[quote="Nitus"]
[quote="oebaya"]
Paul Barte weet het allemaal vast beter dan ik, want die kan volgens mij zo een proefschrift over voeding schrijven en promoveren (boven een bepaalde leeftijd kan dat Paul, hebben we eindelijk een voedingsdeskundige die er wat van weet op hoog geschoold niveau), maar kan het zijn dat je hond problemen heeft met eiwit-vertering. Als het eiwit niet of onvoldoende wordt opgenomen door het lichaam, dan geeft dat nl. ook dunne ontlasting.
Het uitscheiden van eiwit hoeft niet per sé aan het voer te liggen, maar kan in het gestel van de hond zelf zitten. Is hij al eens lichamelijk onderzocht? Ook het niet dikker willen worden kan op iets wijzen.
gr.
Nicolette
[/quote]
Nitus is een hele onzekere hond, erg onrustig, slaapt weinig, wil alsmaar bij je zijn en je in de gaten houden, een stressig beestje dus, ik vermoed dat het daar wat mee te maken heeft. Ik eens ergens gelezen dat adrenaline de darmflora kan aantasten?
Hij is ruim een jaar geleden helemaal onderzocht door Atjo Westerhuis, bloed op : spochtem?, leucocyten, haematocriet, ammoniak en tli-waarde. Ontlasting op wormen en is kerngezond verklaard. We waren zelf toen nl bang dat zijn alvleesklier niet goed werkte (daar hebben we al een hond aan verloren). Toen was er ong. hetzelfde aan de hand, we hebben hem toen 6 weken lang 1600 gr. AHV per dag gegeven verdeeld over 3 maaltijden, maar zijn daarna weer aan de brok (Cavom) gegaan

. Dat doen we nu dus niet meer, hij blijft op kvv. Het verschil met toen is dat nu zijn ontlasting veel slechter is. We kunnen hem wel weer laten onderzoeken, maar daar wacht ik nog even mee, heb nu zijn vlees even gekookt en kijken hoe hij daar op reageert. Bedankt voor het meedenken

, trouwens welk onderzoek moet er gedaan worden om te zien of je hond problemen heeft met de eiwit-vertering?
[/quote]
eigenlijk zou je voor de gein zijn cortisolwaarde (=stresshormoon) moeten laten testen.
qyan heeft een te lage cortisolwaarde, wat bij te veel stress gewoon zwaar aan de diaree gaan betekend
qyan heeft ook een verteringsonderzoek gehad.
dat onderzoeken ze in de ontlasting en een bloedonderzoek van de alvleesklier en lever dacht ik.
bloedonderzoeken weet ik niet meer zeker welke dat waren, maar dus wel ontlasting.
als daar niets uitkomt ligt de ooorzaak dus ergens andrs en hoef je je niet om te laten praten om je hond op hypoallergene brokken te zetten.
komt daar wel iets uit moet je hond eerst 6 tot 8 weken op hypoallergeen voer. of brokken en anders heb je de optie carnibest eend en rijst nog.