Woutertje schreef:
Ja Lizzy, Harry is 7.3 jaar. Voor een Franse Bulldog aan de oude kant, maar dat maakt hoop ik niets uit.
Nee, leeftijd maakt niks uit. Hoewel sommige oudere honden wat trager worden en daarom minder voedsel nodig hebben. Daarom blijft het belangrijk dat je met je ogen voert.
Ok, ik begin het iets beter te begrijpen. 2% Is de leidraad maar 3 of 4% is ook goed. Ik kom dan zoals jij al zei op tussen ongeveer 400 en 500 gram per dag. Dat is ruwweg tussen 3000 en 3500 gram per week.
De gemiddelde middelgrote tot grote hond eet 2% van zijn lichaamsgewicht. De gemiddelde kleinere hond heeft meer nodig. Je kunt dan bijv. met 4% beginnen en als je ziet dat hij te dun wordt: geef je meer. En als hij te dik wordt: geef je minder. Er zijn zelfs volwassen, hele kleine hondjes die wel 7% van hun lichaamsgewicht nodig hebben. Dus je moet gewoon een beetje kijken hoe dat zit bij jouw hond. Heel klein is ie niet en hij zal bijv. niet zoveel verbranden als een tjiewaawaa

.
En dan ga ik daar de percentages over berekenen van
60% rmb's (een hele rauwe vis valt hier ook onder, toch?),
15/20% groentes,
10/15% orgaanvlees en
5/10% tafelrestjes en/of voedingssuplementen.
Dan maak ik daar een dagelijkse verdeling van en over de hele week heeft hij dan alles wat hij nodig heeft.
Ja. Dit kan prima, deze percentages. Uit ervaring heb ik wel gemerkt dat 60% vleesbot wat veel is. En 20% groente ook. En 10% tafelrestjes ook. Ik zou zelf 10% minder vleesbot en 5% minder groente geven en maximaal 5% tafelrestjes geven. In de plaats daarvan zou ik extra spiervlees geven (bijv. runderkopvlees of schapenvlees of geitenvlees ofzo).
Wij eten vaak zoete aardappels, en deze staan ook op jouw voedingslijst; deze kunnen dus ook rauw gegeven worden he?
Ja, in principe wel. In het begin merkte ik dat mijn honden er van gingen winden. Toen ben ik ze licht gaan koken en toen ging het beter.
Ik ga nu snel zoeken naar een goede groentemolen. Misschien kan ik het e.e.a. in de blender pureren.
Dat groentepuree, dat is een zachte of zelfs vloeibare massa stel ik me voor. Vinden honden dat niet raar om te eten? Of meng je dat met iets anders om een wat stevigere substantie te krijgen?
Ik meng de groente (die is bij mij vrij stevig omdat ik het niet of te verdunnen. Dat moet wel als je bijv. een blender gebruikt - zie de foto's op BarfClub:
http://www.barfclub.nl/groentenz.htm. Daar zie je ook een bak van mijn groentemix) altijd met vlees of orgaanvlees).