeeeeeel beter dan alleen brok.
Natuurlijk heet dit BARFplaats een geen KVVplaats maar het moet wel haalbaar zijn voor iemand. De meerderheid haakt af als de lat te hoog ligt.
Dat is zo zonde!
[quote="Fido"]
Wat ik mis is dat je nl ook met Kvv kan afwisselen. Je komt dan ook aan je aantal verschillende diersoorten.
Het is idd zo dat een aantal mensen gaan BARFen en denken dat ze het weten maar ondertussen te eenzijdig bezig zijn.
Hiermee werk je anti versvlees en pro brok in de hand.
Dan lijkt me een goed compromis, Kvv en afwisseling veeeeeeel beter dan alleen brok.
Natuurlijk heet dit BARFplaats een geen KVVplaats maar het moet wel haalbaar zijn voor iemand. De meerderheid haakt af als de lat te hoog ligt.
Dat is zo zonde!
[/quote]
KVV is inderdaad prima af te wiselen met BARF. Vaak zijn de KVV'ers van nu de (part-time) Barfers van de toekomst.
Ik stuur regelmatig mensen door naar deze site om wat goede informatie door te spitten maar krijg regelmatig de vraag om men hier niet te ver is doorgeschoten.
Er is inderdaad een verschuiving opgetreden in de loop der tijd. Door o.a. te roepen dat er het liefste 6 of 10 diersoorten nodig zijn om te barfen wordt het barfen tot een soort elite-eten gepromoveerd en voor het gros van de mensen is dat niet haalbaar. Veel mensen zijn tegenwoordig al blij als ze zelf kunnen kiezen uit 2 of 3 soorten vlees in de week. (half-om-half gehakt meegerekend).
De afdeling KVV wordt misschien onbewust steeds meer naar beneden geduwd en gekleineerd en het barfen steeds meer opgehemeld........