Molina is een windhond van 25 kilo en is niet echt te dik. Windhonden hebben van nature al een hogere energiebehoefte en de actief wordt daarom al aangeraden voor dit ras. Ik denk dat ik de volgende keer toch maar actief zal kopen.
Van de Rodi at ze normaal 600 gram per dag, Carnibest Natuur geef ik nu 500 gram per dag. Ik denk dat ik van de actief dan maar met 400 gram per dag zal beginnen of is dat te veel vergeleken met de 600 gram Rodi die ze voorheen kreeg? Volgens de richtlijn van CB (20-25 gram per kilo) zou ze met 500 tot 625 gram per dag toe moeten kunnen, maar in de actief zit natuurlijk meer energie en gezien haar leeftijd van 11 jaar is ze lang zo actief niet meer als bijv onze andere honden. Ach, als 400 gram te weinig blijkt kan ik altijd nog meer gaan geven.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Bij de dierenarts kom je niet veel verder dan nierdieet (hoewel ze ook niet echt afwijzend staan tegenover vers), jullie tips heb ik tenminste echt iets aan, want nierdieet komt er niet in, bovendien lust madam dat toch niet.
Carnibest Natuur bevat 0,4% fosfor. Maar zoals je zelf al aangeeft: daar eet je hond dus minder van.
Carnibest Actief bevat bijna 0,6% fosfor.
Nou heb ik vandaag mijn rekendag niet, maar je hebt wel kans dat 400 gram actief genoeg zou zijn.
Ik weet nu alleen even niet bij welk voer je hond nu het minst fosfor binnen krijgt....
Met 600 gram Rodi, a 0,3% en 0,2% fosfor
Met 500 gram Natuur, a 0,43% fosfor
Met 400 gram Actief, a 0,57% fosfor
Rekenwonders, hellup!
Volgens mij werkt Rodi wel met de zwaarste premixen (vitamine/mineralenmiddelen) die er bestaan. Vanuit dat oogpunt zou ik zelf niet voor Rodi zou kiezen... Het aantal mineralen (en zeker onnatuurlijke) wil je namelijk ook wel beperken, bij nierproblemen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 mar 2006, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="Lizzy"]
Ik liep net in het bos en "BLING", er ging ineens een lampje branden! Wat Audrina schrijft is natuurlijk wel het geval: de calorie-behoefte van de hond speelt hier een grote rol!
Volgens mij zit het zo: light is in geval van nierfalen waarschijnlijk helemaal niet verstandig. Want, stel dat de hond een normale tot grote behoefte heeft aan calorieen en je geeft hem light. Dan gaat hij afvallen. Om hem op gewicht te houden moet je hem veeeeel meer gaan voeren. Met als gevolg dat hij dus meer fosfor binnen krijgt als dat hij binnen zou krijgen wanneer je hem Natuurvoer of Actief geeft.
Snap je wat ik bedoel? Ik bedoel dus: relatief gezien lijkt het dus alsof de light minder fosfor bevat. Maar als je er meer van moet gaan voeren als de andere voedingen (echt veel meer), dan voer je dus meer fosfor.
Hetzelfde geldt voor een hond met een normale energiebehoefte. Misschien krijgt hij wel net een tikje minder fosfor binnen als je hem op Actief zet, omdat hij van Actief beduidend minder moet eten. En als hij dus minder eet, krijgt hij minder fosfor binnen.
Ik denk wel dat er een kantelpunt is.
Stel je hebt een veeeeel te dikke hond. Met een heeeeeel laag energiebehoefte. En de hond zou van de light versie 500 gram moeten eten. Maar omdat je van de Actief minder moet voeren, krijgt de hond relatief minder fosfor binnen wanneer je hem de Actief voert. Maar als ie nou op 200 gram Actief nog te dik wordt, dan zou ik deze hond op de Natuur zetten om de simpele reden dat hij ook wel genoeg voedingsstoffen moet binnen krijgen. Nog minder voeren lijkt me onverantwoord omdat hij nog wel de juist hoeveelheid andere voedingsstoffen moet binnen krijgen....
Maar goed, ik geef toe: ik leg het zelf niet erg duidelijk uit... Beter lukt het me momenteel even niet. Maar ik hoop dat je het toch begrijpt!
[/quote]
Op zich inderdaad heel logisch, ware het niet dat onze boxer van de Aktief net zoveel eet als van de Natuur. In ons geval gaat het dan dus niet op.
[quote="boxer.B"]
Op zich inderdaad heel logisch, ware het niet dat onze boxer van de Aktief net zoveel eet als van de Natuur. In ons geval gaat het dan dus niet op.
[/quote]
Nou, in jouw geval gaat dus ook op dat je hond dan met Actief meer fosfor binnen krijgt als dat hij natuur eet. Maar blijkbaar heeft hij daar verder geen last van.
[quote="Lizzy"]
Nou, in jouw geval gaat dus ook op dat je hond dan met Actief meer fosfor binnen krijgt als dat hij natuur eet. Maar blijkbaar heeft hij daar verder geen last van.
[/quote]
Wij hebben toen ook door de bioresonantie therapeute laten testen welk van de twee het beste voor hem zou zijn en daar kwam uit dat hij de Aktief wel verdroeg en de Natuur niet.
Maar zal het ook niet per hond toch verschillen wat ze wel en wat ze niet kunnen verdragen, en wat voor hem/haar de grootste boosdoener is??
[quote="boxer.B"]
Wij hebben toen ook door de bioresonantie therapeute laten testen welk van de twee het beste voor hem zou zijn en daar kwam uit dat hij de Aktief wel verdroeg en de Natuur niet.
Maar zal het ook niet per hond toch verschillen wat ze wel en wat ze niet kunnen verdragen, en wat voor hem/haar de grootste boosdoener is??
[/quote]
Ik zeg niet dat jouw hond het op Actief niet beter kan doen! Dat zal best. Maar als je hond dezelfde hoeveelheid Actief eet als dat hij Natuur eet: dan krijgt hij op Actief dus meer fosfor binnen. Want ik denk dat de analyses van Carnibest wel betrouwbaar zijn. En daar kun je dus zien:
Natuurvoer Fosfor 0,43%
Actief Fosfor 0,57%
Wanneer er nierproblemen zijn, dan is het in eerste instantie volgens mij gewoon verstandig om de hoeveelheid fosfor te beperken. Dat er bij jouw hond mogelijk andere complicaties zijn die de bio-resonantie therapeute behandeld en Actief daar beter bij past: dat betwijfel ik niet hoor! Maar dat lijkt me dus niet 'standard operating procedure'.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 mar 2006, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens kan het zijn dat er andere goede redenen zijn om toch Actief te voeren, redenen die ik niet zie of nog niet snap... Ik hoop dat Audrina/Peet daar nog wat over kunnen/willen zeggen!
[quote="Lizzy"]
Met 600 gram Rodi, a 0,3% en 0,2% fosfor = 180 / 120
Met 500 gram Natuur, a 0,43% fosfor = 215
Met 400 gram Actief, a 0,57% fosfor = 228
[/quote]
Om een gelijk fosfortotaal te krijgen als bij de 500 gram natuur zou ze slechts 375 gram actief mogen hebben, dat lijkt me wel heel weinig.
Met de Rodi rund en groente krijgt ze dus het minste fosfor binnen, maar dan zit je dus wel weer met de vitamine en calciumsupplementen.
Zou het ook nog verschil maken wat de bron van de fosfor is? Misschien levert de fosforbron bij het ene merk wel minder 'slechte' fosfor dan bij het andere merk en is dit kwaliteitsverschil dusdanig dat het compenseert voor de grotere hoeveelheid fosfor.
Kortom zou het kunnen dat de fosfor in CB van een dusdanig betere kwaliteit is dat het toch gezonder is dan de kleinere hoeveelheid fosfor in de Rodi?
[quote="Lizzy"]
Overigens kan het zijn dat er andere goede redenen zijn om toch Actief te voeren, redenen die ik niet zie of nog niet snap... Ik hoop dat Audrina/Peet daar nog wat over kunnen/willen zeggen!
[/quote]
Voor mij was de reden om het te voeren die calorie / eiwit verhouding omdat de DA daar toen zo op zat te hameren. Maar ja, dat is inmiddels ook al weer achterhaald. En ook omdat mijn reu erg mager is en snel de neiging heeft om nog magerder te worden. Maar ik voer 'm inmiddels geen CB actief meer. En achteraf blijkt dat mijn hond niet eens een nierprobleem had, foutje van de DA.
Hmmm...ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heb zitten rekenen hoor. Mijn overweging voor de Aktief zijn anders:
1) Een nierpatient heeft snel de neiging om te vermageren (althans, Beau wel), vandaar mijn voorkeur voor Aktief...
2) Ik heb het "idee" dat fosfor beter bindt met een natuurlijke calciumbron dan een supplement. Dit is geen wetenschappelijk iets, maar gewoon een gevoel. Dus daarom ook weer Cb
3) de combi Cb + Solidago (en de weekendse barfhap) is gewoon een "goeie" voor Beau, hij doet het er prima op.
Op deze wijze probeer ik dus zijn nieren in een dusdanig gezonde staat te houden dat die toch zelf het eventuele teveel aan fosfor kunnen verwerken.
Waarschijnlijk staat mijn vraag dan nu verkeerd! maar er zijn toch ook zoveel katten met nierfalen.
Is daar dan ook een KVV voor??
Of een ander alternatief?
Volgens mij is ieder kvv ook voor katten 1000 keer beter als welke brok dan ook! Katten krijgen nierproblemen van brokken... Brokken zijn veel te droog. Katten moeten waterrijke voeding hebben. En versvlees voldoet daar prima aan. Mijn kat is 19 jaar. Ze heeft een zenuwziekte (heeft vorig jaar bijna het loodje gelegd) en heeft slecht functionerende nieren. Ze staat op Bibi, eet dat met graagte, krijgt iedere dag een Fortekor pilletje (halfje) en de dierenarts begrijpt er geen snars van dat ze nog leeft en dat het (relatief gezien) zo goed met haar gaat. Ik wel 8)!
[quote="Brumby"]
Waarschijnlijk staat mijn vraag dan nu verkeerd! maar er zijn toch ook zoveel katten met nierfalen.
Is daar dan ook een KVV voor??
Of een ander alternatief?[/quote]
Bandit heeft Kvv dieetvoeding
Bandit Biologische vleesmix speciaal adviesvoeding voor de kat met blaas en nierproblemen/suikerziekte
Bandit Biologische vleesmix speciaal adviesvoeding voor de hond met blaas en nierproblemen
Beide zijn met laag fosfor gehalte en glutenvrij
Ik weet niet of dit verkrijgbaar is bij ieder Bandit verkooppunt omdat het om dieetvoeding gaat. Dan kan je het beste even contact opnemen met Bandit
Het is in iedergeval wel bij Natuurlijk voor Dieren in A'dam en bij Any Animal in Heiloo verkrijgbaar
[quote="Lizzy"]
Volgens mij is ieder kvv ook voor katten 1000 keer beter als welke brok dan ook! Katten krijgen nierproblemen van brokken... Brokken zijn veel te droog. Katten moeten waterrijke voeding hebben. En versvlees voldoet daar prima aan. Mijn kat is 19 jaar. Ze heeft een zenuwziekte (heeft vorig jaar bijna het loodje gelegd) en heeft slecht functionerende nieren. Ze staat op Bibi, eet dat met graagte, krijgt iedere dag een Fortekor pilletje (halfje) en de dierenarts begrijpt er geen snars van dat ze nog leeft en dat het (relatief gezien) zo goed met haar gaat. Ik wel 8)!
[/quote]
IDD!!!!!
weten jullie dat 80% van de katten in het asiel blaasgruis hebben. Gehoord van een asiel medewerkster.
Dit moet je toch aan het denken zetten