Voer

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Voer

Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik ben wel vegetarier en let wel degelijk op wat voor vlees mijn honden en katten krijgen. Voornamelijk biologisch dus.
Onze honden hebben wel eens een kip en een konijn van ons te pakken gekregen en die mochten ze dan ook opeten. Maar mijn kippen (en voorheen konijnen) zijn individuen, met emoties en een persoonlijkheid en ik kan het niet aanzien hoe zo'n dier vermoord wordt.

Ik snap je redenering wel, maar persoonlijk is het al een hele overwinning om ze dode dieren te geven. En om ze mijn vrienden op te voeren gaat mij te ver.
geer
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door geer »

bling schreef: Hoi, bedankt voor de leuke reacties, zal voortaan ook proberen mijn vragen een stuk duidelijker te stellen :D.
Alleen wil ik even zeggen, ik heb respect voor Lizzy en haar forum hier, maar jullie mensen gaan me toch niet wijsmaken dat jullie allen vegetarier zijn. Kijk varkens, koeien en kippen noem maar op worden redelijk netjes geslacht in nederland. Maar jullie ''Walhalla" voor barf voedsel. Wat jullie dus bij de moslims halen. Tja, hmmm hebben jullie al eens gezien hoe ze in hun cultuur een schaap of kip slachten?. Ik wil hier niet te ver op ingaan, maar die beestjes worden mijns inziens toch wel erg bruut geslacht. En dat is toch waar, als ik het goed heb vernomen, de meeste van jullie het vlees halen.
Duss.....tja  lastig onderwerp he?  haha
Achja, kijk iedereen wil het beste voor de hond, maar zolang we vlees blijven eten zijn wij ruwweg ook moordenaars. Alleen wij hebben er een gewoonte van gemaakt. Omdat het een normale gang van zaken is geworden.
En ik vind dat het natuurlijk is, we eten toch ook weleens konijn, en vaker kip
alleen is er iemand die het voor ons doet, zodat wij bloederige taferelen niet hoeven te zien, en niet van wakker hoeven te liggen.

Groetjes, Lars
Over Halal slachten kan je discussieren, als het goed gebeurt is het m.i. niet minder zielig dan de 'reguliere' slacht.

Ik geef geen levende dieren, vind ik compleet onnodig. Helemaal gezien de gecontroleerde omgeving waarin wij dieren houden. Ik vind een kip in een afgesloten tuin afzetten niet bijdragen aan extra bevrediging van de natuurlijke driften van mijn honden, die drift is namelijk jagen..en niet puur het 'de strot afbijten''.

Dus, wil je het 'zo natuurlijk mogelijk' doen, dan ook maar zo eerlijk-natuurlijk mogelijk: zet je honden op straat en ze zien maar wat ze vangen...

...en dat is niet zo handig in onze maatschappij  ;)
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

Ik zal nooit levende dieren in mijn tuin loslaten om door mijn honden te worden opgeten. Maar ik heb er toch geen probleem mee als  mijn "SuperMuis" (bijnaam  :)) weer eens lekker muisjes gaat vangen. Dat is dan pats ik heb je hap hap weg. Zo'n muisje "lijdt" minder dan de dieren die zorgen voor het vlees dat ik ze nettjes dood geef... Trouwens allen op muizen mag worden gejaagd en dan ook alleen als ik het goed vind  ;) Ik wil niet dat mijn honden het wild dat het in NL toch al krap heeft gaat opjagen.
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

bling schreef: Hallo, ik wil even wat ter discussie brengen, eens mens kan overleven op alleen vlees, waarom zou een hond dat niet kunnen? een wolf eet toch ook alleen maar prooidieren, en alleen maar plantaardig voedsel als ie last heeft van zijn maag.

groetjes van Bling
Hoe zijn wij van dit uitgangspunt uitgekomen op halal-slachten en het jagen op levende prooidieren? Met alle respect voor de deelnemenden, en wetende dat honden vlees moeten eten vindt ik dit een nogal zinloze discussie....  :-\ :-\
Annemarie
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

bling schreef: Hallo, ik wil even wat ter discussie brengen, eens mens kan overleven op alleen vlees, waarom zou een hond dat niet kunnen? een wolf eet toch ook alleen maar prooidieren, en alleen maar plantaardig voedsel als ie last heeft van zijn maag.

groetjes van Bling
Ik ben het er overigens niet mee eens dat wolven alleen maar plantaardig voedsel eten als ze last van hun maag hebben. Dat geldt voor gras.
Maar ze eten ook besjes, wortels van gras en andere planten in de winter en verder nog wat kleine dingetjes als dat zo uitkomt.
amiwoods
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door amiwoods »

mijn honden hadden met de kerst hele haas op het menu met huid en vacht. hele prooi dus.
maar levend oooo nee. ik wil niet dat ze als ze weer mee op jacht gaan op haas zelfstandig dieren gaan doden. hun jachtdrift komt ruimschoots aan bod.
alles wat in hun bakken komt is wel dood.
Boefke

Bericht door Boefke »

Ik denk dat het bij honden die nu eenmaal in onze maatschappij naar onze maatstaven moeten leven vooral de kans op zeer ongewenst gedrag (gejaag op konijnen/katten enz.) vergroot. Alleen daarom al lijkt het me niet wenselijk. Daarbij vind ik er weinig natuurlijks aan, een prooi loslaten in een omheinde omgeving, waar het niet kan vluchten. In het eggie delft de hond (wolf) regelmatig het onderspit en moet het kei- en keihard werken voor zijn voer. Ik vraag me wel eens af in hoeverre mensen hieraan denken omdat ze er vooral zelf plezier aan zouden beleven...
Yves
3-sterren
3-sterren

Bericht door Yves »

Kijk varkens, koeien en kippen noem maar op worden redelijk netjes geslacht in nederland. Maar jullie ''Walhalla" voor barf voedsel. Wat jullie dus bij de moslims halen. Tja, hmmm hebben jullie al eens gezien hoe ze in hun cultuur een schaap of kip slachten?. Ik wil hier niet te ver op ingaan, maar die beestjes worden mijns inziens toch wel erg bruut geslacht.
Oef, weet niet of ik hier op moet reageren of beter mijn mond kan houden.

Nee sorry ik kan niet mijn mond houden. Lars als ik jou was zou ik (voordat ik dit soort uitspraken zou doen) iets beter onderzoek doen naar de "feiten". Weet jij eigenlijk wel wat Halal inhoud?
Happy Tail
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Happy Tail »

ik heb ook wel genoeg verhalen gehoord over ""normale"" slacht, waarin dus dieren half levend dan gevild of onthaard oid worden. Dus om nu zo te stellen dat Halal dieronvriendelijker is qua slacht.....

Ik denk dat een kleine zelfslachtende slager nog respect voor een dier heeft en dus ook met respect ermee omgaat.

Bij menig grootslagerij gaat het echt in zo'n enorm tempo dat er wel vaker dieren niet dood zijn voordat ze een stadium verder gaan.
Debora
4-sterren
4-sterren

Bericht door Debora »

Ik zie het ineens voor me. Een sjiwawa in de tuin die bruut wordt vertrappeld door stampertje  ;D naaaaah

Ok dan, al zou ik een grote tuin hebben en daar een konijntje in los laten en dan mijn honden....Zodra het konijn stopt met rennen, stopt de hond ook..Een schaapje dan? Sja, voor zover ik laatst kon zien, probeerde ze die bijeen te drijven  :P
Laten we het dan maar niet over een koe en een paard hebben. Ik vrees dat je hond dat niet gaat overleven  ;)
Tis maar wat je leuk vindt natuurlijk  :uglystupid2:
Ollie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ollie »

202spots schreef: Wanneer de kat zelf 'n levende muis zou vangen,of de hond zelf 'n vliegende duif te pakken krijgt,dan is dat toegestaan...
Maar ik zou nooit geen levende konijnen in gesloten ruimte los laten zodat de hond er achter aan kan hollen om te vangen en dan te eten..
Helemaal mee eens !
Kynida
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Kynida »

Ik doe juist al het mogelijke om te voorkomen dat mijn honden dieren opjagen. Ik wil gewoon kunnen lopen met mijn honden in bos en heide en niet bang zijn dat ze er om de seconde vandoor gaan omdat ze iets ruiken of zien huppelen. Ze kunnen achter de bal aanjagen als ze dat zonodig willen en verder niet. ;D

Plaats reactie