[quote="Ellen Els en Nina"]
Hallo, ik was in het weekend op een clubdag en raakte met een aantal baasjes aan de praat over voer. Toevallig (?) voerden 8 van de 10 baasjes kvv,

sommigen net als wij met wat barf aangevuld.
Er ontstond een discussie over verschillende merken kvv. Iemand beweerde dat Carnibest erg weinig calcium bevat en dat hij daarom Energique voert.
Omdat ik hoofdzakelijk CB voer en parttime wat barf (meestal in het weekend) vraag ik me af of hij gelijk heeft en hoe ik dat kan controleren?
Nina is nu 2 jaar, doet het prima, lust alles en is kerngezond, en dat wil ik natuurlijk graag zo houden!

[/quote]
Om de hoeveelheid te kunnen uitrekenen moet je wel weten wat erin zit.
je hebt de volgende percentages nodig:
-eiwit
-vet
-koolhydraten
-celstof
-as
-vocht
Vaak echter worden vocht of koolhydraten niet vermeld. Geen probleem. Als bijvoorbeeld de eerste 5 van het lijstje bekend zijn en je telt ze bij elkaar op en je komt bv. op 35%, dan weet je dat het vocht 65% moet zijn op op de volle 100% uit te komen. Natuurlijk heb je om verder te kunnen rekenen ook het Calcium percentage nodig.
Je moet eigenlijk, om diverse voeders (bv. brok en KVV) goed te kunnen vergelijken, ook alles doorrekenen op basis van droog gewicht!
Hier heb je een klein lijstje
grammen Calcium per 1000kcal KVV.
Carnibest 2,23 gr. Calcium per 1000kcal
AHV pens/compleet 2,34
Duck compleet Uitm. 2,45
Smuldier 3,15
Prins super compleet 3,15
Energique 1 3,19 (+ 43% t.o.v. Carnibest, dit is toegevoegd op 2 maart)
Je ziet het verschil tussen Carnibest en Prins is "maar" 0,92 gram per 1000kcal. Omgerekend is het echter een verschil van +41% voor de Prins.
Carnibest bevat heus wel genoeg Calcium, zoals Angelique (=wettelijk compleet) al opmerkte.
groet,
oger