Linda.B schreef:
Hoi Lizzy, wat goed uitgelegdt, bedankt!
De RMB's zijn idd 50% bot, 50 % vlees. Met de gf mix ga ik dan maar op zo'n 200 gram zitten en wat minder kopvlees.
Ik doe ook zo'n 2 x per week een eitje door de gfmix, dan wel voor twee honden, dus het wordt nog gedeeldt. Kan dit dan ook wel met die eiwitten, of kan ik dit beter 1 x per week doen.
Nou, dat is zo weinig en ei bevat zoveel gezonde dingen: ik zou dat er lekker in laten zitten.
Nog een vraagje (pff ik blijf aan de gang..!) vandaag heb ik lamribben en rug opgehaald. Toen ik het thuis uitpakte was het dus veel meer vlees dan bot ( ik gok bot 30% en vlees 70%, maar dat vind ik wel moeilijk in te schatten). Als ik deze geef en ik geef dan de volgende dag bv kipkarkas en dan daar geen vlees bij. Trekt dit dan het teveel van de dag ervoor weer recht? Begrijp je wat ik bedoel?
groetjes, linda
Zit er aan de kipkarkassen dan geen vlees? Ik vind dat moeilijk zo uit het blote hoofd te zeggen, zonder te weten wat het e.e.a. weegt. Maar, als de kippenkarkassen weinig vlees bevatten, dan denk ik dat je het e.e.a. wel makkelijk weer recht trekt!
Zal ik anders even uitleggen hoe ik aan de berekening ben gekomen? Dan kun je misschien makkelijker mee rekenen! (het beste reken je het e.e.a. ook na, want ik ben niet zo goed in rekenen):
Ik kwam aan 4000 gram RMB's in totaal (lamsnek, lamsribben, parelhoen, kippenkarkassen, etc). Daarvan is 50% vlees en 50% bot. Dus, 2000 gram vlees en 2000 gram bot.
Ik kwam aan 6 keer 150 gram groentes. Dat is samen 900 gram
Dan heb je 400 gram vlees + 2000 gram vlees van de RMB's = 2400 gram vlees in totaal
Dan geef je pens en die heb ik ingeschat op 700 gram qua gewicht. En de pens + 300 gram orgaanvlees (hart, lever, nier) = 1000 gram orgaanvlees in totaal.
Dit allemaal bij elkaar maakt 6800 gram totaal. 1% van 6800 = 68.
Dus
2000 gram bot maakt dus 29,5% bot in totaal
2400 gram vlees maakt dus 35,3% vlees in totaal
900 gram groente maakt dus 13,2% groente in totaal
1000 gram orgaan maakt dus 14,7% orgaan in totaal
500 gram vis maakt dus 7,3% vis in totaal
--------
6800 gram = 100%
En zijn de percentages die Ian Billinghurst "voorschrijft":
*60% RMB's die voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan
*15% - 20% fruit en groentes
*10% - 15% orgaanvlees
*5% - 10% tafelrestjes en/of supplementen
Nu is dit voor volwassen honden. Ik weet eigenlijk ineens niet meer 100% zeker dat dit ook voor pups geldt....

(want eigenlijk is jouw DD nog een puppie, toch?). Zoek ik op!
OK, ik weet dat we al 10 keer de discussie hebben gehad waarom het percentage van Ian Billinghurst (aan bot) zo hoog is. En vele leden van Barfplaats vinden het percentage te hoog. Maar, hetzelfde pecentage zie je ook weer terug komen in de boeken van Mogens Eliasen. Hij schrijft ook een hoger percentage bot voor dan bijv. Lonsdale en vandenEynde en JdBL. Ik heb deze vraag dus aan Mogens gesteld en hij schreef mij terug dat het percentage bot hoog is omdat het percentage eiwit niet te hoog mag worden. En ik vond zijn uitleg dus nogal logisch. Hij schrijft overigens voor dat het percentage bot (kaal) niet hoger mag zijn dan 30% van het totaal (en dat is dus die 60% RMB's van Ian B).
Ik copier toch zo de email van Mogens hier even onder voor je. Daar heb ik toestemming voor gekregen van hem. Ik heb het al ergens anders ook neergezet maar ik weet zo gauw niet waar.
Groetjes, Lizzy