Mijn sheltie die altijd brokken heeft gehad, had altijd moeite met brokken. Na een narcose kreeg ze haar eerste epi aanval en daarna begonnen de problemen. Ze kreeg al brokken die goed waren voor epi honden (waar zo min mogelijk rotzooi inzat, maar wel gluten en granen) Savannah kreeg eerst eens in de paar maanden een aanval en dat werd steeds sneller op elkaar en steeds heviger, De aanvallen waren op het laatst niet meer te tellen, aanval na aanval volgden elkaar zo'n zeven dagen na elkaar op! En dan was ze weer drie weken aanvalsvrij, homeopatische medicijnen gekregen, die leken niet te helpen, maar haar frequentie van aanvallen was zo omhoog gegaan, dat het niet leek te helpen. Toen we dus 1 gift hadden gemist, omdat we moesten stoppen, ging het pas echt mis. Zo'n 4 uur nadat ze de medicijnen had gemist, kreeg ze een aanval onafgebroken van 3 1/2 uur, die maar moeilijk met stesolid te stoppen was
De aanvallen bleven komen, de medicijnen weer gegeven, maar het duurde een week voordat ze weer op regel was. Daarna kwam de dierenarts met het idee (na het lezen van haar aanvallen verslag) om gluten en granenvrij te geven en het liefst vers. Carnibest was voor mij het enige wat ik zag zitten, omdat hier hele stukjes vlees in zitten. Dit zijn we gaan geven.
Savannah begon te veranderen! Ze werd langzaamaan vrolijker, minder agressief, haar oude ikje kwam weer een beetje terug, dingen die ze voorheen deed kwamen weer terug. Na de eerste epi aanval was ze zo veranderd dat ik er geen eigen Savannah meer in herkende.
Na 14 dagen kreeg ze een "beetje oude brok" te pakken en daarop kreeg ze 4 aanvallen in 2 minuten. Sindsdien echt alles uit huis gedaan, wat brok is, wat oude beloning zoals hondenkoekjes e.d. Daarvoor in de plaats pensstaafjes en andere gedroogde (van verse) dingen gehaald. Dus gedroogde kip (als beloning)
Ze bleef opknappen, en het ging goed met haar. Ze ging weer spelen met de andere honden. Helaas kreeg ze na 5 maand en 9 dagen een aanval door stress. Maar daarna ging het weer helemaal goed met haar, Inmiddels is ze nu alweer langer aanvalsvrij dan 4 maanden (afkloppen)
Tussendoor heeft ze wel een stukje cake (kruimeltje) te pakken gehad, ze heeft een dag tegen een aanval aan gezeten, gelukkig is deze niet gekomen, maar ze heeft wel een bijtwond opgelopen, de andere dames vonden haar anders ( ze is als ze tegen aanvallen aanzit, zelf heel agressief naar andere honden, iedereen moet bij haar uit de buurt blijven) en die hebben haar gegrepen. De wond is inmiddels weggesneden en ze is gehecht. De aanval is gelukkig uitgebleven.
Het verschil tussen brok en vers is toch behoorlijk, ik heb nog zeven andere shelties, die komen amper nog bij de dierenarts nadat ze vers hebben gerkegen. Schildklierpatientje loopt beter, hart/schildklierpatientje krijgt minder medicijnen, het hart functioneerd beter. Savannah krijgt zichtbaar minder aanvallen. Ylanie heeft helaas na eten van een kalfsribbetje weer diarree gehad voor een periode, maar daarvoor is het 8 maanden goed gegaan. Whisper heeft geen last meer van anaalklieren die elke maand uitgedrukt moeten worden. En eigenlijk hebben ze nu allemaal het voordeel dat ze nooi tmeer met lege maag lopen en nooit meer hoeven over te geven tot bloedens toe. Kan gerust een uurtje later voeren indien nodig.
Gr. jacqueline