GRAS ETEN BIJ CB
Moderator: eelke
Re:GRAS ETEN BIJ CB
Toch heb ik het idee dat er bepaalde eiwitten in dat jonge gras zit. Vooral dat jonge gras.
Wij hadden een paard die van dat gras in de vroege wei bulten kreeg. De D.A. zei dan teveel eiwitten.
Maar goed...ik kan het ook mis hebben hoor maar waarom zouden er geen bepaalde voedingsstoffen in zitten?
Wij hadden een paard die van dat gras in de vroege wei bulten kreeg. De D.A. zei dan teveel eiwitten.
Maar goed...ik kan het ook mis hebben hoor maar waarom zouden er geen bepaalde voedingsstoffen in zitten?
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Dat bulten van eiwitten-verhaal bij paarden is achterhaald hoor, het komt van andere stofjes in het gras.
Volgens mij vinden zowel honden als paarden het lekker omdat het zoveel suikers bevat, lekker zoet!
Verder denk ik eerlijk gezegd dat honden er niet zoveel me kunnen. De celwanden van gras zijn keihard, daar hebben paarden nog moeite mee (de bacterien in de dikke darm en blinde darm moeten eraan te pas komen) en die kunnen echt kauwen, dwz malen en pletten. Maar de suiker zit ook in vaten die door de stengel lopen en die kunnen ze dus wel binnenkrijgen.
Volgens mij vinden zowel honden als paarden het lekker omdat het zoveel suikers bevat, lekker zoet!
Verder denk ik eerlijk gezegd dat honden er niet zoveel me kunnen. De celwanden van gras zijn keihard, daar hebben paarden nog moeite mee (de bacterien in de dikke darm en blinde darm moeten eraan te pas komen) en die kunnen echt kauwen, dwz malen en pletten. Maar de suiker zit ook in vaten die door de stengel lopen en die kunnen ze dus wel binnenkrijgen.
-
roefus
Ik zie Roefus er wel regelmatig in happen, maar ik weet niet zeker of hij daadwerkelijk iets binnen krijgt.
Hij hapt nogal onhandig
Hij hapt nogal onhandig
-
Maaike_L
- 3-sterren

- Contacteer:
[quote="Rovanna"]
Mijn Mal eet ook alleen bepaald gras als hij moet overgeven; hij barft nu ruim een jaar. Mijn Lab eet alleen het verse gras en hoeft nooit over te geven. Deze discussie is al zo vaak gevoerd dat we gevoeglijk aan kunnen nemen dat het eten van gras (net als het eten van poep) niets met voeding te maken heeft. Honden vinden het gewoon lekker.
[/quote]
Ik doelde ook niet zozeer op het waarom ze het eten (inderdaad regelmatig berichten hierover gelezen op Barfplaats
), maar meer op het binnenhouden ervan.
Mijn Mal eet ook alleen bepaald gras als hij moet overgeven; hij barft nu ruim een jaar. Mijn Lab eet alleen het verse gras en hoeft nooit over te geven. Deze discussie is al zo vaak gevoerd dat we gevoeglijk aan kunnen nemen dat het eten van gras (net als het eten van poep) niets met voeding te maken heeft. Honden vinden het gewoon lekker.
[/quote]
Ik doelde ook niet zozeer op het waarom ze het eten (inderdaad regelmatig berichten hierover gelezen op Barfplaats
Ik moet zeggen dat Zita altijd moest overgeven als ze gras at. Toen kreeg ze nog brokken. Maar nu eet ze bij de wandeling ook gras maar ze geeft niet meer over. Ze krijgt nu KVV. Maar het is volgens mij ook echt dat lekkere lange verse gras. Lotje vindt het sinds twee dagen ook heerlijk. Ziet er eigenlijk ook smakelijk uit.
Hier had ik eerst maar 1 koe zonder vlekken, nu heb ik er dus 2.
Beide mannen eten dus gras, denk zelf dat dit nu komt doordat het weer warmer is en dus het gras eindelijk gaat groeien.
Het gras bij ons in de achtertuin is niet interressant, maar bijv het gras in hun arena of langs de vaart weer wel.
Ze zijn dus allebei erg kieskeurig.
Dit jaar bedacht ik dat ik het eens op ging schrijven vanaf wanneer tot wanneer ze nou gras kanen en dan de temperatuur enzo erbij.
Misschien helpt dat enige inzicht te krijgen in onze "hondenkoeien"
Beide mannen eten dus gras, denk zelf dat dit nu komt doordat het weer warmer is en dus het gras eindelijk gaat groeien.
Het gras bij ons in de achtertuin is niet interressant, maar bijv het gras in hun arena of langs de vaart weer wel.
Ze zijn dus allebei erg kieskeurig.
Dit jaar bedacht ik dat ik het eens op ging schrijven vanaf wanneer tot wanneer ze nou gras kanen en dan de temperatuur enzo erbij.
Misschien helpt dat enige inzicht te krijgen in onze "hondenkoeien"
-
*Robin*
- 5-sterren

- Contacteer:
[quote="Maaike_L"]
), maar meer op het binnenhouden ervan.
[/quote]
ik denk zelf dat brokkenhonden, door hun doodgekookte vorm van voer, een maag hebben die niet sterk genoeg is om het gras te verdragen. Net als bij katten.
Bij mijn moeder gingen de katten ook altijd spugen van gras eten, en mijn vers etende katje ook niet. het komt er aan de achterkant gewoon in hele sprietjes weer uit.
ik denk dat het in de natuur van de hond en kat zit om gras te knagen, of ze nu brokken of vers eten. alleen de brokken zorgen voor een niet optimaal zuurgehalte van het maagzuur en te weinig goede bacterien om het gras te verdragen in de maag.
ik heb hier ook wel eens gehoord dat bijv. chimpansees hele varenbladeren doorslikken om zichzelf te "ontwormen" dus reinigen van parasieten. misschien is dit een rede waarom honden en katten gras eten, om de darmen te zuiveren en afvalstoffen die blijven hangen, mee naar buiten te brengen.
als iemand hier een ander idee over heeft hoor ik het graag.
(het kan natuurlijk ook zijn dat ik het compleet verkeerd gedacht heb
)
[/quote]
ik denk zelf dat brokkenhonden, door hun doodgekookte vorm van voer, een maag hebben die niet sterk genoeg is om het gras te verdragen. Net als bij katten.
Bij mijn moeder gingen de katten ook altijd spugen van gras eten, en mijn vers etende katje ook niet. het komt er aan de achterkant gewoon in hele sprietjes weer uit.
ik denk dat het in de natuur van de hond en kat zit om gras te knagen, of ze nu brokken of vers eten. alleen de brokken zorgen voor een niet optimaal zuurgehalte van het maagzuur en te weinig goede bacterien om het gras te verdragen in de maag.
ik heb hier ook wel eens gehoord dat bijv. chimpansees hele varenbladeren doorslikken om zichzelf te "ontwormen" dus reinigen van parasieten. misschien is dit een rede waarom honden en katten gras eten, om de darmen te zuiveren en afvalstoffen die blijven hangen, mee naar buiten te brengen.
als iemand hier een ander idee over heeft hoor ik het graag.
(het kan natuurlijk ook zijn dat ik het compleet verkeerd gedacht heb
Hier eten ze ook allemaal gras en niet alleen bij CB, maar ook toen ze nog brok kregen. Het is lente en dan staan ze hier allemaal te grazen in de tuin alsof ze koeien zijn 
Ik heb er wel eentje die eet zwart zand, gewoon midden van een zandpad in het bos, of gewoon tussen de planten vandaan. Dat lijkt me wat zwaar op de maag te liggen
Gr. jacqueline
[quote="Kuszco"]
Sinds twee dagen is zita nu helemaal van de brokken af.
Het gaat goed. Alleen vanmorgen voor haar ontbijt zat ze toch weer met een rammelende maag voor de aanrecht op haar ontbijtje te wachten. Ook at ze op haar lege maag weer wat gras buiten. Normaal braakt ze dan wel eens. Maar het eten is er goed ingebleven.
Ik dacht dat die rommelingen nu misschien over zouden zijn en dat gras eten. Ze eet niet veel gras maar vroeger deed ze dat altijd als ze misselijk was.
Zou ze toch nog te weinig krijgen.
Ze krijgt 4x per dag 125gr. CB light. Ze weegt 22kg.
Of is het toch nog te vlug om daar iets over te zeggen?
[/quote]
Ik heb er wel eentje die eet zwart zand, gewoon midden van een zandpad in het bos, of gewoon tussen de planten vandaan. Dat lijkt me wat zwaar op de maag te liggen
Gr. jacqueline
[quote="Kuszco"]
Sinds twee dagen is zita nu helemaal van de brokken af.
Het gaat goed. Alleen vanmorgen voor haar ontbijt zat ze toch weer met een rammelende maag voor de aanrecht op haar ontbijtje te wachten. Ook at ze op haar lege maag weer wat gras buiten. Normaal braakt ze dan wel eens. Maar het eten is er goed ingebleven.
Ik dacht dat die rommelingen nu misschien over zouden zijn en dat gras eten. Ze eet niet veel gras maar vroeger deed ze dat altijd als ze misselijk was.
Zou ze toch nog te weinig krijgen.
Ze krijgt 4x per dag 125gr. CB light. Ze weegt 22kg.
Of is het toch nog te vlug om daar iets over te zeggen?
[/quote]
ok.... dus ik hoef me ook geen zorgen te maken over mijn grazende hond. Het gras in de tuin is niet interessant, maar dat lange jonge gras......
-
Mariska bv Boris
- 1-ster

Re: GRAS ETEN BIJ CB
Nou, zo te lezen hoef ik me geen zorgen te maken over mijn koetje. Gisteren was ik even in het bos en meneer ging constant op zoek naar die lange grassprieten. Ik heb al ergens gelezen dat ze dan misschien een tekort aan vezelfs hebben, maar gisteren en vandaag krijgt hij Duck Pens, dus daar kan het niet aan liggen. Hij spuugt het ook niet uit, dus hij heeft ook geen last van zijn maag. Dan zal hij het inderdaad gewoon lekker vinden. Ik vind het iets minder lekker want de volgende dag komen er inderdaad allemaal poepdraadjes uit. Gelukkig is mijn vriend thuis vandaag 
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
weirdo geeft nog net geen melk, dat scheelt er nog aan.
Vanaf pup, iedere dag als ie buiten is eet hij gras.
Hij spuugt zeer zelden. Da Vinci toen ie pup was deed zijn grote broer na, 1x en daarna niet meer--hij vondt er niets aan!!!!
Zimba eet alleen gras als ie niet zo lekker is, wat zelden gebeurd.
In het begin maakte ik me er ook weleens druk om, zeker de hoeveelheden die weirdo naar binnen knaagt, nu let ik er niet zo veel meer op, 1 nadeel--er hangt natuurlijk weleens een spriet uit de achterkant die ik dus eruit mag halen
dat is dan wel iets minder..............
ellen
Vanaf pup, iedere dag als ie buiten is eet hij gras.
Hij spuugt zeer zelden. Da Vinci toen ie pup was deed zijn grote broer na, 1x en daarna niet meer--hij vondt er niets aan!!!!
Zimba eet alleen gras als ie niet zo lekker is, wat zelden gebeurd.
In het begin maakte ik me er ook weleens druk om, zeker de hoeveelheden die weirdo naar binnen knaagt, nu let ik er niet zo veel meer op, 1 nadeel--er hangt natuurlijk weleens een spriet uit de achterkant die ik dus eruit mag halen
ellen
-
De Geijsjes
- 5-sterren

Max eet vaak alleen zomers gras en dan alleen het hogere gras langs de waterkant. Hij heeft zo ook zijn bepaalde plekken wat het kennelijk "lekkerder gras" is ??
Max gaat er niet van overgeven, niet toen hij nog op de brok zat en nu hij op vers staat ook niet. Ik denk dat het helemaal niets met brokken of vers te maken heeft, de ene hond is gewoon de andere niet en de ene heeft een sterkere maag dan de andere.